Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) A Literatura e o seu Contorno Sociocultural Código 613584112
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
nieves.pena.sueiro@udc.es
Profesorado
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
nieves.pena.sueiro@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo da literatura en relación co contexto histórico no que se produce, impulsando unha reflexión en torno a historia e a ficción literaria e a sua interconexión en diferentes momentos da historia.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Integrar los estudios literarios en un contexto cultural más extenso que trascienda los límites de una sola lengua y /o nación, atendiendo a la diversidad cultural AM1
AM4
AM8
AM9
AP1
AI1
AI2
AI3
BM3
BP1
BP3
BP4
BP5
BP7
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CI2
CI3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común AM1
AM4
AM8
AM9
AP1
AI1
AI2
AI3
BM3
BP1
BP3
BP4
BP5
BP7
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CI2
CI3
Que os estudiantes sexan capaces de integrar coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación AM1
AM4
AM8
AM9
AP1
AI1
AI2
AI3
BM3
BP1
BP3
BP4
BP5
BP7
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CI2
CI3
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador AM1
AM4
AM8
AM9
AP1
AI1
AI2
AI3
BM3
BP1
BP3
BP4
BP5
BP7
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CI2
CI3

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción. Literatura, cultura e historia. 1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.
2. Literatura e sociabilidade. 2.1. A festa pública
2.2. Espectáculos e xogos cortesanos
2.3. O teatro
2.4. As academias literarias.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 B6 B7 B8 10 0 10
Obradoiro A1 16 0 16
Análise de fontes documentais A1 A10 A8 B6 B8 B3 C3 C6 C8 C9 8 0 8
Traballos tutelados A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 3 37 40
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O profesor presentará contidos teórico-criticos pertinentes da materia obxecto de estudo.
Obradoiro Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, ensaios críticos, resúmenes, etc.) oalumno levará a cabo distintas actividades relacionadas coa materia obxeto de estudio
Análise de fontes documentais O alumno realizará unha analise de fontes documentais sobre as ideas e concetos explicados na aula a partir de documento do século XVII.
Traballos tutelados O/a alumno/a fará un traballo tutelado (previamente concertado co profesor) sobre algún aspecto hermenéutico pertinente á materia obxecto de estudo. Se valorará a orixinalidade, o pensamento crítico autónomo e o dominio do idioma castelá.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a tutorías (presenciais, cando fose posible, ou telemáticas para aclarar dúbidas sobre a temática obxeto de estudo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 Valorarase a capacidade de comprensión e reflexión crítica do alumno en función dunha análise hermenéutica e histórico-social sobre un tema obxeto de estudo da asignatura, o razoamento ordenado da exposición, as referencias pertinentes á bibliografía e o uso correcto do idioma castelán. 75
Obradoiro A1 Os alumnos levarán a cabo os seguintes exercicios prácticos:
1. Reflexións críticas sobre temas pertinentes á lectura.
2. Análise de textos e contextos: interpretación crítica de diversas lecturas obxecto de estudo.
Valorarase a capacidade de comprensión, a orixinalidade do plantexamento crítico, o rigor da análise, a claridade da exposición e o dominio do idioma castelán.
15
Análise de fontes documentais A1 A10 A8 B6 B8 B3 C3 C6 C8 C9 Actividade na que o/a alumno/a dará conta da súa capacidade de análise e contexualización dos contidos impartidos na aula, dun xeito práctico 10
 
Observacións avaliación

Será indispensable cumprir coa corrección lingüística esperable nun estudante de mestrado (ortográfica, de puntuación, redación, precisión léxica, resxistro adecuado); no caso de deficiencias lingüístico-expresivas, estas poderán serán ser penalizadas.

Non se aceptará a entrega de actividades fóra dos prazos previstos se non houbese  causa xustificada. 

No caso de detectarse plaxio ou deshonestidade académica por parte dun estudante, este será cualificado cun suspenso (nota numérica de 0,0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto si a comisión da falta prodúcese na primeira oportunidade como na segunda. Para cumprir coa normativa vixente da UDC, poderase modificar a acta da súa cualificación na primeira oportunidade cando isto fose necesario.

Segunda oportunidade

Os estudantes que deban recuperar as actividades programadas deberán realizar outras semellantes, sustitutivas, sempre co acordo e titorización previda da profesora. 

Cualificación de non presentado/a

Se o alumno non presentase oo traballo tutelado recibirá a cualificación de NP.

Alumnado a tempo parcial con dispensa académica

 O alumnado matriculado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida deberá pórse en contacto co profesorado da materia no inicio do curso para planificar, en cada situación concreta, os axustes necesarios na avaliación no tocante ás actividades presenciais (que serán substituídas por outras non presenciais equivalentes).

No caso de que algún estudante teña calquera dificultade para cumprir no calendario previsto coas actividades avaliábeis exixidas (e non se lle teña concedido a dispensa académica), deberá dirixirse á docente, coa maior antecedencia posíbel, para fixar en conxunto datas alternativas.


Na convocatoria adiantada de decembro será aplicado o mesmo sistema de avaliación indicado para o alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica. O alumnado deberá contactar co profesor antes do mes de novembro.

Atención á diversidade

A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa Titora ADI da Facultade de Filoloxía: pat.filoloxia[at]udc.gal. 


Fontes de información
Bibliografía básica Díez Borque, J. M., dir. (1995). Culturas en la Edad de Oro. Madrid, Universidad Complutense
Carducho, Vicente (1979). Diálogos de la pintura. Madrid, Turner
Egido, Aurora (2004). De la mano de Artemia. Estudios sobre literatura, emblemática, mnemotécnica y arte en el Siglo de Oro.. Barcelona, Olaneta,
Sánchez Jiménez, Antonio (2011). El pincel y el Fénix: pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio. Madrid, Iberoamericana.
Deleito y Piñuela, J. (1988). El rey se divierte. Madrid, Alianza Editorial,
Maravall, José Antonio (1976). La cultura del Barroco. Barcelona, Ariel
Deleito y Piñuela, J. (1988). La mala vida en la España de Felipe IV. Madrid, Alianza Editorial
Díaz Plaja, F (1994). La vida cotidiana en la España del Siglo de Oro. Madrid, Edaf,
Deleito y Piñuela, J. (1988). La vida religiosa española bajo el cuarto Felipe. Santos y pecadores. Madrid, Alianza Editorial,
Chevalier, M (1976). Lectura y lectores en la España de los siglos XVI y XVII. Madrid, Turner
Deleito y Piñuela, J. (1988). También se divierte el pueblo. Madrid, Alianza Editorial,
Brown, J. y J. H. Elliott (1982). Un palacio para un Rey. El "Buen Retiro" y la corte de Felipe IV. Madrid, Alianza Editorial,
Armas, Frederick (2004). Writing for the eyes in Spanisg Golden Age. Lewisburg, Bucknell University Press

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías