Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Sistemas Hidráulicos e Pneumáticos Código 631G03025
Titulación
Grao en Máquinas Navais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinación
Arias Fernández, Ignacio
Correo electrónico
ignacio.arias@udc.es
Profesorado
Arias Fernández, Ignacio
Romero Gómez, Manuel
Correo electrónico
ignacio.arias@udc.es
m.romero.gomez@udc.es
Web http://https://estudos.udc.es/es/subject/631G03V01/631G03025/2023
Descrición xeral Preténdese que o estudante adquira os coñecementos teóricos e prácticos necesarios, ademais de suficentes, conducentes á obtención do título académico que persegue; e no exercicio da súa profesión, poda resolver cantas cuestións se lle presenten no campo da hidráulica e a neumática.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE02 - Facer funcionar a maquinaria principal e auxiliar e os sistemas de control correspondentes.
A3 CE03 - Facer funcionar os sistemas de bombeo de combustible, lubricación, lastre e doutro tipo e os sistemas de control correspondentes.
A6 CE06 - Mantemento e reparación das máquinas e o equipo de a bordo.
A9 CE09 - Emprego do inglés escrito e falado.
A73 CE73 - Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A74 CE74 - Avaliar de forma cualitativa e cuantitativa os datos e resultados, así como a representación e interpretación matemáticas de resultados obtidos experimentalmente.
A79 CE79 - Adquirir coñecementos de mecánica de fluídos e a súa aplicación á resolución de problemas no campo da enxeñería.
A81 CE81 - Coñecer o funcionamento e operación dos equipos e sistemas auxiliares instalados en buques e instalacións marítimas.
A82 CE82 - Ter a capacidade para a operación, mantemento e deseño de sistemas hidráulicos e pneumáticos.
A86 CE86 - Operar, reparar, manter e optimizar as instalacións auxiliares dos buques que transportan cargas especiais, tales como quimiqueros, LPG, LNG, petroleiros, cementeros, Ro- Ro, Pasaxe, botes rápidos, etc.
A87 CE87 - Realizar operacións de explotación óptima das instalacións do buque e marítimas e industriais.
A89 CE89 - Poñer en marcha e operar novas instalacións en buques, instalacións marítimas e industriais.
A90 CE90 - Operar, reparar, manter e optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñería mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor e de gas, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control; as instalacións auxiliares, tales como instalacións frigoríficas, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, grupos electrógenos, etc.
A93 CE93 - Interpretar especificacións, regulamentos e normas de obrigado cumprimento.
A94 CE94 - Realizar inspeccións, medicións, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, planos de labores e certificacións nas instalacións do ámbito da súa especialidade.
A99 CE99 - Ter a capacidade para exercer como Oficial de Máquinas da Mariña Mercante, unha vez superados os requisitos esixidos pola Administración Marítima.
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos no seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posuír competencias demostrables por medio da elaboración e defensa de argumentos e resolución de problemas dentro da área dos seus estudos
B3 CB3 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuicios que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B5 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.
B7 CG02 - Resolver problemas de forma efectiva.
B13 CG08 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que lle doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
B15 CG10 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
B16 CG11 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C3 CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 CT07 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Obter o coñecemento teórico e práctico do funcionamento e da aplicación dos distintos elementos hidráulicos e neumáticos en sistemas industriais. A2
A3
A6
A9
A73
A74
A79
A81
A82
A86
A87
A89
A90
A93
A94
A99
B2
B3
B5
B7
B13
B15
B16
C3
C7
Cálculo, dimensionamiento y selección de los elementos hidráulicos y neumáticos. A2
A3
A9
A81
A82
A89
A90
A93
A94
B15
B16
C3
Desenvolvemento e interpretación analítica de esquemas e planos. A3
A9
A79
A82
B13
B15
B16
C3
Capacidad de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividad, razonamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo das instalacións industriais. A2
A3
A6
A9
A79
A81
A82
A86
A87
A89
A90
B2
B3
B5
B7

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución 1.1 Breve reseña histórica
1.2 Principios básicos
1.3 Instalacións hidráulicas
1.4 Consideracións
1.5 Aplicacións
1.6 Comparación entre Neumática e Hidráulica
1.7 Comparativa entre Sistemas Neumático/Hidráulico e Eléctrico/Electrónico
2. Simboloxía: Consideracións xerais 2.1 Introdución
2.2 Válvulas direccionais
2.3 Bombas e compresores
2.4 Conexións
2.5 Accionamentos
2.6 Instrumentos de medición e mantemento
2.7 Mecanismos (actuadores)
3. Realización dunha instalación hidráulica e/ou neumática sinxela 3.1 Exemplo dunha instalación sinxela
4. Fluídos hidráulicos 4.1 Introdución
4.2 Obxetivos
4.3 Tipos de fluídos hidráulicos
4.4 Esixencias dos fluídos hidráulicos
4.5 Fluídos hidráulicos de uso corrente
4.6 Selección de componentes hidráulicos
5. Bombas hidráulicas 5.1 Introdución
5.2 Principios constructivos
5.3 Execucións de bombas hidráulicas
6. Morotes hidráulicos 6.1 Introdución
6.2 Principios constructivos
7. Cilindros hidráulicos 7.1 Introdución
7.2 Cilindros de simple efecto
7.3 Cilindros de doble efecto
7.4 Formas especiais de cilindros de simple e doble efecto
7.5 Principios constructivos
8. Accionamentos oscilantes 8.1 Introdución
8.2 Principios constructivos
9. Circuitos 9.1 Métodos resolutivos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 90 0 90
Solución de problemas A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 20 20 40
Proba obxectiva A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 4 0 4
Prácticas de laboratorio A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 14 0 14
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Proba obxectiva Xunto coa sesión maxistral, constitúe a docencia expositiva. Trátase de contextualizar os coñecementos da materia de xeito particularizado a casos de interés. Poderán ser a base orientativa dos traballos tutelados.
Prácticas de laboratorio Realización de esquemas reais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Prácticas de laboratorio
Sesión maxistral
Descrición
Sesións adicionais se é necesario ou baixo demanda do alumnado, para a resolución de dúbidas e apoio nos traballos tutelados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 Exame da resolución de problemas relacionados coa materia. Será elixido polo profesor en función do progreso do grupo. 25
Prácticas de laboratorio A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 As prácticas de laboratorio valoraranse pola asistencia, participación e bo facer dos alumnos nelas. Pode ser necesario un informe escrito sobre o seu desenvolvemento e resultados. 15
Proba obxectiva A2 A3 A6 A9 A73 A74 A79 A81 A82 A86 A87 A89 A90 A93 A94 A99 B2 B3 B5 B7 B13 B15 B16 C3 C7 A proba obxectiva pode abordar todos os coñecementos adquiridos durante o curso.
Como proba final en cada unha das oportunidades, a súa data e lugar é fixada pola Xunta de Facultade antes da finalización da matrícula do alumnado.
Ademais, poderán realizarse probas parciais a criterio do profesor, que son partes liberadoras da materia.
O alumnado terá coñecemento dos contidos obxecto da proba, e das súas condicións de realización antes da súa celebración.
60
 
Observacións avaliación

Á hora de deseñar e realizar a avaliación teranse en conta os criterios de avaliación contemplados nas táboas A-III/1 e La-III/2 do Código STCW e as súas modificacións relacionadas con esta materia. Se está chegando

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de asistencia, segundo o establecido na “NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DE ESTUDIANTES DE GRAO UNIVERSITARIO E MÁSTER NA UDC (Arts. 2.3; 3 .b). ; 4.3 e 7.5) (05/04/2017): Os criterios de avaliación deste alumnado son os mesmos que para os estudantes a tempo completo.

Na segunda oportunidades, a avaliación realizarase seguindo o mesmo procedemento que na primeira oportunidade. Os mesmos criterios aplicaranse na convocatoria anticipada.

No caso de non poder acudir ao laboratorio, e sempre que se dispoña dos medios para facelo posible, as prácticas obrigatorias poderán realizarse sen acudir ao centro mediante un programa informático que dispoña de licenza da UDC ou estea de libre distribución. .

A comisión de fraude académica suporá a aplicación das sancións disciplinarias establecidas no artigo 11 do Regulamento disciplinario do alumnado da UDC. https://sede.udc.gal/services/electronic_board/EXP2023/007335


Fontes de información
Bibliografía básica W. Deppert; Stoll, K. (1986). Aplicaciones de la neumática. Marcombo, D.L.
Paloma Batanero, Eduardo Martínez (2005). Hidráulica. Madrid: Bellisco
Serrano Nicolás, Antonio (1996). Neumática. Madrid: McGraw-Hill
Serrano Nicolás, Antonio (2002). Oleohidráulica. Madrid: McGraw-Hill

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Mecánica de Fluídos/631G03017
Física I/631G03003
Física II/631G03008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías