Identifying Data 2023/24
Subject (*) ICT´s in Educational Innovation  Code 652534001
Study programme
Mestrado Universitario en Investigación e Innovación en Didácticas Específicas para Educación Infantil e Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Rodríguez Machado, Eduardo Rafael
E-mail
e.rodriguez.machado@udc.es
Lecturers
Rodríguez Machado, Eduardo Rafael
E-mail
e.rodriguez.machado@udc.es
Web http://www.udcinnova.com
General description Obxectivos da materia:

- Coñecer os principais riscos aos que se enfrontan as e os menores en Internet e as necesidades de alfabetización constantes que comportan o TIC e debe abordar o sistema educativo.

- Analizar as principais tecnoloxías emerxentes e as súas posibles aplicacións na educación Infantil e Primaria.

- Adquirir habilidades e coñecer os principais recursos tecnolóxicos existentes para a posta en marcha de procesos de avaliación formativa e aprendizaxe colaborativa e autónomo apoiados en TIC.

- Coñecer exemplos de boas prácticas de uso do TIC en educación Infantil e Primaria e identificar as claves de éxito nas que se fundamentan e as súas posibles aplicacións noutros contextos de Ensino-Aprendizaxe.

- Coñecer e analizar con criterio técnico os principais programas e recursos institucionais para a integración do TIC dos que dispón o profesorado de Educación Infantil e Primaria en Galicia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 E3 - Deseñar, xustificar, organizar e avaliar de forma sistemática propostas interdisciplinares en distintos contextos educativos.
A17 E17 - Seleccionar, adaptar e aplicar materiais e recursos TIC e doutra índole, para mellorar o ensino e aprendizaxe dos diferentes ámbitos disciplinares.
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B8 G3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
B9 G4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
B11 G6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C6 T6 - Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares.
C7 T7 - Comportarse con ética e responsabilidade social e ambiental como docente e/ou investigador.
C9 T9 - Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados.
C10 T10 - Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica docente.
C12 T12 - Capacidade para comunicarse por oral e por escrito en lingua galega.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer os principais riscos aos que se enfrontan as e os menores na internet e as necesidades de alfabetización constantes que comportan as TIC e debe abordar o sistema educativo. AC17
BC2
BC8
BC11
Analizar as principais tecnoloxías emerxentes e as súas posibles aplicacións na educación Infantil e Primaria. AC3
BC2
BC4
BC9
CC6
CC7
Adquirir habilidades e coñecer os principais recursos tecnolóxicos existentes para a posta en marcha de procesos de avaliación formativa e aprendizaxe colaborativa e autónoma apoiados en TIC. AC3
AC17
BC4
BC9
BC11
CC9
CC10
Coñecer exemplos de boas prácticas de uso das TIC en educación Infantil e Primaria e identificar as claves de éxito nas que se fundamentan e as súas posibles aplicacións noutros contextos de Ensino-Aprendizaxe. AC3
AC17
BC9
BC11
CC9
CC12
Coñecer e analizar con criterio técnico os principais programas e recursos institucionais para a integración das TIC dos que dispón o profesorado de Educación Infantil e Primaria en Galicia. AC3
AC17
BC2
BC8
BC9
CC9
CC10

Contents
Topic Sub-topic
Alfabetización dixital e seguridade das e os menores na rede.
Este primeiro tema abordará as competencias necesarias para facer un uso seguro de Internet e os principais riscos experimentados polas e os menores na rede ofrecendo instrumentos e coñecementos para afrontalos e previlos. Proteción de datos.
Posibilidades educativas das Tecnoloxías emerxentes na Educación Infantil e Primaria. As TIC evolucionan a un ritmo vertixinoso pero non todos os avances teñen unha aplicación inmediata ou directa na aula nin interese educativo. Neste tema abordaranse as posibilidades educativas das Tecnoloxías Sociais e doutras xa consolidadas e non abordadas no grao por exemplo a tecnoloxía Cloud computing, Realidade Aumentada, Learning Analitics) para poñer en marcha propostas máis flexibles, globalizadas, inclusivas e multilenguaxe na educación Infantil e Primaria.
Desenvolvemento autónomo dos procesos de ensino e TIC. As TIC abriron novos escenarios e posibilidades para reforzar a autonomía nos procesos de aprendizaxe e a avaliación formativa Neste tema abordaranse a implementación do e- portfolio e as Contornas Persoais de Aprendizaxe en Educación Infantil
e Primaria).
Deseño de proxectos de innovación educativa mediados por TIC. Exemplos de boas prácticas. Neste tema presentaranse e analizarán exemplos de boas prácticas de innovación educativa con TIC. Seleccionásense experiencias (derivadas de proxectos europeos e nacionais), programas ( etwinning, entre outros) e identificaranse as claves de éxito e posibles aplicacións en educación Infantil e Primaria.
Políticas e recursos institucionais para a integración das TIC na aula e centro educativo. Finalmente presentaranse e analizarán con criterio académico as políticas e programas de implementación de TIC nacionais e autonómicos así como os principais recursos dispoñibles nos centros educativos galegos.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A3 A17 B8 B11 C9 6 6 12
ICT practicals A17 B8 6 12 18
Supervised projects B9 B11 C6 C7 1 1 2
Student portfolio B4 B11 C6 C12 2 2 4
Online forum B2 B8 2 8 10
Document analysis B2 B4 2 16 18
Mixed objective/subjective test A3 A17 B2 B4 C9 C10 2 6 8
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Realizarase ao inicio de cada unidade temática, ou cando através do seguimento do traballo de aula e individual, se perciba a necesidade de aclarar ou introducir conceptos esenciais ou novidosos.
ICT practicals Asesoramento aos grupos de traballo para o manello das ferramentas tecnolóxicas. Basearanse no traballo con distintos recursos na rede, con distintos programas de software gratuíto e ferramentas de autor e coa pizarra dixital. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos demais grupos.
Supervised projects Atención personalizada para a realización das actividades ou tarefas e das lecturas correspondentes.
Student portfolio O alumnado terá que realizar unha recolleita dos contidos elaborados na aula para a partir de aí, analizalos, interpretados e enriquecer as opinións propias coas achegas dos autores propostos na bibliografía adxuntada ou outros autores lidos polo alumnado.
Online forum Asesoramento aos grupos de traballo para o manello das ferramentas tecnolóxicas. Utilización do foro da aula virtual moodle da UDC.
Document analysis Indicaranse na aula as que teñen caracter obrigatorio e as que teñen un caracter opcional.
Mixed objective/subjective test A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da que o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados en torno ás diferentes dinámicas de traballo ao longo da materia.

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Student portfolio
Description
Estas actividades desenvolveranse coa supervisión periódica do profesor da materia. Nesta supervisión solventaranse as dudas que poidan presentarse e daranse indicacións sobre as diversas fases de elaboración.

O alumnado non asistente deberá establecer comunicación co profesor para a preparación da materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
ICT practicals A17 B8 Prácticas entregadas no apartado de tarefas de moodle do uso das TIC. 20
Supervised projects B9 B11 C6 C7 En relación cos traballos tutelados valorarase:
- A consideración y a resposta de todos los puntos do Guión do Portafolio
- A adecuación metodolóxica das propostas de traballo.
- A profundidade do contido.
- O dominio das aplicacións utilizadas na elaboración das propostas educativas.
- A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
20
Student portfolio B4 B11 C6 C12 Elaboración dun portafolio individual dixital en google site o nunha ferramenta web. 30
Mixed objective/subjective test A3 A17 B2 B4 C9 C10 A proba mixta consistirá en dar resposta a varias cuestións que implicarán un tratamento global e integrado dos contidos abordados ao longo da materia. 30
 
Assessment comments

1. ASSESSMENT OPTIONS:

Option A

Full-time students: minimum 80% attendance/participation in class activities:

a) Preparation and presentation of individual and small group work in moodle (40%).

b) A written exam on the contents of the subject (30%).

c) Digital portfolio (30%).

Option B.

Students with recognition of part-time dedication and academic exemption from attendance, according to the regulations. Students with a minimum attendance/participation in class activities of 80%:

a) Preparation and presentation of work and digital portfolio (50%).

b) A written exam on the contents of the subject (50%).

2. ADDITIONAL OBSERVATIONS:

1- To pass the subject it is necessary to obtain a score of 50% of the weight of each of the parts subject to evaluation (supervised work, digital portfolio and multiple choice test).

  2- The supervised work will be presented before the date of the official exam (in order to take the exam it is an essential condition to have submitted and approved the work).

  3- It is advisable to have a laptop or tablet in all sessions, although they will be held in the multimedia classroom. Individual or group work by students must be original. Any copied work will suppose the suspense of the subject and the evaluation in the corresponding call. For evaluation purposes, the same work cannot be used for several subjects, except in activities programmed in a coordinated manner.

4- Virtual classes in Micorsoft Teams and moodle.

5- The individual or group works of the students must be original. Any copied work will suppose the suspense of the subject and the evaluation in the corresponding call. For evaluation purposes, the same work cannot be used for several subjects, except in activities programmed in a coordinated manner.

6- "The fraudulent performance of tests or evaluation activities, once verified, will directly imply the qualification of failing in the call in which it is committed: the student will be graded with "fail" (numerical grade 0) in the call of the academic year, both if the offense is committed on the first opportunity and on the second. For this, their qualification will be modified in the first opportunity record, if necessary

".


Sources of information
Basic Jordi Adell... [et al.] (2007). Introducción temprana a las TIC : estrategias para educar en un uso responsable en Educación Infantil y Primaria. Madrid : Ministerio de Educación y Ciencia ,Secretaría General Técnica, [2007].
Barroso Osuna,J. Cabero Almenar, J. (2010). La investigación educativa en TIC : visiones prácticas. Madrid : Síntesis
Ambrós Pallares, A. (2011). 10 ideas clave: Educar en medios de comunicación: la educación mediática. . Barcelona: Graó
Rodríguez Calderón, L.; Rodríguez Machado, E.; Álvarez Fernández, I. (2016). Aplicacións para a atención á diversidade: uso dos dispositivos móbiles nas aulas de PT e AL. Eduga: revista galega do ensino, ISSN-e 2171-6595, Nº. 71, 2016
Rodríguez Machado, E. (2015). Aproximación teórica a Edixgal. Libro digital de Educación Física. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, ISSN-e
Salinas, J.; Benito Croseti, B. Perez i Garcias, A. y Gisbert, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. . RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 21(1), 195-213.
Rodríguez Machado, E.; Veiga Río, E.; Sobrino Josenje, S. (2017). Competencia dixital do profesorado na utilización do libro digital E-Dixgal en Galicia. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, ISSN-e 2386-7418, Nº. Extra 13, 2017,
Consellería de Educación, Cultura e Deporte (2023). Competencias profesionais docentes. https://www.edu.xunta.gal/portal/node/17543
Rodríguez Machado, E. (2020). Están formados os educadores para traballar con E-Dixgal no ensino?. Revista Eduga 79. Xunta de Galicia
Cabero, J.; Llorente Mejuto, M.C. y Morales-Lozano, J.A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. . RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 21 (1), 261-279.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2022). Kit digital INTEF. . https://formacion.intef.es/course/view.php?id=2
Eduardo Rodríguez Machado, Emilio J. Veiga Río (2019). La formación del profesorado en entornos virtuales: el libro digital de Galicia E-Dixgal. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=763799&orden=0&info=open_link_libro
Cabero, J. (2013). La formación virtual en el nuevo entramado 2.0. En J.I Aguaded, y J. Cabero (Coords), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad (pp.23-51). . Madrid: Alianza editorial.
Emilio J. Veiga Río, Eduardo Rodríguez Machado, Rocío Rodríguez-Padín (2023). La innovación educativa: transformación digital. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=920343
BOE. Ley Protección de Datos (2018). Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales.. BOE» núm. 294, de 6 de diciembre de 2018, páginas 119788 a 119857
Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa.. En J. Gimeno (Ed.), Cambiar los contenidos, cambiar la educación. Madrid: Morata
Barroso Osuna J.; Cabero Almenara J. (coords.) (2016). Nuevos escenarios digitales. Pirámide
Rodríguez Machado, E.; Veiga Río, E.; González-Sanmamed, M. (2015). O Proxecto Abalar e o Libro Dixital en Galicia (Edixgal). Revista de estudios e investigación en psicología y educación, ISSN-e 2386-7418, Nº. Extra 13, 2015,
Consellería de Educación, Cultura e Deporte (2023). Plan Anual de formación del profesorado para el curso 2023-24. https://www.edu.xunta.gal/portal/es/node/40328
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2020). Plan Digital. Descripción y Guía. https://intef.es/wp-content/uploads/2020/07/2020_0707_Plan-Digital-de-Centro_-INTEF.pdf

Complementary

- Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.)(2013). Entornos personalizados de aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Alicante: Marfil.

- Cebreiro, B. (2008). Plataformas y recursos para educar en comunidad. En Salinas, J. (Coord.), Innovación educativa y uso de las TIC (pp. 53-65). Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.

- Cobo, C., Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Co lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius/Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. E-book de acceso gratuito Recuperado (25-5-2013),de http://www.publicacions.ub.edu/ficha.aspx?cod=07458

- Cobo, C., Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona/México DF: Grup de Recerca d'Interaccions Digitals/Universitat de Vic. Flacso México. E-book de acceso gratuito Recuperado (25-5-2013) http://www.planetaweb2.net/

- García-Valcárcel, A. y Tejedor Tejedor, F.J (2018). Valoración del trabajo colaborativo en los procesos de enseñanza-aprendizaje en entornos escolares con alto nivel TIC. Estudios sobre Educación, 34, 155-175.

- García-Valcárcel, A. y Basilotta Gómez-Pablos, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. RIE. Revista de investigación educativa, 35 (1) 113-131.

- Salinas, J. (2013). Enseñanza Flexible y Aprendizaje Abierto, Fundamentos clave de los PLEs. En Castañeda. L. y Adell, J. (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 53-70). Alcoy: Marfil. Recuperado (25-5-2013) de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30410/1/capitulo3.pdf

- Informe de la Sociedad Digital 2017 - Telefónica https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/625/

- Colás Bravo, M.; Pablos Pons, J.; Ballesta Pagán, J. (2018) Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. Revista de Educación a Distancia. Núm. 56, Artic. 2, 32-01-2018 http://www.um.es/ead/red/56/colas_et_al.pdf

Revistas especializadas y abiertas on line:

Educación 3.0.

Edutec : revista electrónica de tecnología educativa.- Universidad de Las Islas Baleares, UIB. Cra. de Valldemossa, km 7.5. Palma (Illes Balears)

Enlaces : Un espacio de reflexión digital.- Ministerio de Educación (Chile), Centro de Educación y Tecnología. Alameda 1371, Santiago (Chile).

Horizonte : informática educativa.- Horizonte Informática Educativa SRL. Buenos Aires (Argentina).

Quaderns digitals.- Centre d'Estudis Vall de Segó, Joaquin Rodrigo 3, Faura (Velencia).

Red digital : Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas.- Ministerio de Educación y Ciencia (España), Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa, CNICE. C/ Torrelaguna 58, 28027 Madrid (España).

Web educativas:

Identidade Dixital: https://eventos-edu.xunta.gal/identidade-dixital

E-Dixgal: http://www.edixgal.com

https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/es/noticia/e-dixgal-implantacion-del-libro-digital-en-los-centros-educativos

Edmodo: http://www.edmodo.com

EspazoAbalar: https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/es

Procomún: http://procomun.educalab.es/

Aula Nova: https://eventos-edu.xunta.gal/aulanova#inicio

STEM LabGalicia:  http://stemlab.gal

Educación Dixital: http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/1_edudixital_2018_portal.pdf


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

- It will be necessary for the student to previously acquire basic digital skills at the user level of two computer and telematic means (elaboration of texts and digital presentations, basic edition of digital formats, text, images, audio, video, Internet navigation and communication, security na rede).

- Constancia does not work throughout the four-month period. The subject requires great dedication, but if this dedication is continuous or the students will end the semester with the necessary preparation to pass the subject.

- Regular attendance to the class sessions that ensures the orientation of your study by the teacher and the necessary guidance to address the content blocks. It also constitutes an important space for the negotiation of group activities. In the whole or group sessions, expose the aspects to be worked on in the laboratory practices.

- Follow-up and dedication in all laboratory practices and obligatory practices for individual sex and/or group. Ensure the quality of the final reports that are delivered.

- Collaboration and balanced participation in the work team. Adequate planning of group tasks (distribution of time, effort and constant dialogue with teachers).

- Use of moodle and Teams to develop the methodologies collected in the Teaching Guide in case of confinement.

- Adequate use of the tutorials throughout the four-month period (review and follow-up of practices, support for individual study).



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.