Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo. |
A3 |
Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado. |
A4 |
Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares. |
A5 |
Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría. |
A6 |
Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global. |
A7 |
Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases. |
A8 |
Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría. |
A9 |
Capacidade para efectuar decisións técnicas tendo en conta as súas repercusións ou costes económicos, de contratación, de organización ou xestión de proxectos. |
A10 |
Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional. |
B1 |
Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B2 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico. |
B3 |
Aprender a aprender. Capacidade para comprender e detectar as dinámicas e os mecanismos que estruturan a aparición e a dinámica de novas tendencias. |
B4 |
Traballar de forma colaborativa. Coñecer as dinámicas de grupo e o traballo en equipo. |
B5 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B6 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B7 |
Capacidade de liderado e para a toma de decisións. |
B8 |
Traballar nun entorno internacional con respeto das diferencias culturais, lingüísticas, sociais e económicas. |
B9 |
Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo. |
B10 |
Capacidade de organización e planificación. |
B11 |
Capacidade de análise e síntese. |
B12 |
Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables. |
C7 |
Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Desarrollar productos y puestos de trabajo que se adapten a las características del usuario/operador a través de un enfoque multidisciplinar, para la consecución de mayores niveles de confort y calidad de vida en el trabajo, calidad del producto y productividad. |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10
|
B2 B12
|
C8
|
Desenrolar produtos e postos de traballo que se adapten ás características do usuario/operador a través dun enfoque multidisciplinar, para a consecución de maiores niveles de confort e calidade de vida no traballo, calidade do produto e productividade |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.- Introducción |
Ergonomía vs. Medicina del trabajo
Tipos de Ergonomía |
2.-Naturaleza y objetivos de la Ergonomia |
Definición y campo de actividad
Historia y estado
Ergonomía y disciplinas afines
Objetivos de la ergonomía
Salud y seguridad
Productividad y eficiencia
Fiabilidad y calidad
Satisfacción en el trabajo y desarrollo personal |
3.-Análisis de Actividades Tareas y Sistemas de Trabajo |
El contexto
La tarea y la actividad
Métodos de análisis de las tareas
Tiempo de ejecución
Actividad, pruebas y rendimiento
Trabajo individual y colectivo |
4.-Ergonomía y Normalización |
Planteamiento protector vs activo
Tipos de normas ergonómicas
Comités de normalización
Estructura de los comités de normalización ergonómica
Preparación de las normas ergonómicas
Nuevo papel para los Comités Nacionales
Cooperación ISO CEN
Diferencia ISO vs CEN
Campos de la normalización ergonómica
Nuevo concepto de normalización: aplicación por el usuario |
5.-Metodos de Evaluacion Ergonómica |
Clasificación de los métodos ergonómicos:Evaluación global, Biomecánica, Repetitividad de movimientos, Carga postural, Manipulación de Carga y Ambiente térmico.
Evaluación Global: Listas de Comprobación
Carga Postural: Método RULA
Manipulación de Carga: NIOSH |
6.-Antropometría |
Variables antropométricas
Instrumentos antropométricos
Sistemas de variables antropométricas
Precisión y errores
Tratamiento estadístico
Muestreo y análisis
Antropometría poblacional
Estudios de adaptación y regulación
Antropometría dinámica |
7.-Trabajo Muscular |
El trabajo muscular en las actividades laborales
Fisiología del trabajo muscular
Trabajo muscular dinámico
Trabajo muscular estático
Consecuencias de la sobrecarga muscular en las actividades laborales
Carga de trabajo aceptable en el trabajo muscular dinámico pesado
Carga de trabajo aceptable en la manipulación manual de materiales
Carga de trabajo aceptable para trabajos musculares estáticos
Carga de trabajo aceptable en el trabajo repetitivo
Prevención de la sobrecarga muscular |
8.-Postura en el Trabajo
|
Seguridad, salud y posturas de trabajo
Registro y medición de las posturas de trabajo
Métodos y técnicas de medición
Factores que afectan a las posturas de trabajo
Ayudas y soportes para las posturas adoptadas durante el trabajo
Normativa sobre salud y seguridad en relación con los elementos posturales |
9.-Biomecánica |
Objetivos y principios
Aplicaciones
Manipulación manual de materiales
Posturas y movimientos
Límites de peso recomendados
Cálculo de la compresión discal en la columna vertebral impuesta por la tarea |
10.- Organización del Trabajo |
Diseño de sistemas de producción
Desde la tarea al diseño de sistemas socio técnicos
El concepto de tarea completa
Participación de los trabajadores |
11.-Puestos de trabajo |
Proceso de diseño de un puesto de trabajo
El modelo del cubo
Ejemplo de diseño de un puesto de trabajo: soldadura manual
Datos para el diseño de un puesto de trabajo |
12.-Controles, Indicadores y Paneles |
Diseño para un operador que trabaja sentado
Diseño para un operador de pie
Controles que se manejan con los pies
Selección de los controles
Prevención del funcionamiento accidental
Dispositivos de entrada de datos
Indicadores: dispositivos de presentación de datos
Indicadores visuales
Paneles de controles y dispositivos de presentación de datos
Rótulos y advertencias |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A3 A4 A5 A10 A6 A7 A8 A9 B12 |
10 |
10 |
20 |
Traballos tutelados |
A3 A6 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
11 |
33 |
44 |
Estudo de casos |
A3 A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 |
21 |
63 |
84 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Leccións maxistrais impartidas en clase |
Traballos tutelados |
O traballo realizarase en grupo e consistirá nun proxecto de innovación basado nos conceptos de Ergonomía dados en clase. Se estudiarán proxectos que poderán ser utilizados como referencia. |
Estudo de casos |
O profesor analizará e explicará exercicios e problemas tipo que o alumno tomará como referencia para elaborar un ou varios traballos en grupo. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Estudo de casos |
|
Descrición |
A atención personalizada efectuarase en horario de tutorías.
No caso de que o alumno solicite dispensa académica, recibirá atención personalizada específica por medio do foro del moodle, tutorías e correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A1 A3 A4 A5 A10 A6 A7 A8 A9 B12 |
Coñecementos teóricos da materia. Se terá en conta a asistencia a clase. |
20 |
Traballos tutelados |
A3 A6 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Traballo obrigatorio para aprobar a materia. Se exixirá un rendemento mínimo do 30% sobre a nota total do traballo para poder aprobar a materia
Farase unha defensa conxunta de todos os grupos de traballo e valorarase:
- Presentación.
- Resultados.
- Orixinalidade e innovación.
- Calidade da exposición.
|
80 |
|
Observacións avaliación |
Avaliación da primeira oportunidade: calcularase unha nota ponderada segundo os pesos indicados nas metodoloxías.
Avaliación de segunda oportunidade: seguiranse os mesmos criterios que para a avaliación de primeira oportunidade.
Convocatoria anticipada: antes da data desta convocatoria, o alumno entregará os traballos propostos e non aprobados nas convocatorias anteriores.
A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación producirá automaticamente un fallo "0" na correspondente convocatoria, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación.
Os "alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de exención de asistencia" comunicarán ao comezo do curso a súa situación aos profesores da materia, tal e como establece a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes universitarios. na UDC "(Art.3.be 4.5) e" Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado (art. 3 e 8b). Os estudantes nesta situación serán avaliados resolvendo os mesmos casos prácticos propostos nos exercicios a través de prácticas TIC.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
del Rio Vilas, D., Longo, F., Rego-Monteil, N. (2012). A general framework for the manufacturing workstation design optimization: a combined ergonomic and operational approach. Simulation Transactions of the Society for Modeling and Simulation International, vol. 89, pp. 306-3
Antonio Bustamante (). Diseño Ergonómico. Diaz de Santos S.A
Pedro R. Mondelo (). Ergonomía 1: Fundamentos. Ediciones UPC
Pedro R. Mondelo (). Ergonomía 3: diseño de puestos de trabajo. Ediciones UPC
M.H. Miguélez Garrido (). Ergonomía y diseño del puesto de trabajo. Biblioteca de Prevenciónd e Riesgos Laborales. La Ley.
Ramírez Cavassa (). Ergonomía y Productividad. Limusa Noriega Editores.
F. Javier Llaneza Álvarez (). Ergonomía y Psicosociología Aplicada. Editorial Lex Nova.
Manuel Bestratén Belloví (). Ergonomía. Guía del Monitor. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.
Francisco Farrer Velázquez (). Manual de Ergonomía. fundación MAPFRE
Carlos García Molina (). Manual Práctico para la Evaluación del Riesgo Ergonómico. INVASSAT-ERGO |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Xestión da Innovación e do Deseño/771G01043 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
“Para axudar
a conseguir un entorno inmediato sostenido y cumprir có obxetivo da
acción número 5: “Docencia e investigación saludable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": A entrega dos traballos documentales que se realicen nesta materia: - Se
solicitarán en formato virtual e/ou soporte informático
- Se realizará
a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos
Además durante o curso: - Se debe facer un uso sostenible dos recursos y a prevención de impactos negativos
sobre o medio natural
- Se debe tener
en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores
da sostenibilidad nos comportamentos personales e profesionales
- Se incorpora
perspectiva de xénero na docencia desta materia (se usará lenguaxe non sexista, se utilizará bibliografía de autores de ambos sexos, se propiciará a intervención en clase de alumnos e alumnas…)
- Se traballará
para identificar e modificar prexuicios e actitudes sexistas, e se influirá no entorno para modificalos y fomentar os valores de respeto e igualdad.
- Se deberán
detectar situacions de discriminación e se propondrán acciones e medidas para
correxilas.
|
|