Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Principios de Facenda Pública Código 611G01021
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Prado Dominguez, A. Javier
Correo electrónico
ajavier.prado@udc.es
Profesorado
Barreiro Gen, María
Casal Rodríguez, Bruno
Prado Dominguez, A. Javier
Correo electrónico
maria.gen@udc.es
bruno.casal@udc.es
ajavier.prado@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia introductoria abarca temáticas relacionadas co ensino de:
*. A análise do comportamento económico dos suxeitos individuais e das empresas na súa relación co sector público.
*. A análise económica dos gastos públicos e o orzamento.
*. A análise económica dos ingresos públicos.
O seu principal obxectivo é o de servir de introdución ás demais materias que se cursarán no
grado en Economía que teñen que ver, directa ou indirectamente, coa actividade económica e financeira do
sector público.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a natureza e funcionalidade do Estado e do Sector Público A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Interpretar e valorar o orzamento público A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C6
Tomar conciencia dos principais programas de gasto do Estado actual A1
A2
A3
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Estudio económico da descentralización política e administrativa A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
Capacidade de análise crítico dos coñecementos adquiridos e capacidade de aplicación práctica dos conceptos teóricos A3
A4
A8
A9
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Facenda pública e sector público
1 Economía pública e actividade financeira.
2. O sector público como tema de actividade financeira.
3. Economía pública; evolución do pensamento e tendencias actuais.
4. Sector público; operacións económicas. Medición
5. O Sector público en España.
Tema 2. Introdución á intervención pública. Eleccións colectivas.
1. As razóns da intervención pública.
2. Fallos do mercado.
3. Eleccións colectivas.
Tema 3. O orzamento público
1. Principios xerais da súa ordenación.
2. Técnicas orzamentais.
3. Gastos e ingresos públicos.
4. Crecemento do gasto público. Teorías explicativas
5. O Estado do benestar. Principais programas de gastos
Tema 4. Introdución á imposición.
1. Conceptos fiscais básicos.
2. Principais categorías dos ingresos públicos.
3. Principios tributarios.
4. Indicadores.
Tema 5. Teoría xeral da imposición
1. Impostos e eficiencia económica.
2. Distorsións fiscais e exceso de gravamen.
Tema 6. Federalismo fiscal
1. Xustificación económica da descentralización.
2. O número de niveis de goberno e división de responsabilidades.
3. Aspectos do financiamento mediante impostos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A7 A8 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C6 17 51 68
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 16 18
Presentación oral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 3 9 12
Obradoiro A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 20 20 40
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 4 4 8
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Traballos tutelados Crearanse grupos de tres a cinco compoñentes para o desenvolvemento dun traballo proposto polo profesor. A finalidade dos traballos será promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes baixo a tutela do profesor.
Presentación oral Os estudantes realizaran unha presentación do traballo tutelado realizado e/ou dos casos de estudio propostos polo profesor. Terá una duración máxima de 15 minutos por grupo. Posteriormente iniciarase un debate
Obradoiro O estudiante se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto, individualmente ou por un grupo de persoas. O alumno debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un unha temática particular da materia proposta polo profesor, para chegar a unha decisión razoada, sexa individualmente ou a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo (3-5 estudiantes)
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe que pode combinar distintos tipos de preguntas: de conceptos (formular cuestións en forma de pregunta directa sobre conceptos funamentais da materia), de ensaio (preguntas de certa amplitude por escrito nas que se valora que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.)). Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Destinadas a reforzar a aprendizaxe autónoma do alumno mediante o seguimento e a supervisión das distintas actividades programadas en relación aos traballos tutelados (busqueda de datos económicos, fontes bibliográficas, exposición dos traballos, etc).
TGR: As titorías en grupo reducido planificaranse ao longo do curso. Estarán dirixidas a reforzar a aprendizaxe autónoma do alumno mediante o seguimento e supervisión das diferentes actividades programadas (busca de datos económicos, fontes bibliográficas, resolución de problemas, exposición de traballos, seminarios, etc.)


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Para a súa avaliación teranse en conta os seguintes aspectos: estrutura, contido, fontes de información utilizadas, a redacción e a análise crítica. 10
Presentación oral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valorarase positivamente o soporte empregado na presentación, o dominio do tema e a capacidade de síntese 10
Obradoiro A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 O profesor plantexará os alumnos unha cuestión relacionada coas clases maxistrales o con noticias económicas sobre a actividade do sector público para o seu estudo polo alumno e posterior discusión na aula 30
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Consistirá nun exame escrito que combinará preguntas sobre conceptos fundamentais da materia con preguntas tipo ensaio 50
 
Observacións avaliación

Observacións de avaliación

A) NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

1. Condicións de avaliación: está prohibido acceder á
sala de exames con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior
e / ou o almacenamento de información.

2. Identificación do alumno: o alumno deberá acreditar
a súa personalidade segundo a normativa vixente.

B) TIPOS DE VALORACIÓN:

1. Cualificación de non presentada: corresponde ao
alumno, cando só participa en actividades de avaliación que teñan unha
ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, independentemente da
cualificación acadada.

2. Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo
parcial e exención de asistencia á exención de asistencia: agás as datas
aprobadas no Consello de Facultade para a proba obxectiva final, para as
restantes probas acordarase un calendario específico de datas compatibles ao
comezo do curso coa túa dedicación.

C) OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN:

1. Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de
avaliación indicados anteriormente nesta sección.

2. Segunda oportunidade: os criterios de avaliación
son os mesmos para todas as oportunidades de avaliación, sempre respeitando a
normativa sobre a segunda oportunidade (artigo 18, sección 5).

3. Convocatoria anticipada: na convocatoria anticipada
é posible recuperar os puntos da avaliación continua (resolución de problemas,
probas de resposta curta, intervencións durante as clases) mediante preguntas
adicionais á proba obxectiva inal.

D) OUTRAS OBSERVACIÓNS DE
AVALIACIÓN:

Non se exclúe a posibilidade de realizar exames
parciais e liberatorios da materia, anunciados polo profesor como parte do
programa docente e que se realizarán antes da primeira oportunidade, gardándose
as cualificacións até segunda oportunidade.

E) FRAUDE ACADËMICA:

Cualificación de suspenso na convocatoria en
que se cometa a falta e respecto da materia en que se
cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota
numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a
comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na
segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na
acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica

Busto Gisbert, A. (2017): Curso Básico de Hacienda Pública. 4ª edición. Editorial: Civitas, Madrid.

Libro amarillo de los PGE:  Último texto dsponible, Congrso de los Diputados, recurso obtenible en la web

 Navarro Pascual y Paniagua Soto (2016): Hacienda Pública I y II. Pearson Education Madrid.

Rosen H.S. (2016): Hacienda Pública, Mc Graw Hill. Madrid.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostibilidade e  nos comportamentos persoais e profesionais.

3. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías