Identifying Data 2022/23
Subject (*) Organisational Behaviour Code 660G01019
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Coruña)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Romaní De Gabriel, María
E-mail
maria.romani@udc.es
Lecturers
Romaní De Gabriel, María
Vázquez Brage, María Belén
E-mail
maria.romani@udc.es
b.vazquez1@udc.es
Web
General description Esta asignatura pretende introducir ó alumnado nos conceptos, principios e teorías dos principais tópicos e temas do Comportamento Organizacional sinalados nos contidos da Guía. Asimesmo trata de aportar ó alumnado estratexias de aplicación dos devanditos contidos a solución de casos e situacións reales da vida das organizacións dende unha perspectiva psicosocial.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A3 Saúde laboral e prevención de riscos laborais.
A4 Dirección e xestión de recursos humanos.
A8 Psicoloxía do Traballo e Técnicas de negociación.
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A16 Asesorar e/ou xestionar en materia de emprego e contratación laboral.
A20 Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais.
A21 Realizar análises e diagnósticos, prestar apoio e tomar decisións en materia de estrutura organizativa, organización do traballo, estudo de métodos e estudo de tempos de traballo.
A23 Participar na elaboración e deseño de estratexias organizativas, desenvolvendo a estratexia de recursos humanos da organización.
A24 Aplicar técnicas e tomar decisións en materia de xestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...).
A27 Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados.
A28 Elaborar, desenvolver e avaliar planes de formación ocupacional e continua no ámbito regulado e non regulado.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
A32 Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais.
A33 Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional.
A34 Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais.
A35 Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Habilidades nas relacións interpersoais.
B8 Razoamento crítico.
B9 Traballo en equipos.
B10 Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
B16 Liderado.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
A14 Seleccionar y gestionar información y documentación laboral. A14
A23 Participar na elaboración e deseño de estratexias organizativas, desenvolvendo a estratexia de recursos humanos da organización A23
A31 Aplicar los conocimientos a la práctica. A31
A32 Comprender la relación entre procesos sociales y la dinámica de las relaciones laborales. A32
A34 Interrelacionar las distintas disciplinas que configuran las relaciones laborales. A34
B2 Capacidad de análisis y síntesis. B2
B4 Capacidad de gestión de la información. B4
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. B6
B8 Razonamiento crítico. B8
B9 Trabajo en equipos. B9
B12 Motivación para la calidad. B12
B13 Adaptación a nuevas situaciones. B13
B14 Aprendizaje autónomo. B14
B15 Creatividad. B15
B16 Liderazgo. B16
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. C4
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. C6
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. C7
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. C8
Saude laboral e prevención de riscos A3
Dirección y gestión de recursos humanos A4
Transmitir y comunicarse por escrito y oralmente usando la terminología y las técnicas adecuadas A13
Psicología del trabajo y técnicas de negociación A8
Dirigir grupos de personas A15
Asesorar e/ou xestionar en materia de empero e contratación laboral A16
Realizar funciones de representación y negociación en diferentes ámbitos de las relaciones laborales A20
Realizar análises e diagnósticos, prestar apoio e tomar decisión en materia de estructura organizativa, organización do trabajo, estudo de métodos e estado de tempos de trabajo A21
Aplicar técnicas e tomar decisión e materia de gestión de recursos humanos (política retributiva, de selección) A24
Asesoramiento a organización sindicais e empresariais, e aos sus afiliados A27
Evaluar, desenvolver e avaliar planes de formación ocupacional e continua no ámbito regulado e non regulado A28
Comprender o carácter dinámico e cambiante das relación laboras no ámbito nacional e internacional A33
Analise crítico das decisión emanadas dos agentes que participan nas relación laborais A35
Resolución de problemas B1
Capacidad de organización e planificación B3
Toma de decisións B5
Habilidades mas relacións interpersonais B7
Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade B10
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma C1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3

Contents
Topic Sub-topic
I. INTRODUCCIÓN. ¿QUÉ É O COMPORTAMENTO ORGANIZACIONAL? 1. A evolución histórica do Comportamento Organizacional
2. As organizaciones
3. Diseños organizativos comunes
4. Novas opciones de diseño
II. METODOLOXÍA E INVESTIGACIÓN NO COMPORTAMENTO ORGANIZACIONAL 1. Aproximación histórica ao estudo das organizacións.
2. Métodos e técnicas cuantitativas.
3. Métodos e técnicas cualitativas
4. Fontes de coñecemento acerca das organizacións
III. SOCIALIZACIÓN ORGANIZACIONAL
1. Concepto xenérico da socialización
2. Etapas da socialización organizacional
3. Contenidos e resultados da socialización.
4. Expectativas do individuo respecto da organización.
5. O contrato psicológico
6. Os axentes da socialización
7. Tácticas de socialización.

IV. OS GRUPOS NAS ORGANIZACIÓNS 1. O concepto de grupo
2. Grupos e equipos
3. Modelo integral de formación e desarrollo de grupos.
4. As relaciones entre os grupos
5. Efectividade do grupo
6. Toma de decisións no grupo
V. LIDERAZGO E CULTURA ORGANIZACIONAL
1. Liderazgo: tipos e influencia no grupo e na organización.
2. Dirección e liderazgo.
3. Novos enfoques sobre o liderazgo.
4. Cultura e clima organizacional.
5. Evaluación da cultura organizacional.
VI. INNOVACIÓN, CAMBIO E DESENROLO NAS ORGANIZACIÓNS 1. Concepto e tipos de cambio.
2. Proceso de cambio e variables relacionadas.
3. O cambio dende a perspectiva do Desenrolo Organizacional.
4. Influencia das novas tecnoloxía na dinámica organizacional
VII. COMUNICACIÓN ORGANIZACIONAL 1. Perspectivas na comunicación organizacional.
2. A comunicación como fonte de identidade social.
3. Componentes do proceso de comunicación.
4. Redes e direcciones da comunicación.
5. Comunicación interna, externa e corporativa.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Case study A20 A21 A23 A28 A31 A35 B8 B12 B13 B15 C1 C6 30 0 30
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A15 A16 A24 A27 A32 A34 B6 B10 B14 B16 C3 C4 C6 C7 C8 30 0 30
Objective test A8 A13 B1 B2 B5 2 40 42
Supervised projects A14 A31 A33 A34 B3 B4 B7 B9 11 36 47
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Metodoloxía práctica onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto , a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Objective test A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do estudiantado, baixo a tutela da profesora e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
A profesora prestará unha atención personalizada para resolver as dúbidas que lle xurdan ao alumnado nas horas de tutoría establecidas.








Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Objective test A8 A13 B1 B2 B5 A: Test con alternativas de resposta, das que unha é correcta.
Las respuestas incorrectas penalizarán.
B: 2-3 preguntas cortas
40
Case study A20 A21 A23 A28 A31 A35 B8 B12 B13 B15 C1 C6 Metodoloxía práctica onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto , a través dun proceso de discusión.

Se non se asistiu a clase o día que se realice a práctica correspondente, o alumno poderá entregada como máximo á semán siguiente
30
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A15 A16 A24 A27 A32 A34 B6 B10 B14 B16 C3 C4 C6 C7 C8 Exposición oral por parte do profesor, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.


Valoración obxetiva da asistencia e participación activa dos alumnos nas sesións presenciais
10
Supervised projects A14 A31 A33 A34 B3 B4 B7 B9 Realización dun traballo relacionado con a materia e presentación oral do mesmo.
A profesora presentará ao principio do cuatrimestres diferentes temáticas a elexir
20
 
Assessment comments

CONVOCATORIA ORDINARIA

A nota final será a suma de todas as metodoloxías arriba indicadas. Será necesario aprobar a proba obxectiva  (a lo menos un 2 sobre 4) para superar a asignatura.

CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA

Aquelas persoas que non aprobasen na convocatoria de xuño poderán gardar  a nota das outras metodoloxías para a portunidade de xullo, sempre e cando teñan dita parte superada. Se considerará superada cando se acade, a lo menos a metade da nota máxima para dita parte

Aquelas persoas que non se presentasen  ou non superasen ás metodoloxías:  estudo de casos, sesión maxistral e traballos tutelados deberán realizar unha única proba que computará o 100% da nota, pudendo consistir dita proba en preguntas tipo test, preguntas curtas e/o casos prácticos.

NO ASISTENCIA A CLASE/DISPENSA

Aquelas persoas que por causas debidamente xustificadas, no poidan asistir a clase, deberán poñerse en contacto con a profesora o inicio do cuatrimestre para optar a modalidade de avaliación continua  (onde non computará a metodoloxía de sesión maxistral, pudiendo obtener unha nota máxima de 9 sobre 10) ou presentarse a un único examen que computará o 100% da nota

En segunda y sucesivas matrículas no computarán las calificaciones de la parte interactiva de los cursos anteriores. La calificación de No Presentado se otorgará en el caso de que no se presente a la prueba obxectiva.


Sources of information
Basic Robbins, S. y Judge, T. (2017). Comportamiento Organizacional. New Jersey: Pearson
Arévalo Martínez, R. (2019). Comunicación integral para las organizaciones: liderazgo y creación de valor. Salamanca:Comunicación social ediciones y publicaciones
Paul M. Muchinsky (2007). Psicología aplicada al trabajo. México ; Madrid [etc.] : Thomson,
Palací, F. J. (coord.) (2004). Psicología de la Organización. Madrid: Pearson Prentice-Hall
  • Bibliografía complementaria

    Alcover . C.M. (2002). El contrato Psicológico.El Componente implícito de las relaciones laborales. Málaga. Ed. Aljibe

    Baron, R. ; Byrne, D. (2005): Psicología Social. Madrid. Pearson. Prentice Hall.

    Fernández- Ríos, M. y Sánchez, J. C. , 1997, Eficacia organizacional. , Madrid: Díaz de Santos.

    Furnham, A. (2009). Psicología Organizacional. El comportamiento de individuo en las organizaciones. Mexico. Oxford University Press. 

    Gil Rodríguez, F. y Alcover, C. M. , 2004, Técnicas grupales en contextos organizacionales. , Madrid: Pirámide.

    Goleman, D. (2013). Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona. Ediciones B.

    Ivancevich, J.M, Konopaske, R. y Matteson, M.T., 2006, Comportamiento Organizacional. ,Méjico: McGraw-Hill.

    Luthans, F., 2008, Comportamiento Organizacional., Méjico: McGraw-Hill.

    Myers, D. (2004). Exploraciones de Psicología Social. Madrid. Ed. Mac GrawHill. 

    Peiró, J. M y González Romá, V. , 1993, Círculos de calidad. , Madrid: Eudema.

    Peiró, J. M. , 1990, Organizaciones: nuevas perspectivas psicosociológicas. , Barcelona: PPU.

    Ramió, C. y Ballart, X. (eds.) , 1993, Lecturas de Teoría de la Organización. , Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.

    Robbins, S.P y Judge, T.A. (2006). Fundamentos de Comportamiento Organizacional. México: Pearson. Pretince Hall

    Romay Martínez, J. (2007). Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva.

    Romay Martínez, J. y otros. (2005). Psicología de las Organizaciones, del Trabajo y Recursos Humanos y de la Salud. Madrid: Biblioteca Nueva.

    Sánchez, J. C. , 2002, Psicología de los grupos. , Madrid: Mc Graw-Hill.

    Schein, E. H. , 1998, La cultura empresarial y el liderazgo. , Barcelona: Plaza y Janés.

    Yukl, G. , 2008, Liderazgo en las organizaciones. , Madrid. Pearson Prentice – Hall.

  • Complementary (). .


    Recommendations
    Subjects that it is recommended to have taken before
    Occupational Psychology/660G01004

    Subjects that are recommended to be taken simultaneously

    Subjects that continue the syllabus
    Human Resources Management I /660G01015
    Human Resources Management II/660G01016
    Negotiation Techniques /660G01029
    Strategic Management/660G01030
    Business Communication Skills and Techniques/660G01038

    Other comments


    (*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.