Identifying Data 2023/24
Subject (*) Procesos Psicolóxicos Básicos e Dificultades no Desenvolvemento e Adquisición da Lecto-Escritura Code 652466110
Study programme
Mestrado Universitario en Intervención Logopédica na Infancia e na Adolescencia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN LECTURA - PROCESOS PERCEPTIVOS
- PROCESOS LÉXICOS
- PROCESOS SINTÁCTICOS
- PROCESOS SEMÁNTICOS
TEMA 2. EL APRENDIZAJE DE LA LECTURA - METODOS DE LECTURA
- PROGRAMAS INSTRUCCIONALES
- RECOMENDACIONES DIDÁCTICAS
TEMA 3. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN LECTURA .RETRASO LECTOR
- DISLEXIA
TEMA 4. LA COMPRENSIÓN DE LOS TEXTOS - ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN
- PROGRAMAS INSTRUCCIONALES
TEMA 5. MEMORIA Y LECTURA -M.O.
-M.L.P.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study 5 25 30
Student portfolio 1 7 8
ICT practicals 4 6 10
Objective test 2 10 12
Guest lecture / keynote speech 8 2 10
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study DIAGNOSTICO E INTERVENCIÓN EN DIFICULTADES DE LA LECTURA
Student portfolio APLICACIÓN PRÁCTICA DE LOS CONTENIDOS TEÓRICOS
ICT practicals PROGRAMAS EVALUACIÓN E INTERVECIÓN
Objective test PRUEBA OBJETIVA DE LOS CONTENIDOS
Guest lecture / keynote speech EXPLICACIÓN DE CONTENIDOS

Personalized attention
Methodologies
Case study
Student portfolio
ICT practicals
Description
ORIENTAR EN EL DESARROLLO DE LAS PRÁCTICAS, DIAGNÓSTICO, MANEJO DE HERRAMIENTAS....

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech ASISTENCIA A CLASE 15
Objective test PRUBA TIPO TEST DE LOS CONTENIDOS 60
Case study DIAGNÓSTICO E INTERVENCIÓN 10
Student portfolio SE HA DE ENTREGAR UN DOSSIER DE PRÁCTICAS 10
ICT practicals CONOCIMIENTO Y MANEJO BASICO 5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic VIEIRO, P.; MEILÁN, E. Y GÓMEZ, I (1999). ENTRENAMIENTO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE LECTO-ESCRITURA. TÓRCULO
VIEIRO, P.; PERALBO, M. Y GARCÍA, J.A. (1997). PROCESOS DE ADQUISICIÓN Y PRODUCCIÓN DE LA LECTO-ESCRITURA. VISOR
VIEIRO, P. Y GÓMEZ, I. (2004). PSICOLOGÍA DE LA LECTURA . PEARSON

Complementary GARCÍA MADRUGA, J.A. YCOLS (1999). COMPRENSIÓN LECTORA Y MEMORIA OPERATIVA. PAIDÓS
SÁNCHEZ, E. (1998). COMPRENSIÓN Y REDACCIÓN DE TEXTOS. EDEBÉ
GARCÍA MADRUGA, J.A. (2006). LECTURA Y CONOCIMIENTO. PAIDÓS


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.