Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Monitorización de Cuncas Hidrolóxicas para o seguimento do Estado das Masas de Auga Código 632549023
Titulación
Máster Universitario en Xestión Sostible da Auga
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Vázquez González, Ana María
Correo electrónico
ana.maria.vazquez@udc.es
Profesorado
Vázquez González, Ana María
Correo electrónico
ana.maria.vazquez@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta asignatura estudaránse as Redes de estacións de aforo e control de embalses. Redes de control piezométrico. Asi cómo facer o seguemento da calidade da auga e a Xestión dos datos e acceso en tempo real.

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 CON8 Recoñecer as principais ferramentas para o manexo de datos hidrolóxicos e vencellados á xestión da auga, e como os datos poden ser usados para a toma de decisións, mediante métodos baseados en conceptos estatísticos ou en intelixencia artificial.
B4 HAB4 Analizar a Directiva Marco da Auga e a Directiva de Inundacións da UE, as súas implicacións técnicas e a súa aplicación, a través da planificación hidrolóxica. Utilizar ferramentas informáticas para a resolución de problemas vencellados á xestión da auga, no marco de ambas directivas. Desenvolver medicións e análises de datos de interese hidrolóxico e vencellados ao estado das masas de auga. Avaliar o efecto do uso urbano na súa conca hidrográfica e analizar as consecuencias do vertido de augas (tratadas ou non) cara ás masas de auga receptoras, así como desenvolver estratexias de protección das zonas de xeración de auga superficial e subterránea nas conca, baixo o principio de recoñecemento e potenciación dos servizos ecosistémicos.
C6 COM6 Integrar diferentes fontes de datos en marcos de decisión que permitan unha mellor xestión do recurso hídrico.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Recoñecemento das principais ferramentas para o manexo de datos hidrolóxicos e vencellados á xestión da auga, e como os datos poden ser usados para a toma de decisións, mediante métodos baseados en conceptos estatísticos ou en intelixencia artificial. AP8
Analizar a Directiva Marco da Auga e as súas implicacións técnicas e a súa aplicación, Utilizar fa través da planificación hidrolóxica. Desenvolvemento de medicións e análises de datos de interese hidrolóxico e vencellados ao estado das masas de auga. BP4
Integrar diferentes fontes de datos en marcos de decisión que permitan unha mellor xestión do recurso hídrico. CP6

Contidos
Temas Subtemas
Datos metereolóxicos Medidas de temperatura
• Medida de precipitación (Pluviómetros, radares)
• Medidas de evaporación
• Redes metereóloxicas
• Elección de estación metereolóxica e corrección de series
• Uso de datos satélite
1. Introducción ós aforos e medicións hidráulicas



• Definición e concepto de aforo
• Importancia e obxetivos das medicións hidráulicas
? Funcións probabilísticas que definen os caudais medios para periodos de retorno e estudios extremos e para calibración de modelos

2. Tipos de aforos e outras medicións hidráulicas


• Aforo volumétrico
• Aforos con molinete
• Aforo químicos
• Aforo con flotadores
• Aforo con trazadores radioactivos
Seccións de aforo
Elección de secciones
Sensores de nivel ou ultrasonido
3. Procedimientos e técnicas de aforo e medicións hidráulicas
• Preparación e selección de la sección de aforo
• Toma de datos e medicións en campo
• Elección de sensor
• Creación de redes de Aforo e mantemento
• Xestión de datos (SAIH)
• Cálculo do caudal e análisis de resultados

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Saídas de campo A8 B4 C6 4 4 8
Sesión maxistral A8 C6 7.5 15 22.5
Prácticas de laboratorio A8 4 12 16
Solución de problemas A8 B4 C6 4 12 16
Traballos tutelados A8 B4 C6 1 8 9
Presentación oral A8 B4 C6 0.5 3 3.5
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Saídas de campo
Realizarase, polo menos, unha saída a campo que ocupará 2 sesións de 50 minutos. Nela poñeranse en práctica os métodos explicados nas clases maxistrais
Sesión maxistral Docencia presencial impartida polo profesor, 10 clases de 50 minutos de duración cada unha. Nelas explicaranse os contidos teóricos fundamentais da materia
Prácticas de laboratorio Proponse ao alumnado a resolución de prácticas, nas que se aplican os conceptos teóricos vistos tanto nas clases maxistrais. Realizaranse análise de augas recollidas na saída a campo.
O alumnado terá que entregar un informe no que indique todo o traballo levado a cabo no laboratorio así como os resultados obtidos nas diferentes análises.
O alumnado contará co apoio do /a docente, tanto no enfoque inicial de cada unha das prácticas, como na resolución das dúbidas que puidese ter
Solución de problemas dedicaranse 2 sesións, de 50 minutos cada unha, á resolución de exercicios aplicando o temario explicado nas clases presenciais. O/a docente propoñerá exercicios ao alumnado que terán que resolver pola súa conta e presentalos en clase
Traballos tutelados Realizarase un traballo relacionado coa docencia impartida. Os pasos para seguir son: selección do tema, documentación, guión xeral, sesións periódicas co profesorado para o seguimento, preparación da presentación e exposición na aula
Presentación oral O alumnado terá que elaborar un traballo seguindo as directrices que lle indique o/a docente e que presentará/defenderá nunha sesión durante unha duración non superior a 30 minutos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Saídas de campo
Solución de problemas
Sesión maxistral
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Descrición


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Saídas de campo A8 B4 C6 Serán obligatorias y el alumnado elaborará un informe en el que se recoja un resumen de todo el trabajo hecho en la salida a campo 10
Solución de problemas A8 B4 C6 a lo largo de las sesiones se propondrán distintos ejercicios, similares a los resueltos en las sesiones de clase, y el alumnado tendrá que resolverlos y entregarlos al profesorado en el tiempo estipulado 20
Sesión maxistral A8 C6 Se puntuará la asistencia a las sesiones magistrales 10
Prácticas de laboratorio A8 El alumnado tendrá que elaborar un informe en el que recoja todo el trabajo realizado en el laboratorio así como los cálculos que tendrá que hacer para obtener los resultados de los análisis realizados 20
Presentación oral A8 B4 C6 O alumnado terá que elaborar un traballo seguindo as directrices que lle indique o/a docente e que presentará/defenderá nunha sesión durante unha duración non superior a 30 minutos.


20
Traballos tutelados A8 B4 C6 O alumnado terá que elaborar 1 traballo sobre a docencia impartida que será expostos en clase para o resto dos compañeiros e profesorado 20
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .

Beheim, E. (2010). Integrated watershed management : Perspectives and problems. Dordrecht: Springer. https://crunia.udc.gal/permalink/34CISUG_UDC/1kubpai/alma991000770769707714

• DeBarry, P. A. (2004). Watersheds processes, assessment and management. Hoboken, N.J: John Wiley & Sons. https://crunia.udc.gal/permalink/34CISUG_UDC/1kubpai/alma991003291729707714

• Loucks, D. P., Saito, L. (2019). Adventures in managing water : Real-world engineering experiences. Reston, Virginia: American Society of Civil Engineers. https://crunia.udc.gal/permalink/34CISUG_UDC/1kubpai/alma991004285369707714

• MITECO. 2021. Informe de seguimiento de los planes hidrológicos de cuenca y de los recursos hídricos en España https://www.miteco.gob.es/es/agua/temas/planificacion-hidrologica/planificacion-hidrologica/seguimientoplanes.aspx (Consulta: 10/07/2023)

• Environmental Protection Agency. 2023. Overview of watershed monitoring. https://cfpub.epa.gov/watertrain/pdf/modules/monitoring.pdf (Consulta: 12/07/2023)

• Li, D., Liu, S. 2019. Water Quality Monitoring and Management: Basis, Technology and Case Studies. Elsevier. https://www.sciencedirect.com/book/9780128113301/water-quality-monitoring-and-management

• Ahuja, S. 2013. Monitoring Water Quality: Pollution Assessment, Analysis, and Remediation. Elsevier. https://www.sciencedirect.com/book/9780444593955/monitoring-water-quality

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías