Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Proxectos de innovación e investigación educativa en tecnoloxía Código 652602E1I2
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 2
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Paz Villasenín, Carlos Isolino de
Correo electrónico
c.de.paz@udc.es
Profesorado
Pardo Carabias, Cristina
Paz Villasenín, Carlos Isolino de
Correo electrónico
cristina.pardo.carabias@udc.es
c.de.paz@udc.es
Web http://https://www.educacion.udc.es/mestrados/secundaria/
Descrición xeral Esta materia pretende achegar os actuais recursos de innovación educativa aos futuros docentes, así como introducir as novas tecnoloxías e aplicacións coas que elaborar e desenvolver materiais didácticos na aula.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e empregar ferramentas técnicas para a elaboración de materiais didácticos para o ensino-aprendizaxe da Tecnoloxía. AP23
AP25
CM3
CM6
Deseñar, elaborar e avaliar proxectos educativos innoadores. AP26
AP28
CM3
Coñecer os organismos que aglutinan os traballos e proxectos recentes sobre innovación e investigación educativa e como funcionan. AP25
CM8
Valorar as distintas posibilidades de difusión dos materiais didácticos creados a través da rede. AP23
CM3
CM6
Aproveitar os recursos que ofrecen os diversos organismos educativos que aglutinan traballos e proxectos recentes sobre innovación e investigación educativa para elaborar materiais didácticos. AP26
CM3
CM6

Contidos
Temas Subtemas
A investigación nas áreas e materias propias da especialidade de Tecnoloxía A situación actual dos proxectos educativos en Tecnoloxía.
As aportacións dos organismos oficiais.
Recursos para o deseño de Proxectos de innovación en Tecnoloxía. Posibilidades cara ao deseño de actividades de aula.
Estratexias de avaliación de propostas innovadoras no ensino da Tecnoloxía.
Proxectos de innovación. Características.
A integración das TIC na aula.
Avaliación dos proxectos de innovación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C3 C6 C8 1 0 1
Foro virtual A26 C3 C6 C8 1 2 3
Traballos tutelados A23 A25 A26 A28 C3 6 24 30
Presentación oral A28 C6 1 1 2
Discusión dirixida A25 A26 A28 C6 C8 1 1 2
Estudo de casos A25 A26 C6 C8 2 4 6
Lecturas C8 2 4 6
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividade para levar a cabo na aula co obxectivo de coñecer os coñecementos previos, interese e motivación do alumnado de cara á materia. Posteriormente, darase a coñecer os obxectivos e competencias a adquirir na materia, así coma ao forma de traballar na mesma.
Foro virtual Espazo de comunicación entre o alumnado e a/o docente, así coma entre as/os estudantes para traballar as metodoloxías máis adecuadas para realizar propostas docentes innovadoras en Tecnoloxía. Valorarase o contido das achegas feitas. Ditas achegas teñen que facerse seguindo as instrucións suxeridas pola/polo docente.
Traballos tutelados Traballos grupais realizados polo alumnado sobre temas referidos a proxectos de innovación educativa.
Realizaranse en pequenos grupos de 3 ou 4 estudantes, segundo as características do grupo-clase correspondente.
Cada grupo de traballo responsabilizarase dun dos temas suxeridos pola/polo docente.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Integrar significativamente a Educación Ambiental.
- Estar tutorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do traballo antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún traballo entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As tutorías levaranse a cabo no horario de tutorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumplir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondiente citación, no traballo tutelado, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".
Presentación oral Exposición por parte de cada grupo do traballo tutelado realizado na materia. A duración máxima da presentación oral son 20 minutos.
Discusión dirixida Actividade a realizar de xeito individual sobre os traballos realizados e as metodoloxías empregadas.
Servirá como retroalimentación das aprendizaxes.
Estudo de casos Análise de proxectos de innovación que se estean poñendo en práctica na actualidade, de cara á realización dos traballos tutelados, da participación nos foros e á discusión dirixida.
Lecturas Busca de información e lectura de material bibliográfico para a realización dos traballos tutelados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Foro virtual
Descrición
Resolver dúbidas do alumnado a través de titorías previamente solicitadas (as titorías poden ser presenciais ou por TEAMS), o a través do correo electrónico.

Seguimento da aprendizaxe evolutiva do alumnado en función das súas características persoais.

Seguimento e fomento da participación activa do alumnado na dinámica de aula.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A25 A26 A28 C6 C8 Actividade a realizar de xeito individual sobre os traballos realizados e as metodoloxías empregadas. Servirá como retroalimentación das aprendizaxes.

Valorarase o coñecemento acadado, así coma as reflexións feitas sobre o propio traballo e o dos compañeiros/as.


30
Traballos tutelados A23 A25 A26 A28 C3 Traballos grupais realizados polo alumnado sobre temas referidos a proxectos de innovación educativa.
Realizaranse en pequenos grupos de 3 ou 4 estudantes, segundo as características do grupo-clase correspondente.
Cada grupo de traballo responsabilizarase dun dos temas suxeridos pola/polo docente.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Integrar significativamente a Educación Ambiental.
- Estar tutorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do traballo antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún traballo entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As tutorías levaranse a cabo no horario de tutorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumplir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondiente citación, no traballo tutelado, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".

A entrega do traballo fora de prazo suporá a avaliación do mesmo na segunda oportunidade (convocatoria extraordinaria da materia).
40
Foro virtual A26 C3 C6 C8 Participación nos foros virtuais establecidos ao longo do curso.

Valorarase o contido das achegas feitas. Ditas achegas teñen que facerse seguindo as instrucións suxeridas pola/polo docente.
10
Presentación oral A28 C6 Exposición por parte de cada grupo do traballo tutelado realizado na materia. A duración máxima da presentación oral son 20 minutos.

Todos os membros do grupo deben participar de xeito equilibrado na exposición.
20
 
Observacións avaliación

A
asistencia ás sesións presenciais é obrigatoria. Na primeira oportunidade a
cualificación final será a media ponderada das notas dos catro traballos/actividades
(foro virtual, traballo tutelado, presentación oral e discusión dirixida),
debendo obter en cada unha das partes un aprobado (5 ou superior). 

Se
o estudante non acada o 80% de asistencia, non se avaliará o traballo realizado
ao longo do curso e a cualificación será a de non presentado.

O
alumnado que na primeira oportunidade (convocatoria ordinaria) non obtivese
unha cualificación final positiva (5 ou superior) ou non se tivera presentado,
realizará unha proba escrita sobre os contidos traballados no foro virtual e
nos traballos tutelados. Ademais, o alumnado realizará de novo as actividades
que na primeira oportunidade obtiveran unha cualificación de suspenso, ou non
se presentaran (foro virtual, traballo tutelado, presentación oral e discusión
dirixida). Deste xeito, a cualificación final da segunda oportunidade
(convocatoria extraordinaria) será a media aritmética da proba escrita e as das
actividades presentadas, sendo requisito imprescindible obter o aprobado previo
en ámbalas dúas partes. A cualificación das actividades presentadas calcularase
coa mesma ponderación que na primeira oportunidade.

O
alumnado con dispensa académica terá as mesmas condicións que o alumnado non
asistente ao 80% da docencia, sempre e cando realice unhas actividades
deseñadas pola/polo docente que debe de entregar no prazo acordado con este.


Fontes de información
Bibliografía básica Zabala y Arnau (2007). 11 ideas clave: Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó
Mejía Pérez (2018). Aprendizaje basado en problemas. Universidad ICESI: https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/crea-ruta-tic-aprendizaje-basado-en-problemas
Bolaños (2018). Aprendizaje basado en retos. Universidad ICESI: https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/crea-ruta-tic-aprendizaje-basado-en-retos.pdf
West & Vosloo (2013). Directrices de la UNESCO para las políticas de aprendizaje móvil. UNESCO. ISBN 978-92-3-001145-1: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219641
Roig-Vila (2016). Educación y Tecnología: propuestas desde la investigación y la innovación educativa. Barcelona: Octaedro
Area Moreira y Adell Segura (2010). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord): Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Malaga: Aljibe
Lee & Hammer (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother?. Academic Exchange Quarterly, 15(2).
Fundación Zerbikas (2012). Guías prácticas. Bilbao Zerbikas Fundazioa: https://www.zerbikas.es/guias-practicas/
Monereo (coord.) (2005). Internet y competencias básicas: aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó
Temporelli (2022). Mitos y verdades de las TIC en Educación. Buenos Aires: Bonum
Santillán-Aguirre et al. (2020). STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento (Edición núm. 48) Vol. 5, No 08, agosto 2020, pp. 467-492, ISSN: 2550 - 682X
Cervera, D. (2010). Tecnología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó
Tejero Cabello (2005). Tecnología: problemas y proyectos. Sevilla: MAD
Sánchez Rivas et al. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación en contextos educativos. Madrid: Síntesis
Batlle (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Aprendizaje-Servicio?. Crítica, 972,5-54.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Didáctica da tecnoloxía na educación secundaria/652602221
Deseño. planificación e avaliación de propostas didácticas de tecnoloxía na educación secundaria/652602222
Didáctica da matemática para profesorado de educación secundaria /652602223
Innovación docente/652602E11
Iniciación á investigación educativa/652602E12

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Didáctica da tecnoloxía na educación secundaria/652602221
Deseño. planificación e avaliación de propostas didácticas de tecnoloxía na educación secundaria/652602222

Materias que continúan o temario
Practicum/652602206
Traballo fin de Mestrado/652602207

Observacións

Recoméndase os envíos dos traballos telematicamente e de non ser posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia, polo que o alumando debe telo en conta á hora de realizar os distintos traballos/actividades.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías