Identifying Data 2023/24
Subject (*) Sociology of consumption and market research Code 615G01309
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
E-mail
Lecturers
Leira Landeira, Grial
Moré Corral, María Paloma
Oso Casas, Laura
E-mail
grial.leira@udc.es
paloma.more@udc.es
laura.oso@udc.es
Web
General description A análise do consumo coma un fenómeno social constitúe un campo de estudo en pleno auxe. O crecente interese sociolóxico por este tema vén condicionado pola propia dinámica da sociedade de consumo e do sistema económico. O/A consumidor/a vaise afianzando coma un actor social central, no marco do capitalismo global. O obxectivo desta materia é estudar a configuración da sociedade de consumo, no marco do desenrolo do sistema capitalista. E cómo, de forma paralela, se vai construíndo o consumo en tanto que obxecto de estudo sociolóxico. Tamén, que o alumnado coñeza os mecanismos polos cales se realiza unha investigación de mercados.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B18 Creatividad.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender o enfoque sociolóxico na investigación de mercados e desenrolar a capacidade de deseñar un proxecto de investigación de mercados A15
A16
A26
B1
B2
B3
B5
B6
B12
B18
B27
C1
C4
C8
Analizar a construción do consumo en tanto que obxecto de estudo sociolóxico e comprender, dende o punto de vista histórico, as orixes da sociedade de consumo A1
A8
A24
A35
B6
B13
B27
C4
Estudar as principais correntes teóricas, dende o campo da socioloxía, ao estudo do consumo, desenrolando a análise crítica do consumo en tanto que fenómeno social. A1
A8
A24
A35
B3
B6
B13
B27
C1
C4
Adquirir habilidades para o deseño e execución dun traballo de investigación en grupo, e as súas diferentes fases: familiarizarse coa procura e traballo bibliográfico, e a delimitación das técnicas cualitativas e cuantitavias A15
A16
A24
A26
B1
B2
B3
B5
B6
B12
B18
B27
C1
C4
C8

Contents
Topic Sub-topic
Theme 1 - Thinking about consumption sociologically

- Consumption as a pervasive social phenomenon
- Between need and desire: instrumental or symbolic consumption
- Tell me what you consume and I will tell you who you are
- The relationship between work and consumption
Theme 2 - The Construction of the Consumer Society

- The development of the mass consumer society
- From Fordism to Post-Fordism
- The power of brands and Naomi Klein
- The particularity of the Spanish case
Theme 3 - Contemporary transformations in consumption


- Lifestyles, Distinctive Consumption and Social Inequalities
- Digitalisation and the Platform Economy
- Consumption agents and social networks
- Consumption in question: collaborative economies and responsible consumption
Theme 4 - Sociological approaches to consumption


- Veblen and the Theory of the Idle Class
- Bourdieu's Social Distinction
- Consumption and the construction of social identities
- Postmodern society and consumption
- Bauman's Consumerism and Liquid Modernity
Theme 5 - Market research: methods and techniques to study consumption

- Sociology and market research
- Design and process of social research applied to consumer research
- Qualitative Methods and Techniques applied to market research

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A8 A35 B13 B27 C1 C4 20 20 40
Supervised projects A15 A16 A24 A26 B1 B2 B3 B5 B6 B12 B18 C1 C8 24 42 66
Oral presentation A24 B3 B6 B12 B18 C1 1 10 11
Directed discussion A24 B3 B13 B27 7 7 14
Objective test A8 A24 A35 B1 B3 B5 B6 B13 B27 C1 2 15 17
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Oral presentation complemented by the use of audiovisual media and the introduction of some questions addressed to the students, with the aim of transmitting knowledge and facilitating learning.
Student participation will be motivated and valued, by means of questions and/or debates.
Supervised projects Carrying out a group work of an empirical nature related to the subject matter, which will consist of the design of a market research project.
Working groups of a maximum of 4 people will be formed, as proposed by the students.
In the interactive sessions, the teachers will explain the structure of the work, its phases and resolve doubts. This information will also be available on the subject's Moodle.
The final project will be handed in through Moodle, on the dates set by the teachers.
No projects handed in after the deadline will be corrected. And there will be no second correction, i.e. it will only be corrected once by the teachers.
Oral presentation The research project must be presented orally by all members of the working group.
Directed discussion The theoretical sessions on each topic will be complemented with the reading of a text (article or book chapter) or with the viewing of audiovisual content by the students to encourage discussion and directed debate on the subject to be dealt with. In this way, the oral participation of the students is encouraged, helping them to know how to order and synthesise their ideas in a climate of mutual respect for the opinions and arguments of the rest of the group.
Objective test The examination, corresponding to the official calls on the whole of the syllabus, will be held at the end of each year.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
There will be personalized attention in the professor's office:

*Laura Oso Casas- Facultade de Socioloxía - Terceiro módulo. Rógase pedir cita previa por e-mail para acudir a titorías. E-mail: osofac@udc.es

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A15 A16 A24 A26 B1 B2 B3 B5 B6 B12 B18 C1 C8 Traballo grupal de carácter práctico relacionado coa materia. 50
Objective test A8 A24 A35 B1 B3 B5 B6 B13 B27 C1 Exame correspondente ás convocatorias oficiais coa totalidade do temario.
40
Oral presentation A24 B3 B6 B12 B18 C1 A presentación oral do traballo tutelado 10
 
Assessment comments

All the activities, tasks and work to be carried out throughout the term count towards the final mark.  The workshop practicals and the tutored work will be carried out throughout the term and the objective test (exam) on the official date of the first call. 

Both the practicals and the tutored research work will be handed in on the date set by the lecturers, no practice will be corrected after the deadline.  The tutored work will only be corrected once after the delivery date (there will be no second correction), the student already has the guidance and tutoring of the teachers during the practical sessions. 

In order to pass the subject it is necessary to pass both the tutored work and practical sessions (60%) and the exam (40%).  The minimum mark to pass each of the parts is a 5 (pass).

The mark of the part passed will be kept for the second opportunity. 

The materials used in the sessions: presentations, audiovisuals, readings and practicals will also be made available to the student in digital format through the Moodle platform.

The assignments and practicals will be delivered in digital format through the Moodle platform, without the need to print them.

Work and practicals will be delivered in digital format through the Moodle platform, without the need to print them.

Both the contents and the evaluation system will follow the recommendations for reasonable adjustments proposed by the Unit for Attention to Diversity (ADI) in the case of students with functional diversity or SEN, provided by the Coordination of the centre's PAT.

Those students with dispensation or recognition of part-time dedication should contact the teacher responsible for the subject at the beginning of the academic year. The continuous assessment system may be maintained, with small changes: the tutored work will be individual and will not require classroom exposure; and the activities or practices to be carried out in the classroom will be replaced by others or adapted for non-attendance.



Sources of information
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Merino, M.J. et al. ((2010) ). Introducción a la investigación de mercados. (Capítulo 2: “Investigación Exploratoria” pp.43-76 e Capítulo 3 “Investigación descriptiva”, pp.77-106) . Madrid: Esic editorial
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Kotler, P. y Armstrong, G. (2008): Principios de marketing (12ª ed.), Madrid: Pearson / Prentice-Hall.

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Lipovetsky, G. (2007): La felicidad paradójica: ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo, Barcelona: Anagrama

Política y Sociedad, nº16, mayo-agosto 1994. Número especial de la revista dedicado a la sociología del consumo.

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Sarabia Sánchez, F.J. (coord.) (1999): Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas, Madrid: Ediciones Pirámide.

Sastre, C. (2010): McMundo. Un viaje por la sociedad de consumo. Barcelona: Los libros del Lince. 

Schor, J. B. (2006): Nacidos para comprar. Los nuevos consumidores infantiles, Barcelona: Paidós.

Valles, M. (1997): Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional, Madrid: Síntesis.

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Durning, A. T. ((1994)). ¿Cuánto es bastante. La sociedad de consumo y el futuro de la tierra?,. Barcelona: Apóstrofe Divulgación


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Social Research Methods and Techniques/615G01105
Methodology of the Survey Research/615G01303

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
Recommendations:



1.- The delivery of the documentary works that are made in this matter:



1.3. To be made on paper:



- Plastics will not be used.



- Double-sided prints will be made.



- Recycled paper will be used.



- Printing of drafts will be avoided.



2.- A sustainable use of resources and the prevention of negative impacts on the natural environment must be made



3.- The importance of ethical principles related to the values ??of sustainability in personal and professional behaviors must be taken into account



4.- According to the different application regulations for university teaching, the gender perspective should be incorporated in this subject (non-sexist language will be used, bibliography of authors of both sexes will be used, intervention in class of students will be encouraged) and students ...)



5.- Work will be done to identify and modify prejudices and sexist attitudes, and will influence the environment to modify them and promote values ??of respect and equality



6. Situations of discrimination based on gender should be detected and actions and measures to correct them should be proposed



7. The full integration of students who for physical, sensory, psychic or socio-cultural reasons, will experience difficulties to a suitable, equal and profitable access to university life will be facilitated.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.