Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A13 |
Coñecer a lingua, a literatura e a cultura latina. |
A14 |
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos. |
A23 |
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as técnicas de análise lingüística e literaria aplicables ao campo da Filoloxía Latina, así como a terminoloxía propia desta disciplina
|
A1 A23
|
B1
|
C3
|
Aplicar as técnicas de análise lingüística e literaria a textos literarios latinos |
A2
|
B7
|
|
Coñecer aspectos relevantes da cultura latina e da súa pervivencia na civilización occidental |
A13
|
B8
|
|
Sintetizar e valorar críticamente información especializada relativa ao campo dos estudos latinos |
A11
|
B7
|
|
Utilizar recursos bibliográficos, bases de datos e outras ferramentas de procura de información adquirindo capacidade de autoformación no campo de estudos da filoloxía latina. |
A11
|
B1 B3
|
C3
|
Relacionar os contidos específicos desta materia cos de outras áreas e disciplinas, principalmente a gramática histórica e a historia das literaturas española, galega e inglesa |
A14
|
B5
|
|
Organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva |
|
B6
|
|
Apreciar a diversidade |
|
B8
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Aspectos da historia da lingua latina |
1.1 O latín, lingua indoeuropea
1.2 Etapas da historia da lingua latina
1.3 Linguas en contacto co latín
1.4 O paso do latín ás linguas romances
|
2. Sistema fonético do latín e a súa evolución ás linguas romances |
2.1 Vocalismo e acentuación
2.2 Consonantismo
2.3 Principais liñas de evolución fonética ás linguas romances |
3. O sistema morfolóxico do latín e a súa evolución ás linguas romances |
3.1 O sistema verbal e a súa evolución
3.2 O sistema nominal e a súa evolución
3.3 Os pronomes: do latín ás linguas romances
|
4. Procedementos de organización sintáctica |
4.1 Funcións e usos dos casos; a súa evolución e perda
4.2 As preposicións: a súa evolución
4.3 Principais procedementos de coordinación e subordinación
|
5. O contexto social e cultural da literatura romana antiga |
5.1. Relacións entre a literatura romana e a grega
5.2 Funcións e usos da literatura
5.3. Os autores e o público
5.4. As etapas da historia da literatura latina antiga |
6. Caracterización xeral dos xéneros poéticos non teatrais |
6.1 poesía narrativa e didáctica
6.2 elexía
6.3 lírica
6.4 epigrama
6.5 bucólica
6.6 sátira
6.7 epístola poética |
7. Caracterización xeral dos xéneros teatrais |
7.1 Orixes e evolución do teatro en Roma
7.2. A comedia: palliata e togata
7.3. A traxedia; cothurnata e praetexta
7.4. O teatro popular: satura, fabula atellana, mimo |
8. Transmisión e recepción dos textos |
8.1. Transmisión manuscrita: volumes, códices, epigrafía
8.2. Transmisión impresa
8.3. Marcos da recepción literaria: lecturas públicas, espectáculos, escola, bibliotecas etc
|
Practicum: as Metamorfoses de Ovidio |
1. Contextualización: autor e época
2 O cuestión do xénero poético
3 O contido: materia mitográfica; sentido da composición
4 A recepción das Metamorfoses na literatura e nas artes |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A13 A14 B3 |
30 |
0 |
30 |
Lecturas |
A13 B8 |
0 |
25 |
25 |
Proba obxectiva |
A23 B1 B6 |
5 |
0 |
5 |
Solución de problemas |
A1 A2 A11 B5 B7 C3 |
30 |
60 |
90 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
0 |
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición por parte do profesor de contidos relativos a cada un dos temas e subtemas co apoio de documentación adicional en formato impreso ou dixital. |
Lecturas |
Lectura por conta do/a estudante dun dossier de textos de carácter literario e/ou académico que lle será proporcionado polo profesor. Estes textos serán o material sobre o que se programarán actividades prácticas avaliábeis que consistirán en recensións e/ou controis de lectura de carácter individual, presentados por escrito |
Proba obxectiva |
Proba 1 de carácter teórico-práctico, sobre cuestións de fonética, gramática e historia da lingua latina
Proba 2, sobre cuestións de literatura latina (en forma de test) |
Solución de problemas |
Exercicios prácticos de análise lingüística (fonética, morfosintáctica etc) ou ben de comentario literario de textos, que se elaborarán durante as sesións interactivas. O alumnado que goce de dispensa académica traballará de xeito autónomo e presentará os exercicios a través do campus virtual |
Atención personalizada |
|
Descrición |
Todos os estudantes poderán asistir, por iniciativa propia, a tutorías individuais coa finalidade de resolver dúbidas e planificar estratexias de resolución de problemas.
O profesor tamén poderá convocar a calquera estudante a titorías individuais en caso de consideralo oportuno.
Os estudantes cos dispensa académica ou matrícula a tempo parcial terán as mesmas condicións de avaliación que os restantes. Únicamente se recomenda para eles unha maior frecuencia de sesións de titoría individual a través de Teams.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
A13 B8 |
O/a estudante dará conta das lecturas obrigatorias que consten no programa, tanto as realizadas durante as sesións interactivas como as efectuadas por conta propia, mediante un control de lectura que se efectuará a final de curso. |
15 |
Proba obxectiva |
A23 B1 B6 |
O estudante efectuará dúas probas de carácter teórico práctico a final de curso, unha sobre cuestións de lingua, e outra sobre cuestións de literatura. |
50 |
Solución de problemas |
A1 A2 A11 B5 B7 C3 |
O alumnado resolverá tres exercicios prácticos de análise lingüística (fonética, morfolóxica e sintáctica) durante as sesións interactivas. Os/as estudantes con dispensa académica presentarán estes exercicios a través do campus virtual.
O valor total desta metodoloxía a efectos de avaliación será o 25% da cualificación global, á que se sumará un 10% reservado para a asistencia e participación activas nas aulas expositivas e interactivas (ponderada por medio dun control de asistencia diario). |
35 |
|
Observacións avaliación |
a) De non realizar as probas obxectivas previstas o/a estudante será cualificado como Non Presentado. b) Para superar a materia en calquera das dúas oportunidades, o/a estudante deberá obter unha cualificación mínima de 4 na media das probas obxectivas.
c) A asistencia e participación nas aulas, tanto expositivas como interactivas, suporá un 10% da cualificación total. A tal efecto, levarase un control de asistencia diario.
d) As actividades presentadas por escrito, incluidas as probas finais, deben cumprir cos oportunos estándares de corrección lingüística, estar redactadas de maneira clara e carecer de faltas de ortografía. O non cumprimento destas condicións será tido en conta negativamente na puntuación da proba respectiva. e) Calquera falta de honradez académica (plaxio, á dicir: utilización de textos ou ideas de outros autores sen indicar a procedencia, copiar traballos, copiar en exames ou outras formas) penalizarase de acordo co establecido na normativa académica. f) Os/as estudantes que non aprobasen a materia na oportunidade de xunio farán en xullo unha única proba obxectiva de carácter teórico-práctico sobre cuestións de lingua e de literatura, cuxo contido se limitará a aquelas partes que non tivesen superado previamente g) Na oportunidade adiantada de novembro/decembro os/as estudantes farán unha única proba obxectiva de carácter teórico-práctico sobre cuestións de lingua e de literatura. h) Aos/ás estudantes con dispensa académica non se lles aplicará o 10% da porcentaxe da cualificación reservado para asistencia e participación. Ese 10% acumularase coa porcentaxe prevista para as probas obxectivas. i) A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise de adaptación de medidas encamiladas ao apoio á diversidade consonte as indicacións da Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/), coa que se deberá contactar nos prazos establecidos por esta unidade. Pódese contar tamén co asesoramento da titora ADI da facultade (pat.filologia@udc.gal)
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Irene Vallejo (2020). El Infinito en un junco : la invención de los libros en el mundo antiguo. Madrid, Siruela
Leighton D. Reynolds - Nigel G. Wilson (1986). Copistas y filólogos. Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina. Madrid, Gredos
Paul. M. LLoyd (1987). Del latín al español. Fonología y morfología históricas de la lengua española. Madrid, Gredos
Wilfried Stroh (2013). El latín ha muerto, ¡viva el latín! Breve historia de una gran lengua. Barcelona
Georges Hacquard (2008). Guía de la Roma antigua. Madrid, Palas Atenea
Carmen Codoñer (1997). Historia de la literatura latina. Madrid, Cátedra
José Molina Yévenes (1993). Iniciación a la fonética, fonología y morfología latinas. Barcelona, Univ. de Barcelona
Ovidio (2004). Metamorfoses. Santiago, Xunta de Galicia
Ovidio (2001). Metamorfosis. Madrid, Cátedra
Tomás González Rolán e Lisardo Rubio (1985). Nueva gramática latina. Madrid, Coloquio
Lisardo Rubio (1995). Nueva sintaxis latina simplificada. Madrid. Ediciones clásicas |
The Classics Page http://www.thelatinlibrary.com/classics.html Bibliotheca Augustana https://www.hs-augsburg.de/~harsch/augustana.html Recursos para lThe Classics Page a literatura clásica (USAL) http://clasicas.usal.es/portal_recursos/index.php?option=com_content&view=category&id=12&Itemid=16 Interclassica (Univ. de Murcia) http://interclassica.um.es/ Analecta Malacitana
(Univ. Málaga) http://www.anmal.uma.es/anmal/recursos0.htm Ludus litterarius http://www.luduslitterarius.net/ Resumos de gramática latina http://www.aplicaciones.info/latin/lagrama.htm Exercicios de gramática latina http://www.aplicaciones.info/latin/latin.htm |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|