Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Contabilidade das Operacións Societarias Código 611G02027
Titulación
Grao en Administración e Dirección de Empresas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Empresa
Coordinación
Vara Arribas, Ricardo Jose
Correo electrónico
ricardo.vara@udc.es
Profesorado
Longarela Ares, Ángeles María
López García, Andrés
Rodríguez Sánchez, Carlos Enrique
Vara Arribas, Ricardo Jose
Correo electrónico
angeles.maria.longarela.ares@udc.es
andres.lopez.garcia@udc.es
carlos.rodriguez.sanchez@udc.es
ricardo.vara@udc.es
Web
Descrición xeral O principal obxectivo do curso é ofrecer ao alumnado unha visión práctica de como trasladar ao plano contable as distintas operacións de orde mercantil ou contable que se poden dar no ámbito da empresa.

Os fundamentos normativos do curso recollen as novidades lexislativas que afectan á materia tales como o Real Decreto Lexislativo 2/2010, do 2 de xullo, polo que se aproba o Texto Refundido da Lei de Sociedades de Capital, a normativa sobre formulación de contas anuais consolidadas, ou a Resolución do 5 de marzo de 2019, do Instituto de Contabilidade e Auditoría de Contas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Xestionar e administrar unha empresa ou organización de pequeño tamaño, entendendo a súa ubicación competitiva e institucional e identificando as súas fortalezas e debilidades.
A2 Integrarse en calquera área funcional dunha empresa ou organización mediana ou grande e desempeñar con soltura calquera traballo de xestión nela encomendada.
A3 Valorar a partir dos rexistros relevantes de información a situación e previsible evolución dunha empresa.
A4 Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas de empresas e mercados.
A5 Redactar proxectos de xestión ou de áreas funcionais da empresa.
A6 Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A7 Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A8 Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A9 Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A10 Ler e comunicarse no ámbito profesional nun nivel básico en máis dun idioma, en especial en inglés
A11 Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A12 Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1-Comprender coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria general, que apóiandose en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 CB2-Saber aplicar os coñecementos ao seu traballo dunha forma profesional e posuír as competencias que adoitan desmostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de traballo
B3 CB3-Saber reunir e interpretar datos relevantes da área de estudo para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4-Transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5-Desenvolver habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1-Saber desempeñar labores de xestión, asesoramento e avaliación nas organizacións empresariais
B7 CG2-Saber manexar os conceptos e técnicas empregados nas diferentes áreas funcionais da empresa, así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización
B8 CG3-Saber tomar decisións, e, en xeral, asumir tarefas directivas.
B10 CG5-Respectar os dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, respectar a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Xestionar e administrar una empresa ou organización de pequeño tamaño, entendendo a súa ubicación competitiva e institucional e identificando as súas fortalezas e debilidades. A1
A2
A6
A10
A12
B1
B2
B3
C1
Xestionar e administrar una empresa ou organización de pequeño tamaño, entendendo a súa ubicación competitiva e institucional e identificando as súas fortalezas e debilidades. A4
A5
A7
A8
B4
B5
B6
C4
C5
Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas de empresas e mercados. A4
A9
A11
B7
B8
B10
C1
C7
Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas de empresas e mercados. Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. A4
A5
C5
Valorar a partir dos rexistros relevantes de información a situación e previsible evolución dunha empresa. A3
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Sociedades de capital 1.1. Normativa mercantil e contable

1.2. A sociedade anónima e a de responsabilidade limitada

1.3. Accións e participacións. Dereitos e obrigacións. Valores e tipos de accións ou participacións
2. Constitución. Achegas de socios dinerarias e non dinerarias 2.1. Procedemento de fundación simultánea. Fases. Representación no balance

2.2. Achegas de socios dinerarias e non dinerarias

2.3. Clasificación contable das Accións e participacións emitidas: instrumento de patrimonio neto ou pasivos financeiros
3. Patrimonio neto 3.1 Patrimonio neto. Composición. Principais partidas

3.2. Reservas dispoñibles e indisponibles. Reservas efectivas. A compensación material de perdas

3.3. Beneficios imputados ao patrimonio neto

3.4. Patrimonio neto contable e mercantil
4. Ampliación de capital 4.1. Modalidades e requisitos da ampliación de capital

4.2. Formas de ampliación de capital

4.2.1. Con achegas dinerarias

4.2.2. Con achegas non dinerarias

4.2.3. Por compensación de créditos contra a sociedade

4.2.4. Por capitalización de reservas ou beneficios

4.2.5. Por absorción doutra empresa
5. Redución de capital 5.1. Modalidades e requisitos da redución de capital

5.2. O dereito de oposición dos acredores

5.3. Finalidade da redución do capital social

5.3.1. Por devolución das achegas

5.3.2. Por condonación de dividendos pasivos

5.3.3. Por constitución ou incremento de reservas voluntarias

5.3.4. Por constitución ou incremento da reserva legal

5.4.5. Por restablecemento do equilibrio entre o capital e o patrimonio neto da sociedade diminuído a consecuencia de perdas

5.4.6 Por exercicio do dereito de separación dos socios

5.4.7. Por amortización de accións propias

5.4.8. Redución e aumento de capital simultáneos (operación acordeón)
6. Accións ou participacións propias e da sociedade dominante 6.1. Réxime xurídico. Rexistro e valoración contable

6.2. Sociedade anónima

6.2.1. Adquisición orixinaria

6.2.2. Adquisición derivativa ou condicionada

6.2.3. Supostos de libre adquisición

6.3. Sociedade de responsabilidade limitada
7. Aplicación do resultado 7.1. Regulación básica

7.2. Perdas. Compensación formal

7.3. Beneficio. Atencións legais e estatutarias obrigatorias. Dividendos a conta

7.4. Límites á repartición de dividendos: Beneficio distribuible e test de balance
8. Combinacións de negocios. Método de adquisición 8.1. Concepto e clases de combinacións de negocios. Normativa aplicable

8.2. O método de adquisición

8.2.1. Empresa adquirente

8.2.2. Data de adquisición

8.2.3. Recoñecemento e valoración de activos e pasivos

8.2.4. Custo da combinación de negocios

8.2.5. Fondo de comercio e diferenza negativa en combinacións de negocios
9. Fusiones 9.1. Concepto e efectos. Relación de troco

9.2. Fusión por absorción directa, con e sen participacións previas

9.2. Fusión inversa

9.3. Fusión por creación

9.4. Fusión impropia
10. Escisiones 10.1. Escisión total e parcial

10.2. Segregación
11. Conceptos fundamentais de consolidación de contas anuais 11.1. Grupo de Sociedades

11.2. Métodos e Fases da Consolidación

11.3. Método de integración global. Eliminación investimento-patrimonio neto

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A9 A10 A11 A12 B1 B5 B7 C5 C7 C8 17 34 51
Discusión dirixida A10 B6 B8 B10 C1 C4 C6 25 50 75
Traballos tutelados A5 A6 A7 4 4 8
Proba obxectiva A4 A8 B2 B3 B4 3 9 12
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición resumida dos temas do programa co apoio sistemático de exercicios prácticos
Discusión dirixida Discusión en clase de casos prácticos e contabilización de supostos.
Traballos tutelados Consistirán na presentación ao profesor da solución de prácticas previamente propostas
Proba obxectiva Examen teórico práctico sobre os contdos do curso

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Discusión dirixida
Descrición
Dáse resposta personalizada en clase á solución dos supostos e na aclaración das dúbidas.

Titorización para a solución de casos prácticos de contabilización de distintas operacións societarias.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación, motivo polo cal dito alumnado deberá poñerse en contacto co profesor nos primeiros dez días do cuadrimestre en que a materia se imparte, coa finalidade de fixar o devandito calendario.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A4 A8 B2 B3 B4 Examen escrito con preguntas teóricas y resolución de casos prácticos 70
Traballos tutelados A5 A6 A7 Resolución de casos prácticos sin resolver 10
Discusión dirixida A10 B6 B8 B10 C1 C4 C6 Evaluación del nivel de implicación del alumno mediante su adecuada participación en la resolución de las cuestiones que se le planteen. 20
 
Observacións avaliación

A) NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

1. Condicións de avaliación: Está prohibido acceder á aula do exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/o almacenamento de información.

2. Identificación do alumnado: O alumnado ha de acreditar a súa identidade #de acordo con a normativa vixente.

B) TIPOS DE CUALIFICACIÓN: 

1. Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado, cando só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación alcanzada.

2. Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: Esta circunstancia debe ser comunicada polo alumnado ao profesorado nas dúas primeiras semanas do curso. Excepto para as datas aprobadas na Xunta de Facultade para a proba obxectiva final, para as restantes probas acordarase no citado prazo un calendario específico de datas compatible coa súa dedicación. 

C) OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN: 

1. Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de avaliación anteriormente indicados nesta sección. 

2. Segunda oportunidade: prevalecerá a nota máis alta entre a nota media ponderada entre avaliación continua (30%) e exame final (70%) e a nota obtida no exame final.

3. Convocatoria adiantada: As condicións de avaliación da oportunidade adiantada serán específicas para esta oportunidade. Esta será avaliada por medio dunha proba mixta oral e/o escrita que valore a totalidade dos contidos e competencias da materia e que supoñerá o 100 % da cualificación final.

Outras observacións: As peculiaridades da materia de Contabilidade de operacións societarias require a solución por parte do alumnado de casos prácticos sobre as devanditas operacións, realizando o rexistro contable que proceda #de acordo con os aspectos normativos asociados.

Por este motivo, a avaliación continua representará un 30% da nota total. O 70% restante corresponderá á cualificación da proba mixta (exame final) a realizar sobre todo o contido da materia no período de exames oficiais que siga ao fin das clases do cuadrimestre. 

Na avaliación continua, a formulación e solución de casos prácticos poderanse realizar durante o desenvolvemento das clases e sen necesidade de aviso previo. Todo iso require unha participación en clase activa por parte do alumnado e un estudo actualizado do material facilitado.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o alumnado será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta prodúcese na primeira oportunidade como na segunda. Para iso, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica Pérez Iglesias, Juan Manuel; Sánchez Iniesta, Ginés; Sánchez Serrano, José Ramón (2019). Casos Prácticos Contabilidad de Sociedades. Madrid: Francis Lefebvre
Romano Aparicio, Javier; Álvarez Carriazo, José Luis; Fernández González, Fernando Javier (2023 / 4ª edición). Contabilidad de sociedades . Madrid: Centro de Estudios Financieros
Romano Aparicio, Javier (2021/ 9ª edición). Contabilidad de sociedades (casos prácticos). Madrid: Centro de Estudios Financieroa
ICAC (2019). Resolucio?n de 5 de marzo de 2019, del Instituto de Contabilidad y Auditori?a de Cuentas, por la que se desarrollan los criterios de presentacio?n de los instrumentos financieros y otros aspectos cont. https://www.boe.es/boe/dias/2019/03/11/pdfs/BOE-A-2019-3422.pdf

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Contabilidade Financeira I/611G02013
Contabilidade Financeira II/611G02018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Outras observacións: Esta GADU elaborouse, na medida en que a aplicación GADU permíteo, incorporando a perspectiva de xénero #de acordo con o disposto polos apartados 1º e 2º do artigo 32 da Lei Orgánica 10/2022 do 6 de setembro



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías