Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría. |
A4
|
B1 B2 B3 B6 B7
|
C5
|
Manexar as leis básicas que regulan as reaccións: termodinámica cinética y equilibrio. |
|
B5
|
|
Resolver exercicios e problemas de forma completa e razoada. |
|
|
C5
|
Aplicar de forma adecuada os conceptos teóricos no laboratorio mediante o uso correcto e seguro. |
A4
|
B1 B3 B7
|
C2 C4
|
Usar unha linguaxe rigurosa na química. Presentar e interpretar datos e resultados |
|
B4
|
C1 C2 C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Os temas seguintes desenvolven os contidos establecidos na ficha da Memoria de Verificación, que son: |
I.- Estrutura da materia. Enerxía e cinética das reaccións químicas
II.- Equilibrio químico: tipos e aplicacións
III.- Aplicacións da electroquímica. Principios de análise instrumental
IV.- Bases da química industrial. Balances de materia
V.- Química orgánica e inorgánica aplicadas á enxeñaría |
Tema 1.- Conceptos básicos de Química Xeral:
|
Principios fundamentais de Química. Átomo: modelo mecanocuántico. Táboa periódica e propiedades periódicas. Ligazón química: tipos de ligazón.
|
Tema 2.- Termoquímica:
|
Introducción: primeiro principio da termodinámica. Calores de reacción, entalpía. Termoquímica: ley de Hess. Calorimetría. Segundo principio da termodinámica: entropía. Terceiro principio da termodinámica: espontaneidade da reacción.
|
Tema 3.- Cinética Química:
|
Velocidade de reacción. Ecuación de velocidade. Determinación de velocidades. Orde de reacción. Teorías das colisiones e do estado de transición. Enerxía de activación. Mecanismos de reacción. Catálisis: catalizadores.
|
Tema 4.- Equilibrio Químico en fase gasosa:
|
Natureza do equilibrio químico. Constante de equilibrio: aplicacións. Equilibrios heteroxéneos. Factores que afectan o equilibrio: principio de le Chatelier. Relación entre constantes de equilibrio. Efecto da temperatura sobre a constante de equilibrio.
|
Tema 5.- Equilibrio acedo-base:
.
|
Definicións acedo-base. Disociación da agua. Concepto de pH: determinación. Disociación de acedos e bases. Propiedades acedo-base das sales. Reaccións acedo-base. Disolucións amortiguadoras. Valoracións acedo-base: indicadores. |
Tema 6.- Equilibrios de oxidación-redución (redox):
|
Métodos de axuste de ecuacións redox. Fundamentos electroquímicos: pilas galvánicas. Enerxía libre e voltaxe da pila. Ecuación de Nernst. Volumetrías redox.
|
Tema 7.- Aplicacións da electroquímica:
|
Pilas comerciais primarias e acumuladores. Pilas de combustible. Celdas electrolíticas. Aplicacións industriais da electrolisis: electrodeposición. Corrosión metálica.
|
Tema 8.- Principios de Análise instrumental:
|
Química analítica: concepto e división. Clasificación dos métodos de análise cuantitativa. Métodos instrumentais de análise: clasificación. Parámetros de validación dun método analítico. Avaliación de resultados.
|
Tema 9.- Principios de Química Orgánica:
|
Grupos funcionais. Series homólogas. Isomería. Determinación de estruturas moleculares.
|
Tema 10.- Hidrocarburos saturados, insaturados e aromáticos:
|
Clasificación. Hidrocarburos saturados: nomenclatura, fontes, sínteses e propiedades. Alquenos e alquinos: estrutura, nomenclatura, síntese e propiedades. Compostos aromáticos: estrutura, nomenclatura, obtención e propiedades. Benceno.
|
Tema 11.- Outros compostos orgánicos:
|
Compostos de grupos funcionais con ligazón sinxela: haloxenuros de alquilo, alcois, fenoles, éteres e aminas. Compostos de grupos funcionais con ligazóns múltiples: compostos carbonilo, acedos carboxílicos e os seus derivados.
|
Tema 12.- Bases da Química Industrial. Balances de materia:
|
Introducción ao balance de materia. Procesos sin reacción química
|
Tema 13.- Química Orgánica aplicada á enxeñaría:
|
Petróleo. Gas natural. Biomasa. Polímeros naturais e sintéticos.
|
Tema 14.- Química Inorgánica aplicada á enxeñaría: |
Metalurxia. Semicondutores. Síntese industrial dun composto inorgánico (industria do cloruro de sodio).
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A4 A4 B3 B5 B3 C5 |
10 |
5 |
15 |
Proba mixta |
A4 A4 B1 B2 B5 B1 |
4 |
6 |
10 |
Sesión maxistral |
A4 A4 C1 C2 C4 C2 C4 |
30 |
39 |
69 |
Solución de problemas |
A4 A4 B2 B4 B5 |
18 |
18 |
36 |
Traballos tutelados |
A4 B6 B7 B7 C1 |
2 |
16 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
Lectura comprensiva da práctica. Realizar o traballo experimental. Expor e resolver os cálculos numéricos asociados así como as cuestións que se expoñan. Examinar e valorar os resultados. Redactar e presentar o informe final das prácticas.
|
Proba mixta |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe do estudante. |
Sesión maxistral |
Ten unha función expositiva complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de trasmitir coñecementos e facilitar o aprendizaxe. O alumno/a asimila e toma apuntamentos, expón dúbidas e cuestións.
|
Solución de problemas |
Presentación e resolución de boletíns de exercicios. O/a estudante, de forma individual ou en grupo, expón dúbidas e /ou cuestións, participando de forma activa na aula.
|
Traballos tutelados |
Trátase da realización de estudos dirixidos que, cada grupo, debe expor na aula e entregar ao profesor para a súa corrección.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Solución de problemas |
Traballos tutelados |
Prácticas de laboratorio |
|
Descrición |
Na atención personalizada tratarase de emendar posibles deficiencias na formación química previa do estudante e de resolver dúbidas e cuestións puntuais que, normalmente, impídenlle o seguimento xeral da materia.
Realizarase un seguimento do traballo do estudante no laboratorio, tomarase en consideración as súas suxestións e prestaráselle axuda para aclarar as dúbidas.
Nas sesións de solución de problemas, en grupo mediano, prestaráselles axuda para aclarar conceptos e resolver posibles dúbidas.
Na elaboración dos traballos tutelados facilitaráselles a asistencia que precisen para a súa preparación e exposición.
O/a estudante con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será atendido en régimen de horas de tutorías (previa cita).
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A4 A4 B1 B2 B5 B1 |
A metade do cuatrimestre realizarase un examen parcial eliminatorio da materia impartida hasta ese momento (teoría y problemas). O final do cuatrimestre realizarase un 2º examen parcial eliminatorio do resto da materia que non entrara no primer examen parcial (teoría y problemas). Os/as alumnos/as que non aprobaran o /os examen/es parcial/es poderán examinarse no examen global de xaneiro de primeira oportunidade (teoría y problemas). |
70 |
Solución de problemas |
A4 A4 B2 B4 B5 |
Resolución de boletines de exercicios, cuestionarios e capacidad para explicarlos en el aula |
10 |
Traballos tutelados |
A4 B6 B7 B7 C1 |
Realización e exposición na aula de dúas actividades dirixidas, unha na parte de Química Inorgánica e outra na parte de Química Orgánica. |
10 |
Prácticas de laboratorio |
A4 A4 B3 B5 B3 C5 |
Realización, participación activa nas prácticas, entrega do informe . Capacidade de traballar de forma colaborativa
|
10 |
|
Observacións avaliación |
Os estudantes para ser evaluados terán que haber realizado como mínimo o 75% das clases prácticas de laboratorio. Para poder sumar os puntos das distintas actividades á nota do examen haberá que alcanzar no mesmo un mínimo de 2,5 puntos Para a evaluación da segunda oportunidade podense realizar as mesmas actividades de evaluación continua que durante o curso, excepto as prácticas de laboratorio e en su lugar poderanse realizar cuestionarios vía Moodle y/o exámenes. O estudante con reconocimiento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será evaluado mediante a calificación obtida no examen final (80%) e a realización de traballos tutorizados (20%). Convocatoria adiantada (decembro): avaliarase igual que o resto das convocatorias, agás que non se computará a actividade "solución de problemas". A proba obxectiva valorarase con 8,0 puntos e terá que engadir a nota das outras actividades (prácticas de laboratorio e traballo supervisado) a unha nota mínima de 3,5 puntos na devandita proba.
Implicacións do plaxio: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na correspondente convocatoria, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
BERMEJO, F.; PAZ, M.; BERMEJO, A.; PAZ, A. (1996). 1000 Problemas Resueltos de Química General y sus Fundamentos Teóricos. Madrid Paraninfo, S. A.
RECLAITIS, G. V. (1991). Balances de materia y energía. México. McGraw-Hill/Interamericana
QUIÑOÁ, E.; RIGUERA, R. (2004). Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica. Madrid. McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. U.
VIAN, A. (1999). Introducción a la Química Industrial. Barcelona. Reverté, S. A.
SKOOG, D. A.; HOLLER, F. J.; NIEMAN, T. A. (2000). Principios de Análisis Instrumental. Madrid. McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. U.
CHANG, R.; GOLDSBY, K. A. (2017). Química. México. McGraw-Hill/Interamericana Editores, S. A. de C. V.
PETRUCCI, R. H.; HERRING, F. G.; MADURA, J. D.; BISSONNETTE, C. (2011). Química General. Principios y Aplicaciones Modernas . Madrid. Pearson Educación, S. A.
LINSTROMBERG, W. W. (1979). Química Orgánica. Barcelona. Reverté, S.A.
PRIMO, E. (1994). Química Orgánica Básica y Aplicada. Barcelona. Reverté, S.A
PETER, K.; VOLLHARDT, C.; SCHORE, N. E. (2000). Química Orgánica. Estructura y función. Barcelona. Omega. |
|
Bibliografía complementaria
|
SKOOG, D. A.; WEST, D. M.; HOLLER, F. J., CROUCH, S. R. (2005). Fundamentos de Química Analítica. Madrid. Thomson
SOLOMON, T. W. G. (1999). Fundamentos de Química Orgánica. México. Limusa Noriega
LÓPEZ, J. A. (2000). Problemas de Química General. Cuestiones y Ejercicios. Madrid. Pearson Educación-Prentice Hall
BERMEJO, F.; BERMEJO, P.; BERMEJO, A. (1991). Química Analítica General, Cuantitativa e Instrumental. Madrid. Paraninfo, S. A.
COTTON, F. A.; WILKINSON, G. (1991). Química Inorgánica Básica. México. Limusa
VEGA, J. C. (2000). Química Orgánica para estudiantes de Ingeniería. México. Alfaomega.
WILLIS, C. J. (1993). Resolución de Problemas de Química General. Barcelona. Reverté, S. A. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
CÁLCULO/730G03001 | EXPRESION GRAFICA/730G03002 | FÍSICA I/730G03003 | INFORMÁTICA/730G03004 | ÁLXEBRA/730G03006 |
|
Materias que continúan o temario |
CIENCIA DOS MATERIAIS/730G03007 | TERMODINÁMICA/730G03014 | ENXEÑARÍA MEDIOAMBIENTAL/730G03017 | ENXEÑARÍA DE MATERIAIS/730G03030 |
|
Observacións |
Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidad e igualdad de xénero nos comportamentos personais e profesionais. “Para axudar a conseguir un entorno inmediato sostido e cumplir co obxetivo da acción número 5: “Docencia e investigación saludable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: • Solicitaránse en formato virtual y/o soporte informático • Realizaránse a través de Moodle, en formato digital sin necesidad de imprimilos • En caso de ser necesario realizalos en papel: - No se emplearán plásticos - Realizaráns impresiones a doble cara. - Emplearáse papel reciclado. - Evitaráse a impresión de borradores. Intentarase transmitir aos estudantes a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidad para que estos os apliquen no sólo na aula sino nos comportamentos personais e profesionais. Debe incorporarse a perspectiva de xénero nesta materia po lo que os traballos entregados polos estudantes e o material preparado debe usar unha lenguaxe non sexista. Facilitarase a plena integración dos estudantes que por razón física, psíquica o sociocultural, experimenten dificultades a un acceso adecuado, igualitario e proveitoso para a vida universitaria. |
|