Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Virtualización e Recreación do Patrimonio Código 614552018
Titulación
Máster Universitario en Patrimonio Cultural Dixital
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Hernandez Ibañez, Luis Antonio
Correo electrónico
luis.hernandez@udc.es
Profesorado
Barneche Naya, Viviana
Hernandez Ibañez, Luis Antonio
Correo electrónico
viviana.barneche@udc.es
luis.hernandez@udc.es
Web http://videalab.udc.es
Descrición xeral Na materia descríbense as diferentes fórmulas e estratexias para a recreación virtual do Patrimonio. Desde o deseño de aplicacións e instalacións museísticas ata a elaboración de exemplos funcionais. Para iso estúdanse casos existentes e exponse exercicios de aplicación nos que se describen e utilizan os fluxos de traballo e as ferramentas tecnolóxicas necesarias, con especial incidencia na visualización 3D, RV e RA.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 CON4-Coñecementos sobre entidades de patrimonio dixital, modelaxe e xestión da información patrimonial
A5 CON5-Coñecementos sobre creación e xestión de proxectos patrimoniais na contorna dixital
A7 CON7-Coñecementos sobre a virtualización do patrimonio cultural: infografías, realidade aumentada, visualización 3D, xeolocalización, fotointerpretación
A8 CON8-Coñecementos sobre a cartografía dixital/sistemas xeográficos de información
A9 CON9-Coñecementos sobre produtos interactivos e apps aplicadas á difusión e á educación patrimonial
A12 CON12-Coñecementos sobre ferramentas dixitais para organización e xestión do patrimonio arqueolóxico
A13 CON13-Coñecementos sobre ferramentas dixitais para organización e xestión do patrimonio artístico
A17 CON17-Coñecementos sobre os sistemas de catalogación e almacenaxe dixital para a organización e xestión do patrimonio fotográfico, audiovisual e digital
A24 CON24-Coñecementos sobre co-creación e implementación de proxectos innovadores e sostibles no ámbito do patrimonio cultural
A25 CON25-Coñecementos sobre Internet e a Web; Aplicacións web; Aplicacións móbiles; Introdución á gamificación
B2 HAB2-Ser capaz de aplicar coñecemento na resolución de problemas
B4 HAB4-Ser capaz de identificar fontes de información, recompilar e analizar datos e elaborar sínteses en relación con eles
B6 DES1-Ser capaz de manexar ferramentas tecnolóxicas e informáticas aplicadas á dixitalización do patrimonio
B8 DES3-Ser capaz de traballar en equipo cunha actitude colaborativa e interdisciplinar
C1 CB1. Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
C2 CB2. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa sá área de estudo
C4 CB4. Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
C5 CB5. Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que terá que ser en grande medida autodirixido ou autónomo
C7 CG2. Aplicar o coñecemento na implementación de proxectos patrimoniais no contorno digital
C8 CG3. Utilizar adecuadamente as ferramentas tecnolóxicas necesarias para a adquisición, procesado, xestión e difusión do patrimonio cultural dixital
C10 CG5. Traballar en equipos interdisciplinares en ámbitos empresariais de mercado e institucionais de xestión cultural
C11 CG6. Crear contidos orixinais no ámbito do patrimonio cultural unindo coñecementos humanísticos e tecnolóxicos.
C12 CT1. Adaptar o uso e transferencia do coñecemento a novas situacións derivadas do cambio tecnolóxico
C15 CT4. Comprender os valores da igualdade, sustentabilidade ambiental e o dereito ao acceso equitativo aos recursos tecnolóxicos no coidado do patrimonio cultural dixital.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Coñecer as diferentes fórmulas e estratexias para a recreación virtual do patrimonio. - Coñecer as técnicas para a creación de modelos virtuais - Coñecer os formatos de visualización de modelos virtuais, descritivos, interactivos e inmersivos. - Capacidade de deseñar aplicacións e instalacións para a recreación virtual do patrimonio a través de tecnoloxías de visualización 3D, RV e RA - Coñecemento do proceso de desenvolvemento de proxectos de recreación virtual do patrimonio utilizando motores gráficos para a visualización interactiva e inmersiva. AP4
AP5
AP7
AP8
AP9
AP12
AP13
AP17
AP24
AP25
BP2
BP4
BP6
BP8
CP1
CP2
CP4
CP5
CP7
CP8
CP10
CP11
CP12
CP15

Contidos
Temas Subtemas
1.- Introdución Fórmulas e estratexias para a recreación virtual. Musealización virtual. Museos on-line. Instalacións audiovisuais. Instalacións interactivas. Interacción natural. Estudos de casos
2.-Técnicas de obtención de modelos virtuais. Modelado CAD, Reposición fotogramétrica. Estratexias para a obtención de modelos eficientes.
3.- Formatos de visualización de modelos virtuais Visualización 3D. Animacion. Integración. Simulaciones interactivas. Realidad Virtual. Realidad Aumentada y Extendida.
4.- Deseño de proxectos de recreación virtual do patrimonio. Formulación narrativa. Deseño de interacción. Interacción Natural Implementación. Deseño de instalacións museísticas virtuais
5.- Desenvolvemento de proxectos de recreación virtual. Ferramentas de traballo. Contornas e programas de modelado e visualización 3D. Fluxo de traballo. Experimentación con motores gráficos, motores de xogo e tecnoloxías de realidade virtual e aumentada.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 A7 A8 A9 A12 A13 A17 A24 A25 9 0 9
Seminario B8 B4 C1 C12 C15 3 0 3
Traballos tutelados B2 B6 C2 C4 C5 C7 C8 C10 C11 0 49 49
Proba mixta C2 C4 C7 C8 C11 C15 1 0 1
Prácticas de laboratorio A25 B2 B4 B6 C8 11 0 11
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición dun tema por parte do profesor.
Seminario Trabajo colaborativo entre los estudiantes, guiado por el profesor, de cara a obtener una solución razonada y debatida a un problema planteado.
Traballos tutelados Realización dun traballo que poña en práctica os coñecementos adquiridos.
Proba mixta Realización dun exercicio teórico-practico nun tempo determinado.
Prácticas de laboratorio Aprendizaxe das ferramentas necesarias para a posta en práctica dos coñecementos adquiridos. Experimentación con exemplos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Seminario
Traballos tutelados
Descrición
Asistencia ao alumno na resolución de dúbidas durante a realización das súas prácticas de laboratorio.

Corrección e asesoramento continuos ao estudante durante a realización do seu traballo persoal

Estas metodoloxías tamén estarán a dispor do alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A25 B2 B4 B6 C8 Realización de exemplos prácticos no laboratorio supervisados polo profesor. 30
Traballos tutelados B2 B6 C2 C4 C5 C7 C8 C10 C11 Realización dun traballo de curso consistente nun exemplo de recreación virtual do patrimonio. Ponderarase a calidade e compleción do mesmo e a memoria descritiva e (30 pts) a súa exposición (10 pts) 40
Proba mixta C2 C4 C7 C8 C11 C15 Realización dunha proba escrita que avalía os coñecementos teóricos adquiridos polo estudante. 30
 
Observacións avaliación

• A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

- Jiménez, D. (2017) Arqueología Computacional. Nuevos enfoques para la documentación, análisis y difusión del patrimonio cultural. Instituto Nacional de Antropología e Historia. Mexico. 2017

- Greengard, S. (2019) Virtual Reality. The MIT Press

- Moll, A. (2017) The Interactive Past : Archaeology, Heritage, and Video Games. Leiden Sidestone Press

- Virtual Archaeology Review (VAR) . Journal. Ed. Polipapers. Valencia.

- Schmalstieg , D., Höllerer, T., (2016) Augmented Reality: Principles andPractice, Addison-Wesley Professional.

- Mendez, R., Otero, A., Jarque, S., Flores, J., 2012, “Exploración en tiemporeal de la reconstrucción virtual de los instrumentos del Pórtico de laGloria”, VAR (Virtual Archeology Review), Vol. 3, pp. 49-53, ISSN 1989-9947.

- Otero, A., Méndez, R., Flores, J., “Pórtico de la Gloria Virtual”, VAR(Virtual Archeology Review), Vol. 3, pp. 18-23, ISSN 1989-9947.

- Barneche,V., Hernández, L.  (2021) A comparative study on user gestural inputs for navigation in NUI-based 3D virtual environments. Universal Access in the Information Society International Journal. 20, pp. 513 - 529. Springer,  ISSN 1615-5289

- Hernández, L., Barneche, V. (2016)  Assisted navigation and natural interaction for virtual archaeological heritage. Implementation of an attractor-based approach using a game engine. Mediterranean Archaeology & Archaeometry. 16 - 5, pp. 43 - 51. Rhodes ISSN 1108-9628

- Barneche, V., Hernandez, L. (2015). Evaluating User Experience in Joint Activities between Schools and Museums in Virtual Worlds. Universal Access in the Information Society. 14 - 3, pp. 389 - 398. Springer, ISSN 1615-5289

- Hernandez, L., Barneche, V. Contextualization of Archaeological Findings using Virtual Worlds. Issues on Design and Implementation of a Multiuser Enabled Virtual Museum. Learning and Collaboration Technologies. 91/92, pp. 384 - 394. Springer, 2015. ISSN 1611-3349

- Barneche, V., Hernández, L., Jaspe, A., Fariña G. (2012). Aplicación para la inspección espacial, volumétrica y seccional interactiva de la Catedral de Santiago de Compostela.Virtual Archaeology Review. 3 - 6, pp. 78 - 82. ISSN 1989-9947

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías