Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Comunicación gráfica en Arquitectura Código 630G02053
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Quinto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Expresión Gráfica Arquitectónica
Coordinación
Pernas Alonso, Maria Ines
Correo electrónico
ines.alonso@udc.es
Profesorado
Fernandez-Gago Longueira, Paula
Pernas Alonso, Maria Ines
Correo electrónico
paula.fernandez-gago@udc.es
ines.alonso@udc.es
Web
Descrición xeral Poñer en coñecemento do alumnado os contidos teóricos sobre os procesos de comunicación gráfica, representación, ideación, deseño, fotografía, medios audiovisualis, señalética e infografía necesarios para o desenvolvemento práctico do programa docente plantexado.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aptitude para aplicar os procedementos gráficos á representación de espazos e obxectos (T)
A2 Aptitude para concibir e representar os atributos visuais dos obxectos e dominar a proporción e as técnicas do debuxo, incluídas as informáticas. (T)
A64 Coñecemento avanzado de aspectos específicos da materia de Expresión Gráfica Arquitectónica no contemplados expresamente na Orde EDU/2075/2010
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B7 Coñecer o papel das belas artes como factor que pode influír na calidade da concepción arquitectónica
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento e aplicación dos procedementos de deseño para resolver proxectos gráficos e aplicacións arquitectónicas. A1
A2
A64
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecemento da organización estética e expresiva das artes visuais como punto de partida para a percepción estética do entorno. B1
B2
B3
B5
B7
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Emprego dos elementos do vocabulario visual para a súa formalización gráfica nun soporte axeitado. A2
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Emprego das técnicas fotográficas como ferramenta visual na exposición de proyectos gráficos e arquitectónicos. B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Saber aplicar as ferramentas informáticas axeitadas a cada proxecto gráfico. B1
B2
B3
B4
B5
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
I. COMUNICACIÓN VISUAL Comunicación visual na actualidade
As artes visuais. O vocabulario visual
Técnicas de presentación na actualidade
II. IMAXE CORPORATIVA. DESEÑO DE PROGRAMAS Imaxe corporativa na arquitectura
Grafismo ambiental
III. TEORÍA E PRÁCTICA DA SINALÉTICA O linguaxe sinalético
A cor sinalética

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 9.5 0 9.5
Traballos tutelados A1 A64 B7 16 59.5 75.5
Análise de fontes documentais B1 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 20.5 20.5
Proba obxectiva B2 0 1 1
Presentación oral B4 4 0 4
Actividades iniciais B2 1 0 1
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Os ontidos teóricos impartiránse utilizando a estratexia educativa denominada "flipped classroom". Esta extratexia inverte o entorno tradicional do ensino enviando previamente os/as estudantes os contidos teóricos da clase a través da plataforma Moodle. O comenzo sa sesión presencial, as posibles dúbidas sobre os mesmos poden ser consultadas e esclarecidas polos/as profesores/as. Despois os/as alumnos/as realizarán unha proba para confirmar que todo ha sido comprendido de forma correcta.
Traballos tutelados Practica cuatrimestral que se expón a principio do cuatrimestre e desagrégase en varios apartados, cada un dos cales constitúe un bloque de aplicación dos contidos impartidos nas sesións maxistrais. Esta práctica realízase en grupo, polo que supón un traballo colaborativo e de toma de decisións compartidas.
Contémplase o seguimento ao longo do cuatrimestre de forma individualizada/grupal do traballo do alumno dentro práctica cuatrimestral, tanto no seu desenvolvemento presencial como non presencial.

Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Proba obxectiva Proba teórico/práctica utilizada para a avaliación da aprendizaxe, co trazo distintivo da posibilidade de determinar se o alumno alcanzou o nivel esperado de aprendizaxe. Constituirá un instrumento de medida, articulado rigorosamente, que permita avaliar capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes e actitudes.

A Proba obxectiva tipo test pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Presentación oral Ao final do cuatrimestre, cada grupo debe facer unha exposición oral da práctica xeral realizada, presentando cada un dos apartados e participando todos os integrantes, durante un tempo fixado previamente.
Actividades iniciais Exposición inicial dos obxectivos que se queren alcanzar ao longo do semestre vinculados co programa formativo da materia. Exposición das metodoloxías a empregar, criterios de evaluación e proposta de traballos a desenvolver.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atencion concíbese como momentos presenciais de traballo do alumno co profesor en forma de tutorías en grupos reducidos ou en tutorias individualizadas que se realizarán nas horas establecidas para ese efecto no calendario de tutorías xerais do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A64 B7 Realízase durante todo o cuatrimestre nos horarios facilitados ao alumnado e cunha periodicidade tal que permita o seguimento e correción da práctica exposta. 60
Proba obxectiva B2 É unha proba teórico/práctica y/o tests que se utilizan para a evaluacion da aprendizaxe individual do alumnado. 30
Presentación oral B4 É unha presentación pública por parte do estudantado (grupo de trabajo) do Traballo Tutelado realizado durante o cuatrimestre. 10
 
Observacións avaliación

Class attendance is compulsory for face-to-face classes (theoretical and practical sessions). Students who fail to attend to the 80% to all classes will be recorded as “Absent”, in addition, students are required to do all the tests based on the theoretical contents.

Students under part-time commitment, and other UDC academic exemptions (Artcs. 2.3; 3.b e 4,5) (29/5/212) will not have to meet the requirements about class attendance. On the contrary they will have to meet all the requirement in relation to the deadlines of the different parts of the tutored practice. In case they have a problem with a particular delivery date, they have to agree with their teachers a new delivery date to solve this eventuality. 

In order to pass the module, either during the first-opportunity term exams in June, or during the second-opportunity examination period in July, students will be required to have done 100% of all assigned work, and achieve the minimum specified mark for each of the compulsory assignments, under the appropriate direction and supervision of the lecturer. Students who fail to meet this requirement will be recorded as ‘Absent (NP)’ and have their assessment deferred to a subsequent examination period. 

Project supervision will only be deemed to have taken place when the supervising lecturer can confirm that student work on projects during class time is consistent with work completed outside of class hours. 

Consequently the following shall be met: 

1) Students recorded as “Absent” in the first opportunity, will be required to deliver all the assigned work (not delivered in the first opportunity) to be evaluated in the second opportunity. 

2) Students who only sit for the second opportunity (in July), will be strictly required to do all the assigned work during the course with particular emphasis to the lecturer supervision of all these tasks. 

3) Students who need to sit for the second opportunity who haven´t achieved the minimum specified mark required for the supervised project will be required to do a new tutored practice proposed by their teachers. the new assignment will be delivered the date of the exam of the second opportunity and will be recorded as the final mak for this methodology.

Delivery requirements that shall be met:

Assignments will be collected on the day set. Deliveries cannot be postponed. Late delivery is not allowed. Students who fail to meet this requirement will be recorded as “Absent”. Students under part-time commitment can agree with their teachers a different delivery date in case it is necessary.

Given the emphasis on personalized teaching and learning in this module, students will be strictly required to avail of the opportunities for engagement offered by the syllabus. Students who fail to attend the weekly tutorial meetings (at the minimum 1 hour)

Teaching, testing, and assessment in respect of mobility program students will be adapted to meet any special circumstances or supervision needs these students may have.


Fontes de información
Bibliografía básica Costa, Joan (2007). Señalética corporativa . Barcelona : Costa Punto Com
Costa, Joan (1989). Señalética de la señalización al diseño de programas. Barcelona:CEAC
Cossu, Matteo. (2010). Usted está aqui : diseño de señalética . Barcelona:Maomao
Cohen, David (2012). A visual language : [elements of design] / David Cohen & Scott Anderson. London: Herbert Press
Heller, Steven (2012). Cien ideas que cambiaron el diseño gráfico. Barcelona:Laberinto
Martínez-Val, Juan (2004). Comunicación en el diseño gráfico : la lógica de los mensajes visuales en diseño, publicidad e Internet. Madrid: Laberinto
Mariño Campos, Ramón (2007). Diseño de páginas web y diseño gráfico : metodologías para la implementación de sitios web y para el diseño gráfico. Vigo:Ideaspropias
Knobler, Nathan (1970). El diálogo visual. Introducción a la apreciación del arte. . Aguilar
Satué, Enric (1977). El diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Alianza Editorial
Skolos, Nancy (2012). El proceso del diseño gráfico: del problema a la solución. Barcelona:Blume
Meggs, Philip B. (1991(2000 reimp.)). Historia del diseño gráfico.. Mexico:Trillas
Mathieu Lommen (2012). The book of books : 500 years of graphic innovation. London:Thames & Hudson

Bibliografía complementaria Sánchez Avillaneda, María del Rocío (2005). Señalética conceptos y fundamentos: una aplicación en bibliotecas.. Buenos Aires:Alfagrama


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Análise Arquitectónico 1/630G02012
Debuxo de Arquitectura/630G02002
Análise de Formas Arquitectónicas/630G02007
Análise Arquitectónico 2/630G02017

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías