Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
A1.CE1. Determinar as dimensións e categorías axeitadas para o diagnóstico e a análise das situacións de exclusión social. |
AM1
|
|
|
A2.CE2-Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión. |
AM2
|
|
|
A3. CE3-Deseñar e desenvolver procesos de observación e documentación para o estudo das políticas e os sistemas de benestar social |
AM3
|
|
|
A4. CE4. Recompilar e interpretar a información suficiente para chegar a diagnósticos fiables sobre os riscos de exclusión e os factores de vulnerabilidade social. |
AM4
|
|
|
A5.CE5. Interpretar as situacións e os procesos de marxinación social e económica de colectivos desde unha perspectiva histórica e macroestructural |
AM5
|
|
|
B1. CB1. Desmostrar coñcementos avanzados, de carácter multidisciplinar, para a investigación e o exercicio profesional no ámbito da exclusión social. |
|
BM1
|
|
B3. CB3. Seleccionar o marco científico adecuado para avaliar as evidencias dispoñibles e postular hipóteses razoadas sobre a avaliación previsible dos feitos sociais estudados. |
|
BM3
|
|
B4. CB4. Identificar dilemas éticos e a responsabilidade social tras os retos formulados na práctica profesional e investigadora |
|
BM4
|
|
B5. CB5. Comunicar con claridade os coñecementos e problemas científicos sobre os que se traballa tanto a un público non experto como de especialistas |
|
BM5
|
|
B8. CB8. Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
|
BM8
|
|
B9. CB9. Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claroe sen ambigüidades. |
|
BM9
|
|
B14. CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa. |
|
BM14
|
|
B17-CX5 - Elaborar e defender informes, proxectos e memorias no campo das ciencias sociais. |
|
BM17
|
|
B19. CX7. Dar respostas innovadoras e orixinais ante situacións problemáticas emerxentes relacionadas coa exlusión social. |
|
BM19
|
|
B20- CX8 - Aplicar a perspectiva comparada na comprensión das problemáticas sociais e das respostas e solucións políticas. |
|
BM20
|
|
C1-CT1 - Reflexionar, chegar a conclusións e propoñer solucións a través do traballo en equipo. |
|
|
CM1
|
C2. CT2. Desenvolver a actividade profesional con comodidade en contextos internacionais e de diversidade cultural. |
|
|
CM2
|
C5-CT5 - Aplicar un razoamento crítico na reflexión teórica e no desenvolvemento práctico do traballo profesional e investigador. |
|
|
CM5
|
C6.CT6. Expresarse correctamente, de forma oral e escrita, nas línguas oficiais da Comunidade Autónoma de Galicia. |
|
|
CM6
|
C7. CT7. Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e a comunicación necesarias para o exercicio profesional e para a aprendizaxe continuada e autónoma. |
|
|
CM7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Antedecentes do Estado do Benestar.
|
1. 1. O cambio no papel do Estado: Liberal, Providencia, Benestar (diferencias básicas)
1. 2. Os riscos sociais e o nacimiento dos primeiros seguros sociais: accidentes de traballo, enfermidade, pensións e desemprego
1. 3. Características dos primeiros modelos de seguros sociais: financiación, cobertura e prestacións.
1.4. Limitacions na protección do Estado: economía mixta do benestar. Estado, sector privado, familias e sociedade civil |
2. A expansión do Estado de Benestar: concepto e modelos |
2.1. O Informe Beveridge: elementos esenciais que impulsaron o nacemento do Estado de Benestar.
2.2. Concepto de Estado do Benestar.
2.3. Ideoloxías e modelos de benestar: análise crítica
2.4. A evolución do estado de benestar en España: características propias.
|
3. Do Estado do Benestar ao Estado Neoliberal: a gran transformación. |
3.1. Conceptos fundamentais para entender o Capitalismo e as súas crises
3.2. A crise do 73 & Consenso de Washington: as consecuencias sociais e políticas.
3.3. Auxe da ideoloxía neoliberal: características definitorias.
3.4. A crise financieira de 2008: ¿un punto de inflexión?
|
4. As políticas sanitarias en España e na Unión Europea |
4.1. O risco de enfermidade: evolución no tempo
4.2. Tipoloxía de sistemas de saúde na Unión Europea.
4.3. Peculiaridades do sistema sanitario en España.
|
5. As políticas de xestión dos accidentes de traballo en España e na Unión Europea |
5.1. O risco de accidentes de traballo: evolución no tempo
5.2. Tipoloxía dos sistemas de xestión de accidentes de traballo
5.3. Peculiaridades do sistema de xestión de accidentes de traballo en España
|
6. As políticas de emprego en España e na Unión Europea |
6.1. A política de emprego en España: evolución no tempo.
6.2. Desemprego & Emprego precario en España e na Unión Europea
6.3. O deseguilibrio estructural do mercado de traballo en España e a prestación de desemprego |
7. As políticas de pensións en España e na Unión Europea |
7.1. As pensións nun marco de cambio demográfico
7.2. Tipoloxía dos sistemas de pensións na Unión Europea
7.3. Peculiaridades do sistema de pensións en España
|
8. As políticas educativas en España e na Unión Europea |
8.1. Estudos comparados a nivel educativo: indicadores e problemas educativos nos países da OCDE.
8.2. Principais problemas dos sistemas educativos: deserción escolar, desigualdade social e reproducción social. |
9. As políticas familiares en España e na Unión Europea |
9.1. Principais políticas familiares en Europa.
9.2. As políticas familiares en Europa e en España: subsidios familiares, corresponsabilidade, e novos retos sociais. |
10. As políticas de vivenda en Espala e na Unión Europea |
10.1. Principais políticas de acceso á vivenda en Europa.
10.2. As políticas de vivenda en Europa e en España: mercado vs estado. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A5 B3 B14 B20 |
18 |
36 |
54 |
Proba práctica |
A3 A4 B1 B4 B5 B8 B9 B17 B19 C1 C2 C5 C6 C7 |
18 |
72 |
90 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Clases teóricas nas que se explicarán os principais contidos de cada unidade didáctica. Asignaranse unha serie de lecturas que serán necesarias para o debate e participación na clase. |
Proba práctica |
Os estudantes afrontarán tres probas prácticas avaliables que consistirán na elaboración dunha reflexión crítica sobre un tema relacionado cos contidos da asignatura. Estas dúas probas terán que cumprir a extensión e formato de letra indicados en moodle. Estas probas prácticas entregaranse a través da entrega de tarefas de Moodle en formato .PDF; nun arquivo cuxo nome identifique ao/á estudante. Estas duas probas terán un peso de 30% (proba 1), 40% (proba 2), 30% (proba 3) e representarán en conxunto o 100% da nota final da materia. As dúas probas deberán estar entregadas no formato e vía sinalada nas datas establecidas pola profesora no primeiro día do curso. Estas datas indicaranse no calendario moodle da materia.
O alumnado pendente de aprobar a materia na segunda oportunidade poderá entregar as tres prácticas en calquera momento do segundo cuadrimestre, contactando previamente coa profesora e te |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba práctica |
|
Descrición |
Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Tanto as titorías individuais como as titorías en grupos reducidos realizaranse durante o curso académico 2022/2023 de forma virtual. O alumnado ten á súa disposición os seguintes medios:
- Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas ou facer correccións e/ou revisións de prácticas. A través do correo electrónico poderase concertar tamén unha titoría personalizada ou en pequeno grupo a través de TEAMS.
– Moodle: Diariamente. Utilizaranse as ferramentas dispoñibles (foros temáticos...) segundo as necesidades do alumnado para resolver dúbidas sobre calquera aspecto da materia. Utilizaranse tamén os foros específicos para as discusións e debates dirixidos
– Teams: De 1 a 2 sesións semanais (segundo demande o alumnado) en grupo pequeno (ata 5 persoas) para o seguimento dos contidos da materia e apoio na realización de prácticas. Esta dinámica permite facer un seguimento máis personalizado e axustado ás necesidades de aprendizaxe do alumnado para desenvolver o traballo da materia. Con estas sesións reforzarase tamén a atención aos estudantes “non presenciais” ou “virtuais” que puidese haber mesmo nun escenario de presencialidad. A estas titorías engadiríase o tempo das titorías individuais, onde poderían adoptar un papel máis activo. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba práctica |
A3 A4 B1 B4 B5 B8 B9 B17 B19 C1 C2 C5 C6 C7 |
Realización de tres probas prácticas como forma de reflexión crítica relacionada con algún aspecto dos contidos destas sesións. O calendario das probas establecerase o primeiro día de clase, así como as súas características e data de entrega publicaranse no calendario de moodle, que se fará a través de Moodle |
100 |
|
Observacións avaliación |
Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Taylor-Gooby, Peter; Leruth, Benjamin; Chung, Heejung (eds.) (2017). After Austerity: Welfare State Transformation in Europe after the Great Recession. Oxford University Press
Navarro, V. (2015). Ataque a la democracia y al bienestar. Crítica al pensamiento económico dominante. Barcelona: Anagrama
Guillén, A. M., González-Begega, S.; Balbona, D. L. (2016). Austeridad y ajustes sociales en el sur de Europa. La fragmentación del modelo de bienestar mediterráneo. Revista Española de Sociología (RES), 25(2), 261-272.
Adelantado, J. (2000). Cambios en el Estado del Bienestar. Políticas sociales y desigualdades en España. Barcelona: Icaria
Gamble, Andrew (2016). Can the Welfare State Survive?. Cambridge: Polity Press
Lois, M. y Alonso, A. (2014). Ciencia política con perspectiva de género. Akal
Vilar Rodríguez, M. (2012). Daquelas areas estas lamas?: o mercado de traballo e España desde unha perspectiva histórica. Revista Galega de Economía, 21 (1), 115-146
Pedró, F. (2012). Deconstruyendo los puentes de PISA: del análisis de resultados a la prescripción política. Revista Española de Educación Comparada, 19, 139-172
González-Rábago, Cuartango y Bacigalupe (2015). Desigualdad social y salud en España: ¿Cómo influyen en la salud y en el uso de los servicios sanitarios la clase social, el nivel educativo y la situación laboral?. Praxis Sociológica, 19
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres : trabajo, protección, estatuto del individuo. Fondo de Cultura Económica
Husson, Michael (2013). El Capitalismo en diez lecciones. Madrid: Los libros de Viento Sur-La Oveja Roja
Vilar-Rodríguez, M. y Pons Pons, Jerònia (2021). Employers’ mutuals and the accident insurance scheme in Spain: from rejection to control and collaboration (1966-1990)”. Enterprise and Society
Moreno, L. (2001). Estado del bienestar y "mallas de seguridad". Moreno, L. Pobreza y Exclusión: la "malla de seguridad" en España (pp. 17-50)
Vilar-Rodríguez, M. y Pons, Jerònia (2020). For the workers but without the workers': industrial accident management under the Franco dictatorship (1939-1966)". Labor History, 61:5-6, pp. 503-521
Alemán Bracho, C.; García Serrano, M. (1999). Fundamentos de Bienestar Social. Valencia: Tirant Lo Blanch
Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel
Jaraíz Arroyo, G. (2011). Intervención social, barrio y servicios sociales comunitarios. Fundación FOESSA
Moreno, L.; Mari-Klose, P. (2014). La Europa asocial. Crisis y Estado del bienestar.. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (145)
Pons Pons, J. y Vilar-Rodríguez, M., (2020). La gestión del seguro de accidentes del trabajo en España: de mutuas patronales a entidades colaboradoras de la Seguridad Social, 1900-2019. Madrid, Ministerio de Trabajo, Tesorería General de la Seguridad Social.
Polanyi, K. (1989). La gran transformación. Crítica del liberalismo económico. La Piqueta
Castel, R. (2004). La inseguridad social : ¿qué es estar protegido?. Manantial
Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 3 (6), 83-99
Borrell, C. y Artazcoz, L. (2008). Las políticas para disminuir las desigualdades en salud. Gac Sanit, 22 (5), 465-73
Moreno, L.; Mari-Klose, P. (2013). Las Transformaciones del Estado de bienestar Mediterráneo: Trayectorias y retos de un régimen en Transición. E. del Pino and M. Josefa rubio (eds), Los Estados de bienestar en la Encrucijada. Madrid: Technos
Backhouse, Roger E.; Bateman, Bradley W.; Nishizawa, Tamotsu; Plehwe, Dieter (eds.) (2017). Liberalism and the Welfare State : Economists and Arguments for the Welfare State. Oxford University Press
Vilar Rodríguez, M. (2014). Los diferenciales salariales entre mujeres y hombres en España (c. 1850-1975): un análisis proviosional. Areas: Revista Internacional de Ciencias Sociales, 33, 63-85
Del Pino, E.; Rubio Lara, M. J. (2013). Los Estados de Bienestar en la encrucijada. Políticas sociales en perspectiva comparada. Tecnos: Madrid
Colino, C. y Del Pino, E. (2013). Los regímenes de bienestar liberales: orígenes, resultados y cambios. Los Estados de Bienestar en la encrucijada : políticas sociales en perspectiva comparada
Esping-Andersen, G. & Palier, B. (2010). Los tres grandes retos del Estado del bienestar. Barcelona: Ariel
Castells, M. (2017). Otra economía es posible: cultura y economía en tiempos de crisis. Alianza
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2018). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2018. MECD: Madrid
Peters, Yvette; Tatham, Michaël (eds.) (2016). Part 2 “Restructuring the politics and institutions of the state”. Democratic Transformations in Europe: Challenges and Prospects. Routledge, pp.97-185
Alemán Bracho, Carmen (coord.) (2009). Políticas sociales. Pamplona: Civitas - Thomson Reuters
Spicker, P. (2014). Social Policy: theory and practice. Bristol: Policy Press
Castles, F. G., Leibfried, S., Lewis, J., Obinger, H., & Pierson, C. (Eds.). (2012). The Oxford handbook of the welfare state. OUP Oxford.
Gorsky, M.; Vilar-Rodríguez, Margarita y Pons-Pons, J. (eds.) (2020). The Political Economy of the Hospital in History. HUP. University of Huddersfield Press, Huddersfield Press,
Vilar-Rodríguez, Margarita y Pons-Pons, Jerònia (eds.) (2018). Un siglo de hospitales entre lo público y lo privado (1886-1986) [Financiación, gestión y construcción del sistema hospitalario español]. Madrid, Marcial Pons
Samuel, Robin; Hadjar, Andreas (2016). “How Welfare-State Regimes Shape Subjective Well-Being Across Europe”. Social Indicators Research, Vol.129(2), pp.565-587
Andrada-Alexandra, Dumbraveanu (2016). “The More, the Better: Life Satisfaction in the Bitter Welfare State”. Social Indicators Research, Vol.129(3), pp.1015-1038
Vilar Rodríguez, M. (2007). ¿Entre la lismosna y el bienestar? Origen, desarrollo y consecuencias de las políticas sociales en Galicia (1890-1935). Cuadernos de historia contemporánea, 29, 173-197 |
|
Bibliografía complementaria
|
Schubert, Klaus, de Villota, Paloma, Kuhlmann, Johanna (Eds.) (2016). Challenges to European welfare systems. Springer
Morán, M. P. (2013). Desiguales por ley: las políticas públicas contra la igualdad de género.. Madrid: Editorial Catarata
Gálvez Muñoz, L. y Torres López, J. (2010). Desiguales, mujeres y hombres en la crisis financiera. Icaria
Moreno, L. (2012). La Europa asocial. ¿Caminamos hacia un individualismo posesivo?. Península: Barcelona
Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada
Muñoz, L. G., & Modroño, P. R. (2015). Las raíces neoliberales de la crisis económica e institucional en España desde un enfoque feminista. Pensar desde abajo, (4), 61-84.
Fernández García, T., Fuente Robles, Y. (2009). Política social y trabajo social. Alianza Editorial
Guillén, Ana Marta; León, Margarita (2011). The Spanish Welfare State in European Context. Routledge
Whyte, David; Cooper, Vickie (eds.) (2017). The Violence of Austerity. London: Pluto Press
Wickham, James (2016). Unequal Europe: social divisions and social cohesion in an old continent. Routledge Advances in European Politics |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Fontes de información e técnicas estatísticas para a análise das políticas sociais/615525007 | Austeridade e precariedade na era da globalización/615525002 |
|
Materias que continúan o temario |
Cambios sociodemográficos e territoriais/615525023 | Deseño, xestión e avaliación de políticas sociais/615525009 |
|
Observacións |
Así mesmo para cumprir co obxectivo sostible vinculado ao Green Campus:
1) A entrega de tarefas que se realice nesta materia producirase en formato virtual e/ou soporte informático.
2) Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos
3. En todo momento teranse en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. 4) Traballarase tamén para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.
5) Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso adecuado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
Fomento da cultura democrático e do respeito ás diferencias na aula:
Nas clases sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respetando todas as opinión diversas arredor dos temas tratados, tanto por parte do profesorado como do alumnado.
|
|