Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A37 |
A0.2 Applied knowledge of the principles of general mechanics, structural systems statistics, mass point geometry, and elastic behaviour of solids (principles and analysis methods). |
B31 |
B1 Students will demonstrate knowledge and understanding of subjects that build upon the foundation of a general secondary education using advanced textbooks and ideas and analyses from the cutting edge of their field. |
B32 |
B2 Students will be able to use their knowledge professionally and will possess the skills required to formulate and defend arguments and solve problems within their area of study. |
B33 |
B3 Students will have the ability to gather and interpret relevant data (especially within their field of study) in order to make decisions and reflect on social, scientific and ethical matters. |
B34 |
B4 Students will be able to communicate information, ideas, problems and solutions to specialist and non-specialist audiences alike. |
B35 |
B5 Students will develop the learning skills and autonomy they need to continue their studies at postgraduate level. |
C3 |
Using ICT in working contexts and lifelong learning. |
C6 |
Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines. |
C7 |
Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development. |
C8 |
Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society. |
C9 |
Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Conocer y aplicar los fundamentos teóricos y principios básicos de la mecánica como los momentos de fuerzas, centros de gravedad, momentos de inercia de áreas, condiciones de equilibrio y el comportamiento elástico del sólido. |
A37
|
B31 B32 B33 B34 B35
|
C3 C6 C7 C8 C9
|
Calcular las reacciones en estructuras articuladas, vigas, porticos y cables; asi como sus esfuerzos internos. |
A37
|
B31 B32 B33 B34 B35
|
C3 C6 C7 C8 C9
|
Aplicar los conceptos y métodos de la mecánica a las materias técnicas especificas de su formación. |
A37
|
B31 B32 B33 B34 B35
|
C3 C6 C7 C8 C9
|
Resolver problemas derivados de sus actividades profesionales en base a los conocimientos adquiridos en la materia. |
A37
|
B31 B32 B33 B34 B35
|
C3 C6 C7 C8 C9
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1.-Vectores aplicados a la estática: fundamentos del cálculo vectorial. Sistemas de vectores deslizantes. Reducción de sistemas de vectores deslizantes. |
|
2.- Estática del sólido rígido: enlaces y reacciones. Condiciones de equilibrio. Diagrama de sólido rígido.
|
|
3.- Estática de sistemas estructurales: equilibrio de estructuras articuladas. Equilibrio de vigas. Equilibrio de pórticos. Equilibrio de cables.
|
|
4.- Geometría de masas: centros de gravedad. Momentos de inercia de áreas.
|
|
5.- Fundamentos del comportamiento elástico del sólido: principios y métodos básicos de análisis. Tensor de tensiones y tensor de deformaciones.
|
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Problem solving |
A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 |
26 |
52 |
78 |
Objective test |
A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 |
4 |
8 |
12 |
Guest lecture / keynote speech |
A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 |
30 |
30 |
60 |
|
Personalized attention |
|
0 |
|
0 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Problem solving |
Se propondrán y/o resolverán por profesor y alumnado diversos ejercicios prácticos relacionados con el temario. |
Objective test |
Se plantearan cuestiones y/o problemas teóricoprácticos a resolver por el alumno. |
Guest lecture / keynote speech |
Se expondrán los diversos conceptos teoricos de la materia y se orienta al alumnado en el desarrollo de su trabajo autónomo. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
Objective test |
Problem solving |
|
Description |
La atención personalizada, de los alumnos que asistan a las clases, será en el propio aula y también en el horario y lugar de tutorías del profesor que figura en la web de la escuela. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Objective test |
A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 |
Consistira en ejercicios y/o cuestiones teoricopracticas |
100 |
|
Assessment comments |
El alumno puede alcanzar los 10 puntos con la resolución de ejercicios y/o teoría que plantee el profesor en la primera y segunda oportunidad de los exámenes oficiales que fije la escuela.
Se recomienda, lógicamente, la asistencia activa a clase pero no es requisito para poder presentarse a los exámenes finales oficiales.
Se puede llevar a las pruebas calculadora no programable, material de dibujo, formulario A4 manuscrito redactado por el alumno exclusivamente con formulación. No se admiten teléfonos móviles en el examen. Se acudirá con el DNI a las pruebas.
Pueden solicitar el no presentado durante la primera media hora.
|
Sources of information |
Basic
|
Lamas, V; Otero, Mª Dolores (2012). Cálculo de estructuras artículadas. Editorial Gráficas del Noroeste
Lamas, V; Otero, Mª Dolores (2012). Cálculo de solicitaciones en vigas isostáticas. Editorial Gráficas del Noroeste
M.Vazquez y E.Lopez (). Mecanica para ingenieros.Estática.
Beer. F.P.; Jonhson (). MECANICA VECTORIAL PARA INGENIEROS.Estatica. Ed. McGraw-Hill. |
rhnerjhnwrtnr |
Complementary
|
|
gergeragaergergaeg |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Mathematical Basics for Building/670G01101 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Building Structures I/670G01107 |
|
Other comments |
Para un axeitado seguimento da materia é imprescisdíbel o dominio previo dos seguintes temas:
- Razoamento Lóxico.
- Cálculo vectorial.
- Sistemas de unidades.
- Matrices.
- Xeometría e Trigonometría.
- Derivación e Integración.
- Resolución de sistemas de ecuacións.
Se recuerda que la bibliografía propuesta es orientativa. Existen numerosos textos de mecánica por los cueles se puede realizar el trabajo autónomo del alumno.
|
|