Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar os fundamentos biomecánicos que condicionan os modelos técnicos da natación deportiva e a aplicación dos principios do adestramento en situacións reais. |
A25 A27
|
B1 B4 B7 B9 B16
|
C3 C6
|
Describir e comprender a técnica dos estilos de nado, viraxes e saídas de competición e os seus aspectos regulamentarios. |
A25
|
B1 B7
|
C2
|
Analizar e discutir a conveniencia de establecer unha secuencia de ensino-perfeccionamento das accións técnicas propias da natación deportiva. |
A26
|
B1 B2
|
C1
|
Buscar posibles medios para percibir a execución e evolución da acción técnica, xustificar a razón da súa efectividade e o efecto da falta de coñecemento e atención sobre a mesma.
|
A25 A26 A27
|
B2 B4
|
C3 C6
|
Detectar desviacións na execución de calquera modelo técnico empregado na natación deportiva, comprender as súas consecuencias, xustificar a súa existencia, determinar a súa relación con outros e establecer os medios para o axuste. |
A19 A25 A26 A27
|
B2 B10 B11
|
C3 C6
|
Aplicar os coñecementos teórico-prácticos adquiridos na adquisición de habilidades específicas da natación deportiva e no seu adestramento.
|
A5 A18 A19 A33
|
B2 B4
|
C2 C3
|
Analizar, criticar e discutir a intervención propia e allea no proceso de ensino-aprendizaxe, perfeccionamento e adestramento; e, expor alternativas en situacións prácticas, segundo a capacidade de aplicar coñecementos, propostas e organizar tarefas e información asociada. |
A25 A26
|
B1 B2 B6 B16 B19 B20
|
C2 C3 C6 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque temático 1. Modelos técnicos de natación e as súas bases biomecánicas |
Tema 1.1. Tipos de movementos de propulsión utilizados na natación
Tema 1.2. Hidrostática
Tema 1.3. Hidrodinámica |
Bloque temático 2. Metodoloxía da formación para a mellora da técnica |
Tema 2.1. Formación técnica en natación
Tema 2.2. Aspectos específicos do modelo técnico do estilo bolboreta
Tema 2.3. Aspectos específicos do modelo técnico do estilo braza
Tema 2.4. Aspectos específicos do modelo técnico do estilo costas
Tema 2.5. Aspectos específicos do modelo técnico do estilo crol
|
Bloque temático 3. Bases mecánicas e modelos técnicos de saídas e viraxes |
Tema 3.1. Bases mecánicas das saídas na natación
Tema 3.2. Modelos técnicos de saídas de natación
Tema 3.3. Bases mecánicas dos viraxes na natación
Tema 3.4. Modelos técnicos de viraxes e chegadas na natación |
Bloque temático 4. Metodoloxía de formación para a mellora das capacidades físicas. |
Tema 4.1. Procedementos de adestramento
Tema 4.2. Aplicación de procedementos de adestramento
Tema 4.3. Enfoque estratéxico da proba |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
B7 C6 |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
A25 A26 B1 |
19 |
30 |
49 |
Práctica de actividade física |
A5 A18 A19 A25 A33 B1 B2 B4 |
16 |
10 |
26 |
Aprendizaxe colaborativa |
A5 A25 A26 |
0 |
7 |
7 |
Estudo de casos |
A18 A19 A25 B2 B7 |
0 |
22 |
22 |
Obradoiro |
A18 A19 B1 B2 B6 B10 B19 C1 |
4 |
0 |
4 |
Saídas de campo |
B11 B16 B20 C7 |
0 |
2 |
2 |
Lecturas |
A25 A27 B1 B7 C3 C6 C7 |
0 |
12 |
12 |
Portafolios do alumno |
B7 B9 B20 C1 C2 C3 C6 C7 |
0 |
8 |
8 |
Proba mixta |
A5 A33 B1 B2 B9 |
2 |
0 |
2 |
Proba obxectiva |
A27 B7 B9 C2 |
1.5 |
7.5 |
9 |
Proba práctica |
A25 |
0.5 |
3.5 |
4 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de clase realizarase unha completa explicación dos aspectos tratados na guía docente co fin de que o alumnado coñeza as competencias que se pretende que adquira.
De igual forma previo á realización de calquera dos traballos e actividades propostos achegarase a información necesaria e procederase á organización do alumnado para o seu óptimo desenvolvemento. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Nas propias sesións, integraranse outra metodoloxías como prácticas a través de Tics, aprendizaxe colaborativa ou presentacións orais do alumnado. |
Práctica de actividade física |
Realización por parte do alumnado das tarefas motrices de aprendizaxe propostas: polo profesor, por outros compañeiros ou polo propio alumnado.
Pretende facilitar a práctica do alumnado, ata que sexan capaces de realizar determinadas habilidades específicas cun certo grao de competencia permitindo aplicar sobre o grupo de traballo e sobre si mesmo os coñecementos que vaia adquirindo na materia, que valore a constancia e o esforzo para lograr as metas; e, adquira, se é posible, o interese pola práctica da natación. |
Aprendizaxe colaborativa |
Traballo en grupo non presencial relacionado cos contidos prácticos da materia e co desenvolvemento do traballo teórico-práctico. |
Estudo de casos |
O alumnado sitúase ante un problema concreto (caso), que describe unha situación real, e debe ser capaz de analizala, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Obradoiro |
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado. |
Saídas de campo |
Observación e análise de sesións de adestramento en clubs que contemplen a práctica da natación deportiva. |
Lecturas |
Poñeranse a disposición do alumnado, a través da plataforma Moodle, unha serie documentos escritos co fin de profundar nos contidos traballados e, tamén, discutir sobre eles. Tamén se propoñerán títulos de obras relacionadas coa natación deportiva para o estudo, compresión e argumentación de aspectos desenvolvidos na materia. |
Portafolios do alumno |
É un cartafol ou arquivador virtual ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesorado, o que permite visualizar o progreso do alumnado. O portafolio ou cartafol inclúe todo o que fai o estudantado, como: apuntamentos ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumos, probas escritas, auto-avaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumnado realizado polo profesorado, etc. |
Proba mixta |
Exame final teórico de toda a materia impartida na materia, realizada na data prevista de exame, no cal se incluirán os contidos tratados nas prácticas; o tipo de exame será de exposición escrita (preguntas de desenvolvemento temático e preguntas de respostas breves) e/ou cuestións obxectivas. |
Proba obxectiva |
Empregaranse cuestionarios con preguntas obxectivas, fundamentalmente, a través do Campus Virtual, coa intención de estimular ao alumnado para estar ao corrente dos contidos expostos en sesións previas ou, mesmo, na propia sesión; así como, de incentivar as lecturas asociadas ao temario; tamén servirá para determinar a participación do alumnado. Os estudantes con menor puntuación poderán ser encargados de elaborar cuestionarios a expor nunha próxima sesión. |
Proba práctica |
Permite observar a evolución en 2 ó 3 dos modelos técnicos presentados e traballados durante o curso.
En xeral, pretende que o alumnado sexa consciente do seu nivel de execución, que aplique sobre o grupo de traballo e sobre si mesmo os coñecementos que vaia adquirindo na materia; e, que valore a constancia e o esforzo para lograr as metas e adquira, se é posible, o interese pola práctica da natación. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
Portafolios do alumno |
Práctica de actividade física |
Obradoiro |
|
Descrición |
- Para a realización de cada un das metodoloxías expostas organizaranse reunións de grupo para explicar con detalle o procedemento para seguir para a súa realización.
- Previa á realización do exame práctico poderase expor unha titoría práctica de carácter obrigatorio.
- O alumnado poderá solicitar que as titorías sexan de carácter práctico, aínda que estas deberían ser polo menos en grupo reducido.
- Utilizarase o correo electrónico e MS Teams como vía continua de comunicación entre profesor e alumnado, grazas tamén ao correo da plataforma Moodle.
Alumnado con matrícula a tempo parcial:
- Probas obxectivas: facilitarase o seu acceso nun período diferente no caso de non poder ser realizadas no previamente establecido.
- Prácticas de actividad física y taller: poderase solicitar a realización da práctica en horario de titoría do profesorado, no período establecido para a súa posible recuperación.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A5 A33 B1 B2 B9 |
Exame final teórico de toda a materia impartida, no cal se incluirán os contidos tratados nas prácticas; o tipo de exame será de exposición escrita (preguntas de desenvolvemento temático e preguntas de respostas breves) e/ou cuestións obxectivas. |
20 |
Portafolios do alumno |
B7 B9 B20 C1 C2 C3 C6 C7 |
Exponse a posibilidade dun seguimento periódico do desenvolvemento do portafolios, recibindo unha puntuación en cada control.
Os elementos que integren o portafolios serán concretados ao comezo do curso. |
20 |
Estudo de casos |
A18 A19 A25 B2 B7 |
Rexistros en vídeo de técnicas de nado:
- Análise cualitativo
- Análise cinemático
- Xustificación da execución en base aos datos observados e calculados
- Planificación da estratexia de mellora
Repetición do procedemento de análise tras un segundo rexistro, de ser posible. |
30 |
Proba práctica |
A25 |
Exame final de execución sobre tres dos contidos desenvolvidos nas prácticas.
Os contidos e criterios de avaliación serán expostos de forma colectiva na primeira quincena do curso.
Cada alumno realizará un dobre labor:
- executante
- avaliador do resto de compañeiros (emitindo unha puntuación e unha xustificación da actividade avaliada) o cal, á súa vez, implicará unha parte da avaliación desta metodoloxía. |
10 |
Proba obxectiva |
A27 B7 B9 C2 |
Durante o curso presentarase a través do campus virtual unha serie de probas obxectivas relacionadas cos contidos teóricos, que poderán levar a cabo durante as propias clases presenciais, co fin de motivar a asistencia, o estudo continuo e a resolución de dúbidas. |
20 |
|
Observacións avaliación |
1. Asistencia: - Esíxese asistencia para a avaliación da "Proba práctica" durante o desenvolvemento da metodoloxía "Práctica de actividade física".
- Esíxese asistencia para a avaliación de "estudo de casos" durante o desenvolvemento da metodoloxía "Obradoiro".
2. A porcentaxe mínima de asistencia para poder optar á avaliación da proba práctica e do estudo de casos será do 70% en cada unha das metodoloxías indicadas no apartado 1 (práctica de actividade física e obradoiro). - No caso de falta de asistencia, por causas xustificadas (acreditar mediante documentación) poderase solicitar a realización da práctica ou de taller en horario de titoría do profesorado, no período establecido para a súa posible recuperación.
3. Avaliación segundo oportunidade: - 1ª oportunidade:
- Respecto a a realización da proba mixta:
- O resultado da proba mixta ha de ser igual ou superior a 5.00 para realizar a media ponderada cos restantes elementos da avaliación.
- Na folla de exame, a puntuación de cada pregunta farase explícita no caso de que as preguntas teñan un valor diferente.
- Respecto a a metodoloxía “Estudo de casos”: o resultado da súa cualificación ha de ser igual ou superior a 5.00 para realizar a media ponderada dos restantes elementos de avaliación.
- Respecto a a metodoloxía “Proba práctica”: o resultado da súa cualificación ha de ser igual ou superior a 5.00 para realizar a media ponderada dos restantes elementos de avaliación.
- A media ponderada, resultado das distintas metodoloxías obxecto de avaliación, ha de ser igual ou superior a 5.00 para superar a materia; sendo obrigatoria a realización de cada unha delas.
- Pódese optar por realizar só a metodoloxía "proba clínica" ou só a metodoloxía "eventos científicos e/ou divulgativos" nese caso pódese chegar a obter ata 1.5 puntos en calquera dos dous apartados.
- No caso de que unha metodoloxía de avaliación non poida levar a cabo, a súa porcentaxe na avaliación incorporarase ao da proba mixta.
- Respecto a as convocatorias de exame: cada convocatoria consta de dúas oportunidades (xuño e xullo); cando nunha mesma convocatoria téñase unha cualificación de "non presentado" nunha oportunidade e "suspenso" na outra, no seu expediente constará na convocatoria como "suspenso".
- 2ª oportunidade:
- Mantéñense os mesmos requirimentos que na 1ª oportunidade.
- No caso de non realizarse as prácticas obrigatorias, estas deberán levar a cabo no seguinte curso académico.
4. Criterios de mantemento de partes superadas na 2ª oportunidade: - Manteranse as cualificacións obtidas en calquera das
actividades correspondentes ás metodoloxías contempladas na avaliación, na
primeira oportunidade de cada convocatoria, se o alumnado así o desexa. 5. Criterios de mantemento de partes superadas en futuras convocatorias:- Manteranse as cualificacións obtidas en calquera das
actividades correspondentes ás metodoloxías contempladas na avaliación,
logradas en convocatorias anteriores, exceptuando o caso dun posible
cambio dos docentes que impartan a materia. - Os criterios para as convocatorias extraordinarias
serán os mesmos aos xa establecidos.
6. Alumnado con matrícula a tempo parcial: - 1ª oportunidade:
- a avaliación realizarase do mesmo xeito que para o resto do alumnado con matrícula a tempo completo;
- probas obxectivas: facilitarase o seu acceso nun período diferente no caso de non poder ser realizadas no previamente establecido;
- prácticas de laboratorio e obradoiro: poderase solicitar a súa realización en horario de titoría do profesorado, no período establecido para a súa posible recuperación.
- 2ª oportunidade:
- a avaliación realizarase do mesmo xeito que para o resto do alumnado con matrícula a tempo completo.
7. Dispoñibilidade dos idiomas en relación ás probas escritas de avaliación (non só a proba final): - Tanto a proba mixta como as probas obxectivas presentaranse no idioma no que
se imparte a materia (castelán): - Quen desexe realizar a proba mixta noutra lingua
oficial da UDC deberán solicitala durante o primeiro mes do cuadrimestre
no que se imparte a materia.
8. Alternativas de avaliación para casos especiais xustificados: - Cada caso existente será tratado de forma particular, atendendo ás súas circunstancias, sen menoscabo dos resultados de aprendizaxe.
9. Para a realización de probas on-line, se houbese, empregarase a plataforma da UDC ou sistemas recoñecidos por esta. 10. Implicacións da fraude académica na
realización das probas ou actividades de avaliación:
- A realización fraudulenta das probas ou actividades de
avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia
na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación
obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria
extraordinaria. - Ademais,
segundo a Lei de Convivencia Universitaria (BOE núm. 48, do 25 de
febreiro de 2022), a fraude académica, considérase falta moi grave, podendo
implicar expulsión de 2 a 3 anos da universidade constando no expediente
académico ata o seu total cumprimento; así como, a perda de dereitos de
matrícula parcial durante un curso ou semestre académico (art. 14). Enténdese
por fraude académica calquera comportamento premeditado tendente a falsear os
resultados dun exame ou traballo, propio ou alleo, realizado como requisito
para superar unha materia ou acreditar o rendemento académico (art. 11)
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Thomas, D. G. (1989). Advanced Swimming. Champaign, IL: Leisure Press
Gutiérrez Dávila, M. (1999). Biomecánica deportiva: bases para el análisis (vol. 2). Madrid: Síntesis.
Izquierdo, M. (2008). Biomecánica y Bases Neuromusculares de la Actividad Física y el Deporte. Madrid: Médica Panamericana
Navarro Valdivielso, F., Oca Gaia, A. y Castañón Castañón, F. J. (2003). El entrenamiento del nadador joven.. Madrid: Gymnos.
Wilke, K. y Madsen, O. (1990). El Entrenamiento del Nadador Juvenil. Buenos Aires: Stadium.
Arellano Colomina, R (2010). Entrenamiento técnico de natación (Vol. 1). Sevilla: CultivaLibros
Costill, D., Maglischo, E., & Richardson, A. (1994). Natación . Barcelona: Hispano Europea
Chollet, D. (2003). Natación deportiva. Enfoque científico.. Barcelona: INDE
FINA (2017). Reglamento de natación 2017-2021. Madrid: Real Federación Española de Natación
Colwin, C. (1992). Swimming into the 21st Century. Champaign, IL: Leisure Press
Mullen, G.J (2018). Swimming Science: optimizing training and performance. Chicago: The University of Chicago Press
Thomas, D.G. (1989). Teaching Swimming. Champaign, IL: Leisure Press
Maglischo, E. W. (2009). Técnica, entrenamiento y competición. . Badalona: Paidotribo |
|
Bibliografía complementaria
|
(). .
Cuartero, M., del Castillo, J. A., Torrallardona, X., & Murio, J. (2010). Entrenamiento de las especialidades de natación . Sevilla: CultivaLibros.
Navarro Valdivielso, F. y Oca Gaia, A. (2011). Entrenamiento físico de natación. Sevilla: Cultivalibros
Hannula, D., y Thorton, N. (2007). Entrenamiento óptimo en natación. Barcelona: Hispano-Europea
Counsilman, James E. (2009). La natación: ciencia y técnica. Barcelona: Hispano Europea
Maglischo, E. W. (1986). Nadar más rápido. Barcelona: Hispano Europea
Navarro Valdivielso, F., Oca Gaia, A., y Rivas Feal, A. (2010). Planificación del entrenamiento y su control. Sevilla: Cultivalibros
Navarro, F., y Rivas, A. (2001). Planificación y control del entrenamiento en natación . Madrid: Gymnos.
Cancela Carral, J. M., Pariente Baglieto, S., Camiña Fernández, F. y Lorenzo Blanco, R. (2008). ratado de natación. De la iniciación al perfeccionamiento. Badalona: Paidotribo.
Riewald, S y Rodeo, S. (2015). Science of swimming faster. Champaign, IL: Human Kinetics
Guzmán, R.J. (1998). Swimming Drills for Every Stroke. Champaign, IL: Human Kinetics
Colwin, C. (1999). Swimming Dynamics. Winning Techniques and Strategies. Chicago, IL: Masters Press
Maglischo, E. W. (1993). Swimming even Faster. Mountain View, California: Mayfield Publishing Company
Maglischo, E. W. (2003). Swimming Fastest: he essential reference on technique, training and program design. Champaign, IL: Human Kinetics
Bay, S. (2016). Swimming steps to sucecess. Champaign, IL: Human Kinetics
Olbrecht, J. (2000). The science of winning. Planing, periodizing and optimizing swim training. Luton: Swimshop
Hannula, D., y Thorton, N. (2001). The swimming coaching bible. Champaign, Illinois: Human Kinetics |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Pedagoxía da actividade física e do deporte/620G01001 | Anatomía e cinesioloxía do movemento humano/620G01002 | Habilidades acuáticas e a súa didáctica/620G01007 | Aprendizaxe e control motor/620G01012 | Fisioloxía do exercicio I/620G01013 | Biomecánica do movemento humano/620G01014 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Fisioloxía do exercicio II/620G01025 | Proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01022 | Actividade física saudable e calidade de vida I/620G01023 |
|
Materias que continúan o temario |
Metodoloxía do rendemento deportivo/620G01024 | Tecnoloxía en actividade física e deporte/620G01034 | Teoría e práctica do adestramento deportivo/620G01037 | Actividades acuáticas saudables e socorrismo (optativa)/620G01042 |
|
Observacións |
- Dado o carácter teórico-práctico da materia, diversas metodoloxías expostas están encamiñadas a favorecer que o alumnado adquira aprendizaxes que lle puidesen resultar de maior dificultade; deste xeito o traballo sobre as prácticas motrices poderá ser de gran interese para familiarizarse coa observación das habilidades específicas da natación e expor de tarefas que faciliten a consecución dun determinado obxectivo; aínda que dada a posibilidade grupal do traballo, á súa vez, poderá resultar proveitoso para quen careza dunha elevada competencia motriz en natación.
- Por outra banda, a posibilidade de realizar algunha saída de campo dirixido á observación e análise das actividades realizadas nun club que traballe a disciplina da natación, permitirá familiarizarse coa contorna, observar e analizar o traballo desenvolvido nas mesmas e poñer en práctica, en situación real, algúns coñecementos e experiencias adquiridos na materia.
- Coa finalidade de mellorar o sistema de garantía interna de
calidade do noso centro, sería convinte que o alumnado atendese á solicitude
realizada pola UDC, con periodicidade cuadrimestral, respecto a participar no
proceso de avaliación das materias cursadas e cuxa chamada realiza baixo o
nome de “AVALÍA” consistindo en responder as enquisas que avalían a docencia
do profesorado en cada materia.
|
|