Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Historia e teorías dos movementos migratorios Código 615525013
Titulación
Mestrado Universitario en Políticas Sociais e Intervención Sociocomunitaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Segundo Optativa 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Dereito Público
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Espiñeira González, Keina Raquel
Correo electrónico
keina.espineira@udc.es
Profesorado
Espiñeira González, Keina Raquel
Magazzini , Tina
Rivas Quarneti, Natalia Yanaina
Correo electrónico
keina.espineira@udc.es
tina.magazzini@udc.es
natalia.rivas.quarneti@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia explóranse os vínculos teóricos entre a historia e a socioloxía das migracións. O obxectivo principal é aportar ó alumnado un marco teórico e conceptual aplicado ó campo das migracións internacionais. O curso contempla unha parte práctica que se baseará na abordaxe de aspectos epistemolóxicos, metodolóxicos e éticos na investigación sobre migracións e a súa aplicación a casos de analise de realidades presentes.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 - Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión.
A5 CE5 - Interpretar as situacións e os procesos de marxinación social e económica de colectivos desde unha perspectiva histórica e macroestrutural.
A8 CE8 - Identificar procesos e factores de cohesión social, e deseñar medidas para a súa potenciación.
A9 CEM1 - Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino
A10 CEM2 - Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise.
A11 CEM3 - Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes.
A14 CEM6 - Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes.
B1 CB1 - Demostrar coñecementos avanzados, de carácter multidisciplinar, para a investigación e o exercicio profesional no ámbito da exclusión social.
B2 CB2 - Aplicar e integrar os coñecementos a contornos e problemas emerxentes e indefinidos, na práctica investigadora e profesional.
B3 CB3 - Seleccionar o marco científico adecuado para avaliar as evidencias dispoñibles e postular hipóteses razoadas sobre a avaliación previsible dos feitos sociais estudados.
B7 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B14 CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa.
B17 CX5 - Elaborar e defender informes, proxectos e memorias no campo das ciencias sociais.
B18 CX6 - Valorar a adecuación das distintas ferramentas teóricas, metodolóxicas e técnicas ás preguntas e os obxectivos específicos formulados sobre a realidade social e as políticas sociais.
B20 CX8 - Aplicar a perspectiva comparada na comprensión das problemáticas sociais e das respostas e solucións políticas.
B21 CX9 - Aplicar unha perspectiva interdisciplinar na análise e a valoración de problemáticas de exclusión e políticas sociais de inclusión e cohesión.
B22 CX10 - Recoñecer e valorar os xuízos de valor e as evidencias nos argumentos que sosteñen as descricións e políticas sobre a realidade social.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 -Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 CT7 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos no campo das migracións internacionais. AM2
AM5
AM9
BM20
BM21
BM22
CM3
CM6
2. Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias. AM10
AM11
AM14
BM3
BM14
BM18
3. Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise. AM8
AM10
AM14
BM1
BM2
BM7
4. Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa e desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares. BM1
BM2
BM3
BM7
BM14
BM17
BM18
BM20
CM1
CM3
CM5
CM7

Contidos
Temas Subtemas
1. A historical perspective of international migration theories & the role of research - Overview of historical development of migration theories.
- Situating research paradigms in migration studies.
- The role of theory in research.
- Historical underpinnings of migration theories I: a) Ravenstein. b) Chicago School
- Example of migration research: Body-mapping storytelling.
- Historical underpinnings of migration theories II: a) The push-pull economic model. b) Individual action theories. c) Social capital and networks theories. d) Social mobility theories.
2. Belonging, identity and citizenship Citizenship and Integration:
- The EU concept of immigrant integration, citizenship regimes and policies in a migratory world
- Minority rights, categories and approaches (how they change over time, and where we are)
Diversity & Anti-Discrimination Policies in Europe:
- A brief history of diversity approaches from multiculturalism to superdiversity
- How does antidiscrimination apply to migration?
- Religious Diversity Governance in Europe – problematizing the link between religious and migrant minorities
Seminar 1. Research methods in migration studies: visual methods - Ethical and practical implications of employing visual methodologies in migration research.
- The question of representation of migration in public narratives.
- Ownership and collaboration when conducting research on migration that involves visual methods.
3. Borders, b/ordering and border making - Contemporary approaches to Border Studies.
- The everyday construction of borders.
- Detention, deportability and criminology of mobility.
- Border aesthetics. The intersection politics/art.
- Case study: The southern border of Spain
4. Solidarity, activism and global justice from below - Power in migration as a social movement for justice
- Irregular migrants as political actors mobilize agency, resources and networks
- Cities as crucial sites for fostering inclusion and belonging (sanctuary, welcoming, fearless)
- Activist tactics-migrant struggles, de facto citizenship struggles, border protests
- Case study: Genealogy of migrant struggles in Spain
Seminar 2. Research methods in migration studies: Ethics is migration, positionality and dilemmas - Who is a Migrant? Epistemological traps
- Reflexivity, positionality and intersectionality
- Critical reflections on research ethics during fieldwork
Seminar 3. Ecofeminist urbanism, care and social mapping Sessions by guest lecturers (seminar language Spanish/Galician)

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A9 A10 A11 B20 B14 20 0 20
Lecturas A2 A10 A11 C1 0 30 30
Obradoiro A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B3 B17 B18 B22 C3 C5 C6 16 40 56
Aprendizaxe colaborativa B2 B7 B21 8 12 20
Discusión dirixida A2 A10 A11 C1 10 10 20
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases teóricas con participación do estudantado, en torno aos diversos contidos que compoñen o programa.
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías: Exposicións; Simulacións, Debates, Solución de problemas, Prácticas guiadas, etc. A través destas metodoloxías o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Aprendizaxe colaborativa Actividades orientadas a que os estudantes traballen xuntos, mediante o desenvolvemento de tarefas de aprendizaxe nun grupo o suficientemente pequeno como para garantir que todos participen.
Discusión dirixida As sesións están baseadas nunha introdución teórica a cada unidade didáctica e a discusión colectiva na clase dunha serie de lecturas. Valorarase a participación activa do alumnado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Obradoiro
Descrición
O alumnado poderá consultar co profesorado da materia as dúbidas e preguntas que considere oportunas para a realización das actividades. Para concertar unha titoría será preciso concretar un día por correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa B2 B7 B21 As unidades terán asociadas actividades para completar en equipos. 60
Discusión dirixida A2 A10 A11 C1 Avaliarase a participación do estudantado nas discusións sobre las lecturas suxeridas 20
Obradoiro A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B3 B17 B18 B22 C3 C5 C6 Avaliarase a participación individual do estudantado e a integración dos diversos contidos que compoñen o programa nas distintas actividades realizadas. 20
 
Observacións avaliación
Todas as metodoloxias da avaliación deben superarse para aprobar a materia.

A
docente responsable resérvase a posibilidade de realizar algún cambio na
avaliación ou outros aspectos que serán notificados ao estudantado coa
suficiente antelación.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

Fontes de información
Bibliografía básica
[Unit 1] 

Amelina, Anna; Horvath, Kenneth. Sociology of migration, The Cambridge Handbook of Sociology: Core Areas in Sociology and the Development of the Discipline. Cambridge University Press, 2017, pp. 455-464.  

O'REILLY, Karen, 2012. International migration and social theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan. CHAPTER 3. Theories and Perspectives in Migration 

Lincoln, Y. S. and Guba, E., G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions and emerging confluences. In N., K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.). Handbook of qualitative research (2 nd ed.). Thousand Oaks: Sage, pp. 163-188 

Carter SM, Little M. Justifying knowledge, justifying method, taking action: epistemologies, methodologies, and methods in qualitative research. Qual Health Res. 2007 Dec;17(10):1316-28. doi: 10.1177/1049732307306927. PMID: 18000071. 

Shinozaki, K. (2021). Reflexivity and its enactment potential in gender and migration research. The palgrave handbook of gender and migration (pp. 89-103) doi:10.1007/978-3-030-63347-9_6 

Ravenstein, Ernst Georg. The laws of migration. Journal of the statistical society of London, 1889, vol. 52, no 2, p. pp. 241-305.   

Ravenstein, Ernst Georg. The laws of migration. Journal of the statistical society of London, 1885, vol. 48, no 2, p. 167-235 

Thomas, William; Znarniecki, Florian. The polish peasant in Europa and America. Horham Press, 1920, vol. 5.  

Arango, Joaquín. Las Leyes de las Migraciones de Ernst Georg Ravenstein, cien años después. Reis, 1985, no 32, p. 7-26. 

Wirth, Louis. The Ghetto. American Journal of Sociology. 1927. 33 (1) p 57 71. ISSN/ISBN: 0002-9602; 1537-5390. DOI: 10.1086/214333 

Dauder, Silvia García. La historia olvidada de las mujeres de la Escuela de Chicago. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (Reis), 2010, vol. 131, no 1, p. 11-41. 

Massey, Douglas S., et al. Theories of international migration: A review and appraisal. Population and development review, 1993, vol. 19, no 3, p. 431-466.  

Massey, Douglas, et al. Teorías de migración internacional: una revisión y aproximación. Revista de Derecho Constitucional Europeo-ReDCE, 2008, vol. 5, no 10, p. 435-478.  

Gastaldo, D., Rivas-Quarneti, N., & Magalhaes, L. (2018). Body-Map Storytelling as a Health Research Methodology: Blurred Lines Creating Clear Pictures. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 19(2). https://doi.org/10.17169/fqs-19.2.2858 

Gastaldo, Denise; Carrasco, Christine & Magalhães, Lilian (2012b). Entangled in a web of exploitation and solidarity: Latin American undocumented workers in the Greater Toronto Area, http://www.migrationhealth.ca/undocumented-workers-ontario/summary-findings  

Gastaldo, Denise; Magalhães, Lilian; Carrasco, Christine & Davy, Charity (2012a). Body-map storytelling as research: Methodological considerations for telling the stories of undocumented workers through body mapping, http://www.migrationhealth.ca/undocumented-workers-ontario/body-mapping  

[Unit 2] 

Ager, Alastair, and Alison Strang (2008). Understanding Integration: A conceptual framework. Journal of Refugee Studies, 21: 166-91. https://academic.oup.com/jrs/article/21/2/166/1621262 

Collyer, Michael, Sophie Hinger and Reinhard Schweitzer (2020). Politics of (Dis)Integration: an introduction, in Politics of (Dis)Integration, Springer. Pp. 1-18. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-25089-8_1 

Triandafyllidou, Anna, Daniela Ghio, Luisa Veronis and Robert McLeman (2023). Complex Migration Flows and Multiple Drivers: What Do We Know? Working Paper No. 2023/05 April 2023. https://www.torontomu.ca/content/dam/centre-for-immigration-and-settlement/tmcis/publications/workingpapers/2023-05-WP-Triandafyllidou-Ghio-Veronis-McLeman.pdf  

[Unit 3] 

Johnson, Corey et al. (2011) Interventions on rethinking ‘the border’ in border studies, Political Geography, 30: 61-69, https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2011.01.002   

Van Houtum, Henk (2021) Beyond ‘borderism’: overcoming discriminative b/ordering and othering, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 112(1): 34-43, https://doi.org/10.1111/tesg.12473 

Paasi, Anssi et al. (2022) Locating the territoriality of territory in border studies, Political Geography, 95, https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2021.102584   

[Unit 4] 

Wonders, Nancy. and Jones, LC. (2019) Doing and undoing borders: The multiplication of citizenship, citizenship performances, and migration as social movement. Theoretical Criminology 23(2): 136–155. https://doi.org/10.1177%2F1362480618802297 

Wonders, Nancy. and Fernández-Bessa, Cristina (2021) Border struggles, political unity, and the transformative power of the local: US sanctuary cities and Spain’s cities of refuge. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy. 10(3): 1-15. https://doi.org/10.5204/ijcjsd.2037 

Ambrosini, Maurizio and Hajer, Mikel H.J. (2023) Agency, Inclusion and?Political Mobilisation of?Irregular Migrants, in: M. Ambrosini and M.H.J. Hajer (eds.) Irregular Migration. Imiscoe, pp.117-139. 

[Seminar 1] 

Desille, Aamandine and Karolina Nikielska-Sekula (2021). Introduction. In: Nikielska-Sekula, K., Desille, A. (eds) Visual Methodology in Migration Studies. IMISCOE Research Series, Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-67608-7_1  

Nikielska-Sekula, Karolina (2021). “Have You Just Taken a Picture of Me?”: Theoretical and Ethical Implications of the Use of Researcher-Produced Photography in Studying Migrant Minorities. In: Nikielska-Sekula, K., Desille, A. (eds) Visual Methodology in Migration Studies. IMISCOE Research Series, Springer.  https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-67608-7_2  

[Seminar 2] 

Scheel, Stephan and Tazzioli, Martina (2022) Who is a Migrant? Abandoning the Nation-state Point of View in the Study of Migration, Mig. Pol. 1, 002, https://doi.org/10.21468/MigPol.1.1.002    

Zapata-Barrero, Ricard and Yalaz, Evren (2019) Qualitative migration research ethics: mapping the core challenges. GRITIM Working Papers, no.42, winter 2019. 

[Seminar 3] 

Iconoclasistas (2016) Manual of collective mapping. Critical cartographic resources for territorial processes of collaborative creation  
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Identidade, alteridade e interseccionalidade/615525006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Integración e convivencia intercultural/615525011
Políticas migratorias e dereito das migracións/615525012

Materias que continúan o temario
O modelo migratorio español/615525014

Observacións

O alumnado deberá revisar periodicamente a plataforma virtual e consultar os documentos e actividades propostos.

As profesoras comunicaranse co alumnado a través da aula Virtual ou do correo electrónico da UDC.

A comunicación coa profesora deberase realizar mediante as canles institucionais e utilizando o correo electrónico da universidade.

Nesta materia:

  • Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.
  • Terase en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
  • De acordo coas diferentes normativas de aplicación para a docencia universitaria, débese incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (utilizarase unha linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores e autoras, fomentarase a intervención en clase de todos os estudantes, etc. Farase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e incidirá na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Así mesmo, respectarase o dereito á identidade de xénero.
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que, por motivos físicos, sensoriais, psíquicos ou socioculturais, experimente dificultades para un acceso adecuado, igualitario e rendible á vida universitaria.
  • Sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respectando todas as opinións diversas ao redor dos temas tratados, tanto de parte do profesorado como do alumnado.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías