Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Microeconomía e Mercados Código 611G01012
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Novo Corti, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.novo.corti@udc.es
Profesorado
Nieto Mengotti, Manuel Vicente
Novo Corti, Maria Isabel
Correo electrónico
m.nieto1@udc.es
isabel.novo.corti@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo da microeconomía a nivel intermedio. Baseándose nos coñecementos adquiridos na materia de principios de microeconomía, se trata de ter unha visión do funcionamento dos mercados no marco da teoría económica.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir, analizar e interpretar a metodoloxía económica dirixida ao estudo do funcionamento dous mercados e a competencia entre as empresas a un nivel intermedio, empregando modelos matemáticos sinxelos e apoio gráfico. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
C8
Entender as interrelacións existentes entre as principais variables microeconómicas e como destas derivánse implicacións sobre a dirección e xestión empresarial. A4
A5
A6
A7
A8
C1
C4
C6
Saber traballar individualmente e en equipo,, de forma autónoma e utilizando diversas fontes de información A12
A13
B6
C1
C5
C7
Fomentar a actitude crítica e transmitir os valores do esforzo, do traballo, da formación continua, así coma do respeto á diversidade, facendo fincapé na importancia, por exemplo, da igualdade de xénero e no coidado da linguaxe. B9
C4
C6
C7
C8
Expresar un pensamento crítico e innovador que permita un desenvolvemento da profesión eficaz e versátil, á vez que avaliar distintos principios normativos e de benestar social A1
A5
A6
A7
A9
A10
A11
B2
B3
B4
B6
B7
B9
C1
C2
C3
C4
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
PARTE 1. INTRODUCIÓN 1. Introducción
PARTE 2. EQUILIBRIO XERAL 1. Mercados competitivos e equilibrio xeral
PARTE 3. O PODER DE MERCADO. MONOPOLIO 1. O poder de mercado e a competencia imperfecta
2. Coste social do monopolio
3. Monopolio natural e regulación
4. Discriminación de precios
5. Monopsonio e cadeas verticais
PARTE 4. COMPETENCIA MONOPOLÍSTICA E DIFERENCIACIÓN DO PRODUTO 1. Competencia monopolística
2. Equilibrio a corto e longo prazo
PARTE 5. O BENESTAR SOCIAL. FALLOS DE MERCADO. EXTERNALIDADES E BENS PÚBLICOS. 1. Fallos de mercado
2. Externalidades
3. Bens públicos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 17 25.5 42.5
Solución de problemas A1 A2 A3 A4 A8 A9 A12 A13 B1 B3 B8 C2 C6 10 15 25
Lecturas A7 A9 C2 C7 C8 0 6 6
Proba obxectiva B2 B1 B3 B4 B5 B7 B8 C3 4 32 36
Prácticas a través de TIC A7 A9 A10 C2 C3 C6 C8 10 4 14
Seminario A5 A12 B3 C1 C4 C6 C7 C8 4 0 4
Discusión dirixida A1 B2 B4 C1 C6 6 4 10
Portafolios do alumno A5 B3 B5 C1 C8 0 4.5 4.5
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición de contidos por parte do profesorado, complementada con medios audiovisuais, e preguntas dirixidas ao estudiantado, que poderán ter carácter oral ou escrito. Poderán ser presenciais ou virtuais.
Solución de problemas Cuestións teóricas ou prácticas para resolver, que poderán plantexarse no contexto das sesións maxistrais, nos seminarios ou ben como traballo persoal do estudantado. Así mesmo, poderase requirir a entrega dos resultados da resolución dos problemas teóricos ou prácticos plantexados, tanto en soporte papel como dixital, a través da entrega directa, mediante a plataforma on-line, do correo electrónico ou de calquera outro sistema indicado polo profesorado. Poderán ser presenciais ou virtuais.
Lecturas Lectura de textos académicos ou de actualidade. En lingua galega, española ou extranxeira.
Proba obxectiva Trátase dunha proba para a avaliación da aprendizaxe, pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén pode construirse cun só tipo dalgunha destas preguntas. Poderá incluír tanto preguntas de carácter teórico como práctico ou problemas. Poderase realizar online a través da plataforma Moodle ou de forma presencial.
Prácticas a través de TIC O alumnado tratará de aplicar o uso das TIC para aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico, baseadas en documentación escrita, audiovisual e de calquera índole, relacionada coa materia, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. Trátase de ampliar coñecementos e obter información para facilitar a aprendizaxe autónoma e o razoamento crítico. A plataforma Moodle será un vehículo importante para a aplicación desta metodoloxía.
Seminario Clases en grupos reducidos de alumnos para análise detallada de problemas concretos do temario. Se realizarán de forma
virtual.
Discusión dirixida Exercicios e cuestións teóricas e prácticas analizadas e resoltas en sesións interactivas (poderán ser presenciais ou virtuales)
Portafolios do alumno Espazo para que o alumnado recolla as evidencias do traballo realizado

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Solución de problemas
Discusión dirixida
Portafolios do alumno
Descrición
A equipa docente estará dispoñible para á atención personalizada aos estudiantes, sempre que eles o requiran, para aqueles temas que estimen oportuno, en relación co temario da asignatura. Particularmente para a resolución problemas, lecturas, etc.

Durante o desenvolvemento das sesións interactivas atenderase ao alumnado de forma individualizada, seguindo dous problemas que poidan xurdir antes das preguntas formuladas.

As TGR poderán impartirse de forma presencial ou online.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A7 A9 A10 C2 C3 C6 C8 Proporanse exercicios virtuais, que serán entregados ao equipo docente polos medios indicados. Formarán parte da avaliación continua. 10
Solución de problemas A1 A2 A3 A4 A8 A9 A12 A13 B1 B3 B8 C2 C6 Valoraranse as respostas ofrecidas polo alumnado ás cuestións prácticas plantexadas. Poderanse realizar probas escritas, presenciais ou virtuais. Formará parte da avaliación continua. 10
Discusión dirixida A1 B2 B4 C1 C6 Valoraranse as respostas ofrecidas polos alumnos ás cuestións prácticas e teóricas formuladas nas sesións interactivas. Poderanse realizar probas escritas presenciais ou virtuais. Formará parte da avaliación continua. 10
Proba obxectiva B2 B1 B3 B4 B5 B7 B8 C3 Valoraranse os coñecementos adquiridos ao longo do curso. A proba poderá consistir en preguntas de carácter teórico ou práctico.
Ademais das probas finais, durante o curso poderase realizar probas escritas para avaliar os coñecementos adquiridos.
As probas pódense facer presencialmente ou en liña.
70
 
Observacións avaliación

Fanse as seguintes observacións:

A) NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

1. Condicións de avaliación: está prohibido acceder á sala de exames con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e / ou o almacenamento de información, agás no caso de exames en liña ou así o indique a equipa docente.

2. Identificación do alumno/a: o alumno/a deberá demostrar a súa personalidade segundo a normativa vixente.

B) TIPOS DE VALORACIÓN:

1. Cualificación de non presentado/a: corresponde ao alumno/a, cando só participa en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, independentemente da cualificación acadada.

2. Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, aínda que estean exentos de asistencia, serán avaliados cos mesmos criterios que os estudantes a tempo completo.

C) OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN:

Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de avaliación indicados anteriormente nesta sección.

Segunda oportunidade: os criterios de avaliación son os mesmos para todas as oportunidades de avaliación. Na avaliación da segunda oportunidade (artigo 18, sección 5, das Normas de avaliación, revisión e reclamacións de cualificacións de estudos de bacharel e máster) os estudantes terán a oportunidade de realizar unha proba final, consistente nunha proba mixta, equivalente ao 100% da avaliación, na que os estudantes deberán demostrar que acadaron as competencias da materia.

Convocatoria adiantada: as condicións de avaliación da oportunidade adiantada (art. 19 das Normas de avaliación, revisión e reclamacións das cualificacións dos estudos de grao e mestrado) serán específicas para esta oportunidade. Avaliarase mediante unha proba mixta que representará o 100% da nota final.

D) OUTRAS OBSERVACIÓNS DE AVALIACIÓN:

1. A asistencia ás clases é imprescindible para a valoración das probas que se desenvolvan durante o curso. 

2. Para superar a materia será necesario alcanzar unha cualificación final (CF) de 5 sobre 10. 

3. Os exames finais (EX) cualificaranse sobre 10, debéndose obter un mínimo de 5 puntos para aprobar. Neste caso a cualificación final calcularase utilizando a seguinte fórmula: CF=EC+EX(10-EC)/10, onde EC indica a puntuación obtida na avaliación continua durante o curso, que representa o 30%, isto é un máximo de 3 puntos. 

4. A detección de fraude, xa sexa plaxio ou calquera outra acción suporá una calificación final de 0 puntos. A cualificación de suspenso aplicarase na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

 

OUTRAS RECOMENDACIÓNS:

1. A entrega dos traballos documentais realizados nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e / ou soporte informático

b. Farase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sustentabilidade no comportamento persoal e profesional.

3. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase o ambiente para modificalos e promover valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración de estudantes que, por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimentan dificultades para un acceso adecuado, igual e rendible á vida universitaria.

5. Nas clases sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respetando todas as opinións diversas en torno aos temas tratados, tanto de parte do profesorado como do alumnado.


Fontes de información
Bibliografía básica Varian, H R. (2011). Microeconomía intermedia.. Antoni Bosch
Varian, H.R. (1998). Análisis Microeconómico (3ª Ed.). Antoni Bosh
Sanchez de Paz, E.; Novo-Corti, I. & Barreiro-Gen, M. (). Apuntes básicos para un curso intermedio de microeco . EDaSS - A Coruña
Antelo, Manuel (2015). Curso práctico de microeconomía intermedia. USA
Barreiro-Gen, M. & Novo-Corti, I. en Martínez Fernández et al (eds) (2016). Dixardin (Economía Social y creación de valor: casos prácticos de empresas). Galega de Economía Social
Fernández de Castro, J.; Tugores, J. (1997). Microeconomía. McGraw-Hill
Pindyck, Robert S.; Rubinfeld, Daniel L. (2013). Microeconomía. Pearson. Prentice Hall
Krugman, P & Wells, R. (2013). Microeconomía. Reverté
Goolsbee, A., Levitt, S. Syverson, C. (2015). Microeconomía. Reverté
Carrasco A. y otros (). Microeconomía Intermedia. Problemas y cuestiones. McGraw-Hill
Frank, Robert H. (). Microeconomía y Conducta (7ª Ed.). McGraw-Hill
Perloff, J. (2019). Microeconomics. Pearson

Bibliografía complementaria Gracia, Esperanza; Pérez, Rafaela (). Cuestiones Tipo Test de Microeconomía Intermedia. Prentice Hall
Fernández de Castro, J.; Duch Brown, N. (). Economía Industrial. McGraw-Hill
Puértolas, J y Llorente L. (2013). Micreoconomía Interactiva. Pirámide
Estrin, Saul; Laidelr, David (). Micreoeconomía. Prentice Hall
Datz, Nichael, L.; Rosen, Harvey L. (). Microeconomía. Adison.Wesley Iberoamericana
Nicholson, Walter (). Microeconomía Intermedia y Aplicaciones. Thomson
Congregado, E. y otros (). Microeconomía. Cuestiones y problemas resueltos. Prentice Hall
Tugores, J.; Fernández de Castro, J. (). Microeconomía: Cuestiones y Problemas. McGraw-Hill
Nicholson, Walter (). Teoría Microeconómica. McGraw-Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Principios de Microeconomía/611G01001
Matemáticas I/611G01009
Matemáticas II/611G01010

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Teoría Microeconómica/611G01023

Observacións

Recoméndase seguir con asiduidade as indicacións e novidades da plataforma MOODLE, xa que esta plataforma, xunto coas clases presenciais, constitúe un sistema esencial de comunicación entre a equipa docente e o estudantado.

Ademáis, fanse as seguintes observacións e recomendacións, con carácter xeral:

1. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático 

b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

3. Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

5. Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria incorporare a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...).

6. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

7. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.


ATENCIÓN Á DIVERSIDADE:

O curso poderá adaptarse ao alumnado que requira a adopción de medidas orientadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionadas coa saúde mental). Se é o caso, deberán dirixirse aos servizos dispoñibles na UDC/no centro: nos prazos oficiais estipulados con anterioridade a cada cuadrimestre, coa Unidade de Atención á Diversidade (Servizos de apoio ao estudantado (udc.es)); no seu defecto, co titor ADI da Facultade.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías