Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Xestión Turística do Patrimonio Código 662G01025
Titulación
Grao en Turismo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Dereito Público
Economía
Humanidades
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Crecente Maseda, Mario
Correo electrónico
mario.crecente@udc.es
Profesorado
Crecente Maseda, Mario
Correo electrónico
mario.crecente@udc.es
Web
Descrición xeral Con este programa preténdese unha comprensión da diversidade das dinámicas culturais e as políticas patrimoniais tanto dende o punto de vista natural como cultural. Establécese como obxectivo prioritario a formación na planificación social e na xénese de modelos de proxectos socioculturais e turísticos para unha posta en valor dos bens patrimoniais nunhas estratexias de desenvolvemento socioeconómico, tendo en conta a valoración dos procesos identitarios. Reflexiónase tamén sobre as tendencias e os retos culturais que emerxen na nosa sociedade.

Tentarase tamén aproximar ós alumnos e alumnas á Interpretación do Patrimonio como disciplina ou ferramenta axeitada para conferir ese uso social que debe ter o patrimonio, de xeito que este poda ser percibido, e que produza unha actitude positiva do público visitante con respecto ó recurso. A Interpretación poderíase definir, tal como o fai a Asociación para a Interpretación do Patrimonio como a arte de revelar in situ o patrimonio ó público visitante no seu tempo de ocio.

Polo tanto, esta materia tratará de dotar aos alumnos do coñecemento científico e da metodoloxía precisa para a análise dos bens patrimoniais e o turismo , e o posterior desenvolvemento de políticas culturais e turísticas que leven a un maior coñecemento e conservación do patrimonio cultural e natural, a un incremento na satisfacción dos visitantes e a unha maior calidade de vida da poboación local.





Fontes multimedia elaboradas polos profesores (a disposición do alumnado en Moodle):



Presentacións en Power Point 1 e 2

Autor:José Leira

P1: Explicación xeral da materia

P2: Planificación e xestión de novos produtos e destinos turísticos de patrimonio cultural e natural




Ademáis, na plataforma Moodle, os profesores porán a disposición do alumnado unha serie de documentos en pdf para consulta voluntaria, de gran utilidade para complementar a materia ou o futuro profesional.





TRABALLOS



Os traballos propostos para esta materia, tal como se explica no apartado de avaliación, son dous.


Traballo do profesor Leira: consiste na lectura de catro breves textos propostos polo profesor, sobre os que os alumnos terán que facer unha recensión. Extensión máxima, 6 páxinas


Partes das que constará o traballo:


1-Breve resumo das lecturas


2-Comentario crítico final que relacione o contido dos textos coas posibilidades de deseñar un proxecto de desenvolvemento socioeconómico do territorio baseado nun turismo que se sinta atraido polos bens culturais e patrimoniais.




Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Comprender os principios do turismo: a súa dimensión espacial, social, cultural, política, laboral e económica.
A2 Analizar a dimensión económica do turismo.
A3 Comprender o carácter dinámico e evolutivo do turismo e da nova sociedade do lecer.
A4 Coñecer as principais estruturas político-administrativas turísticas.
A5 Converter un problema empírico nun obxecto de investigación e elaborar conclusións.
A6 Ter unha marcada orientación de servizo ao cliente.
A7 Recoñecer os principais axentes turísticos.
A8 Avaliar os potenciais turísticos e a análise prospectivo da súa explotación.
A9 Analizar, sintetizar e resumir criticamente a información económico-patrimonial das organizacións turísticas.
A10 Xestionar os recursos financeiros.
A11 Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A12 Dirixir e xestionar (management) os distintos tipos de entidades turísticas.
A13 Manexar técnicas de comunicación.
A14 Comprender o marco legal que regula as actividades turísticas.
A15 Traballar en inglés como lingua estranxeira.
A18 Identificar e xestionar espazos e destinos turísticos.
A19 Xestionar o territorio turístico de acordo cos principios de sustentabilidade.
A22 Coñecementos a adquirir no ámbito dos procedementos operativos das empresas de intermediación.
A23 Analizar os impactos xerados polo turismo.
A24 Utilizar e analizar as tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) nos distintos ámbitos do sector turístico.
A25 Comprender un plan público e as oportunidades que se derivan para o sector privado.
A26 Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións turísticas.
A27 Comprender o funcionamento dos destinos, estruturas turísticas e os seus sectores empresariais no ámbito mundial.
A28 Coñecer os obxectivos, a estratexia e os instrumentos públicos da planificación.
A29 Traballar en medios socioculturais diferentes.
A30 Coñecer as principais iniciativas de posta en valor do patrimonio cultural.
A31 Comprender as características da xestión do patrimonio cultural.
A32 Detectar necesidades de planificación técnica de infraestruturas e instalacións turísticas.
A33 Creatividade.
A34 Iniciativa e espírito emprendedor.
A35 Motivación por calidade.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Recordar os conceptos teóricos relacionados co patrimonio e os recursos no ámbito turístico A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A14
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Explicar o proceso da planificación interpretativa A1
A2
A3
A4
A5
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A14
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar a presenza da Interpretación do patrimonio e avaliar a súa efectividade A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A12
A18
A19
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Interiorizar os principios da xestión do patrimonio e o seu valor e repercusións sociais A1
A2
A3
A4
A5
A6
A8
A10
A11
A13
A14
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Analizar textos e argumentar no ámbito do patrimonio A1
A4
A6
A7
A10
A12
A14
A18
A19
A23
A25
A27
A28
A31
A33
A34
B1
B3
B5
B6
B7
C1
C3
C4
C5
C7
Identificar as bases da disciplina da Interpretación do Patrimonio A1
A2
A3
A4
A5
A6
A8
A10
A11
A12
A14
A18
A19
A23
A24
A25
A27
A29
A31
A32
A33
A34
B1
B2
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7
C8
Explicar o proceso da planificación interpretativa A1
A3
A4
A8
A10
A11
A12
A13
A18
A19
A24
A25
A27
A28
A29
A30
A32
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar a presenza da Interpretación do patrimonio e avaliar a súa efectividade A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A18
A19
A24
A25
A27
A28
A29
A31
A33
A34
B1
B2
B3
B5
B6
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Interiorizar os principios da xestión do patrimonio e o seu valor e repercusións sociais A1
A3
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A13
A14
A18
A19
A23
A24
A26
A27
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Analizar textos e argumentar no ámbito do patrimonio A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A13
A18
A19
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C5
C6
C7
C8
Identificar as bases da disciplina da Interpretación do Patrimonio A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
B1
B2
B4
C1
C2
C3
C4
C5
C6
Coñecer os principais axentes e instrumentos de organización e xestión do turismo no eido do patrimonio natural e cultural. Analizar as súas competencias e as características da xestión. A1
A2
A4
A5
A7
A8
A10
A11
A14
A18
A19
A22
A24
A25
A26
A28
A29
A30
A31
A33
A34
A35
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C4
C5
C7
C8
Estudar e comprender o marco legal no que se insire esta actividade A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A13
A14
A18
A19
A23
A25
A26
A27
A29
A30
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C3
C5
C6
C7
C8
Familiarizarse cos distintos tipos de productos turísticos relacionados co patrimonio e coñecer as distintas fases na súa creación e comercialización A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A10
A12
A13
A18
A19
A22
A24
A25
A27
A29
A30
A31
A33
A35
B1
B2
B3
B5
B6
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Aproximarse dun xeito real a algúns deses productos polo contacto directo cos axentes que os desenvolven A1
A2
A3
A4
A5
A10
A11
A12
A13
A14
A18
A19
A22
A24
A25
A27
A28
A29
A30
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Profundizar na difusión do patrimonio, tanto na súa vertente didáctica como de promoción A1
A2
A3
A5
A6
A7
A10
A11
A14
A18
A19
A22
A23
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C4
C5
C6
C7
Poñer en relación a materia cos coñecementos xa adquiridos ao longo dos estudios do Grao en Turismo A1
A3
A4
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A15
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A26
A28
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Ser capaces de desenvolver un proxecto de investigación e proposta de xestión a partires dun recurso real A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A14
A18
A19
A22
A23
A25
A26
A28
A30
A31
A32
A33
A34
A35
B1
B2
B5
B6
C1
C2
C3
C4
C5
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Cultura, natureza e patrimonio.
1.1. Conceptos básicos
1.2. Recursos patrimoniais
1.3. Bens de interese cultural e natural
1.4. Patrimonio, turismo e xestión
1.5. Modelos de valor patrimonial
2. Do obxecto patrimonial ao produto turístico
2.1. Memoria colectiva, cultura e patrimonio: tres eixes do cambio social.
2.2. Recursos e produtos en turismo cultural
2.3. O turismo cultural como fenómeno socioeconómico
2.4. Políticas do patrimonio e planificación turística
2.5 Planificación, xestión e eficacia social
3. A Interpretación do Patrimonio 3.1. Historia e significado da interpretación do patrimonio.
3.2 Os principios da interpretación.
3.3. Interpretación e turismo
3.4. Interpretación como instrumento de xestión
3.5. Interpretación e comunicación
3.6. Medios interpretativos
3.7. Planificación interpretativa
3.8. Avaliación da interpretación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A12 A14 A18 A19 A23 A24 A26 A30 A32 A33 A34 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 12 33 45
Lecturas A1 A2 A4 A7 A8 A11 A13 A14 A15 A18 A22 A23 A25 A27 A28 A29 A30 A31 B4 B6 5 15 20
Sesión maxistral A1 A3 A4 A8 A19 A22 A23 A25 A30 A31 A33 25 50 75
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Pódese realizar de xeito presencial ou utilizando as novas tecnoloxías da información e as comunicacións.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Tanto os alumnos presenciais coma os no presenciais desenvolverán este tipo de traballo.
Lecturas Lecturas que debe realizar o estudante a proposta dos textos sinalados polos profesores. Implica un incremento do coñecemento da materia e a formación do espíritu crítico preciso. Considérase imprescindible no contexto en que se desenvolve esta formación.

Establécense uhnas lecturas obrigatorias tanto para os alumnos presenciais como para os non presenciais, tal como se especifica na avaliación. Engádense moitos documentos de lectura na plataforma Moodle, para que estean a disposición do alumnado, pero a súa lectura non é obrigatoria
Sesión maxistral No MODO PRESENCIAL consta de clases teóricas para a presentación dos contidos da materia; así como, a discusión de temas de interese actual relacionados coa materia e / ou a realización de pequenos exercicios / probas de coñecementos teóricos / prácticos.
Na MODALIDADE ON-LINE trátase de diferentes materiais teóricos / prácticos sobre os contidos de a materia a disposición dos estudantes para a lectura; así como, a discusión de temas de interese actual relacionados co tema a través de foros / debates en liña e / ou a realización de pequenos exercicios / probas de coñecemento teórico / práctico. Las clases maxistrais sustitúense polas presentacións en power point detalladas sobre os contidos, con consultas a través do correo electrónico ou explicacións con grabacións ou por skype.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición
Durante o curso académico, prestarase atención personalizada e continua a todos os estudantes matriculados nesta materia, tanto para responder preguntas sobre as clases presenciais /on-line como para abordar temas relacionados co traballo.


mario.crecente@udc.es

As clases impartiranse de forma presencial e atenderase aos alumnos on line.
Resolveranse dúbidas cando sexa preciso, mesmo despois desas datas.


O ensino desta materia combinará os seguintes métodos:

Modalidade presencial

- Clases expositivas por parte dos profesores nas que se tratará de fomentar a participación do alumnado
- Exercicios prácticos para desenvolver de xeito individual ou en grupo na clase
- Lectura e análise de textos
- Estudio de casos
- Saída de campo
- Incremento das horas de dedicación ao alumno para asesoralo nos puntos anteriores.

Modalidade a distancia:

- Presentacións da materia en Power Point, acompañados de arquivos de voz ou vídeos
- Lectura de textos recomendados. Estudo de casos
- Resolución de dúbidas on line
- Foros de discusión
- Contacto a través do correo electrónico e Skype


As pautas para os traballos na modalidade on line daranse a través da plataforma moodle. A atención ao alumnado farase a través da plataforma ou do correo electrónico dos profesores.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas A1 A2 A4 A7 A8 A11 A13 A14 A15 A18 A22 A23 A25 A27 A28 A29 A30 A31 B4 B6 Lectura dos textos indicados polos profesores e, se é o caso, realización de comentarios críticos a partir das lecturas propostas polo profesor (en moodle e na aula). 20
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A12 A14 A18 A19 A23 A24 A26 A30 A32 A33 A34 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Análise pormenorizada dun lugar no que se empregue a Interpretación do Patrimonio como ferramenta de xestión. Seguiranse as pautas propostas polo Profesor (plataforma Moodle). Extensión máxima: 10 páxinas

Este traballo será correxido polos profesor
70
Sesión maxistral A1 A3 A4 A8 A19 A22 A23 A25 A30 A31 A33 Asistencia e participación obrigatoria que se valorarán tendo en conta a implicación dos estudantes en sesións presenciais (modalidade presencial) ou participación activa e razoada en foros / debates, tarefas colaborativas, titorías virtuais, ... (modo online). 10
 
Observacións avaliación

Asistencia e participación obrigatoria que se valorarán tendo en conta a implicación dos estudantes en sesións presenciais ou participación activa e razoada en foros / debates, tarefas colaborativas, titorías virtuais, ... .

A data límite para a entrega dos traballos ou as
participacións no foro (1) é arredor dun mes despois da etapa de docencia. Especificarase dun xeito máis concreto 15 días antes do comezo da materia.

(1) Prégase que as intervencións se fagan dun xeito progresivo a medida que se van consultando os materiais.

O alumnado presencial que non poda asistir ás clases por causa xustificada, terá que comunicarse cos profesores para tratar de substituir a docencia perdida.

O Alumnado con dedicación a tempo parcial e exacción de asistencia poderá presentar os traballos obrigados e logo participar no exame

A non participación no exame, independentemente da oportunidade equivale a non presentado

"A materia poderá ser
adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio
á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou
relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos
disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos
oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa
Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa tutora ADI da Facultade
de Turismo".


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
CRECENTE M. M, GONZALEZ S. S (2016). 2000 años del balneario de Lugo. Balneario de Lugo termas Romanas
LEIRA, J ((2003)). Cultura proyectual y turismo emergente". En: Sociología del Turismo, Rubio Gil, A. (Coord.), Editorial Arie
MIRÓ, M. ((2000)). El patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de puesta en valor del patrimonio en España". En: O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario.Leira, J. y Méndez, R. (coords.).Depu
CRECENTE ASOCIADOS (2015). El Turismo Termal en España. EOI Madrid
LAREDO V XL (1997). Galicia Enteira. Edicións Xerais
OTERO P R. (). Guia de Galicia. Galaxia edicions
PADRÓ, J. ((2000)). La gestión del patrimonio. Una perspectiva territorial". O patrimonio e a cultura proxectual.Un diálogo necesario.Leira y Méndez. Deputación da Coruña
TILDEN, F. ((2006)). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Sevilla.
LEIRA, J. ((1999)). Memoria colectiva, cultural y patrimonio.Tres ejes del cambio social". En: Historia Regional e Local (III). Cámara Municipal de Maia, Maia (Portugal)
CRECENTE MASEDA y otros (2015). O Turismo na Praia das Catedrais. IBADER Lugo
CRECENTE, M (2015). Quince. Crecente asociados A Coruña


Bibliografía complementaria LEIRA , J. ((2001)). "El turismo cultural como sistema dinamizador. Eficacia y planificación social". En: Desenvolvemento e planificación municipal do turismo. Álvarez Sousa, , A. (Coord.). Ariel, Madr
LEZCANO GONZÁLEZ, M.E ((2012)). El Camino de San Andrés de Teixido: Una experiencia turística auténtica, emocional e integral". En: Actas del I Congreso Internacional EJTHR, Destination Branding, Heritage an Authenticity.ISBN 97
MORALES, J. ((2008)). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio". En: La comunicación global del patrimonio cultural. MATEOS RUSILLO, S.M. (coord.). Ediciones trea,
HAM, S. ((1992)). Environmental Interpretation. A practical guide for people with Big Ideas and Small Budgets. Fulcrum Publishing, Colorado.
LEIRA , J. ((2007)). Europa: As raíces da construcción de novas identidades. Claves reflexivas para un debate". En: Aulas no Camiño. Diálogos nun Camiño da Cultura Europea. Leira, X. (ed.). Servizo de publicació
MORALES, J. ((1998)). Guía práctica para la Interpretación del Patrimonio. Instituto Andaluz del Patrimonio, Sevilla
GONZÁLEZ, M., LEZCANO, M:E. y SERANTES, A. ((2014)). Interpretación do patrimonio artístico: guía para profesionáis do turismo. CEIDA (Centro de Extensión UNiversitara e Educación Ambiental de Galicia, Oleiros, A Coruña
HAM, S. ((2015)). Interpretación: para marcar la diferencia intencionadamente. Asociación para la Interpretación del Patrimonio (AIP; Valladolid
VEVERKA, J. ((1998)). Interpretive master planning. Accorn Naturalists
LEIRA , J. ((2011)). La interpretación necesaria en el Turismo Cultural. De los principios de Tilden a los procesos actuales". En: Teoría sociológica y turismo. Álvarez Sousa, A., (Ed.). Netbiblo, Oleiros (A Coruña. •
LEZCANO GONZÁLEZ, M.E. ((1999)). Novas tendencias en Museoloxía: A Interpretación do patrimonio". En: Actas do congreso Desenvolvemento Municipal do Turismo, Universidade da Coruña, A Coruña.
PRENTICE, R. ((1993)). Tourism and heritage atractions. Routledge, London.

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

Trátase dunha listaxe de lecturas recomendadas (servirán de consulta para os traballos), non  son de obrigada lectura:


Na plataforma Moodle, inclúense unha serie de documentos en pdf, artigos, manuais, que non son de lectura obrigatoria, senón de apoio á docencia. Sirven de consulta ao alumnado o están pensadas para un uso futuro.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Na plataforma Moodle, inclúense un resume de cada c tema con bibliografia. Ademais unha serie de documentos en pdf, artigos, manuais, que non son de lectura obrigatoria, senón de apoio á docencia. Sirven de consulta ao alumnado o están pensadas para un uso futuro.</b>



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías