Identifying Data 2023/24
Subject (*) Physics of the Nanoscale Code 610G04041
Study programme
Grao en Nanociencia e Nanotecnoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optional 4.5
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Chobanova , Veronika Georgieva
E-mail
v.chobanova@udc.es
Lecturers
Chobanova , Veronika Georgieva
E-mail
v.chobanova@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 - Comprender los conceptos, principios, teorías y hechos fundamentales relacionados con la Nanociencia y Nanotecnología.
A2 CE2 - Aplicar los conceptos, principios, teorías y hechos fundamentales relacionados con la Nanociencia y Nanotecnología a la resolución de problemas de naturaleza cuantitativa o cualitativa.
A3 CE3 - Reconocer y analizar problemas físicos, químicos, matemáticos, biológicos en el ámbito de la Nanociencia y Nanotecnología, así como plantear respuestas o trabajos adecuados para su resolución, incluyendo el uso de fuentes bibliográficas.
A4 CE4 - Desarrollar trabajos de síntesis y preparación, caracterización y estudio de las propiedades de materiales en la nanoescala.
A5 CE5 - Conocer los rasgos estructurales de los nanomateriales, incluyendo las principales técnicas para su identificación y caracterización
A6 CE6 - Manipular instrumentación y material propios de laboratorios para ensayos físicos, químicos y biológicos en el estudio y análisis de fenómenos en la nanoescala.
A7 CE7 - Interpretar los datos obtenidos mediante medidas experimentales y simulaciones, incluyendo el uso de herramientas informáticas, identificar su significado y relacionarlos con las teorías químicas, físicas o biológicas apropiadas.
A8 CE8 - Aplicar las normas generales de seguridad y funcionamiento de un laboratorio y las normativas específicas para la manipulación de la instrumentación y de los productos y nanomateriales.
A10 CE10 - Comprender la legislación en el ámbito del conocimiento y la aplicación de la Nanociencia y Nanotecnología. Aplicar principios éticos en este marco.
B1 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 CG1 - Aprender a aprender
B7 CG2 - Resolver problemas de forma efectiva.
B8 CG3 - Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 CG4 - Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 CG5 - Trabajar de forma colaborativa.
B11 CG6 - Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano/a y como profesional.
B12 CG7 - Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C2 CT2 - Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero
C3 CT3 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C4 CT4 - Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C5 CT5 - Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
C6 CT6 - Adquirir habilidades para la vida y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables
C7 CT7 - Desarrollar la capacidad de trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas que contribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social.
C8 CT8 - Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 CT9 - Tener la capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas, establecer plazos y cumplirlos

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Apply the laws of the already learnt physics to the nanoescala. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
C9
Learn concepts and exclusive theoretical models of the nanoscale. A1
A2
A3
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C7
C8
C9
Exotic thermal properties in the nanoescala. A1
A2
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C7
C8
C9
Be able to extend said concepts to the mesoescala (between the nano and the micro) A1
A2
A3
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C7
C8
C9
Investigate experimentally the physical properties of nanopartículas. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C7
C8
C9

Contents
Topic Sub-topic
Electronic properties under confinement Quantum dots semiconductors
Model of strong links
Electronic transport Electronic transport
Ballistic transport
Optical properties Excitones
Particles metallic type
Plasmones
Thermal properties Static and transport properties
Thermoelectricity

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Seminar A1 A3 A4 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C7 C8 C9 8 24 32
Objective test A1 A2 A3 A5 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B11 B12 C1 C2 C8 C9 2 10 12
Laboratory practice A2 A4 A5 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C8 C9 10 5 15
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A5 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C7 C8 C9 20 30 50
 
Personalized attention 3.5 0 3.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Seminar Oral presentation on a subject of the Physics in the nanoescale to choose at the beginning of the lectures.
The use of interactive tools is recommended.
Objective test Exam with open and multiple-choice questions.
Laboratory practice Practical exercises in the laboratory
Guest lecture / keynote speech Detailed explanation of the distinct theoretical topics of the subject

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Seminar
Laboratory practice
Description
Sessions of follow-up of the continuous evaluation to boost a better knowledge of the matter and clear questions on the general content and the seminar.
The sessions to be organised by appointment.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Seminar A1 A3 A4 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C7 C8 C9 Oral presentation on a subject of the Physics in the nanoescale to choose at the beginning of the lectures.
The use of interactive tools is recommended.
70
Objective test A1 A2 A3 A5 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B11 B12 C1 C2 C8 C9 Exam with open and multiple-choice questions. 30
 
Assessment comments

The final grade is obtained from the following equation: Final_grade = 0.7 * Grade_Seminar + 0.3 * Grade_Mixed_test

To approve the subject, the final grade must be at least 5.00 points

During the mixed test, on either of the two occasions, unless otherwise indicated, the use of any device with Internet access is prohibited. If during the practical test there are indications of unauthorized use of such devices, the student will be expelled from the classroom, and will proceed in accordance with Law 3/2022, of February 24, of university coexistence and the Discipline Regulations of the UDC Students.

The fraudulent performance of the tests and/or activities will directly imply the qualification of failure ("0") in the subject in the corresponding call, being without effect the qualification obtained in all the activities for the next opportunity, if any, within the same academic year. . Fraudulent performance of activities, proposed for face-to-face performance in the classroom, that are carried out from outside the classroom, is considered fraudulent, proceeding in accordance with Law 3/2022, of February 24, of university coexistence and the discipline regulations of UDC students.


Sources of information
Basic S. Datta (1995). Electronic transport in mesoscopic systems. Cambridge University Press
G. Chen (2005). Nanoscale energy transport and conversion: a parallel treatment of electrons, molecules, phonons, and photons. Oxford University Press
J. H. Davies (1998). The physics of low-dimensional semiconductors. Cambridge University Press

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Solid State/610G04022
Numerical and Statistical Methods/610G04013
Fundamentals of Quantum Theory/610G04015
Physics: Electricity and Magnetism/610G04007
Physics: Mechanics and Waves/610G04002

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Quantum Computing/610G04035

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.