Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Novos Enfoques nos Estudos Literarios e Culturais Código 613584102
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Letras
Coordinación
Paz Gago, Jose Maria
Correo electrónico
jose.maria.paz.gago@udc.es
Profesorado
Paz Gago, Jose Maria
Vallin Blanco, Gema
Correo electrónico
jose.maria.paz.gago@udc.es
g.vallin@udc.es
Web
Descrición xeral Trátase de dar conta de novos enfoques nos estudos literarios comparatistas, relacionando a literatura con campos culturais como a moda, a tecnoloxía ou a comunicación.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Familiarizarse cos novos enfoques teóricos e críticos nos estudos literarios e culturais: estudos de xénero, feminismos, 'queer studies;' o multiculturalismo e a etnocrítica; os estudos postcoloniales, e a ecocrítica. AM1
AM2
AM4
AM6
AI1
BP3
BP8
CI2
Ser capaz de debatir e discutir, de xeito académico e ordenado, as propias ideas fronte ás de outras persoas, e de recoñecer e expoñer os méritos e deméritos das diversas posturas e opinións. AM7
AP1
BP2
BP4
BP5
BP7
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CI1
CI3
Poder expoñer as interpretacións propias de xeito ordenado e riguroso, tanto oralmente como por escrito, segundo se espera dun contexto académico. AM4
AM8
BM3
BP1

Contidos
Temas Subtemas
1. Literatura, Arte, Moda. Relacións intertextuais. 1. 1. A literatura como fonte para a historia da Moda.
1.2. A Moda como sistema artístico e a súa relación coa literatura e as artes plásticas.

2. A indumentaria femenina na literatura cortés. 2.1. Arquetipos: pastoras, doncelas e damas.
2.2. Valor simbólico da prenda
2.3. Valor amoroso da prenda ("prenda para prendar").
3. A indumentaria femenina na literatura contemporánea. 3.1. Arquetipos: señoritas, cocottes e gaçonnes.
3.2. A vestimenta femenina na novela realista. De Zola a Galdós.
3.3. Dos felices 20 ao século XXI: a Moda como identidade e como seducción.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A6 12 21 33
Traballos tutelados A12 B8 B10 B3 0 30 30
Presentación oral A2 A4 B4 B10 B3 4 0 4
Actividades iniciais B6 2 0 2
Eventos científicos e/ou divulgativos B7 B8 2 2 4
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Descripción e análise dos novos enfoques teóricos e críticos nos estudios literarios e culturais
Traballos tutelados Traballo relacionados coa materia, é dicir, análise da temática vinculada á moda femenina presente nas obras literarias medievalis ou contemporáneas.
Presentación oral Presentación de análises de textos literarios para describir a presencia e funcionalidade da indumentaria.
Actividades iniciais Toma de contacto para saber do nivel de coñecementos dos estudantes, da súa motivación, intereses...
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia con aproveitamento a eventos científicos ou divulgativos relacionados coa asignatura

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Orientación nos traballlos de investigación tutelados sobre as obras literarias como fontes doucmentais da historia da moda e técnicas para a presentación oral.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A12 B8 B10 B3 Traballo de investigación individual o en grupo sobre o contido da materia. 60
Presentación oral A2 A4 B4 B10 B3 Valorarase a exposición dos traballos na aula. 30
Eventos científicos e/ou divulgativos B7 B8 Valorarase a asistencia a actividades científicas, culturais ou artísticas vinculadas á literatura e á moda. 10
 
Observacións avaliación

Arbitraranse medidas para a avaliación das personas matriculadas a
tempo parcial que obteñan a dispensa académica; estes estudantes deben
poñerse en contacto cos profesores da materia ao comezo do curso

Os alumnos que non superen a asignatura na primeira convocatoria terán una segunda oportunidade na que serán avaliados a partir do traballo de investigación (100% da nota). O mesmo que na convocatoria asiantada de novembro/decembro.

A entrega do traballo farase o día do exame oficial.

En caso de incompatibilidade horaria por razóns laborais ou outras, debe comunicarse aos profesores que arbitrarán medidas axustadas, o sistema de evaluación será semellante ao dos alumnos con dispensa académica.

Calquera falta de honradez académica (plaxio, á dicir, utilización de textos ou ideas de outros autores sen indicar a procedencia, copiar traballos, copiar en exames, ou outras formas) penalizarase de acordo co establecido na normativa académica. Aplicarase o programa Turnitin.

A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de
medidas ao apoio á diversidade. De ser o caso, deberán contactar cos
servizos disponíbeis na UDC/no centro nos prazos oficiais estipulados de
maneira previa a cada cuatrimestre, coa Unidade de Atención á
Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); o coa titora ADI da Fac. de Filoloxía (pat.filoloxia@udc.gal).


Fontes de información
Bibliografía básica LIPOVETSKY, G. (1990). El Imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama
PAZ GAGO, J. M. (2016). El Octavo Arte. La moda en la sociedad contemporánea. A Coruña: Hércules
ECO, U. (dir.) (2004). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen
BERNIS MADRAZO, C. (1955). Indumentaria medieval española. Madrid:CSIC
LIPOVETSKY, G.Y SERROY, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la era del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama
PAZ GAGO, J. M. (2016). Moda & Seduçâo. Sâo Paulo: Estaçâo das Letras e Cores
PAZ GAGO, J. M. TERRACIANO, B. y NANNINI, V. (2020). Volver a la moda... en la Web. Paris y Buenos Aires

Bibliografía complementaria (). .

Jean BAUDRILLARD (1968), Le système des objets, Paris: Gallimard. El sistema de los objetos.

De la séduction (1987), Paris, Galilée. De la seducción.

 

C. BERNÍS MADRAZO (1955), Indumentaria medieval española, Instituto Diego Velázquez del CSIC, Madrid.

 

P. BOURDIEU (1979), La Distinction, Paris, Minuit. Ed. esp.: La Distinción, Madrid, Taurus, 1998.

 

P. CALEFATO (1986), Il corpo rivestito, Bari: Edizione dal Sul.

 

Patrizia CALEFATO ed. (1999), Moda e Cinema, Bari: Costa & Nolan.  Moda y cine, Valencia: Engloba.

 

Umberto ECO dir. (2002), Bellezza. Storia di un’idea dell’occidente (CDRom), Motta on Line. Historia de la belleza, Barcelona, Lumen, 2004.

 

Joan DEJEAN (2005), The essence of style: how the French invented high fashion, fine food, chic cafés, style, sophistication, and glamour. Ed. esp. La esencia del estilo. Historia de la invención de la moda y el lujo contemporáneo, San sebastián, Nerea, 2008.

 

Guido DORFLES (1979), Moda & Modi, Mazzota editori. Ed. esp., Moda y modos, Valencia, Engloba, 2002.

 

Algirdas J. GREIMAS (1948), La mode en 1830. Essai de de description du vocabulaire vestimentaire d’après les journaux de mode de l’époque.  Paris: PUF, 2000.

 

Gilles LIPOVETSKY (1987), L’empire de l’éphémère. La mode et son destin dans les sociétés modernes, Paris, Gallimard. El imperio de lo efímero.

(2003), Le luxe éternel. De l’âge du sacré au temps des marques, Paris, Gallimard. El lujo eterno.

(2006), Le bonheur paradoxal. Essai sur la société d’hyperconsommation, Paris, Gallimard. Ed. esp.: La felicidad paradójica, Barcelona, Anagrama, 2006.

 

Thorstein VEBLEN (1899), The Theory of the Leisure Class, Pennsylvania State University, Electronic Classics Series, 2003. Teoría de la clase ociosa.

Ugo VOLLI (1988), Contro la Moda, Milano: Feltrinelli

(2001), “¿Semiótica de la moda. Semiótica del vestuario?”, DeSignis, 1, pp. 57-68.

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Literatura e Artes Visuais/613G03044

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías