Identifying Data 2023/24
Subject (*) Digital Management of Documentary and Bibliographic Heritage Code 614552007
Study programme
Máster Universitario en Patrimonio Cultural Dixital
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 5
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Humanidades
Coordinador
E-mail
Lecturers
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Gómez Brandón, Adrián
Varela Rodeiro, Tirso
E-mail
rocio.ameneiros@udc.es
adrian.gbrandon@udc.es
tirso.varela.rodeiro@udc.es
Web
General description A materia terá dous obxectivos xerais:

1.- Contribuir ao recoñecemento crítico da diversidade histórica e cultural.

2.- Acadar un coñecemento básico dos principais métodos, técnicas e instrumentos de análise: ordenar, organizar, definir ou sintetizar a información de fontes documentais, arqueolóxicas ou bibliográficas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 CON3-Knowledge about legal aspects (regulations, legislation) and other instrumental documents for the protection of cultural heritage.
A11 CON11-Knowledge about historical archives and bibliographic institutions, their funds, their digitization and the service they provide through the Web
B1 HAB1-Be able to establish relationships to produce knowledge in the digital intelligence environment
B4 HAB4-Be able to identify sources of information, collect and analyze data and elaborate syntheses in relation to them
B6 DES1-Be able to handle technological and computer tools applied to the digitization of heritage
C2 CB2. That students know how to apply the knowledge acquired and their problem-solving ability in new or little-known environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of ??study
C3 CB3. That students are able to integrate knowledge and face the complexity of making judgements based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on the social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgements
C5 CB5. That students possess the learning skills that allow them to continue studying in a way that will be largely self-directed or autonomous
C6 CG1. Build, manage and disseminate digital heritage and the digital treatment of heritage in all its meanings
C7 CG2. Apply knowledge in the implementation of heritage projects in the digital environment
C8 CG3. Properly use the technological tools necessary for the acquisition, processing, management and dissemination of digital cultural heritage
C11 CG6. Create original content in the field of cultural heritage combining humanistic and technological knowledge
C12 CT1. Adapt the use and transfer of knowledge to new situations derived from technological change.
C14 CT3. Acquire an ethical commitment to the various forms of communication in digital environments.
C15 CT4. Comprender los valores de la igualdad, sostenibilidad ambiental y el derecho al acceso equitativo a los recursos tecnológicos en el cuidado del patrimonio cultural digital.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1.- Garantir coñecementos sobre aspectos xurídicos (normativa, lexislación) e outros documentos instrumentais para a protección do patrimonio cultural. 2.- Garantir coñecementos dos arquivos históricos e as institucións bibliográficas, os seus sus fondos, a súa dixitalización e o servizo que prestan a través da rede. AJ3
AJ11
BJ1
BJ4
BJ6
CJ2
CJ3
CJ5
CJ6
CJ7
CJ8
CJ11
CJ12
CJ14
CJ15

Contents
Topic Sub-topic
Módulo 1. Organización e xestión do patrimonio documental e bibliográfico
1.1. Formación e tipoloxía das coleccións
1.2. Descrición das coleccións
1.3. Posta en valor: estratexias
Módulo 2. Dixitalización do patrimonio 2.1. Concepto: dixitalización do patrimonio
2.2. Ferramentas para a dixitalización
2.3. Caso práctico

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals B4 B6 C2 C3 C5 C8 8 20 28
Supervised projects A3 A11 B1 B4 B6 C2 C3 C6 C14 C15 2 28 30
Student portfolio A11 B1 B4 B6 C2 C6 C12 C14 C15 10 22 32
Guest lecture / keynote speech A3 A11 B1 C7 C11 C12 C14 C15 13 20 33
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.), a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canle para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado.
Supervised projects Traballos individuais de aprendizaxe independente do alumnado orientado á aplicación dos conceptos e ás técnicas da materia, contando sempre coa atención personalizada e o seguimento do profesorado. Elaborarase seguindo as pautas formais e de contido indicadas.
Student portfolio Cartafol de traballo do alumnado que deberán entregar periodicamente e no prazo estipulado ao profesorado coas distintas actividades expostas nas aulas: exercicios prácticos para o seguimento dos coñecementos adquiridos.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte do profesorado, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao alumnado, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte do profesorado.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
ICT practicals
Supervised projects
Student portfolio
Description
Resolver dúbidas, ampliar formulacións, suxerir actividades e distintas formas de traballo que axuden ao alumnado na súa aprendizaxe. Motivación á participación. Seguimento personalizado e constante de cada unha das tarefas desenvolvidas polos/as alumnos/as.

Este tipo de atención terá especial peso no traballo tutelado, para o cal o profesorado irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Na medida do posible, intentarase facilitar a atención personalizada a aquel alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
ICT practicals B4 B6 C2 C3 C5 C8 Avaliarase a solución aplicada polos estudantes aos problemas propostos. 25
Supervised projects A3 A11 B1 B4 B6 C2 C3 C6 C14 C15 Valorarase a adecuación dos traballos presentados aos temas propostos, os contidos, con especial interese nas achegas do alumnado respecto ás fontes e á bibliografía utilizada, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación. Valoración, polo tanto, de contidos, achegas innovadoras, sentido crítico e argumentación.
Entregarase na data indicada polo profesorado.
Non se avaliarán os traballos presentados fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aqueles que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
50
Student portfolio A11 B1 B4 B6 C2 C6 C12 C14 C15 Valorarase a adecuación do portafolios presentado aos temas propostos para cada actividade, o contido, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.

Entregarase cada actividade na data indicada polo profesorado.

Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
25
 
Assessment comments

Requisitos imprescindibles:

- Para superar a materia é necesario aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo e será preciso entregar os materiais nas datas indicadas na clase. 

- A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta da primeira oportunidade, se fose necesario.

- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención na clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e propoñeranse accións e medidas para corrixilas.

Segunda oportunidade

Poderán presentarse á segunda oportunidade ÚNICAMENTE aqueles/as estudantes que non superen a materia na primeira oportunidade. Respectaranse as mesmas condicións e porcentaxes da primeira oportunidade. Gardaranse as notas relacionadas coas diferentes metodoloxías mencionadas no apartado de avaliación que resultasen aprobadas, polo que os/as alumnos/as poderán recuperarar só a/s parte/s que teñan suspendidas.

Estudantado con dedicación a tempo parcial ou con Dispensa académica

Terán que acordar unha titoría nas dúas primeiras semanas de clase co fin de establecer un plan de traballo idóneo e de entregas para a primeira oportunidade. De non realizarse esa primeira titoría, na que se acordará unha data de entrega alternativa, entenderase que o/a alumno/a opta por presentar os traballos na mesmas datas que o resto do alumnado.

Na segunda oportunidade, as datas de entrega límite serán as mesmas que para o resto do alumnado. O resto das condicións serán as mesmas que para os/as outros/as alumnos/as.


Sources of information
Basic

ALBERCH I FUGUERAS, Ramón, Los archivos, entre la memoria histórica y la sociedad del conocimiento, Barcelona, 2003
ÁLVAREZ ÁLVAREZ, J.L., Estudios sobre el Patrimonio Histórico Español y la Ley de 25 de junio de 1985, Ed. Civitas, Madrid, 1989.
CRUZ MUNDET, José Ramón, Manual de archivística, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid, 1994.
GARCÍA PITA, Marina, “A Xestión do patrimonio documental”, en Os Profesionais da historia ante o patrimonio cultural: liñas metodolóxicas, Dirección Xeral de Patrimonio Cultural, Santigo de Compostela, 1996, pp. 23-34.
GENERELO, Juan José; MORENO LÓPEZ, Angeles (coords.), Historia de los archivos y de la archivística en España, Universidad de Valladolid, Valladolid, 1998.
HEREDIA HERRERA, Antonia, Archivística general: teoría y práctica, 7ª ed., Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, 1995.
HERNÁNDEZ VIVENTE, Severiano, La digitalización del Patrimonio Bibliográfico y Documental:http://www.bbtk.ull.es/servicios/formacion/CLE/adeje2006/Presentaciones…
LODOLINI, Elio, Archivística: principios y problemas, ANABAD, Madrid, 1993.
MORALEJO ALVAREZ, María Remedios, “Aproximación al patrimonio bibliográfico y documental”, STVDIUM. Revista de humanidades, nº 8-9 (2002-03), Zaragoza, 2003, pp. 29-49
MORÁN SUÁREZ, M. A.; RODRÍGUEZ LÓPEZ (coords.), La Documentación para la investigación: Volumen homenaje a José Antonio Martín Fuertes, Universidad de León, León, 2002.
“Museos en Internet: análisis de recursos documentales”, en VI Jornadas Españolas de Documentación. Valencia, 29-31 de octubre, 1998, pp. 495-514.
PÉREZ-MONTES SALMERÓN, Carmen Mª; CASO NEIRA, Mar, La importancia de un patrimonio documental: los archivos científicos, CSIC:
QUIROGA BARRO, Gabriel, “Evolución de la normativa de archivos y Patrimonio Documental en Galicia 1981-1995”, Archivos, bibliotecas, centros de documentación y museos en el Estado de las autonomías. Actas del VI Congreso Nacional de ANABAD, Consejería de Cultura y Educación, Murcia, 1997, pp. 71-78.
ROMERO TALLAFIGO, Manuel, Historia del documento en la Edad Contemporánea: la comunicación y la representación del poder central de la Nación, S&C Ediciones, Carmona, 2002.
RUIZ RODRIGUEZ, Antonio Ángel (ed.), Manual de archivística, Síntesis, Madrid, 1995.
SERRANO MOTA, Mª de la Almudena; GARCÍA RUIPÉREZ, Mariano, El Patrimonio documental: fuentes documentales y archivos, Cuenca, 1999.http://digital.csic.es/bitstream/10261/2957/1/archivoscientificos.pdf

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.