Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Instalacións 1 Código 630G02030
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Dios Vieitez, Maria Jesus
Correo electrónico
maria.jesus.dios@udc.es
Profesorado
Dios Vieitez, Maria Jesus
Muñoz Fontenla, Carlos M.
Santos VÁzquez, Angeles
Correo electrónico
maria.jesus.dios@udc.es
c.fontenla@udc.es
angeles.santos@udc.es
Web http://www.udc.es/etsa
Descrición xeral Os obxectivos da materia son coñecer e describir, formal e funcionalmente, as instalacións como compoñentes do sistema global que é o edificio e a súa relación coas redes urbanas. Ademais, preténdese que o alumnado comprenda os principios técnicos e os esquemas funcionais nos que se basean as instalacións, de xeito que se acade a capacidade do alumno para analizar de forma crítica as necesidades e requisitos das instalacións; descrición dos compoñentes das instalacións así como da normativa técnica asociada.

Competencias do título
Código Competencias do título
A16 Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar instalacións de subministración, tratamento e evacuación de augas, de calefacción e de climatización. (T)
A17 Aptitude para aplicar as normas técnicas e construtivas.
A20 Aptitude para valorar as obras.
A22 Capacidade para proxectar instalacións edificatorias e urbanas de transformación e subministración eléctricas, de comunicación audiovisual, de acondicionamento acústico e de iluminación artificial.
A23 Capacidade para conservar instalacións.
A26 Coñecemento axeitado das características físicas e químicas, os procedementos de produción, a patoloxía e o uso dos materiais de construción.
A29 Coñecemento dos procedementos administrativos e de xestión e tramitación profesional.
A31 Coñecemento dos métodos de medición, valoración e peritaxe.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B10 Coñecer os problemas físicos, as distintas tecnoloxías e a función dos edificios de xeito que se dote a estes de condicións internas de comodidade e protección dos factores climáticos, no marco do desenvolvemento sostible
B12 Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Aptitude para aplicar as normas técnicas e construtivas. A17
Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar instalacións de subministración, tratamento e evacuación de augas, de calefacción e de climatización. (T) A16
Aptitude para valorar as obras. A20
Capacidade para proxectar instalacións edificatorias e urbanas de transformación e subministración eléctricas, de comunicación audiovisual, de acondicionamento acústico e de iluminación artificial. A22
Capacidade para conservar instalacións. A23
Coñecemento axeitado das características físicas e químicas, os procedementos de produción, a patoloxía e o uso dos materiais de construción. A26
Coñecemento dos procedementos administrativos e de xestión e tramitación profesional. A29
Coñecemento dos métodos de medición, valoración e peritaxe. A31
Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas. A63
Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo B1
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo B2
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética B3
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado B4
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía B5
Coñecer os problemas físicos, as distintas tecnoloxías e a función dos edificios de xeito que se dote a estes de condicións internas de comodidade e protección dos factores climáticos, no marco do desenvolvemento sostible B10
Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana B12
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma C1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida C3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común C4
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras C5
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultura da sociedade C8

Contidos
Temas Subtemas
Subministro de auga fría e ACS
Instalacións de ACS
Edificio de instalacións de evacuación de auga
Instalacións eléctricas
Lóstrego
Elementos nas instalacións AF e ACS
Cálculo de AF e ACS
Subministro de auga fría e ACS
Instalacións de ACS
Edificio de instalacións de evacuación de auga
Instalacións eléctricas
Lóstrego
Elementos nas instalacións AF e ACS
Cálculo de AF e ACS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 45 75
Proba obxectiva A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 2 42 44
Sesión maxistral A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 0 30
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Realizarase un traballo relacionado cos temas do programa.O obxectivo é que o alumno defina as instalacións que se estudan nun proxecto de arquitectura.Estes traballos ou prácticas concíbense como unha extensión natural das clases teóricas.Os traballos son contemplado dende unha dobre perspectiva: como unha oportunidade para ampliar e profundar os conceptos teóricos adquiridos e como un exercicio de aplicación dos mesmos conceptos a casos concretos, nos que o alumno poida experimentar a posta en valor dos criterios aprendidos.Unha entrega final completa das Prácticas. ao final do cuadrimestre.As prácticas realizaranse individualmente ou en pequenos grupos.
A asistencia ás clases prácticas é obrigatoria.
Proba obxectiva

Utilizarase o método de avaliación continua tendo en conta:

-Asistencia ás clases presenciais tendo en conta a actitude participativa e activa do alumno/a nelas.
- Elaboración e presentación de prácticas
- exame da materia


Ao final do cuadrimestre, na data sinalada polo Departamento de Estudos, realizarase o exame da materia (proba obxectiva).
Sesión maxistral
As sesións maxistrais consisten na exposición por parte do profesor de diferentes temas da materia. Nelas, o alumnado poderá interactuar co profesor plantexando dúbidas ou dúbidas.O profesor, no seu caso, poderá elaborar material didáctico que constituirá unha guía de axuda ao estudo da materia, non exclusiva da bibliografía e que non supoña o contido mínimo da materia.
A asistencia ás clases teóricas é obrigatoria

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Atenderanse as consultas realizadas polo alumno sobre a teoría ou a práctica

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 A asistencia ás clases expositivas teóricas e prácticas é imprescindible e un requisito previo para a cualificación do exame e das prácticas (mínimo 80%) 0
Traballos tutelados A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 a nota final positiva esixe a asistencia continuada (mínimo 80%) e ter aprobadas tanto a parte teórica (mínimo 5 puntos) como a práctica (mínimo 5 puntos) da materia A cualificación final da materia estará composta polo exame final (60%) e a nota final das prácticas (40%). de resolución de problemas e a integración das instalacións no edificio. 40
Proba obxectiva A16 A17 A20 A22 A23 A26 A29 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B10 B12 C1 Consistirá nun exame ao final do cuadrimestre relativo aos contidos teóricos e prácticos da materia. 60
 
Observacións avaliación
A avaliación nas sucesivas matrículas realizarase polo mesmo procedemento. 
As condicións de avaliación son as mesmas para as oportunidades de xaneiro e xullo.
A docencia ao alumnado do programa de mobilidade poderá adaptarse, se o profesor o considera oportuno,
 ás condicións pedagóxicas e traballos especiais tutelados, así como ás probas de avaliación e exames.
Non se conservan as cualificacións parciais aprobadas (teóricas ou prácticas), salvo a oportunidade de xullo do mesmo curso académico no que se acade a cualificación parcial de aprobado ou de práctica.

Para os estudantes a tempo parcial ou exención académica, a avaliación tamén se realizará mediante a proba obxectiva e o traballo tutelado.

Fontes de información
Bibliografía básica

Material docente elaborado, en su caso, por el profesor, que se dispondrá en la plataforma Moodle; este material constituye una guía de ayuda al estudio de la materia, no excluyente de la bibliografía y no supone contenido mínimo de la materia.

ARIZMENDI BARNES L.J.(2004)Cálculo y normativa básica en los edificios. EUNSA

ATECYR (2006) , DTIE 2.02 Calidad del aire interior, Madrid ATECYR

CODIGO TECNICO DE LA EDIFICACION, HE2,HE3,HE4,HE5,HS3, HS4,HS5,

DOCAMPO REY P. y GARCIA CASAL W.(2006) Guia Práctica de energía solar. Ediciones CAT-COAG

Documentacion Técnica de ventilación de ALDER VENTICONTROL

Documentación Técnica de ventilación de SOLER&PALAU

FEIJO MUÑOZ J.( 1991) Instalaciones eléctricas en Arquitectura, valladolid, COAV

FEIJO MUÑOZ j., Instalaciones de climatizacion en Arquitectura,valladolid, Universidad de Valladolid

GARCIA PEREZ J. (2007) Esquemas hidráulicos de calefacción y ACS  y energía solar térmica. Editorial el Instalador

FUMADO J.L. y PARICIO I., El tendido de las instalaciones, (1999) Barcelona, Bisagra

FUMADO J.L. (2004) Lsa instalaciones de servicios en los edificios. Ediciones CAT-COAG

GARCIA VALCARCE A. y DIOS VIEITEZ M.J. 1997)Evacuacion de aguas de los edificios, Pamplona, T6

GAS NATURAL , manual de instalaciones receptoras de gas natural, barcelona s.d.

IDAE,(2009) Guia de instalaciones de biomasa térmica en edificios. Madrid, IDAE (www.idae.es)

Instruccion MI IP 003 Instalaciones de depósitos de gasóleo

Reglamento de instalaciones térmicas en edificios RITE 2007-2013

Reglamento Electrotécnico de baja Tension e Instrucciones  Complementarias

Real decreto sobre eficiencia energética en edificios (2013)

SORIANO RULL, A.(2008) Instalaciones de fontanería domésticas y comerciales, Marcombo,Barcelona 2008

UNE 60601, UNE 60650, UNE 149201

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Construción 2/630G02020
Construción 1/630G02010
Proxectos 2/630G02006
Construción 3/630G02022
Física para a Arquitectura 2/630G02013
Proxectos 1/630G02001
Física para a Arquitectura 1/630G02008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Proxecto de Instalacións/630G01054
Instalacións 2/630G02039
Instalacións 3/630G02050

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías