Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Relacións grupais e intervención psicosocial Código 615G01405
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
López-Cortón Facal, Ana María
Correo electrónico
ana.lopez-corton@udc.es
Profesorado
López-Cortón Facal, Ana María
Correo electrónico
ana.lopez-corton@udc.es
Web
Descrición xeral A materia de Relacións grupais e Intervención psicosocial pretende familiarizar ao alumno no coñecemento e manexo das ferramentas teóricas e metodolóxicas da Psicoloxía grupal e da intervención psicosocial en situacións conflitivas ou de necesidade. Neste sentido fíxanse como objetivosl introdución no coñecemento dos temas de estudo e investigación e das áreas de intervención no comportamento grupal; familiarizalo co estudo da interacción social e as relacións humanas a través das condutas concretas que realizan as persoas tanto individualmente como en grupo.

Preténdese tamén analizar os contextos reais e simbólicos nos que se desenvolve a conduta grupal prestando atención aos procesos de percepción, atribución, actitudes, comportamentos e representacións resultantes, principalmente nunha sociedade aberta, multicultural e multilinguistica.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad B9 A2
B9
B22
Capacidad de análisis y síntesis B3 A2
B3
B9
B12
B22
Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales A36 A2
A36
B3
B9
Introducción a la psicología de los colectivos y grupos humanos A2 A2
A36
B9
B12
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad B9 A35
B9
B12
Liderazgo B22 A30
B9
B12
B22
Trabajo en equipo B12 A34
B12
B22

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: A ESTRUCTURA DO GRUPO
1.- Componentes da estructura grupal. 2. Posicións estatus e roles. 3.- A natureza das normas grupales. 4.- As diversas acepcións da cohesión.
TEMA 2: HABILIDADES DE RELACIÓN CO GRUPO 1. Estilos de Comunicación. 2. Asertividade
3. Comunicación non verbal
TEMA 3: O LIDERAZGO NOS GRUPOS 1.- Xefes, líderes e directivos. 2.- Poder, liderazgo e influencia. 3.- Carisma e visión no liderazgo. 4.- As habilidades de liderazgo.
TEMA 4: COOPERACIÓN, COMPETICIÓN E RESOLUCIÓN DE CONFLICTOS NOS GRUPOS 1.Cooperación e competitividade. 2.Influencia Social 3. Resolución de conflictos. 5.Estratexias psicosociais contra a discriminación e o prexuicio.
TEMA 5: INTERVENCIÓN EN PROBLEMAS SOCIAIS 1.Marxinación social. 2. Saude física e mental
3. Delincuencia 4. inmigración

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos B3 B9 B12 6.5 13 19.5
Discusión dirixida A30 A34 B3 7 7 14
Traballos tutelados A35 A36 B12 7 21 28
Presentación oral B3 B22 2 10 12
Sesión maxistral A2 7 30 37
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Traballos tutelados Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
Presentación oral Intervención baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Sesión maxistral
Descrición
Os/as estudiantes recibirán atención personalizada sempre que o necesiten. En calquer caso informarán periodicamente a profesora do estado do traballo

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A35 A36 B12 Consistirá na realización de actividades de carácter práctico: resumenes sobre documentos analizados individualmente ou en grupo; procura e análise de información sobre temas e situacións sociais; identificación e tratamento de problemas cos procedementos pertinentes; interpretar resutados de traballos de investigación
realizados
40
Presentación oral B3 B22 Intervención baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica 20
Sesión maxistral A2 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Valorarase a participación activa do alumnado
10
Estudo de casos B3 B9 B12 Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada 30
 
Observacións avaliación

Convocatoria ordinaria

A nota final será a suma de todas as metodoloxías. É necesario aprobar cada unha das partes para poder superar a asignatura

Convocatoria Extraordinaria

O sistema de avaliación será o meso en todas as convocatorias. O alumnado poderá gardar a nota das metodoloxías que teña superadas e repetir aquelas que non superase, excepto a sesión maxistral que será substituida por tareas diseñadas en función da asignatura.

Todas as tareas deberán ser entregadas  no campus virtual como  fecha tope o día e hora do examen  oficial de  fixado en xunta de centro.

Alumnado con asistencia parcial  ou dispensa académica : 

O sistema de avaliación será o mesmo que nos casos anteriores. Además, deberá ponerse en contacto coa profesora ao inicio do curso para substituir a sesión maxistral por  tareas consistentes en estudio de casos ou traballos tutelados

REALIZACIÓN FRAUDULENTA (PLAXIO) DAS PROBAS DE AVALIACIÓN: 

 Aplicarse o Regulamento disciplinar do estudantado da UDC (Consello de Goberno do 28/06/2023), artigo 11, apartado 4 b), que establece a "cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario


Fontes de información
Bibliografía básica CARTWRIGHT, D. y ZANDER, A. (1992). Dinámica de Grupos. México: Trillas
AYESTARÁN, S. (1996). El grupo como construcción social. Barcelona: Plural Ediciones
ANZIEU, D. y MARTIN, J. (1997). La Dinámica de los Grupos Pequeños. Biblioteca Nueva: Madrid
BUENO, J. R. (1993). La intervención psicosocial. Programas y experiencias> . Madrid: Editorial Popular
ROMAY, J. (2005). Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI.. Madrid: Biblioteca Nueva
HUICI, C. y MORALES, J. F. (2004). Psicología de los grupos. Madrid: UNED
GIL, F. y ALCOVER, J. M. (Eds.) (1999). Psicología de los grupos. Madrid: Pirámide
Blanco Abarca, Amalio (2005). Psicología de los grupos. Madrid : Pearson, [2005]
José C. Sánchez. (2014). Psicología de los grupos : teorías, procesos y aplicaciones /. Mc Graw Hill[Recurso electrónico]
BLANCO, A., CABALLERO, A. y DE LA CORTE, L. (2004). Psicología de los Grupos Madrid. Madrid: Pearson
SÁNCHEZ, J. C. (2002). Psicología de los grupos. Teorías, procesos y aplicaciones. Madrid: Mc Graw
Canto Ortiz, Jesús M. (2006). Psicología de los grupos: estructura y procesos (2a. ed. Ediciones Aljibe (recurso Electrónico)

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Psicoloxía social/615G01108

Observacións
As calificacións obtidas na primeira convocatoria serán gardadas para a segunda convocatoria


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías