Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Bases Biolóxicas da Linguaxe Código 652546004
Titulación
Máster Universitario en Estudos Avanzados sobre a Linguaxe, a Comunicación e as súas Patoloxías
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Fernandez Garcia, Rosa Maria
Correo electrónico
rosa.fernandez@udc.es
Profesorado
Fernandez Garcia, Rosa Maria
Correo electrónico
rosa.fernandez@udc.es
Web
Descrición xeral A docencia será presencial na aula de videoconferencia, 2. Metodoloxías *Metodoloxías docentes que se manteñen Todas as descritas na Guía. O alumando terá acceso aos materiais a través de Studium de USAL 3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado A través de Teams e correo electrónico en horario de titorías. 4. Modificacións na avaliación Non hai ningunha modificación. *Observacións de avaliación: 5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía No hai ningunha modificación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 Los alumnos/as sabrán realizar una intervención en trastornos específicos del lenguaje oral tales como las disartrias,alteraciones del lenguaje en el envejecimiento y trastornos degenerativos, las alteraciones del lenguaje en enfermedades mentales,trastornos del espectro autista, etc
A5 Sabrán realizar una intervención en las dificultades de lectura y de los trastornos específicos del lenguaje escrito.
B2 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación deideas, a menudo en un contexto de investigación
C6 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico ycultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
XENERAIS DA MATERIA Poden describir coherentemente as bases biolóxicas, anatómicas e neuropsicolóxicas dos problemas da linguaxe e a comunicación. Poden informar sobre a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da linguaxe e a comunicación. Son capaces de recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, atrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonológicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, os trastornos do espectro autista, os trastornos específicos da linguaxe escrita; as dificultades de lectura; os trastornos da fluidez do fala; as disartrias; as disfonías; as alteracións da linguaxe no envellecemento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo selectivo e as inhibicións da linguaxe. Poden describir as funcións da Intervención na área da linguaxe e a comunicación: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. AI4
AI5
BI1
CI5

Contidos
Temas Subtemas

TEMA 1. Introdución ao sistema nervioso
Células do sistema nervioso: neuronas e glía. Estrutura do sistema nervioso. Características xerais. Sistema nervioso central e sistema nervioso periférico. Plasticidade cerebral
TEMA 2. Bioloxía celular do sistema nervioso Neurofisiología da neurona. Potencial de membrana. Potencial de acción. Condución do potencial de acción.
TEMA 3. Neuroquímica da transmisión sináptica A sinapsis. Tipos de sinapsis, elementos da sinapsis, transmisión do impulso nervioso, potenciais postsinápticos, integración neuronal, autorreceptores.
TEMA 4: Neurotransmisores Acetilcolina, monoaminas, aminoácidos, lípidos. Farmacoloxía da sinapsis
TEMA 5: Desarrollo do sistema nervioso Sistema nervioso central e sistema nervioso periférico, partes e funcións.
TEMA 6: Alteracións do sistema nervioso debidas ao estrés temperán Efectos da experiencia do estrés temperán no desenvolvemento do sistema nervioso. Plasticidade neuronal.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A5 A4 B2 C6 7.5 22.5 30
Lecturas B2 C6 4 16 20
Traballos tutelados B2 C6 4 12 16
Portafolios do alumno B2 C6 2 4 6
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Esquema xeral dunha sesión de tres horas tipo:
Exposición teórica (50 minutos), visualización de vídeos complementarios, presentación de dúbidas e comentarios.
A exposicións serán gravadas e poderán consultarse en liña.
No caso da sesión maxistral o profesorado presentará os contidos do tema apoiándose nunha presentación power point. A sesión maxistral utilizarase tanto para a introdución teórica do tema como para a presentación dos casos ou as prácticas que estean planificadas. Cada materia desenvólvese en sesións de dúas horas, polo que a sesión maxistral pode abarcar ao redor dunha hora por sesión. O profesor poderá variar esta distribución compensándoa sempre co resto das metodoloxías para non aumentar a carga ECTS da materia
Lecturas Cada sesión de clase de dúas horas contén un tempo dedicado ao visionado dalgún vídeo relacionado, ou a lectura comentada dun texto relacionado coa exposición do profesor. A duración prevista será duns 30 minutos por sesión de dúas horas.
Traballos tutelados Realización dun traballo sobre un libro elixido polo alumno de Oliver Sacks
Portafolios do alumno En cada sesión de clase o estudante deberá contestar a un cuestionario individual sobre a lectura realizada relacionado cos casos analizados ou as prácticas realizadas. Estes cuestionarios, ademais das presentacións power point correspondentes a cada clase deberán ser incluídas no seu portafolios. Nel recollerán igualmente cuantos comentarios, reflexións ou actividades realícense durante cúrsoo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Lecturas
Portafolios do alumno
Traballos tutelados
Descrición
Atención personalizada por correo electrónico, dúbidas, consultas, traballos tutelados, etc.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A5 A4 B2 C6 Exposición por parte do profesor da materia. Consulta de dúbidas. 40
Lecturas B2 C6 Traballo da lectura recomendada. Un libro de Oliver Sacks 20
Portafolios do alumno B2 C6 Outros traballos relacionados cas prácticas 20
Traballos tutelados B2 C6 Traballo sobre o libro elexido de Oliver Sacks 20
 
Observacións avaliación

Haberá unha proba obxectiva, de preguntas tipo test, con respostas tipo "verdadeiro ou falso". O resto da cualificación virá determinada polos criterios seguintes: Realización de lecturas e traballos tutelados. Prácticas no laboratorio e titorías.


Fontes de información
Bibliografía básica

J Pinel, Biopsicología

Carlsson, Fisiología de la conducta

Kandel. Principios de Neurociencia

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías