Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico Aplicadas Código 750G02132
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Pértega Díaz, Sonia
Correo electrónico
s.pertega@udc.es
Profesorado
Fernández Basanta, Sara
Pértega Díaz, Sonia
Seoane Pillado, María Teresa
Sobrido Prieto, María
Correo electrónico
sara.fbasanta@udc.es
s.pertega@udc.es
maria.teresa.seoane.pillado@udc.es
maria.sobrido@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
Descrición xeral A materia Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico Aplicadas consolida os elementos metodolóxicos que necesitan os/as estudantes para poder deseñar e levar a cabo estudos de investigación cuantitativa ou cualitativa no ámbito da Podoloxía e en xeral das Ciencias da Saúde, así como adquirir a capacidade de lectura crítica da información científica da súa disciplina. En particular, esta materia senta as bases metodolóxicas necesarias de cara á elaboración do TFG no segundo cuadrimestre.

Competencias do título
Código Competencias do título
A139 CE75 - Aplicar os diferentes métodos de investigación, preparación e comunicación científica no ámbito de Ciencias da Saúde
B24 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B25 CB3 -- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B26 CB4 -Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B27 CB5 -Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B35 CG08 - Adquirir habilidades de traballo nas contornas educativo e investigador, asistencial-sanitario, así como en equipos uniprofesionais e multiprofesionais. Asesorar na elaboración e execución de políticas de atención e educación sobre temas relacionados coa prevención e asistencia podolóxica
B36 CG09 -Valorar de forma crítica a terminoloxía, ensaios clínicos e metodoloxía utilizados na investigación relacionada coa podoloxía
B39 CG12 -Capacidade para a cooperación, o traballo en equipo e a aprendizaxe colaborativo en contornas interdisciplinares
C9 CT01 - - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C10 CT02 -Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C11 CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C13 CT05 -- Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C16 CT08 - V- Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C17 CT09 -Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Plantexar e formular preguntas de investigación relevantes A139
B24
B26
B27
B35
C9
C16
Aplicar os elementos necesarios para a realización dun estudo clínico-epidemiolóxico A139
B24
B25
B26
B27
B35
B39
C11
C16
C17
Utilizar métodos estatísticos para a análise de datos en estudos da área de Ciencias da Saúde. Xestión de software específico. A139
B25
B26
B27
B35
B39
C11
C13
C16
Interpretar, analizar, sintetizar e criticar resultados de investigación e publicacións relacionadas coa especialidade. A139
B24
B25
B26
B27
B35
B36
B39
Identificar métodos de investigación cualitativa para o deseño dun traballo de investigación cualitativa: fenomenoloxía, teoría fundamentada, método etnográfico, investigación acción, metasíntese e metaetnografía. Deseñar un proxecto de investigación utilizando metodoloxía cualitativa A139
B24
B25
B26
B27
B35
B36
B39
C16
C17
Coñecer os distintos estudos da información científica e a estrutura requirida en cada un deles. A139
B24
B26
B27
B35
B36
C16
Adquirir a capacidade de lectura crítica e saber avaliar a información científica, a través das ferramentas máis habituais recoñecidas pola comunidade científica. A139
B24
B25
B26
B27
B35
B36
C9
C10
C16
Saber manexar as bases de datos nacionais e internacionais e outros sistemas de busca científica en ciencias da saúde. A139
B25
B27
B35
C9
C10
C11
C13
C16
Saber comunicar resultados científicos en foros profesionais tanto oralmente como por escrito. A139
B24
B25
B26
B27
B35
B39
C9
C10
C16

Contidos
Temas Subtemas
DESEÑO DE PROXECTOS DE INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA EN CIENCIAS DA SAÚDE - Estrutura xeral dun protocolo de investigación.
- Pertinencia e viabilidade dun estudo.
- Características dos principais tipos de estudos clínico-epidemiolóxicos
- Aspectos éticos e legáis.
- Limitacións do estudo.
MÉTODOS ESTATÍSTICOS APLICADOS - Selección mostral
- Xustificación do tamaño da mostra
- Análise descritiva e inferencial
PRÁCTICA DA METODOLOXÍA DA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA - Métodos cualitativos no deseño dun estudo de investigación.
- Proceso e fases da investigación cualitativa
BÚSQUEDA DA INFORMACIÓN E COMUNICACIÓN CIENTÍFICA - Avaliación da calidade da investigación Listas de verificación
- Busca de información e elaboración dunha adecuada estratexia de busca bibliográfica.
- Comunicación de resultados científicos: oral e escrita

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A139 B24 B25 B26 B27 B35 B36 B39 C9 C10 C11 C13 C16 C17 9 24 33
Proba obxectiva A139 B24 B25 B26 B27 B35 B36 B39 C9 C10 C11 C13 C16 C17 4 10 14
Sesión maxistral A139 B24 B25 B26 B27 B35 B36 B39 C9 C13 C16 C17 14 14 28
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para favorecer a aprendizaxe autónoma do alumnado, baixo a tutela do profesorado. Consiste na proposta de traballos prácticos que deberán resolverse de xeito individual ou en grupo segundo se indique en cada caso, co apoio das docentes responsables de cada bloque da materia.
Proba obxectiva Proba que integra preguntas test de resposta múltiple, resposta breve e/ou solución de exercicios e interpretación de casos prácticos sobre os contidos desenvoltos na materia
Sesión maxistral Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de preguntas y ejercicios prácticos dirigidos a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada relacionada con estas metodoloxías pretende orientar ao alumnado na realización dos traballos propostos e no uso das tecnoloxías da información e da comunicación. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben presencialmente ou en liña a través de Teams.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A139 B24 B25 B26 B27 B35 B36 B39 C9 C10 C11 C13 C16 C17 Traballos prácticos, individuais ou en grupo, nos que se leven á práctica os contidos traballados nas clases 50
Proba obxectiva A139 B24 B25 B26 B27 B35 B36 B39 C9 C10 C11 C13 C16 C17 Proba escrita que se realizará na data oficial de exame da materia, relacionada cos temas de cada un de los bloques de contido. 50
 
Observacións avaliación

A materia BASES PARA A
INTERPRETACIÓN DO COÑECEMENTO CIENTÍFICO APLICADAS
CONSTA DE 3 bloques:

  • Metodoloxía da
    Investigación Cuantitativa. 
    (1 ECT).
    (Prof. María Teresa Seoane Pillado / Prof. Sonia Pértega Díaz)
  • Metodoloxía da
    Investigación Cualitativa. 
    (1 ECT). (Prof.
    Sara Fernández Basanta)
  • Busca de
    Información e Comunicación Científica. 
    (1 ECT). (Prof. María Sobrido Prieto)

Os tres bloques da materia
serán cualificados de forma independente, de 0 a 10 puntos. A cualificación
final
calcularase como a media das cualificacións dos tres bloques.

Para aprobar a materia é
necesario superar cada unha das 3 partes individualmente. 
No caso de que non se supere algunha das tres partes da materia, a nota que
figurará na acta será a correspondente ao bloque con menor cualificación
.

Por limitacións da plataforma,
o contido deste punto é orientativo. Nos primeiros días de clase cada docente
comentará como se realizará a avaliación da súa parte.

 

A. CRITERIOS DE AVALIACIÓN DO
BLOQUE DE METODOLOXÍA DA INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA (PROF. TERESA SEOANE
PILLADO / PROF. SONIA PERDA DÍAZ)

i) Proba obxectiva (50% da
cualificación do bloque):
Realizarase unha
proba escrita na data oficial do exame da materia, que constará de preguntas
test, preguntas de resposta breve e/ou exercicios de cálculo relacionados cos
contidos teóricos, as lecturas propostas e os problemas expostos no
desenvolvemento da materia.

ii) Traballos prácticos (50%
da cualificación do bloque):
Proporanse
traballos prácticos, que deberán resolverse de forma individual ou en grupo
segundo se indique, mediante a aplicación dos coñecementos traballados nas
clases presenciais e seminarios.

A cualificación final deste
bloque calcularase de acordo coas porcentaxes anteriores. A puntuación mínima
para superar esta parte da materia será de 5 puntos, sendo imprescindible
acadar un 4 sobre 10 na proba escrita
.

 

B. CRITERIOS DE AVALIACIÓN O
BLOQUE DE METODOLOXÍA DA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA (PROF. SARA FERNÁNDEZ
BASANTA)

i) Proba obxectiva (50% da
cualificación do bloque):
Realizarase unha
proba escrita na data oficial do exame da materia, que constará de preguntas de
resposta breve relacionadas cos contidos teórico-prácticos traballados no
desenvolvemento da materia.

ii) Traballos prácticos (50%
da cualificación do bloque):
Proporanse
traballos prácticos grupais nos que se leven á práctica os contidos teóricos
abordados nas sesións maxistrais.

Para proceder ao sumatorio de
ámbalas cualificacións será necesario ter aprobadas ambas metodoloxías.

 

C. CRITERIOS DE AVALIACIÓN DO
BLOQUE DE BUSCA DE INFORMACIÓN E COMUNICACIÓN CIENTÍFICA (PROF. MARÍA SOBRIDO
PRIETO)

a) Proba obxectiva (50% da
cualificación do bloque):
Realizarase unha
proba escrita na data oficial do exame da materia, que constará de preguntas
test e/ou preguntas de resposta breve.

ii) Traballos prácticos (50%
da cualificación do bloque):
Proporanse 4
traballos prácticos, individuais e/ou en grupo, mediante a aplicación dos
coñecementos traballados nas clases.

Para aprobar este bloque é necesario
ter aprobado cada unha das partes
(proba obxectiva e traballos prácticos)

  

MATRÍCULA DE HONRA

Poderán optar a Matrícula de
Honra o alumnado coas cualificacións máis elevadas cuxa nota supere os 9
puntos, unha vez promediadas as tres partes da materia. As docentes da
materia poderán considerar criterios adicionais en caso de igualdade de
condicións e tendo máis aspirantes que matrículas. Os aspirantes poderán ser
convocados a unha proba voluntaria obxectiva para asignar matrícula de honra ás
mellores cualificacións

 

NON PRESENTADO

A cualificación de Non
Presentado corresponderalle á/o alumna/ou que non se presente a ningunha das
probas obxectivas de avaliación esixidas nalgunha das tres partes das que
consta a materia.

 

MATRÍCULA A TEMPO PARCIAL E
DISPENSA ACADÉMICA

O sistema de avaliación
descrito aplicará tamén ó alumnado con matrícula a tempo parcial e dispensa académica
de asistencia.

  

SEGUNDA OPORTUNIDADE

O sistema de avaliación
descrito aplicará ao alumnado de 1ª matrícula tanto en 1ª como en 2ª
oportunidade. Na 2ª oportunidade manteranse aprobadas as partes que se
teñan superadas na 1ª oportunidade dentro da mesma convocatoria
.  

 

SEGUNDA CONVOCATORIA E
SUCESIVAS

O sistema de avaliación
descrito aplicará ó alumnado en 2ª matrícula ou posteriores. No caso do
alumnado de segunda convocatoria e sucesivas, non se conservarán as
cualificacións dos bloques obtidas en cursos anteriores
.

 

OPORTUNIDADE ADIANTADA

Os criterios son os
establecidos nas "Normas de avaliación, revisión e reclamación das
cualificacións dous estudos de grao e máster universitario", artigo 19.

 

SICUE, ERASMUS e BILATERAL

Aplicarase o mesmo sistema de
avaliación que o descrito para o alumnado de convocatoria ordinaria.

 

FRAUDE

A realización fraudulenta das
probas ou actividades de avaliación continua, unha vez comprobada, implicará
directamente a cualificación de suspenso "0" na dita proba ou
actividade na oportunidade correspondente, invalidando a súa cualificación
tamén de cara a oportunidades sucesivas.


Fontes de información
Bibliografía básica

METODOLOXÍA DA INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA

  • A bibliografía necesaria será ofrecida a través da plataforma Moodle, xunto coa impartición de cada un dos temas correspondentes


METODOLOXÍA DA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA

  • Beck, C. T. (2019). Introduction to phenomenology: Focus on methodology. SAGE Publications
  • Elliott, R., & Timulak, L. (2021). Essentials of descriptive-interpretive qualitative research: a generic approach. American Psychological Association.
  • Fine, M., & Torre, M. E. (2021). Essentials of critical participatory action research. American Psychological Association.
  • Flick, U. (Ed.). (2017). The Sage handbook of qualitative data collection. Sage
  • Flick, U. (2018). Doing grounded theory (Vol. 9). Sage.
  • Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
  • Houser, J. (2016). Nursing Research: Reading, Using and Creating Evidence: Reading, Using and Creating Evidence. Jones & Bartlett Learning.
  • King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. Sage.
  • Levitt, H. M. (2021). Essentials of critical-constructivist grounded theory research. American Psychological Association.
  • Liamputtong, P. (2010). Research methods in health: foundations for evidence-based practice.
  • Smith, J. A., & Nizza, I. E. (2022). Essentials of interpretative phenomenological analysis. American Psychological Association.
  • Tappen, R. M. (2022). Advanced nursing research: From theory to practice. Jones & Bartlett Learning.
  • Terry, G., & Hayfield, N. (2021). Essentials of thematic analysis. American Psychological Association.

BUSCA DE INFORMACIÓN E COMUNICACIÓN CIENTÍFICA

  • A bibliografía necesaria será ofrecida a través da plataforma Moodle, xunto coa impartición de cada un dos temas correspondentes.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico/750G02108

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

OBXECTIVOS DE DESENVOLVEMENTO SOSTIBLE: Para axudar a acadar un contorno inmediato sostible e cumprir co obxectivo da acción número 5: "Ensinanza e investigación ambiental e social saudables e sostibles" do "Plan de acción Green Campus Ferrol":

  • A entrega dos traballos documentais que se leven a cabo nesta materia farase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de facerse en papel: non se utilizarán plásticos, farase a impresión a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural, tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade no comportamento persoal e profesional.

RECOMENDACIÓNS DE IGUALDADE DE XÉNERO E NON DISCRIMINACIÓN: Dacordo coa diferente normativa aplicable para o ensino universitario nesta materia terase en conta a perspectiva de xénero, garantindo o non uso da linguaxe sexista na aula, nos documentos elaborados sobre o tema. e nas actividades docentes realizadas co alumnando.

  • Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas dentro da aula, influíndo no ambiente para modificalos e promover valores de respecto e igualdade.
  • Prestarase especial atención á detección de situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
  • Facilitará a plena integración dos estudantes que, por razóns físicas, sensoriais, mentais ou socioculturais, experimentan dificultades para un acceso adecuado, igual e rendible á vida universitaria.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías