Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Recoñecer e respectar a diversidade humana e comprender que as explicacións psicolóxicas poden variar a través de poboacións e contextos. |
A2 |
Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas. |
A3 |
Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión. |
A4 |
Ser capaz de lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación. |
A5 |
Ser capaz de realizar unha avaliación psicolóxica no contexto dunha investigación científica. |
A6 |
Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información. |
A7 |
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. |
A8 |
Coñecer as bases para establecer hipóteses respecto dun caso concreto e, a partir das mesmas, saber deducir enunciados contrastables. |
A9 |
Coñecer os métodos e técnicas cuantitativos e case-cuantitativos de recollida de información en psicoloxía aplicada. |
A10 |
Ser capaz de deseñar instrumentos de recollida de información en programas de intervención psicolóxica. |
A11 |
Coñecer as limitacións e restricións de todo tipo (persoais, sociais, económicas,éticas, etc.) que ten a investigación científica e técnica. |
A12 |
Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada. |
A15 |
Ser capaz de analizar críticamente as publicacións científicas. |
A16 |
Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para a exposición e defensa dun traballo de investigación. |
A18 |
Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais. |
B1 |
Capacidade de análise e síntese. |
B2 |
Capacidade de organización e planificación. |
B3 |
Traballo en equipo. |
B5 |
Habilidades nas relacións interpersoais. |
B6 |
Razoamento crítico. |
B7 |
Compromiso ético. |
B8 |
Aprendizaxe autónoma. |
B9 |
Iniciativa e espírito emprendedor. |
B10 |
Motivación pola calidade. |
B11 |
Resolución de problemas. |
B12 |
Toma de decisións. |
B13 |
Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica. |
B14 |
Habilidades interpersoais. |
B15 |
Capacidade de traballar cun equipo interdisciplinario. |
B16 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
B17 |
Valoración da diversidade e da multiculturalidade. |
B18 |
Habilidade para traballar de forma autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico |
|
BI6 BI9 BI16
|
CM4 CM7
|
Ser capaz de analizar a documentación bibliográfica necesaria para un traballo de investigación |
AI2 AI9 AI10 AI11 AI12
|
BI10
|
CM6 CM8
|
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. |
AI2 AI4 AI5 AI7 AI8
|
BI5 BI14
|
|
Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información. |
AI1 AI2 AI6 AI7
|
BI1 BI7
|
|
Realizar unha avaliación psicolóxica no contexto dunha investigación científica. |
AI5 AI6 AI7 AI8 AI18
|
BI2
|
|
Lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación. |
AI6 AI7 AI18
|
BI1
|
|
Recoñecer e respectar a diversidade humana e comprender que as explicacións psicolóxicas poden variar a través de poboacións e contextos. |
AI1 AI2 AI18
|
BI7
|
|
Ser capaz de deseñar instrumentos de recollida de información en programas de intervención psicolóxica. |
AI2 AI5 AI6 AI15 AI16
|
BI7 BI9 BI11 BI13
|
CM3
|
Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información. |
AI3
|
BI7 BI8 BI12 BI15
|
|
Realizar unha avaliación psicolóxica no contexto dunha investigación científica. |
AI1 AI2 AI5 AI6 AI18
|
BI1 BI2 BI3 BI7 BI17 BI18
|
|
Lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación. |
AI2 AI4 AI5 AI6 AI7
|
BI1 BI3 BI7
|
|
Recoñecer e respectar a diversidade humana e comprender que as explicacións psicolóxicas poden variar a través de poboacións e contextos. |
AI7 AI8 AI18
|
BI1 BI7
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1- TEORIAS E MODELOS DE ESCRITURA
|
1.1. O CONTEXTO HISTORICO E SOCIAL DA INVESTIGACION EN ESCRITURA.
1.2. TEORIAS E MODELOS.
|
2- DESARROLLO DA ESCRITURA
|
2.1. O CEREBRO E A ESCRITURA.
2.2. FACTORES COGNITIVOS NO DESENVOLVEMENTO DA ESCRITURA.
|
3- MODELOS E APROXIMACIÓNS INSTRUCCIONALES
|
3.1. AVALIACIÓN DA ESCRITURA.
3.2. ESTRATEXIAS INSTRUCCIONALES NO ENSINO DA ESCRITURA.
|
4. ESCRITURA E POBOACIÓNS ESPECÍFICAS |
4.1. INSTRUCIÓN EN ESCRITURA PARA ALUMNOS CON DIFICULTADES NA APRENDIZAXE. |
5. INVESTIGACIÓN NA ESCRITURA |
5.1. ANÁLISE DALGUNHAS INVESTIGACIÓNS ESPAÑOLAS |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A2 |
1 |
2 |
3 |
Estudo de casos |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 B3 B5 B7 B11 B12 B13 |
2 |
4 |
6 |
Lecturas |
B6 B8 B10 B17 B18 C7 |
3 |
5 |
8 |
Obradoiro |
A10 A11 A12 A15 A16 A18 B1 B2 B9 B14 C3 C4 |
3 |
12 |
15 |
Traballos tutelados |
A8 B7 B15 B16 C6 C8 |
2 |
8 |
10 |
Proba práctica |
A5 A6 A9 A16 B1 B2 B3 B12 |
2 |
11 |
13 |
Sesión maxistral |
A1 B1 B6 B8 B12 |
7 |
0 |
7 |
Proba mixta |
A2 A6 A7 A10 A11 A12 A18 B1 B2 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B18 |
1 |
4 |
5 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Establecer coñecementos previos e aclarar aspectos da guia docente. |
Estudo de casos |
Análisis de casos. Evaluación e intervención. |
Lecturas |
Lectura de artigos que permiten profundar no tema correspondente. |
Obradoiro |
Seminario taller que facilite profundar nalgunhas estratexias de ensino-aprendizaxe. |
Traballos tutelados |
Seguimento da escritura de casos reais que facilitan a integración da teoría e a práctica. |
Proba práctica |
Os procedementos e estratexias aprendidas con materiais específicos aplicaranse aos casos de DAE e serán presentados aos compañeiros/as. |
Sesión maxistral |
Explicación dos contidos. |
Proba mixta |
A proba de avaliación final será unha proba mixta que combine preguntas de resposta curta, pregunta aberta de multiples opcións e análises/avaliación/intervención de casos concretos sobre as DAE. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
Estudo de casos |
|
Descrición |
Estas metodoloxías terán tutoría personalizada segundo as necesidades do alumnado. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A2 A6 A7 A10 A11 A12 A18 B1 B2 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B18 |
A avaliación final será unha proba mixta (individual) que combine preguntas de resposta curta, preguntas abertas, e de múltiples opcións. Ademais, terá un caso para analizar, avaliar e/ou intervir. |
40 |
Traballos tutelados |
A8 B7 B15 B16 C6 C8 |
Deseño e presentación dunha avaliación e intervención psicoeducativa dun caso con DAE.
Traballo en grupo (mínimo 3 máximo 5). |
40 |
Estudo de casos |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 B3 B5 B7 B11 B12 B13 |
Asistencia, participación e actitude nas actividades de clase (análise de casos, lecturas, aprendizaxe colaborativo e talleres).
|
20 |
|
Observacións avaliación |
Observacións: * Respecto da asistencia: Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: -O alumnado que non poida asistir a clase (modalidade non presencial ou o que estude a tempo parcial (previa autorización da comisión pertinente) é dicir, que teñen dispensa de asistencia total ou parcial, terán que ir á proba mixta (proba oficial) que será a mesma para todo o alumnado e valeralles o 50% da nota. Ademais, terán que realizar os traballos solicitados en clase que será o outro 50% da nota, e que deberán entregarse en tempo e forma co resto do alumnado de clase. É indispensable que presenten dispénsa de asistencia á profesora. -Se non cumpren o requisito de dispensa da asistencia terán que ir á proba mixta e realizar os traballos solicitados en clase, dado que estes teñen unha porcentaxe na nota final. A súa nota será sobre o 80% posto que non poderán responder as esixencias do estudo de casos. -Para o alumnado presencial, teranse en conta dúas faltas con xustificación médica. Non se terán en conta ningún outro tipo de xustificacións. Ej: carné de conducir, entrevista de traballo, acompañar a algún familiar, etc. -A materia e cada parte da mesma considéranse aprobadas con 5.0. -Os alumnos que teñen os traballos aprobados e o exame suspenso ou viceversa poden presentar o exame ou os traballos na convocatoria de xullo. -Para facer media debe estar aprobado o exame (proba mixta). É unha condición indispensable. Este criterio é válido para todas as convocatorias de exame. NOTA: A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Defior, S., Serrano, F. y Gutiérrez, N. (2015). Dificultades específicas de aprendizaje. . Editorial Síntesis.
González, R.M y Cuetos, F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y la escritura (ALE 1,2,3,4). . CEPE
Graham, S. (2019). Changing How Writing Is Taught. . Review of Research in Education. Vol. 43 (1). P. 277–303.
Arrimada, M., Torrance, M. y Fidalgo, R. (2020). El modelo de Respuesta a la Intervención en escritura: revisión de medidas de evaluación y prácticas instruccionales.. Psychologist Papers, Vol. 41(1), pp. 54-65
Cuetos, F. (2009). Psicología de la escritura. Wolters Kluwer.
Arrimada,M.,Fidalgo,R.,Torrance, M. (2022). ¿Cómo prevenir las dificultades de aprendizaje en la escritura?. Pirámide |
Cuetos, F. (2009).Psicologia De La Escritura. Wolters Kluwer. Cuetos, F., Ramos, J.L. y Ruano, E. (2004). PROESC. Evaluación de los procesos de escritura. TEA. González, R.M y Cuetos, F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y la escritura (ALE 1,2,3,4). CEPE. González, R.M. (2002). PODER escribir. Programa de entrenamiento en procesos cognitivos de la escritura. EOS. Graham, S., Harris, K. y Larsen, L. (2001). Prevention and Intervention of Writing Difficulties for Students with Learning Disabilities.Learning Disabilities Research and Practice, 16(2), 74-84. Graham S, Harris K.R.(2005). Writing better: Effective strategies for teaching students with learning difficulties. Baltimore: Brookes. Graham, S., Harris, K. R., y Larsen, L. (2001). Prevention and intervention of writing difficulties for students with learning disabilities.Learning Disabilities Research and Practice, 16, 74-84. Graham, S. (2018).
A revised writers within community model of writing. Journal of Educational Psychologist, 53(4), 258-279. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1481406 Graham, S. (2019).
Changing How Writing Is Taught. Review
of Research in Education, 43(1),
277-303. https://doi.org/10.3102/0091732X18821125 Limia, S., Deaño,
M., Conde, Á., Iglesias-Sarmiento, V., Alfonso, S. y Tellado,
F. (2017) Eficacia de un
programa de escritura orientado metacognitivamente en alumnos de 3º a 6º grado
de Educación Primaria con dificultades de aprendizaje en escritura. INFAD Revista de Psicología. Vol. 1 (2). P.
61-70. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.975 López Escribano, C. (2012). La escritura. En F. Cuetos. Neurociencia del Lenguaje. Editorial Medica Panamericena, pp.154-169. Roldán, L. y González, R.M.(2019). Escribiendo narraciones y descripciones. EOS Ripoll, J.C. (2018). Atención a los trastornos del
lenguaje, lectura y escritura en la escuela. Monroy, R. (Ed.). Manual práctico de logopedia. (p.
45-56). PSYLICOM Distribuciones Editoriales. Sánchez, I y González, R.M. (2019).Xavitor,o castor lector. Glía. Troia, G.A, Olinghouse, N., Hawkins, L., Kioke, R.,
Cen, A., Wilson, J., Stewart, K. (2015). Academic standards for writing. Elementary School Journal. Vol. 116. P.
291–321. Troia, G., y Graham, S. (2017). Use and
acceptability of adaptations to classroom writing instruction and assessment
practices for students with disabilities: A survey of Grade 3–8 teachers. Learning Disabilities Research &
Practice, 32, 257–269. https://doi.org/10.1111/ldrp.12135 Uceira, E., González, R. M., y
Cuetos, F. (2012). LOS
TORRES UNA FAMILIA DE ESCRITORES. Programa de intervención en los procesos de
escritura para alumnos de segundo y tercer ciclo de primaria. CEPE, S.L. |
Bibliografía complementaria
|
(). .
Cuetos,F., Soriano,M., Rello,L (2019). Dislexia, ni despiste ni pereza. Madrid: La esfera de los libros |
Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). O purrusco dos bosques. Editorial GLIA. Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). As aventuras de Toreto. GLIA. Arias,O., y García.J. (2006). El papel de la revisión en los modelos de escritura. Aula Abierta, 88,37-52. Arroyo,R. y Salvador,F.(2005). El proceso de palnificación en la composición escrita de alumnos de educación primaria. Revista de Educación,336,353-376. Bilbao, M.C. y Santa, G. (2002). Evaluación e intervención en las dificultades de aprendizaje de la expresión escrita. En M.E. Del Campo (Ed.).Dificultades de Aprendizaje e intervención Psicopedagógica. Sanz y Torres, pp.463-494. Cuetos, F. (2011). Neurociencia del Lenguaje. Panamericana. Galve, J.L. (2005). BECOLE. EOS. García Sánchez (Coord.). (2002). Aplicaciones de Intervención Psicopedagógica. Pirámide. García Sánchez, J.N. (2001). Intervención psicopedagógica en las funciones verbales: lectura y escritura. En J.N. García Sánchez. Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Ariel, pp.101-123. García Sánchez, J.N. (2007). Dificultades del desarrollo. Pirámide. García, J. y De Caso, A.M. (2002). Estrategias cognitivas en la composición escrita: ilustración de un programa de intervención. En J.A. González- Pienda, J.C. Núñez, L. Álvarez y E. Soler. (Coords.). Estrategias de Aprendizaje. Pirámide, pp.141-162. González, R.M. y Otros (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. CEPE. González, R.M., Cuetos,F., Vilar, J. y Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula Abierta, 43: 1-8. González, M. y Herrera, E. (2019). Evaluación neuropsicológica del lenguaje. Madrid: Editorial Síntesis. Graham, S., Gillespie A.,, McKeown., D. (2013) Writing: importance, development, and instruction. Reading and Writing 26, 1-15 Jiménez, J. y Muñetón, M.A. (2002). Dificultades de aprendizaje de la escritura. Trotta. Mather, N.,. Wendling, B., Roberts,R. (2009). Writing Assessment and Instruction for Students with Learning Disabilities. San Francisco: John Wiley and sons. Peñafiel, M. (2009). Guía de intervención logopédica en la disgrafía. Síntesis. Puente, A., Jiménez,V. y Alvarado, J. (2009). ESCOLA, escala de conciencia lectora. EOS Uceira, E. González, R.M. (2015). La baraja de las palabras. EOS. -Bibliografía de Conciencia Fonólogica Altozano,M. y González, A. (2013). Cono-fonos. GEU editorial Gracia, C.(2008). Los sonidos de las palabras. CEPE García, M. (2002). Vamos a jugar con.... Las palabras, las sílabas, los sonidos y las letras. CEPE. González, R.M. y Cuetos,f. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y de la escritura. CEPE. González , R.M. y Otros (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. CEPE. Ramos,
J. L. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento
Fonológico – PECO. EOS. Ramos, J.L.,
González, A. y Gutiérrez, R. (2023). Test de Evaluación de la
Conciencia Fonológica, TECO. Gunti Psychometrics. Rodán, L. y González, R.M. (2019). Conciencia
Fonológica y lectura de palabras. EOS. Sánchez, I. y González, R.M. (2019). Xavitor o castor lector 1,2,3. Glía. Uceira, E. y González, R.M.. (2015). La baraja de las palabras. EOS. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Trastornos da linguaxe oral e escrita: lectura e comprensión/652438019 | Avaliación e intervención psicolóxica en dificultades de aprendizaxe/652438023 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|