Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas. |
A3 |
Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión. |
A7 |
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. |
A12 |
Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada. |
A13 |
Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico. |
A16 |
Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para a exposición e defensa dun traballo de investigación. |
B1 |
Capacidade de análise e síntese. |
B2 |
Capacidade de organización e planificación. |
B3 |
Traballo en equipo. |
B5 |
Habilidades nas relacións interpersoais. |
B6 |
Razoamento crítico. |
B8 |
Aprendizaxe autónoma. |
B15 |
Capacidade de traballar cun equipo interdisciplinario. |
B16 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as bases neurofisiolóxicas da acción dos psicofármacos |
AI12
|
|
|
Coñecer as características e principais factores que afectan a cada un dos procesos farmacocinéticos |
AI12
|
|
|
Coñecer os mecanismos xerais de acción dos fármacos, a utilidade das curvas doses-resposta e os factores implicados na variabilidade interindividual na resposta a fármacos |
AI2 AI12
|
|
|
Coñecer os principais grupos de psicofármacos, o seu mecanismo de acción e a súa aplicación clínica |
AI2 AI7 AI12
|
|
|
Coñecer as etapas no desenvolvemento de novos psicofármacos |
AI12
|
|
CM7 CM8
|
Dominar a linguaxe científica propio da disciplina e comunicarse de xeito efectivo |
AI3 AI13
|
|
CM1 CM6
|
Traballar en grupo de forma colaborativa |
|
BI2 BI3 BI5 BI6 BI8 BI15
|
CM3
|
Saber expresarse en público |
AI16
|
BI1 BI2 BI16
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
I. Introdución |
1. Bases neurofisiolóxicas da Psicofarmacoloxía: neurofisioloxía celular, comunicación interneuronal, principios de psicofarmacoterapia |
II. Farmacoloxía |
2. Conceptos básicos en Farmacoloxía
3. Farmacocinética: procesos de absorción, distribución, metabolización e eliminación
4. Farmacodinamia: mecanismos de acción dos fármacos, curvas dose-resposta, variabilidade na resposta farmacolóxica
|
III. Psicofármacos |
5. Fármacos psicolépticos: hipnóticos, ansiolíticos, antipsicóticos
6. Fármacos psicoanalépticos: antidepresivos, eutimizantes, psicoestimulantes, nootropos
7. Sustancias psicodislépticas |
IV. Avances |
8. Desenvolvemento de novos psicofármacos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A12 B6 B8 C6 C7 C8 |
16 |
28 |
44 |
Solución de problemas |
A2 A7 A13 B1 B6 B8 C3 C6 |
2 |
2 |
4 |
Traballos tutelados |
A3 A16 B1 B2 B3 B5 B15 C1 C3 C8 |
0 |
20 |
20 |
Seminario |
A16 B1 B3 B5 B6 B15 B16 C1 |
2 |
3 |
5 |
Proba mixta |
A2 A12 B1 B6 C1 |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Introdución polo profesor dos contidos do programa con axuda de materiais multimedia. Resolución das cuestións expostas polos estudantes |
Solución de problemas |
Clase práctica na que se tratará a resolución de problemas sobre distintas cuestións relacionadas co temario da materia |
Traballos tutelados |
Traballos tutelados en grupos sobre un tema proposto polo profesor. A petición dos estudantes, realizaranse tutorías para concretar os pontos a tratar en cada traballo. Os ficheiros correspondentes a cada traballo e a súa presentación entregaranse a través da plataforma Moodle antes do fin do prazo fixado. Posteriormente os traballos poranse a disposición de todos os alumnos no Moodle. |
Seminario |
Seminario bibliográfico no que os alumnos exporán ante a clase os traballos tutelados realizados. Posteriormente realizarase un debate sobre o tema exposto |
Proba mixta |
Ao finalizar o programa realizarase unha proba que constará de preguntas de resposta curta e/ou tipo test |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Alumnado con dedicación a tempo parcial: na plataforma Moodle poránse á súa disposición os materiais utilizados nas sesións maxistrais, e calquera outro material que se considere que poda ser da súa utilidade. Os prazos de entrega dos traballos e cuestionarios serán os mesmos que os do alumnado a tempo completo, e estarán especificados na plataforma Moodle.
A solicitude dos alumnos, realizaranse titorías para concretar os pontos a tratar en cada traballo, así como para resolver dúbidas e cuestións sobre o temario, ofrecer orientación e axudar no desenvolvemento tanto das competencias específicas da materia como das competencias básicas, transversais e nucleares da titulación. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A2 A12 B6 B8 C6 C7 C8 |
Valorarase a asistencia regular e a participación, sempre que se aprobe o exame |
8.75 |
Seminario |
A16 B1 B3 B5 B6 B15 B16 C1 |
Asistencia obrigatoria para presentar o traballo. No caso dos estudiantes con dispensa de asistencia, presentación do traballo a través da plataforma Teams. |
0 |
Traballos tutelados |
A3 A16 B1 B2 B3 B5 B15 C1 C3 C8 |
Realización obrigatoria dun traballo tutelado en grupo (sempre que o número de estudantes o permita). A cualificación será a mesma para todos os integrantes do grupo. Se valorará sempre que se aprobe o exame |
40 |
Solución de problemas |
A2 A7 A13 B1 B6 B8 C3 C6 |
Valorarase a asistencia e a participación, sempre que se aprobe o exame |
1.25 |
Proba mixta |
A2 A12 B1 B6 C1 |
Exame: cuestionario con preguntas de respuesta curta e/ou tipo test. Para os estudantes que non asistan ás sesións maxistrais e seminario de problemas por ter dispensa de asistencia, esta proba suporá o 60% da cualificación final. É necesario aprobar este exame para superar a asignatura |
50 |
|
Observacións avaliación |
Requisitos para superar a materia: Entregar e expoñer o traballo tutelado, obter unha puntuación mínima dun 50% do peso do exame, e obter unha puntuación mínima global do 50% do total da materia. Avaliación na segunda oportunidade: Os alumnos deberán entregar e expoñer o traballo tutelado na data que se estableza (se non se fixo no seu momento) e realizarán o exame. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Brunton, L.L.; Lazo, J.S.; Parker, K.L. (2007) Goodman & Gilman Las bases farmacológicas de la terapéutica. México D.F.: McGraw-Hill Interamericana. Cabrera Bonet, R.; Mencías Rodríguez, E.; Cabrera Forneiro, J. (1993) Toxicología de los psicofármacos. Madrid: Mosby. Flórez, J. (2001) Farmacología humana. Barcelona: Masson. Gómez-Jarabo, G. (2007) Farmacología de la conducta. Manual básico para psicoterapeutas y clínicos. Madrid: Síntesis. Janicak, P.G.; Davis, J.M.; Preskorn, S.H.; Ayd, F.J. Jr.; Marder, S.R.; Pavuluri, M.N. (2006) Principles and practice of psychopharmacotherapy, 4th edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. López Sáez, J.A. (2017) Los alucinógenos. Serie ¿Qué
sabemos de? Madrid: CSIC-Catarata. Pöldinger, W. (1984) Compendio de psicofarmacoterapia. Basilea: Roche. Rahola, J.G. (2012) Lo que siempre quiso saber de los psicofármacos... y nunca se atrevió a preguntar. Madrid: Aulamédica. Salazar, M.; Peralta, C.; Pastor, J. (2005) Tratado de psicofarmacología. Bases y aplicación clínica. Madrid: Panamericana. Schaztberg, A.F.; Nemeroff, C.B. (2006) Tratado de psicofarmacología. Barcelona: Masson Elsevier. Snyder, S.H. (1992) Drogas y cerebro. Barcelona: Prensa Científica. Stahl, S.M. (2002) Psicofarmacología esencial. Bases neurocientíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel. Zarranz, J.J. (2011) Neurofarmacología contemporánea. Barcelona: Elsevier. |
Bibliografía complementaria
|
|
Bayés, R. (1977) Iniciación a la farmacología del comportamiento. Barcelona: Fontanella. Bear, M.F.; Connors, B.W.; Paradiso, M.A. (1998) Neurociencia. Explorando el cerebro. Baltimor: Williams & Wilkins. Bravo Ortiz, M.F. (2008) Psicofarmacología para psicólogos. Madrid: Síntesis. Carlson, N.R. (2006) Fisiología de la conducta (8ª Edición). Madrid: Pearson Educación. Mulder, G.J.; Dencker, L. (2006) Pharmaceutical Toxicology. Scarborough: Pharmaceutical Press. Pies, R.W. (2000) Manual de psicofarmacología básica. Barcelona: Masson. Pinel, J.P.J. (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación. Raviña Ruvira, E. (1987) Introducción al diseño de fármacos. Santiago de Compostela: Servicio científico Roche. Rosenzweig, M.R.; Leiman, A.L.; Breedlove, S.M. (2001) Psicología Biológica. Barcelona: Ariel. Salazar, M.; Peralta, C.; Pastor, J. (2005) Guía de estudio del Tratado de psicofarmacología. Madrid: Panamericana. Sanjuán, J. (2016) ¿Tratar la
mente o tratar el cerebro? Hacia una integración entre psicoterapia y
psicofármacos. Bilbao: Desclée de Brouwer S.A. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
-Recoméndase ter coñecementos de informática a nivel usuario, para a utilización da plataforma Moodle e a preparación do traballo obrigatorio e a súa exposición. -Recoméndase ter coñecementos de inglés, para a consulta de materiais bibliográficos. -Para axudar a conseguir un entorno sostible e cumprir os obxectivos da Declaración ambiental da Facultad de Ciencias da
Educación, no ámbito do Green Campus, os traballos documentais que se
realicen nesta asignatura entregaranse en formato virtual e soporte
informático. De realizarse en papel: Non se utilizarán plásticos. Realizaranse impresións a dobre cara. Utilizarase papel reciclado.
Evitarase a impresión de borradores. |
|