Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Automatismos e Sistemas de Control Código 631G03038
Titulación
Grao en Máquinas Navais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Optativa 9
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Enxeñaría Industrial
Coordinación
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
benigno.rodriguez@udc.es
Profesorado
Arias Fernández, Ignacio
Perez Castelo, Francisco Javier
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
ignacio.arias@udc.es
francisco.javier.perez.castelo@udc.es
benigno.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia busca dotar ao alumnado cos coñecementos e habilidades suficientes para comprender o funcionamento dos automatismos e sistemas de control, sendo capaces de detectar fallos nos mesmos, arranxalos, facer o deseño para casos simples, e implementalos físicamente. Con ilo, pretendese acadar as capacidades para supervisar, manter e reparar os sistemas de automatización e control embarcados a bordo de calquera buque.

Competencias do título
Código Competencias do título
A11 CE11 - Manter e reparar o equipo eléctrico e electrónico.
A18 CE18 - Supervisar o funcionamento dos sistemas eléctricos, electrónicos e de control.
A19 CE19 - Supervisar os sistemas de control automático da máquina propulsora principal e a maquinaria auxiliar.
A23 CE23 - Manter e reparar os sistemas de control automático da maquina propulsora principal e das maquinas auxiliares.
A25 CE25 - Manter e reparar os sistemas eléctricos, electrónicos e de control da maquinaria de cuberta e do equipo de manipulación da carga.
A26 CE26 - Manter e reparar os sistemas de control e seguridade do equipo de fonda.
A84 CE84 - Levar a cabo automatizacións de procesos e instalacións marítimas.
A85 CE85 - Manexar correctamente a información proveniente da instrumentación e sintonizar controladores, no ámbito da súa especialidade.
A100 CE100 - Ter a capacidade para exercer como oficial ETO da Mariña Mercante, unha vez superados os requisitos esixidos pola Administración Marítima.
B4 CB4 - Poder transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.
B9 CG04 - Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B16 CG11 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
B17 CG12 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C3 CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C8 CT08 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Interpretar a documentación e os esquemas dun automatismo tanto cableado como programado A11
A18
A25
A84
A100
B5
B9
C3
Deseñar automatismos simples, ou modificar deseños existentes. A11
A23
A26
A100
B9
C3
C8
Localizar fallos nunha instalación debido ao mal funcionamento do automatismo A11
A18
A19
A23
A25
A26
A85
A100
B4
B16
B17
C3
Comprender la relación entre el comportamiento de un sistema y su modelo A18
A19
A85
A100
B4
B5
B16
B17
C3
C8
Diseñar y/o ajustar un controlador en función de los requerimientos del proceso a controlar A11
A18
A19
A23
A25
A26
A85
A100
B4
B9
B17
C3
C8

Contidos
Temas Subtemas
Automatismos cableados
Tipos de dispositivos programables
Programación de dispositivos
Aplicacións en plantas e instalacións mariñas.
Automatismos programados
Tipos de dispositivos programables
Programación de dispositivos
Aplicacións en plantas e instalaciones mariñas.
Modelado e estimación de sistemas Modelos matemáticos de sistemas dinámicos
Simulación dos sistemas dinámicos
Análise do comportamento dos sistemas de control en lazo cerrado Sistemas de control de procesos
Estabilidade dos sistemas de control en lazo cerrado.
Deseño e axuste de controladores Reguladores e aplicacións.
Metodoloxías de axuste de controladores.
Reguladores adaptativos, e optimización do funcionamento

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A18 A19 A84 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C3 14 21 35
Prácticas de laboratorio A11 A23 A25 A26 A84 A85 A100 B9 B16 C3 40 5 45
Traballos tutelados A18 A19 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C8 5 65 70
Proba mixta A84 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C3 5 0 5
Sesión maxistral A84 A85 A100 B4 B5 B9 B16 B17 C8 C3 26 39 65
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Xunto coa sesión maxistral, constitúe a docencia expositiva. Trátase de contextualizar os coñecementos da materia de xeito particularizado a casos de interés. Poderán ser a base orientativa dos traballos tutelados.
Prácticas de laboratorio Levaranse a cabo nos Laboratorios de Automatización, a Aula de Informática, ou calquera outro espazo que se considere adecuado e coa dotación pertinente para a súa realización.
Traballos tutelados Trátase de que o alumnado profundice en determinados temas de xeito guiado polo docente, os temas poderán ser propostos polo docente ou polo alumnado sempre que se adecúen ao contido da materia.
Proba mixta Permite baixo distinto tipo de enunciados, valorar os coñecementos adquiridos durante o curso por calquera das metodoloxías docentes empregadas. Poderán realizarse probas parciais durante o curso, que liberen materia de cara a proba final. O alumnado terá coñecemento de que materia vai ser examinado na proba.
Sesión maxistral Levarase a cabo na aula designada polo centro e nela abordaranse os conceptos fundamentais para a comprensión da materia. A dinámica da mesma é dirixida polo docente quen tratará de fomentar a participación do alumnado na medida de posible, entrando en diálogo cando así o considere axeitado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas de laboratorio
Descrición
Tanto no caso das Prácticas de Laboratorio como nos Traballos tutelados estímase que o alumnado pode ter a necesidade de ser orientado en sesións de titorías para aclarar as súas dúbidas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A18 A19 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C8 Os traballos tutelados poderán ser parte do desenvolvemento do estudo de casos, ou ben abarcar outras temáticas diferentes. A forma de avaliación será igualmente mediante un informe presentado ou unha exposición realizada. 10
Estudo de casos A18 A19 A84 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C3 O alumnado, orientado polo docente, aplicará os conceptos xeráis desenvoltos na materia ao caso que lle sea asignado ou ben elexido por eles mesmos. A avaliación poderase facer mediante valoración dun informe presentado ou unha exposición realizada. 10
Prácticas de laboratorio A11 A23 A25 A26 A84 A85 A100 B9 B16 C3 As prácticas de laboratorio valoraranse pola asistencias, participación e bo facer do alumnado nas mesmas. Poidendo ser requerido unha memoria escrita sobre o seu desenvolvemento e resultados. 20
Proba mixta A84 A85 A100 B4 B5 B9 B16 C3 A proba mixta pode abordar todos os coñecementos adquiridos durante o curso.
Como proba final en cada unha das oportunidades, a súa data e lugar está prefixada pola Xunta de Facultade antes da realización da matrícula do alumnado.
Ademais poderán realizarse probas parciais a criterio do docente, que resulten liberadoras de partes da materia.
O alumnado terá coñecemento do contido que abrangue a proba, e as súas condicións de realización anteriormente a súa celebración.
60
 
Observacións avaliación

É posible acadar outros acordos de avaliación entre alumnado e profesorado, pero nese caso as condicións constarán nun contrato de avaliación coa sinatura das partes. E citarase explicitamente a frase "De acordo co recollido na Guía docente nas observacións de avaliación… "

Os criterios de avaliación contemplados nos cadros A-III/1 e A-III/2 do Código STCW e a súas emendas relacionadas con esta materia teranse en conta á hora de deseñar e realizar a avaliación. Se é procedente.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia,

segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTES DE GRAO E MÁSTER UNIVERSITARIO NA UDC (Arts. 2.3; 3.b; 4.3 e 7.5) (04/05/2017): Os criterios de avaliación para este alumnado, son os mesmos que

para o alumnado a tempo completo. No caso de non poder acudir ao laboratorio, e sempre que se conte cos medios que o fagan posible, as prácticas de carácter obligatorio poderán realizalas sen desplazarse ao centro mediante software que conte con licencia da UDC ou sexa de libre distribución.

A comisión de fraude académica levará consigo a aplicación das sancións disciplinarias
establecidas no artigo 11 do Regulamento disciplinario do alumnado da UDC. https://sede.udc.gal/services/electronic_board/EXP2023/007335


Fontes de información
Bibliografía básica F. A. Meier, C. A. Meier (2004). Instrumentation and Control Systems Documentation. Research Triangle Park, N.C. : ISA
P. Albertos, I. Mareels (2010). Feedback and Control for Everyone. New York : Springer
R. Piedrafita Moreno (1999). Ingeniería de la automatización industrial.. Madrid:Rama
R. Ferreiro García (1995). Nociones sobre aplicación de PLC’s al control de procesos industriales. A Coruña: Universidade da Coruña
K.J. Astrom, T. Hagglund (1995). PID Controllers Theory Design and Tuning. Research Triangle Park NC : ISA

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Electrónica e Sistemas de Control/631G03016

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías