Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Xestión Dixital do Patrimonio Arqueolóxico Código 614552008
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Física e Ciencias da Terra
Coordinación
Grandal D`Anglade, Aurora
Correo electrónico
aurora.grandal@udc.es
Profesorado
Blanco Calvo, Luis Alejandro
Grandal D`Anglade, Aurora
Correo electrónico
alejandro.blancoc@udc.es
aurora.grandal@udc.es
Web
Descrición xeral No ámbito do patrimonio arqueolóxico, a dixitalización cumpre un papel comunicativo, educativo e, tamén, promocional con respecto ao acervo patrimonial. O uso da fotografía dixital, os tratamentos 3D de lugares e objectos arqueolóxicos ou paleontolóxicos e elementos etnográficos, as reconstrucións virtuais ou o emprego adecuado dos sistemas audiovisuais e de virtualización son algúns dos elementos para presentar e cos que traballar nesta materia.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer as ferramentas dixitais para organización e xestión do patrimonio arqueolóxico e os métodos de virtualización AP7
AP8
AP12
Adquirir coñecementos sobre a importancia da preservación e a difusión do patrimonio CP3
CP6
CP8
CP14
CP15
Ter a capacidade de desenvolver un proxecto de dixitalización de patrimonio arqueolóxico a partir de diversas fontes BP1
BP4
BP6
Comprender a importancia e recorrer á colaboración multidisciplinar para a difusión do patrimonio arqueolóxico xestionado mediante ferramentas dixitais CP2
CP5
CP7
CP10
CP11
CP12

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción. Patrimonio arqueolóxico e paleontolóxico. Patrimonio industrial. Patrimonio etnográfico. Elementos e características.
2. Dixitalización no ámbito do patrimonio arqueolóxico Dixitalización de obxectos y evidencias arqueológicas y etnográficas. Digitalización de lugares arqueológicos.
3. Uso da fotografía analítica e dixital. Fotografía de evidencias arqueolóxicas. Orientación e vistas. Fotografía aérea. Fotografía con microscopio optico e MEV. Tratamento de imaxes bidimensionais.
4. Tratamentos 3D de lugares e obxectos arqueolóxicos ou artísticos e elementos etnográficos. Diseño gráfico das imaxes dixitais (Photoshop y Gimp). Modelado 3D (Blender).
5. Reconstrucións virtuais. Métodos de dixitalización de superficie: Fotogrametrías, escáneres de luz e dixitalización mecánica.
Métodos de dixitalización de basados en tomografía: destructivos (físico-óptico, FIB) e non destructivos (CTs, MRI, ópticos).
6. Empleo de sistemas audiovisuais e de virtualización. Aplicacións vídeo-audio prá xestión de recursos dixitais.
Realidade aumentada (RA), virtual (RV) e mixta (RM).
Motores de xogo.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A7 A8 A12 4 8 12
Análise de fontes documentais B4 C2 C3 C12 C14 8 16 24
Prácticas de laboratorio B1 B6 C6 C8 C11 15 30 45
Saídas de campo C8 4 4 8
Investigación (Proxecto de investigación) B4 B6 C5 C7 C10 C11 C15 3 30 33
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Revisión de elementos de patrimonio arqueolóxico susceptibles de dixitalización
Análise de fontes documentais Análises dalgúns xacementos e a súa cultura material, e as metodoloxías de dixitalización aplicadas en cada caso.
Prácticas de laboratorio Manexo de obxectos e sitios arqueolóxicos, planificación de dixitalización e primeiros pasos na obtención de datos dixitalizados
Saídas de campo Obtención de datos de obxectos /lugares arqueolóxicos para a realización do proxecto.
Investigación (Proxecto de investigación) Realización da dixitalización do obxecto/cerco seleccionado, elaboración dun proxecto e a súa exposición.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
Guiarase ao/a alumno/a nos estadíos iniciais do traballo e ao longo do mesmo de maneira individualizada

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) B4 B6 C5 C7 C10 C11 C15 realización do traballo,cualidade do resultado, grao de implicación no proceso, aplicación dunha perspectiva de conservación, divulgación e xestión. 70
Saídas de campo C8 Asistencia e participación activa 5
Actividades iniciais A7 A8 A12 Asistencia e participación activa 5
Prácticas de laboratorio B1 B6 C6 C8 C11 Asistencia e realización satisfactoria do traballo 15
Análise de fontes documentais B4 C2 C3 C12 C14 Asistencia e participación activa 5
 
Observacións avaliación

Para
superar a asignatura será necesario obter alomenos o 50% da cualificación
correspondente a cada unha das metodoloxías. A cualificación final será a media
ponderada segundo as porcentaxes de cada metodoloxía.





No
caso de realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación,
aplicarase a normativa vixente na UDC.





O
alumnado con dispensa académica realizará os traballos e tarefas de forma
individual, con entregas nas datas marcadas polo docente, e terá atención
personalizada no horario de titorías, para aclarar dúbidas sobre os traballos e
tamén sobre o marco teórico e práctico da materia. 



Fontes de información
Bibliografía básica

- Eiroa, J.J., Bachiller, J.A., Castro Tamos, L. (1999) Nociones de tecnología y tipología en prehistoria. Barcelonas: Ariel.

- Madrigal, A. (2013). Desenterrar el pasado. Introducción al Patrimonio Arqueológico. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

- Muñoz ibáñez, F.J., San Nicolás Pedraz, M.P. 2010. La cultura material como fuente esencial de conocimiento en Arqueología. Ed. UNED.

- Remondino, F. y Campana, E. (2014). 3D modeling in archaeology and cultural heritage. Theory and best practices. BAR International Series 2598. Oxford: Archaeopress.

- VV AA. (2018) Digital Heritage. Progress in Cultural Heritage: Documentation, Preservation, and Protection. 7th International Conference, EuroMed 2018, Nicosia, Cyprus, October 29 – November 3, 2018, Proceedings, I y II. En: Lecture Notes in Computer Science (Springer), vols. 11196 y 11197.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ós alunos/as o uso da súa propia cámara de fotos e unha experiencia básica previa en fotografía.

Nesta materia incorporarase a perspectiva de xénero (usarase linguaxe non sexista,  bibliografía de autores/as de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

Traballarase para identificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

Tratarase de detectar situacións de discriminación por razón de xénero e, de habelas, propoñeranse accións e medidas para corrixilas.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías