Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas. |
A3 |
Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión. |
A7 |
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. |
A12 |
Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada. |
A13 |
Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico. |
A16 |
Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para a exposición e defensa dun traballo de investigación. |
B1 |
Capacidade de análise e síntese. |
B2 |
Capacidade de organización e planificación. |
B3 |
Traballo en equipo. |
B5 |
Habilidades nas relacións interpersoais. |
B6 |
Razoamento crítico. |
B8 |
Aprendizaxe autónoma. |
B15 |
Capacidade de traballar cun equipo interdisciplinario. |
B16 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as bases neurofisiolóxicas da acción dos psicofármacos |
AI12
|
|
|
Coñecer as características e principais factores que afectan a cada un dos procesos farmacocinéticos |
AI12
|
|
|
Coñecer os mecanismos xerais de acción dos fármacos, a utilidade das curvas doses-resposta e os factores implicados na variabilidade interindividual na resposta a fármacos |
AI2 AI12
|
|
|
Coñecer os principais grupos de psicofármacos, o seu mecanismo de acción e a súa aplicación clínica |
AI2 AI7 AI12
|
|
|
Coñecer as etapas no desenvolvemento de novos psicofármacos |
AI12
|
|
CM7 CM8
|
Dominar a linguaxe científica propio da disciplina e comunicarse de xeito efectivo |
AI3 AI13
|
|
CM1 CM6
|
Traballar en grupo de forma colaborativa |
|
BI2 BI3 BI5 BI6 BI8 BI15
|
CM3
|
Saber expresarse en público |
AI16
|
BI1 BI2 BI16
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
I. Introdución |
1. Bases neurofisiolóxicas da Psicofarmacoloxía |
II. Farmacoloxía |
2. Conceptos básicos en Farmacoloxía
3. Farmacocinética: procesos de absorción, distribución, metabolización e eliminación
4. Farmacodinamia: mecanismos de acción dos fármacos, curvas dose-resposta, variabilidade na resposta farmacolóxica
|
III. Psicofármacos |
5. Fármacos psicolépticos: hipnóticos, ansiolíticos, antipsicóticos
6. Fármacos psicoanalépticos: antidepresivos, eutimizantes, psicoestimulantes, nootropos
7. Sustancias psicodislépticas |
IV. Avances |
8. Desenvolvemento de novos psicofármacos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A12 B6 B8 C6 C7 C8 |
16 |
28 |
44 |
Solución de problemas |
A2 A7 A13 B1 B6 B8 C3 C6 |
2 |
2 |
4 |
Traballos tutelados |
A3 A16 B1 B2 B3 B5 B15 C1 C3 C8 |
0 |
20 |
20 |
Seminario |
A16 B1 B3 B5 B6 B15 B16 C1 |
2 |
3 |
5 |
Proba mixta |
A2 A12 B1 B6 C1 |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Introdución polo profesor dos contidos do programa con axuda de materiais multimedia. Resolución das cuestións expostas polos estudantes |
Solución de problemas |
Clase práctica na que se tratará a resolución de problemas sobre distintas cuestións relacionadas co temario da materia |
Traballos tutelados |
Traballos tutelados en grupos sobre un tema relacionado coa materia. A petición dos estudantes, realizaranse tutorías para concretar os pontos a tratar en cada traballo. Os ficheiros correspondentes a cada traballo e a súa presentación entregaranse a través da plataforma Moodle antes do fin do prazo fixado. Posteriormente os traballos poranse a disposición de todos os alumnos no Moodle |
Seminario |
Seminario bibliográfico no que os alumnos exporán ante a clase os traballos tutelados realizados. Posteriormente realizarase un debate sobre o tema exposto |
Proba mixta |
Ao finalizar o programa realizarase unha proba que constará de preguntas de resposta curta e/ou tipo test |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Alumnado con dedicación a tempo parcial: na plataforma Moodle poránse á súa disposición os materiais utilizados nas sesións maxistrais, e calquera outro material que se considere que poda ser da súa utilidade. Os prazos de entrega dos traballos e cuestionarios serán os mesmos que para o alumnado a tempo completo, e estarán especificados na plataforma Moodle.
A solicitude dos alumnos, realizaranse titorías para concretar os pontos a tratar en cada traballo, así como para resolver dúbidas e cuestións sobre o temario, ofrecer orientación e axudar no desenvolvemento tanto das competencias específicas da materia como das competencias básicas, transversais e nucleares da titulación. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A2 A12 B6 B8 C6 C7 C8 |
Valorarase a asistencia regular e a participación, sempre que se aprobe o exame |
8.75 |
Seminario |
A16 B1 B3 B5 B6 B15 B16 C1 |
Asistencia obrigatoria para presentar o traballo. No caso dos estudiantes con dispensa de asistencia, presentación do traballo a través da plataforma Teams |
0 |
Traballos tutelados |
A3 A16 B1 B2 B3 B5 B15 C1 C3 C8 |
Realización obrigatoria dun traballo tutelado en grupo (sempre que o número de estudantes o permita). A cualificación será a mesma para todos os integrantes do grupo. Se valorará sempre que se aprobe o exame |
40 |
Solución de problemas |
A2 A7 A13 B1 B6 B8 C3 C6 |
Valorarase a asistencia e a participación, sempre que se aprobe o exame |
1.25 |
Proba mixta |
A2 A12 B1 B6 C1 |
Exame: cuestionario con preguntas de respuesta curta e/ou tipo test. Para os estudantes que non asistan ás sesións maxistrais e seminario de problemas por ter dispensa de asistencia, esta proba suporá o 60% da cualificación final. É necesario aprobar este exame para superar a asignatura |
50 |
|
Observacións avaliación |
Requisitos para superar a materia: Entregar e expoñer o traballo tutelado, obter unha puntuación mínima dun 50% do peso do exame, e obter unha puntuación mínima global do 50% do total da materia. Avaliación na segunda oportunidade: Os alumnos deberán entregar e expoñer o traballo tutelado na data que se estableza (se non se fixo no seu momento) e realizarán o exame. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario. Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de
material non orixinal, incluído aquel obtido a través
da internet, sen indicación expresa da súa procedencia, será considerada causa de cualificación de suspenso (nota numérica 0) na actividade. Todo
iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o
correspondente procedemento. En caso de existir discrepancias entre as guías docentes en distintos
idiomas, prevalecerá a versión en español.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Brunton, L.L.; Lazo, J.S.; Parker, K.L. (2007) Goodman & Gilman Las bases farmacológicas de la terapéutica. México D.F.: McGraw-Hill Interamericana. Cabrera Bonet, R.; Mencías Rodríguez, E.; Cabrera Forneiro, J. (1993) Toxicología de los psicofármacos. Madrid: Mosby. Flórez, J. (2001) Farmacología humana. Barcelona: Masson. Gómez-Jarabo, G. (2007) Farmacología de la conducta. Manual básico para psicoterapeutas y clínicos. Madrid: Síntesis. Janicak, P.G.; Davis, J.M.; Preskorn, S.H.; Ayd, F.J. Jr.; Marder, S.R.; Pavuluri, M.N. (2006) Principles and practice of psychopharmacotherapy, 4th edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. López Sáez, J.A. (2017) Los alucinógenos. Serie ¿Qué
sabemos de? Madrid: CSIC-Catarata. Pöldinger, W. (1984) Compendio de psicofarmacoterapia. Basilea: Roche. Rahola, J.G. (2012) Lo que siempre quiso saber de los psicofármacos... y nunca se atrevió a preguntar. Madrid: Aulamédica. Salazar, M.; Peralta, C.; Pastor, J. (2005) Tratado de psicofarmacología. Bases y aplicación clínica. Madrid: Panamericana. Schaztberg, A.F.; Nemeroff, C.B. (2006) Tratado de psicofarmacología. Barcelona: Masson Elsevier. Snyder, S.H. (1992) Drogas y cerebro. Barcelona: Prensa Científica. Stahl, S.M. (2002) Psicofarmacología esencial. Bases neurocientíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel. Zarranz, J.J. (2011) Neurofarmacología contemporánea. Barcelona: Elsevier. |
Bibliografía complementaria
|
|
Bayés, R. (1977) Iniciación a la farmacología del comportamiento. Barcelona: Fontanella. Bear, M.F.; Connors, B.W.; Paradiso, M.A. (1998) Neurociencia. Explorando el cerebro. Baltimor: Williams & Wilkins. Bravo Ortiz, M.F. (2008) Psicofarmacología para psicólogos. Madrid: Síntesis. Carlson, N.R. (2006) Fisiología de la conducta (8ª Edición). Madrid: Pearson Educación. Mulder, G.J.; Dencker, L. (2006) Pharmaceutical Toxicology. Scarborough: Pharmaceutical Press. Pies, R.W. (2000) Manual de psicofarmacología básica. Barcelona: Masson. Pinel, J.P.J. (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación. Raviña Ruvira, E. (1987) Introducción al diseño de fármacos. Santiago de Compostela: Servicio científico Roche. Rosenzweig, M.R.; Leiman, A.L.; Breedlove, S.M. (2001) Psicología Biológica. Barcelona: Ariel. Salazar, M.; Peralta, C.; Pastor, J. (2005) Guía de estudio del Tratado de psicofarmacología. Madrid: Panamericana. Sanjuán, J. (2016) ¿Tratar la
mente o tratar el cerebro? Hacia una integración entre psicoterapia y
psicofármacos. Bilbao: Desclée de Brouwer S.A. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
-Recoméndase ter coñecementos de informática a nivel usuario, para a utilización da plataforma Moodle e a preparación do traballo obrigatorio e a súa exposición. -Recoméndase ter coñecementos de inglés, para a consulta de materiais bibliográficos. -Para axudar a conseguir un entorno sostible e cumprir os obxectivos da Declaración ambiental da Facultad de Ciencias da
Educación, no ámbito do Green Campus, os traballos documentais que se
realicen nesta asignatura entregaranse en formato virtual e soporte
informático. De realizarse en papel: Non se utilizarán plásticos. Realizaranse impresións a dobre cara. Utilizarase papel reciclado.
Evitarase a impresión de borradores. |
|