Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Estruturas Singulares Código 630G02049
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Quinto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Vazquez Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.vazquez@udc.es
Profesorado
Vazquez Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.vazquez@udc.es
Web http://web.microsoftstream.com/video/c02f3946-630d-4cad-96d5-15036abc681d
Descrición xeral Introducir ao alumno no deseño e cálculo de estruturas non convencionais e por iso menos frecuentes na actividade profesional normal, con especial incidente en estruturas lixeiras, cubertas de grandes luces e edificios en altura.

Ante a constante evolución dos medios e procesos dixitais como instrumentos de deseño, análise, representación e fabricación, propóñense ao alumno a súa inmersión no uso de ferramentas informáticas de análise estrutural. Para iso utilizaranse procesos baseados en BIM (Building Informatión Model) profundando na relación entre o modelo de información do edificio e o modelo analítico. O alumno poderá facer uso adecuado dos programas dispoñibles no Laboratorio de Deseño Asistido da Escola Técnica Superior de Arquitectura: Revit Architecture, plataformas de libre distribución como o módulo Kangaroo sobre Rhinoceros- Grasshopper entre outros.

Así mesmo enlazaranse os coñecementos adquiridos no proceso da elaboración do proxecto de estruturas coas ferramentas de fabricación dixital, impresoras 3D e máquinas de control numérico dispoñibles no Laboratorio de Fabricación Dixital da ETSAC. Para iso realizaranse unha serie de prácticas que partindo de exemplos elementais posibiliten a creación e posterior análise estrutural de modelos a escala reducida.


Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aptitude para aplicar os procedementos gráficos á representación de espazos e obxectos (T)
A12 Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar estruturas de edificación. (T)
A72 Coñecemento avanzado de aspectos específicos da materia de Estruturas no contemplados expresamente na Orde EDU/2075/2010
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento de ferramentas de deseño paramétrico. A1
A12
A72
C3
C6
C8
Coñecemento de ferramentas de análise estrutural A1
A12
A72
C3
C6
C8
Coñecemento avanzado de Estruturas singulares. A1
A72
C3
C6
C8
Coñecemento de estratexias de fabricación dixital con ferramentas de control numérico A1
A12
A72
C3
C4
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
S-BIM. Structural BIM.
Modelo estrutural.
Obxectivos do modelo de información do edificio.
Modelo arquitectónico e modelo analítico
Contido Xeración
Analisis
Documentación
Ferramentas de deseño conceptual e paramétrico. Grasshopper
Kangaroo
Karamba3D
Rhino inside Revit
Estruturas lixeiras de cuberta Mallas espaciais.
Estruturas transformables.
Redes de cables e membranas.
Estruturas pneumáticas.
Estruturas autotensadas.
Estruturas lixeiras de cuberta
Láminas. Láminas. Estruturas laminares en xeral.
As estruturas laminares na historia.
Láminas de revolución.
Láminas de translación.
Paraboloides hiperbólicos.
Fabricación dixital Fabricación aditiva.
Impresión 3D
Fabricación sustractiva.
Fresado con control numérico
Corte laser e corte por fío quente.


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A12 A72 C3 C6 C8 1 0 1
Sesión maxistral A72 C3 C6 C8 29 16 45
Obradoiro A1 A12 A72 C3 C6 C8 29 35 64
Lecturas A12 A72 C6 C8 0 9 9
Prácticas a través de TIC A1 A12 A72 C3 C6 C8 0 25 25
Portafolios do alumno A1 A12 A72 C3 C6 C8 0 5 5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/o motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativas, que partan dos coñecementos previos.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A sesión maxistral é tambiénconocida como conferencia, método expositivo ou lección maxistral. Esta modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes nos que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, probas obxectivas, prácticas guiadas etc.)/ etc.) a través das que o alumnado desenvolve tarefas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que constitúen unha fonte de profundización nos contidos traballados.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico demostracións, simulacións etc.)/ etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canle para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento do alumnado.
Portafolios do alumno O alumno desenvolverá un portafolios con todo o seu traballo de curso para aprender a visibilizar as súas contribucións e como instrumento útil para a súa futura procura de emprego.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Sesión maxistral
Descrición
O profesorado dá materia solucionarán as cuestións expostas polos alumnos de forma interactiva.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A1 A12 A72 C3 C6 C8 Valórase a recompilación de todos os traballos realizados polo alumno ao longo do curso e a súa presentación de forma ordenada e que resalte os resultados obtidos. 35
Prácticas a través de TIC A1 A12 A72 C3 C6 C8 Elaboración dun traballo acorde co número de horas destinado no apartado de planificación, que se incorporará ao portafolios do alumno. 40
Obradoiro A1 A12 A72 C3 C6 C8 Elaboración de prácticas e traballos propostos en clase de forma presencial 25
 
Observacións avaliación

Para ser avaliado o estudantado deberá:

1. asistir a un 70% dadocencia presencial 
2. entregar a totalidadedas prácticas propostas 
3. realizar a entrega doporfolio nos prazos indicados ao longo do curso. 
4. entrega da prácticaxeral desenvolvida por todos o estudantado de forma colaborativa. 

Polo menos o 30% da cualificación final obterase mediante un formulario bonus/malus onde os estudantes avaliasen o grao de implicación e nivel de achega ao traballo grupalda materia Mesmas condicións de avaliación rexerán para a primeira e segunda oportunidade. 

PLAXIO. A detección deplaxio, así como a realización fraudulenta de probas ou actividades deavaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación desuspenso “0” na materia na convocatoria, invalidando así calquera cualificaciónobtida en todas as actividades avaliables ao longo do curso académico.

Fontes de información
Bibliografía básica
  • Contaminazioni creative digitali. Donato, Dario. Spatialconnection(s) (2012). 
  • Revit 2021 Architecture Basics. Elite Moss. SDC Publications, (2020).
  • Mastering Revit Structure 2010. S. Thomas S. Weir. Wiley Publishing, Inc. (2009).
  • Parametric Architecture with Grasshopper. Tedeschi. Brienza : Le Penseur, (2011).
  • Grasshopper. Basic course Grasshopper. Soler, Vicente; Liebana, Óscar. Creative Commons
  • Parametric Engineering, Heimrath, Moritz
  • Láminas de hormigón. Haas, A.M.
  • Análisis, cálculo y diseño de las bóvedas de cáscara. Olvera López, A.
  • Las estructuras tubulares en la Arquitectura. Eekhout, M.
  • Retractable Roof Stuctures" - Kazuo Ishii - WitPress 2000
  • Arquitectura Transformable" - Candela - ETSA Sevilla 1993
  • Rhino inside Revit. https://www.rhino3d.com/inside/revit/beta/
  • Karamba3D Parametric engineering. https://www.karamba3d.com/
  • Introducción EN ISO 19650. Building Smart Spanish Chapter. 2021
  • Manual Nomenclatura de documentos al utilizar BIM. Building Smart Spanish Chapter. 2021
Bibliografía complementaria

Normalización del nivel de desarrollo de modelos S-BIM. Liebana, Oscar


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estruturas 3/630G02028
Estruturas 4/630G02034
Estruturas 5/630G02038

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías