Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Paisaxe Urbano Código 630G03039
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
,
Correo electrónico
Web
Descrición xeral A cidade como obxecto de reflexión e análise perceptiva e proxectual. Os espazos públicos da cidade configurados, definidos e delimitados polos edificios; e os espazos libres, verdes e azuis, o vexetal e a auga, como redes de relación -no contínuo urbano e no disperso- da cidade co territorio no que se desenvolve.
Parque urbanos e metropolitanos, xardíns urbanos e prazas, aveniadas e rúas, paseos e miradoiros, e outros espazos urbanos singulares litorais ou fluviais, son o obxecto desta materia.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir un coñecemento profundo da paisaxe da cidade (histórica, moderna e contemporánea) compacta e difusa ou diseminada. Capacidade de interpretación e intervención en ámbitos de espazos libres públicos e privados vinculados a tramas e edificios urbanos: parques urbanos,zonas verdes e prazas, rúas e avenidas, paseos (urbanos,litoris e fluviais), miradoiros e itinerarios. A17
A19
A21
A22
A24
A26
A27
A28
A31
A32
A41
A52
A61
B3
B4
B11
B12
B13
Crear conciencia cívica e mediooambiental para encarar análises e proxecto de paisaxe urbana. Ser capaz de explicar e expoñer resultados de análises e diagnósticos de paisaxes urbanas, de comprensión social e participación pública e de dar respostas medioambientais e socialmente idóneas. C1
C3
C5

Contidos
Temas Subtemas
1. A escena urbana nos diferentes ámbitos da cidade 1.1. Antecedentes e concepto. De que tempo é cada lugar?
1.2. A cidade histórica. Escena e identidade. Turistización e tematización.
1.3. A cidade compacta e a urbanidade intensa.
1.4. A cidade contemporánea difusa. As periferias urbanas. Polígonos residenciais e parques empresariais.
2. Os grandes parques metropolitanos e urbanos. Funcións históricas e funcións contemporáneas. 2.1. O metabolismo urbano.
2.2. O confort medioambiental.
2.3. O clima urbano
3. Os espazos urbanos de lecer e descanso. 3.1. Parques e zonas verdes.
3.2. As prazas públicas.
3.3. Os parques de bolsillo.
4. Os espazos da mobilidade. Mallas e redes. As diferentes mobilidades e o seu espazo acondicionado. 4.1. As grandes avenidas e os viarios estruturantes. Acondicionamento e identidade.
4.2. As rúas. Novos e vellos usos. Humanización e mobilidade.
4.3. Paseos e itinerarios. Redes sistémicas de relación entre partes da cidade e entre esta e o territorio. Malla verde (itinerarios vexetados) e azul (cursos de auga presente e latente).
5. Os espazos urbanos singulares. 5.1. Miradoiros urbanos e outros puntos singulares.
5.2. Paseos litorais marítimos e fluviais.
5.3. O acondicionamento dos sistemas infraestruturais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A22 A27 A31 A32 A52 A61 B11 B12 15 0 15
Discusión dirixida A17 A41 B13 C1 C3 15 0 15
Estudo de casos A28 A31 B3 B13 10 0 10
Traballos tutelados A19 A21 A24 A26 B4 C5 30 0 30
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases teóricas para ampliar coñecementos e fomentar a participación e o avance nas actividades prácticas
Discusión dirixida Debates encamiñados a fomentar no alumnado criterios de razoamento paisaxístico de carácter urbano
Estudo de casos Estudo e análise de actuacións urbanas de natureza paisaxística a distintas escalas, arredor das
temáticas abordadas durante o curso.
Traballos tutelados Actividades prácticas a desenvolver polos alumnos durante o curso, que se han de materializar en estudos e
propostas de diferentes actuacións paisaxísticas en diferentes ámbitos urbanos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Discusión dirixida
Descrición
As discusións dirixidas e os traballos tutelados supoñen o seguimento e asesoramento por parte do profesor para incentivar no alumnado a investigación persoal e para orientar as propostas creativas fomentando a autocrítica e o avance na capacidade analítica, diagnóstica, crítica e propositiva das diferentes paisaxes urbanas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A19 A21 A24 A26 B4 C5 Actividades prácticas a desenvolver polos alumnos durante o curso, que se han de materializar en estudos e propostas de diferentes actuacións paisaxísticas en diversos espazos urbanos. 50
Discusión dirixida A17 A41 B13 C1 C3 Debates encamiñados a fomentar no alumnado criterios de análise, diagnóstico, critica e razoamento paisaxístico nos espazos urbanos tradicionais e contemporáneos. 15
Estudo de casos A28 A31 B3 B13 Estudo e análise de actuacións contemporáneas de natureza paisaxística en diversos espazos urbanos, arredor das temáticas abordadas durante o curso. 20
Sesión maxistral A22 A27 A31 A32 A52 A61 B11 B12 Clases teóricas para ampliar coñecementos e fomentar a participación e o avance nas actividades prácticas 15
 
Observacións avaliación

Para a segunda
oportunidade atenderáse a normativa da UDC e será necesario entregar todos os
traballos do curso para poder presentarse


Fontes de información
Bibliografía básica jaime Lerner (2005). Acupuntura urbana. Institut d'arquitectura avanzada de catalunya
Philippe Rahm (2020). Arquitectura Meteorológica. Ed. Arquine. Ciudad de México
Enric Batlle (2011). El jardín de la metrópoli. Editorial Gustavo Gili
Gordon Cullen (1974). El paisaje urbano. Editorial Blume
AA. VV. (1999). Entornos vitales. Gustavo Gili
Paisaje Transversal (2019). Escuchar y transformar la ciudad. Urbanismo colaborativo y participación ciudadana. Catarata. Madrid
Salvador Rueda (2012). Guia metodológica para auditar la calidad y sostenibilidad en el medio urbano. Ministerio de Fomento
Francesco Tonucci (1996). La ciudad de los niños. Ed. Fundación Rupérez
AA. VV. (2009). La ciudad paseable. CEDEX
Jan Gehl (2009). La humanización del espacio urbano. Editorial Reverté
François Jullien (2010). Las transformaciones silenciosas. Ediciones Bellaterra

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Paisaxe Rural/630G03038
Paisaxe Cultural/630G03023

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías