Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A28 |
Promover a participación das persoas, familia e grupos no seu proceso de saúde-enfermidade. |
A29 |
Identificar os factores relacionados coa saúde e os problemas do entorno, para atender as persoas en situacións de saúde e enfermidade como integrantes dunha comunidade. |
A30 |
Identificar e analizar a influencia de factores internos e externos no nivel de saúde de individuos e grupos. |
A38 |
Seleccionar as intervencións encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacións de saúde. |
A56 |
Coñecer a lexislación aplicable e o código ético e deontolóxico da enfermaría española, inspirado no código europeo de ética e deontoloxía de enfermaría. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo. |
B9 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
B10 |
Capacidade para adaptarse ás situacións novas. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B20 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B21 |
Implicación na calidade e busca/procura da excelencia. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C13 |
CB5.- Que os estudantes desenvolveran aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Describir a normativa legal vixente en materia de saúde laboral e prevención de riscos laborais |
A29 A30 A38 A56
|
B6 B9 B12 B20 B21
|
C1 C7 C13
|
Diferenciar os riscos para a saúde derivados do traballo |
A28 A29 A30 A38 A56
|
B5 B7 B10 B12
|
C1 C6 C13
|
Identificar e aplicar os sistemas de avaliación e as medidas de prevención dos riscos para a saúde no ámbito laboral. |
A28 A29 A30 A38 A56
|
B5 B6 B7 B10 B12 B20
|
C6 C10 C13
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Unidade 1. Conceptos xerais de Saúde laboral. Marco conceptual da enfermaría do traballo. |
1.1. Conceptos xerais de traballo e saúde
1.2. Normativa legal sobre saúde laboral e xestión medioambiental
1.3. Marco conceptual e lexislativo da especialidade de enfermaría do traballo |
Unidade 2: Área preventiva. Técnicas de prevención de riscos laborais |
2.1. Seguridade no traballo
2.2. Hixiene industrial
2.3. Ergonomía e psicosocioloxía aplicada a prevención
|
Unidade 3. Promoción da saúde no traballo. Vixiancia da saúde |
3.1. Modalidades de organización da saúde laboral
3.2. Promoción da saúde laboral
3.3. Exames de saúde e protocolos de vixiancia sanitaria
3.4. Vacunacións |
Unidade 4: Alteracións da saúde e patoloxías de orixen laboral |
4.1. Accidentes de traballo
4.2. Incapacidad laboral e invalidez
4.2. Enfermidades profesionais |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
A30 A38 A56 B5 B6 B12 B21 C6 |
4 |
20 |
24 |
Traballos tutelados |
A28 A29 A30 A38 A56 B5 B6 B7 B10 B12 B20 C1 C6 C7 C13 |
4 |
20 |
24 |
Proba mixta |
A29 A30 A38 A56 C1 C10 |
2 |
20 |
22 |
Estudo de casos |
A28 A29 A30 A38 A56 B5 B6 B9 B12 B20 C1 C6 C7 |
8 |
20 |
28 |
Sesión maxistral |
A28 A29 A30 A38 A56 B5 B10 B20 C1 C6 C7 C13 |
22 |
28 |
50 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
O seguimento farase a través do correo electrónico, da plataforma Moodle e a plataforma Teams, a demanda do estudante e respectando os horarios de grupo reducido |
Proba mixta |
Integra preguntas tipo test de respuesta única o de preguntas de tipo respuesta corta. |
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica de saúde que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de estudantes, a través dun proceso de discusión. O/a alumno/a sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Sesión maxistral |
Exposición oral presencial complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Análise de fontes documentais |
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Estudo de casos |
|
Descrición |
Durante o curso, a/o profesora/o da materia dedicará tempo a atención personalizada do estudante para seguimento, consultas e orientación do estudo e elaboración dos traballos. O espazo de comunicación pode ser con titoría de forma presencial, non presencial a través do correo electrónico, da plataforma Moodle ou da plataforma Teams, según as demandas dos estudantes, e respectando os horarios establecidos. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A28 A29 A30 A38 A56 B5 B6 B7 B10 B12 B20 C1 C6 C7 C13 |
A realización do traballo supervisado será obrigatoria. A avaliación dos traballos inclúe a avaliación de competencias específicas e transversais. Puntuará un mínimo de 0 e un máximo de 10. Suporá o 30% da nota final.
En relación cos traballos tutelados valorarase:
- A adecuación as normas de elaboración segundo o tipo de traballo presentado.
- A metodoloxía adecuada do traballo entregado.
- A profundidade do contido da materia estudada.
- O dominio das ferramentas ou aplicacións utilizadas na elaboración do tema.
- O uso de fontes documentais complementarias e actuais.
- A presentación e claridade na redacción do traballo. |
30 |
Proba mixta |
A29 A30 A38 A56 C1 C10 |
Haberá unha proba escrita na data oficial do exame da materia. As probas consistirán en preguntas curtas e tipo test, relacionadas con contido teórico, lecturas, estudos de caso e traballos tutelados. Puntuarán un mínimo de 0 e un máximo de 10. Para acadar o aprobado o punto de corte se situará no 50% de respostas acertadas.
Esta proba representará o 50% da nota final. |
50 |
Estudo de casos |
A28 A29 A30 A38 A56 B5 B6 B9 B12 B20 C1 C6 C7 |
O avance, interese e habilidades dos estudantes valoraranse durante as clases. Avaliarase a realización dos traballos necesarios ao longo do curso. Valorarase a adquisición de competencias específicas e transversais. Suporá o 20% da nota final. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia é necesario superar tódalas partes avaliables desta. Cada unha dás artes considérase superada ó alcanzar a metade do seu valor de avaliación. MATRICULA DE HONRA: Poderán optar a matrícula de honra os alumnos/as cuxa media supere o 9,5. O profesor da materia poderá considerar criterios adicionais nos resultados obtidos polos/as estudantes en calquera das accións formativas programadas na guía docente. CUALIFICACIÓN NON PRESENTADO: Os criterios rexeranse polos establecidos nas "Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e master universitario da UDC". OPORTUNIDADE ADIANTADA: Os criterios rexeranse polos establecidos nas "Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e master universitario da UDC". MATRICULA PARCIAL: Os criterios de avaliación serán os mesmos que na matrícula ordinaria e os traballos en grupo adaptaranse para a realización de forma individual polo alumno/a. SEGUNDA OPORTUNIDADE: Rexerase polos mesmos criterios que a primeira. Se o alumno/a non realizou ou superou os traballos, terá que presentar o traballo ou traballos que previo contacto co profesor.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Consellería de Sanidad (2015). DECRETO 38/2015, de 26 de febrero, de residuos sanitarios de Galicia.. Santiago de Compostela: DOG
Vidal Lacosta V. (2019). El estrés laboral Análisis y prevención. Zaragoza Prensas de la Universidad de Zaragoza
Lousada Arochena JF, et al. (2018). La protección de la salud laboral de las personas trabajadoras especialmente sensibles a determinados riesgos. Albacete: Bomarzo
Jefatura del Estado (1995). Ley 31/1995, de 8 de noviembre, de prevención de Riesgos Laborales. . Madrid: BOE
Ministerio de Trabajo (1959). Orden de 21 de noviembre de 1959 por la que se aprueba el Reglamento de los Servicios Médicos de Empresa.. Madrid: BOE
Ministerio de Sanidad y Política Social (2009). Orden SAS/1348/2009, de 6 de mayo, por la que se aprueba y publica el programa formativo de la especialidad de Enfermería del Trabajo. Madrid: BOE
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (1997). Real Decreto 39/1997, de 17 de enero, por el que se aprueba el Reglamento de los Servicios de Prevención. Madrid: BOE
Ruiz Frutos C, et al. (2013). Salud laboral: conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales . Barcelona: Elsevier Masson
Guixà Mora J. (2017). Técnicas generales de análisis, evaluación y control de riesgo : seguridad y salud laboral. Barcelona: Universitat Politecnica de Catalunya, Iniciativa Digital Politècnica, 2017
Monereo Pérez JL, et al. (2012). Tratado de salud laboral . Cizur Menor: Aranzadi |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Farmacoloxía/661G01011 | Situacións de risco para a saúde e Radioloxía/661G01013 | Enfermaría da Saúde Mental/661G01015 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Estancias Clinicas I/661G01025 | Estancias Clinicas II/661G01026 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Situacións de risco para a saúde e Radioloxía/661G01013 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Practicum/661G01032 | Traballo fin de grao/661G01033 |
|
Observacións |
Esta materia ten en conta as recomendacións de SOSTENIBILIDADE MEDIO AMBIENTE, PERSOA E IGUALDADE DE XENERO: - A entrega dúas traballos documentais que se realicen nesta materia, realizarase a través do campus virtual, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
Non caso de que a entrega dúas traballos, fose en papel: - Non se empregarán plásticos, - Realizaranse impresións a dobre cara, - Empregarase papel reciclado, - Evitarase a impresión de borradores. - Na realización dúas traballos tutelados, ou plaxio e a utilización de material non orixinal, incluíndo aquel obtido a través de Internet, sen indicación expresa dá súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. - Teranse en conta vos principios éticos relacionados cos valores dá sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. - Atendendo ás distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, nesta materia terase en conta a perspectiva de xénero;velando pola non utilización dunha linguaxe sexista na aula, nos documentos desenvolvidos na materia e nas actividades clínicas realizadas co alumnado. - Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas dentro dá aula ou non contexto clínico, influíndo na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. - Prestará especial atención en detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas - Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria. |
|