Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Filosofía e Percepción da Paisaxe Código 630G03037
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Fernández-Albalat Ruiz, Andrés
Meijide Tomas, Jorge Vicente
Correo electrónico
andres.fernandez-albalat@udc.es
jorge.meijide@udc.es
Web
Descrición xeral Paisaxe: parte dun territorio que pode ser observada desde un determinado lugar. (RAE)
………………………………………………………………………………………………....................................................
Tratará a asignatura de afondar nos aspectos máis subxetivos á hora de percibir / vivir unha paisaxe; partindo dos datos obxetivos, para chegar a visións máis poéticas e polo tanto, máis reáis.
Distintas paisaxes, limitacións das clasificacións.
Acción e imaxe, procesos e formas.
Correntes filosóficas que interpretan a paisaxe, desde á Antigüidade ata nosos días.
Representacións físicas e mentáis da paisaxe.
Aspectos sensoriáis e aspectos emocináis. Coñecemento e imaxinación / memoria e ensoñación.
.....................................................................................................................................
“Aprender a dicir a paisaxe, partindo da más simple enumeración obxetiva ata alcanzar as palabras que dicen la luz, a composición, distinguen o fugaz do permanente, y fixan, en definitiva, para a memoria e a nostalxia, o rostro amado da terra”. (Álvaro Cunqueiro)

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Establecer distintas categorías de paisaxes. Distorsións e mixturas A6
A16
A17
A18
A19
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A37
A38
A39
A40
A41
A43
B1
B2
B4
B6
B7
B8
C1
C4
C5
Afondar nas simples descricións e enumeracións sensoriáis. Memoria e imaxinación A1
A2
A3
A19
A23
A25
A26
A27
A28
A30
A33
A34
A38
A39
A40
A43
B1
B2
B4
B6
B7
B13
C1
C4
C5
Coñecer distintas interpretacións da Paisaxe. Dende a antigüidade clásica ó pensamiento contemporáneo A16
A17
A18
A19
A23
A26
A27
A28
A30
A31
A33
A34
A38
A39
A40
A42
A43
B1
B2
B4
B6
B7
B8
B13
C1
C4
C5

Contidos
Temas Subtemas
Categorías da paisaxe.
- Distintas paisaxes, limitacións das clasificacións.
- Paisaxe natural, paisaxe artificial.
- Paisaxe urbano, paisaxe rural.
- Escalas, paisaxe doméstico, paisaxe territorial.
- Arquetipos e distorsións dos mesmos.
Representacións físicas e mentáis da paisaxe.
- Aspectos sensoriáis e aspectos emocináis.
- Coñecemento e imaxinación / memoria e ensoñación.
- Representación da Paisaxe. Novas tecnoloxías.
- Paisaxe na pintura.
- Paisaxe na literatura.
- Paisaxe no cine.
Interpretaciones filosóficas del paisaje: de la Antigüedad clásica al siglo XX.
- A Paisaxe no pensamento contemporáneo. De Bergson a Merleau-Ponty
- As novas paisaxes. Estética e ecoloxía
- Novos achegamentos á Paisaxe: El Cuerpo sin Órganos de Deleuze.
- Interpretación da Paisaxe en clave sensorial
- A Paisaxe como experiencia non visual vinculada á memoria.
- Land Art, acción e paisaxe

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A23 B6 C1 1 0 1
Sesión maxistral A3 A6 A16 A17 A18 A19 A23 A27 A28 A31 A33 A38 A39 A40 A43 B6 B7 B8 B13 10 6 16
Proba obxectiva A1 A2 A17 A18 A25 A26 A29 A30 A34 A37 A41 A42 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 4 18 22
Discusión dirixida A3 A6 A16 A17 A18 A23 A27 A28 A33 A37 A40 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 5 8.5 13.5
Estudo de casos A1 A2 A3 A6 A16 A17 A18 A19 A23 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A31 A33 A34 A37 A38 A39 A40 A41 A42 A43 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 15 25.5 40.5
Saídas de campo A6 A17 A18 A23 A26 A28 B1 B2 B6 B7 B8 B13 C4 C5 3 0 3
Obradoiro A1 A2 A3 A6 A16 A17 A18 A19 A23 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A31 A33 A34 A37 A38 A39 A40 A41 A42 A43 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 20 33 53
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da asignatura
Sesión maxistral Exposicións teóricas apoiadas con exemplos audiovisuais.
Adquisición de coñecementos que dean un soporte tórico ó alumnado para realizar as actividades da asignatura.
Proba obxectiva Proba escrita consistente en facer unha análise crítica e razonada dun exemplo dos tratados nas exposicións teóricas.
Discusión dirixida Exposición por parte do alumnado das súas opinións tras algunas das sesións maxistráis.
Estudo de casos Análise pormenorizado por parte do alumnado, baseado nos coñecementos adquiridos nas clases teóricas, de casos concretos situados en Galicia.
Saídas de campo Visita a un lugar da cidade da Coruña, especialmente oportuno no contexto da teoría xeral da asignatura.
Obradoiro Traballo tutelado individual o en grupo dun caso paradigmático en Galicia.
O profesorado propondrá os casos e o alumnado elixirá entre eles. Mesmo pode ser que sexa o alumnado o que propoña casos que coñece o quere coñecer.
Diagnóse dos problemas. Propostas concretas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Estudo de casos
Saídas de campo
Obradoiro
Descrición
Trátese de estimular ó alumnado a que esprese libremente as súas opinións, de forma crítica e razonada.
O profesorado atenderá ó alumnado en modalidade de obradoiro aberto.
Correccións individuáis ou colectivas.
Interacción entre profesorado e alumnado
Presentacións gráficas, volumétricas, escritas, audiovisuáis

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A2 A17 A18 A25 A26 A29 A30 A34 A37 A41 A42 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 Proba escrita consistente en facer unha análise crítica e razonada dun exemplo dos tratados nas exposicións teóricas 20
Discusión dirixida A3 A6 A16 A17 A18 A23 A27 A28 A33 A37 A40 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 Exposición por parte do alumnado das súas opinións tras algunas das sesións maxistráis. 10
Estudo de casos A1 A2 A3 A6 A16 A17 A18 A19 A23 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A31 A33 A34 A37 A38 A39 A40 A41 A42 A43 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 Análise pormenorizado por parte do alumnado, baseado nos coñecementos adquiridos nas clases teóricas, de casos concretos situados en Galicia. 20
Obradoiro A1 A2 A3 A6 A16 A17 A18 A19 A23 A25 A26 A27 A28 A29 A30 A31 A33 A34 A37 A38 A39 A40 A41 A42 A43 B1 B2 B4 B6 B7 B8 B13 C1 C4 C5 Traballo tutelado individual o en grupo dun caso paradigmático en Galicia.
O profesorado propondrá os casos e o alumnado elixirá entre eles. Mesmo pode ser que sexa o alumnado o que propoña casos que coñece o quere coñecer.
Diagnóse dos problemas. Propostas concretas.
50
 
Observacións avaliación

 Nas dúas oportunidades é obrigado ter asistido ás clases nos porcentaxes que marca a normativa de UDC. 

Nas dúas oportunidades é obrigado ter entregados aqueles traballos que se marquen polo profesorado. 

Na primeira oportunidade, as porcentaxes da nota serían os expresados no apartado anterior. 

Na segunda oportunidade, no caso do que algún alumno o alumna non tivera asistido ás clases nas que se plantexen as discusión dirixidas, a porcentaxe da PROBA OBXECTIVA sería do 30% e as DISCUSIÓNS DIRIXIDAS non puntuarían. 


Fontes de información
Bibliografía básica Ridley Scot (1982). Blade Runner.
Luchino Visconti (1974). Confidencias.
Akira Kurosawa (1975). Dersu Uzala.
Terrence Malick (1978). Días de cielo.
José Luis Pardo (2011). El cuerpo sin órganos. Presentación de Giles Deleuze. Pretextos
Norberg Schulz (1980). Existencia, Espacio y Arquitectura. Blume
Maurice Merleau-Ponty (1945). Fenomenología de la percepción. Península
Sean Penn (2007). Hacia rutas salvajes.
Camilo José Cela (1956). Judíos Moros y Cristianos. Austral
Ettore Scola (1987). La familia.
Italo Calvino (1972). Las ciudades invisibles. Siruela
Álvaro Cunqueiro (1956). Las Crónicas del Sochantre (introducción). Áncora y Delfín
Juhani Pallasma (1996). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Gustavo Gili
Álvaro Cunqueiro (1955). Merlín e Familia. Galaxia
Jacqes Tati (1958). Mi Tío.
Martin Jay (2008). Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Akal
Otero Pedrayo y otros (1955). Paisaxe e Cultura. Galaxia
Peter Hutton (2013). Three Landscapes y todas las demás.
Francesco Careri (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Gustavo Gili
Kevin Linch (1975). ¿De qué tiempo es este lugar?. Gustavo Gili
Abbas Kiarostami (1987). ¿Dónde está la casa de mi amigo?.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Teoría da Paisaxe/630G03019
Paisaxe Cultural/630G03023
Arte e Paisaxe/630G03005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Paisaxe Rural/630G03038
Paisaxe Urbano/630G03039

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías