Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Comunicación e Márketing Cultural Código 614552006
Titulación
Máster Universitario en Patrimonio Cultural Dixital
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Empresa
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Piñeiro Otero, Maria Teresa
Correo electrónico
teresa.pineiro@udc.es
Profesorado
González Neira, Ana María
Piñeiro Otero, Maria Teresa
Rodríguez Fernández, María Magdalena
Rodríguez Vázquez, Clide
Correo electrónico
ana.gneira@udc.es
teresa.pineiro@udc.es
magdalena.rodriguez@udc.es
c.rodriguezv@udc.es
Web
Descrición xeral A evolución do concepto de cultura e a súa relación cos modos de vida-interaccións dunha sociedade esixen unha revisión tanto da concepción da oferta cultural e do produto patrimonial como das formas, medios e estratexia para a súa xestión, experiencia e difusión. Neste sentido a materia “Comunicación e mercadotecnia cultural” efectúa unha aproximación á composición e xestión da oferta cultural desde a perspectiva da mercadotecnia, a creación do produto cultura así como os medios, formas e estratexias comunicativas que poden amplificar a súa vivencia e alcance.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CON2-Coñecementos sobre a difusión e os usos públicos da historia e do patrimonio
A5 CON5-Coñecementos sobre creación e xestión de proxectos patrimoniais na contorna dixital
A10 CON10-Coñecementos sobre a comunicación cultural e marketing do patrimonio cultural
B1 HAB1-Ser capaz de establecer relacións para producir coñecemento no contorno da intelixencia dixital
B5 HAB5-Ser capaz de elixir e presentar os resultados de proxectos de todo tipo relacionados coa xestión do patrimonio dixital
B6 DES1-Ser capaz de manexar ferramentas tecnolóxicas e informáticas aplicadas á dixitalización do patrimonio
C1 CB1. Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
C2 CB2. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa sá área de estudo
C4 CB4. Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
C5 CB5. Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que terá que ser en grande medida autodirixido ou autónomo
C8 CG3. Utilizar adecuadamente as ferramentas tecnolóxicas necesarias para a adquisición, procesado, xestión e difusión do patrimonio cultural dixital
C9 CG4. Integrar destrezas de comunicación orientadas ao marketing cultural en contornos emprendedores
C10 CG5. Traballar en equipos interdisciplinares en ámbitos empresariais de mercado e institucionais de xestión cultural
C11 CG6. Crear contidos orixinais no ámbito do patrimonio cultural unindo coñecementos humanísticos e tecnolóxicos.
C12 CT1. Adaptar o uso e transferencia do coñecemento a novas situacións derivadas do cambio tecnolóxico
C13 CT2. Facer fronte de forma activa á resolución de problemas no contorno social e de mercado.
C14 CT3. Adquirir un compromiso ético coas diversas formas de comunicación en contornos dixitais.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e reflexionar sobre a difusión e usos públicos da historia e do patrimonio AP2
AP5
AP10
CP5
CP14
Coñecer e aplicar a comunicación cultural e a comercialización do patrimonio AP2
AP5
AP10
BP1
BP6
CP1
CP2
CP4
CP5
CP8
CP10
CP12
CP13
Crear e xestionar proxectos patrimoniais no ámbito dixital AP2
AP5
AP10
BP1
BP5
BP6
CP1
CP2
CP4
CP8
CP9
CP10
CP11
CP12
CP13
CP14

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución á comunicación cultural e a mercadotecnia do patrimonio cultural en contornas tradicionais e dixitais. A formación e xestión dunha oferta cultural.

A difusión cultural e o seu valor como política de conservación preventiva.

A divulgación do patrimonio cultural en diferentes plataformas.
2. A xestión do patrimonio cultural vista desde a mercadotecnia estratéxica e operativa
3. Composición e xestión da oferta cultural. O produto patrimonial.
4. A importancia da comunicación do patrimonio cultural: obxectivos e beneficios esperados.
5. A divulgación cultural como garante da accesibilidade universal á cultura. O relato divulgativo.
6. Casos de éxito da aplicación do relato divulgativo a plataformas tradicionais e dixitais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A5 A10 B1 B6 C1 C2 C4 C12 C13 15 15 30
Obradoiro A5 A10 B1 B5 C5 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 20 20 40
Traballos tutelados A10 A5 B1 B5 B6 C1 C2 C4 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 1 42 43
Proba obxectiva A2 A5 A10 B1 C1 C5 C14 1 10 11
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clase expositiva ilustrada con exemplos. Complementarase con materiais e contidos audiovisuais e multimedia, que se porán a disposición do alumnado a través do campus virtual.
Nas sesións maxistrais intercalaranse test, para determinar coñecementos e erros frecuentes na comprensión do material teórico, actividades orientadas a reforzar e facilitar a comprensión da materia, así como discusións dirixidas, que esixan ao estudiantado mostrar a adquisición de conceptos e coñecementos crave da materia.
Naqueles casos en que devanditas actividades se establecesen como traballo autónomo fose da aula, empregaranse fórmulas de seguimento para determinar o grao de cumprimento da tarefa. Nestes casos as sesións maxistrais poderanse destinar á posta en común das tarefas ou a súa corrección colaborativa.
Obradoiro Desenvolvemento de diferentes actividades de carácter práctico cuxo obxecto é pór en relevo todos os coñecementos sobre a comunicación e mercadotecnia cultural, tratados durante as clases expositivas. Estas actividades están orientadas ao desenvolvemento dun plan de mercadotecnia e estratexia de comunicación (proxecto final ou traballo tutelado).
A entrega de devanditas prácticas efectuarase de forma habitual ao finalizar a clase ou, de non ser o caso, no tempo e forma que sinale a docente.
Traballos tutelados Ideación e desenvolvemento, en pequenos grupos, dun plan de mercadotecnia e unha estratexia de comunicación dixital dun produto cultural/patrimonial. Este traballo implica tamén a presentación-discusión do proxecto, de forma oral, así como a xustificación-discusión das decisións adoptadas, e a proposta-formulación de dúbidas a outros grupos.
Proba obxectiva Exame de preguntas breves (poderían integrarse preguntas tipo test, de completar ou verdadeiro-falso), do contido teórico da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
O desenvolvemento de cada unha destas actividades contará con atención personalizada e continuada tanto na aula como fóra dela, co obxecto de apoiar ou reconducir a planificación ou execución de cada un dos traballos e liquidar as dúbidas oportunas.

No caso do proxecto final que detenta unha maior carga de traballo autónomo, o seguimento destas actividades efectuarase nas clases prácticas sinaladas para tal fin, así como en tutorías personalizadas a demanda do/a estudante ou do seu equipo de traballo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A2 A5 A10 B1 C1 C5 C14 Desenvolvemento dun exame de preguntas breves sobre os contidos teóricos.
Para superar a materia é preciso superar o exame (obter un mínimo de 15 puntos).
30
Sesión maxistral A2 A5 A10 B1 B6 C1 C2 C4 C12 C13 A asistencia e participación (activa) ás clases de teoría, así como a atención ás cuestións tratadas nestes, dentro do proxecto final, terán unha valoración de até un punto na nota final. 10
Obradoiro A5 A10 B1 B5 C5 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 As prácticas de obradoiro contan cunha valoración máxima de 2 puntos na nota final. A súa avaliación vai depender do número de prácticas entregadas en tempo e forma, así como da calidade dos traballos.

Para o cómputo das prácticas de obradoiro o/a estudante ten que asistir, desenvolvido e entregado -polo menos- o 80% do prácticas tipo taller (prácticas laboratorio).

Só se admitirán as prácticas entregadas en tempo e forma.
O incumprimento destes requerimentos implicará a anulación da entrega e, por tanto, da súa valoración (cero puntos).
20
Traballos tutelados A10 A5 B1 B5 B6 C1 C2 C4 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 De realización grupal.
Conta cunha valoración máxima de 40 puntos. Parte desta nota (até 10 puntos) virá determinada pola presentación oral do traballo.

Só se admitirán traballos entregados en tempo e forma. Aqueles traballos que non cumpran estes requerimentos obterán unha valoración de 0 puntos.
40
 
Observacións avaliación
Coa proposta de cada traballo e/ou actividade a/s profesora/s explicarán detalladamente o contido e normas formais, así como o tipo de soporte e data de entrega. 

Para superar a materia o/a estudante deberá obter un mínimo de 5 na puntuación global (50 puntos), sendo preciso aprobar ambas as partes (polo menos, 15 puntos no exame teórico e 30 entre obradoiro e traballos tutelados). 

Neste cómputo non se inclúen os exercicios non orixinais do/a estudante, así como tampouco aqueles traballos entregados fóra de prazo ou nun formato diferente ao indicado. Dada que unhas das competencias da materia é "Traballar en equipos interdisciplinares" (C10) na avaliación prevese a integración dalgún factor de corrección para aqueles grupos que non funcionen como equipo. 

No caso do alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica de exención de asistencia a avaliación das prácticas de laboratorio (taller  20% da nota) levará a cabo a través do traballo tutelado (que pasa a computar o 60% da nota, incluído un 10% de presentación) sendo preciso establecer entregas e fórmulas de seguimento coa/s docente/s. No caso da clase maxistral, dada a esencia presencial e participativa prevista para esta metodoloxía, é necesaria a asistencia para o seu cómputo (até un máximo de 10% da nota). 

No caso de que se detecte a realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, debidamente comprobada, implicará un suspenso (nota numérica 0) na materia da convocatoria correspondente do curso académico, tanto si a comisión da falta prodúcese na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta da primeira oportunidade, se fose necesario.  

Aqueles/as estudantes que na avaliación continua (primeira convocatoria) non superen a materia, na segunda convocatoria deberían presentarse unicamente coa parte suspensa. 

No caso de que se suspendeu a parte práctica o/a estudante, debería desenvolver novamente o proxecto final, de forma individual, atendendo ás temáticas-indicacións que para a SEGUNDA CONVOCATORIA sinalen as docentes. Este proxecto tería un valor de 6 puntos na nota final, 1 punto derivado da presentación-defensa oral do proxecto.

No caso de que, aínda superando ambas as partes o/a estudante non consiga aprobar a materia deberá porse en contacto coas docentes da materia para abacelar que parte ou partes debería repetir e como.

Fontes de información
Bibliografía básica Ibanez, Juan A. (2015). El Museo 2. 0. La Comunicación y el Marketing de las Artes y la Cultura: El Nuevo Papel de los Periodistas y Dircoms. Icom 360 Ediciones
Santos M. Mateos Rusillo (coord.) (2008). La comunicación global del patrimonio culturalicono barra herramientas. Trea
Leal Jiménez, Antonio; Quero Gervilla, Mª José (2011). Manual de marketing y comunicación cultural.. Universidad de Cádiz
Camarero Izquierdo, Carmen; Garrido Samaniego, Mª José (2004). Marketing del patrimonio cultural. Pirámide, ESIC

A través do campus virtual brindarase ao alumnado outras referencias específicas e actualizadas de cada apartado concreto. Ademais doutros contidos textuais e multimedia de interese para complementar o estudo da materia.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Patrimonio: Concepto e Fundamento Histórico/614552001

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Produtos Interactivos e Xestión de Redes Sociais/614552019

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías