Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Capacidade de traballar de xeito seguro nos laboratorios coñecendo os manuais de operacións e as accións ante incidentes de risco |
A2 |
Capacidade de utilizar técnicas e instrumentos habituais na investigación biolóxica celular e molecular: que sexan capaces de manexar as técnicas e protocolos así como comprender as potenciais das mesmas, os seus usos e aplicacións |
A4 |
Capacidade para aplicar as técnicas moleculares ao estudio da célula vexetal e a súa fisioloxía, a súa resposta a estímulos externos e as súas aplicacións biotecnolóxicas |
A6 |
Capacidade de comprender o funcionamento celular a través da súa organización estrutural, sinalización bioquímica, expresión génica e variabilidade xenética |
A7 |
Capacidade de coñecer e analizar sistemas celulares específicos como células nai, neuronas, células do sistema inmune, ou outras células relacionadas con diversas patoloxías |
A13 |
Capacidade para integrarse profesionalmente en servizos do sector sanitario, farmacéutico, veterinario, produción animal, biotecnoloxía ou industrias do sector da alimentación |
B1 |
Capacidade de análise e síntese de problemas biolóxicos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética |
B2 |
Capacidade de toma de decisións para a resolución de problemas: que sexan capaces de aplicar os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos na formulación de problemas biolóxicos e a busca de solucións |
B3 |
Capacidade de xestión da información: reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas e biotecnolóxicas |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Lectura comprensiva de textos científicos relacionados coas materias do módulo |
|
BI3
|
|
Capacidade crítica de valoración de hipótese e interpretación de resultados |
AI1 AI6
|
|
|
Comprensión da estrutura e funcionamento celular desde unha visión interdisciplinar na que converxen a Bioloxía Celular, a Citoloxía clásica, a Xenética e a Bioloxía Molecular |
AI6 AI7
|
|
|
Comprensión dos procesos bioquímicos e fisiolóxicos que permiten a sinalización entre células e con elementos estructurais, así como os aspectos causantes de patoloxías relacionadas con alteracións da sinalización celular e as ferramentas utilizadas para o seu estudo |
AI6
|
|
|
Coñecer as técnicas experimentais para acceder ao estudo dos mecanismos
moleculares de regulación da expresión xénica así como as maquinarias
moleculares implicadas e os seus sistemas de regulación
|
AI4
|
|
|
Coñecer as características das proteínas e complexos implicados na regulación
da expresión xénica, a súa interacción co material xenético e as reaccións
enzimáticas que modulan a súa actividade
|
AI6
|
|
|
Coñecer as técnicas experimentais para acceder ao estudo dos mecanismos
moleculares implicados na señalización celular en mamíferos
|
AI4 AI13
|
BI1 BI2
|
|
Coñecer algunhas das técnicas experimentais utilizadas para o estudo da señalización en plantas
|
AI1 AI2 AI4 AI13
|
BI1 BI2
|
|
Comprensión dos procesos que participan na sinalización durante as distintas fases do desenvolvemento das plantas e na súa resposta ao medio ambiente |
AI6
|
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Mecanismos bioquímicos de sinalización celular |
Descrición dos elementos
implicados na sinalización celular: sinais, receptores e mecanismos de transducción dos sinais.
|
Exemplos en células animais. |
Sinalización celular no ciclo celular, apoptosis, cancro e envejecimiento celular |
Exemplos en células vegetales. |
Percepción e transducción do sinal das
fitohormonas. Percepción e sinalización de sinais lumínicas.
Regulación do desenvolvemento vexetativo, reproductivo e senescencia en vexetales.
|
Prácticas de sinalización celular |
Experimentos relacionados coa sinalización celular |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
B2 |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
A6 A7 |
0 |
13 |
13 |
Discusión dirixida |
A6 A13 B1 B2 B3 |
0 |
7 |
7 |
Proba obxectiva |
A4 A7 B1 B2 |
2 |
24 |
26 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A4 A13 B1 B2 |
7 |
13 |
20 |
Análise de fontes documentais |
B3 |
0 |
3 |
3 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Introdución á asignatura: breve descrición dos contidos, actividades e cronograma da asignatura. |
Sesión maxistral |
Clases teóricas sobre os contidos da asignatura, debate e discusión activa cos alumnos sobre devanditos contidos.
As clases teóricas se impartirán utilizando presentacións en Power Point ou programas similares. Todo o material utilizado para impartir as clases magistrales estará a disposición dos alumnos na plataforma virtual da UDC Moodle.
|
Discusión dirixida |
Selección de artigos científicos de máxima actualidade relacionados cos temas da asignatura. Defensa, oral ou escrita, da metodoloxía, o impacto científico e social do devandito traballo de investigación. |
Proba obxectiva |
Os alumnos realizarán unha proba obxectiva para avaliar o nivel de coñecementos teóricos adquiridos sobre os temas da materia. Esta proba basearase nun exame que constará de preguntas de tipo test, cuestións e preguntas curtas sobre os contidos teóricos. |
Prácticas de laboratorio |
Realización, de modo individual ou en grupo, dun pequeno traballo de investigación no laboratorio, relacionado coa sinalización celular. Presentación dos resultados en formato artigo. |
Análise de fontes documentais |
Para a preparación da discusión dirixida, os alumnos deberán realizar unha procura previa de artigos científicos en bases bibliográficas indicadas polos titores. Realizarán unha selección dos artigos máis adecuados e unha análise da metodoloxía empregada e o impacto dos resultados obtidos na sociedade. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Discusión dirixida |
Prácticas de laboratorio |
Proba obxectiva |
Sesión maxistral |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
Os alumnos poderán acudir, en horario de titorías (ONLINE: por correo/Moodle/Teams-previa cita por correo electrónico), a resolver calquera dúbida sobre:
- a materia impartida na asignatura
- a preparación dos temas a tratar nas distintas actividades
- o material bibliográfico e outros recursos que poden utilizar para realizar as distintas actividades
- a presentación do traballo práctico
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Discusión dirixida |
A6 A13 B1 B2 B3 |
Selección de artigos científicos de máxima actualidade relacionados cos temas da asignatura. Defensa oral (ante os outros alumnos e os profesores), ou escrita (como un artigo científico) da metodoloxía, e o impacto científico e social de devandito traballo de investigación. |
30 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A4 A13 B1 B2 |
Realización, de modo individual ou en grupo, dun pequeno traballo de investigación no laboratorio relacionado coa sinalización celular. Presentación dos resultados en formato artigo.
|
30 |
Proba obxectiva |
A4 A7 B1 B2 |
Exame obxectivo que consta de:
-Preguntas tipo test
-Cuestións curtas descriptivas
-Cuestións de relacionar
|
40 |
|
Observacións avaliación |
ALUMNOS CON DIFICULTADES PARA A ASISTENCIA AS ACTIVIDADES PRESENCIAIS. Aqueles alumnos que, por diversos motivos que poidan demostrar, non poidan acudir a algunha das actividades evaluables, deberán poñerse en contacto cos profesores da asignatura durante a primeira semana do curso co fin de coordinar actividades alternativas para conseguir o 100% dos puntos posibles. MATRÍCULA DE HONOR. Terán prioridad para optar a MH aqueles alumnos que se presenten na primeira oportunidade (exame oficial de xuño). FRAUDE. No caso de realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, aplicarase a normativa vixente na UDC.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
LODISH H, DARNELL J., BERK A., ZIPURSKY L., MATSUDAIRA P. y BALTIMORE D. (2002). Biología Celular y Molecular, 4ª ed. (y posteriores). Editorial Médica Panamericana. S.A.
ALBERTS B, JOHNSON J, LEWIS J, RAFF M, ROBERTS K, WALTER P (2002). Molecular Biology of the Cell 4ª ed.. Garland Publishers |
INTRODUCCIÓN A LA SEÑALIZACIÓN CELULAR
LODISH H, DARNELL J., BERK A., ZIPURSKY L., MATSUDAIRA P. y BALTIMORE D. Biología Celular y Molecular, 4ª ed. Editorial Médica Panamericana. S.A. (2002) y ediciones posteriores.
ALBERTS B, JOHNSON J, LEWIS J, RAFF M, ROBERTS K, WALTER P. Molecular Biology of the Cell 4ª ed. Garland Publishers (2002) y ediciones posteriores.
|
Bibliografía complementaria
|
KRAUSS (2001). Biochemistry of Signal Transduction and Regulation. 2nd ed.. Wiley-VCH. Weinhein.
YANG, Z. (2008). Intracellular Signaling in Plants.. Wiley-Blackwell.
GEWIRTZ, HOLT & GRANT (2007). Apoptosis, Senescence and Cancer. 2nd ed. . Humana Press. New Jersey.
BUCHANAN, B.B., GRUISSEM, W: & JONES; R.L. (2015). Biochemistry and molecular biology of plants. Wiley Blackwell
STEIN & PARDEE (2004). Cell Cycle and Growth Control. 2nd ed.. John Wiley & Sons Inc. New Jersy.
Taiz, L., Zeiger, E., Moller, A.M. & Murphy, A. (2022). Plant physiology and development, 7th edition.. Oxford University Press.
BHATLA, S.C. & LAL, M.A. (2018). Plant physiology, development and metabolism. Springer
PFANNSCHMIDT, T. (2009). Plant signal transduction. Methods and protocols.. Springer Verlag.
DEL RIO, L.A. & PUPPO, A. (2009). Reactive Oxygen Species in Plant Signaling.. Springer Verlag.
BALUSKA, F. & MANCUSO, S. (2009). Signaling in Plants.. Springer Verlag.
HELMREICH (2002). The Biochemistry of Cell Signalling. Oxford University Press Inc. New York.
WEINBERG (2007). The Biology of Cancer.. Garland Science, Taylor and Francis Group, LLC. New York.
JONES, R., OUGHAM, H., THOMAS, H. & WAALAND, S. (2013). The molecular life of plants.. Wiley-Blackwell |
EJEMPLOS DE SEÑALIZACIÓN EN MAMÍFEROS
- HELMREICH (2002). The Biochemistry of Cell Signalling. Oxford University Press Inc. New York.
- KRAUSS (2001). Biochemistry of Signal Transduction and Regulation. 2nd ed. Wiley-VCH. Weinhein.
- STEIN & PARDEE (2004). Cell Cycle and Growth Control. 2nd ed. John Wiley & Sons Inc. New Jersy.
- GEWIRTZ, HOLT & GRANT (2007). Apoptosis, Senescence and Cancer. 2nd ed. Humana Press. New Jersey.
- WEINBERG (2007) The Biology of Cancer. Garland Science, Taylor and Francis Group, LLC. New York.
EJEMPLOS DE SEÑALIZACIÓN EN PLANTAS
- BALUSKA, F. & MANCUSO, S. (2009). Signaling in Plants. Springer Verlag.
-
BHATLA, S.C. & LAL, M.A. (2018). Plant physiology, development and metabolism. Springer.
- BUCHANAN, B.B., GRUISSEM, W. & JONES, R.L. (2015). Biochemistry and molecular biology of plants. Wiley Blackwell
- DEL RIO, L.A. & PUPPO, A. (2009).Reactive Oxygen Species in Plant Signaling. Springer Verlag.
- JONES, R., OUGHAM, H., THOMAS, H. & WAALAND, S. (2013). The molecular life of plants. Wiley-Blackwell.
- PFANNSCHMIDT, T. (2009). Plant signal transduction. Methods and protocols. Springer Verlag.
- TAIZ, L., ZEIGER, E., Moller, I,M. & Murphy, A. (2015). PLant physiology and development, 6th edition. Sinauer Associates.
- YANG, Z. 2008. Intracellular Signaling in Plants. Wiley-Blackwell.
- YOSHIOKA, K. & SHINOZAKI, K. (2009). Signal crosstalk in plant stress responses. Signal crosstalk in plant stress responses.
- Artículos científicos de revisión: de forma actualizada, se dispondrán artículos científicos sobre los temas tratados en la asignatura en la plataforma virtual Moodle de la asignatura
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Células Nai e Terapia Celular/610441010 | Mecanismos Moleculares da Interacción Planta-patóxeno/610441019 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Bioloxía Celular Avanzada/610441003 | Regulación da expresión xénica/610441006 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Perspectiva
de Xénero Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas. Programa Green Campus Facultade de Ciencias Para axudar a conseguir unha contorna
inmediata sostible e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da
Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen
nesta materia: a. Solicitaranse maioritariamente en formato
virtual e soporte informático. b. De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos - Realizaranse impresións a dobre cara - Empregarase papel reciclado - Evitarase a realización de borradores A Declaración Ambiental está dispoñible en: https://ciencias.udc.es/images/Facultade/Green_Campus/Regulamento_Comit%C3%A9_Green_Campus_FCiencias.pdf |
|