Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
E1: Examinar e interpretar a normativa aplicable aos centros docentes. |
A2 |
E2: Fomentar a participación da comunidade educativa e a promoción da imaxe externa. |
A6 |
E6: Desenvolver, entre as propostas de boas prácticas, un liderado acorde coas necesidades dos centros educativos. |
A7 |
E7: Desenvolver procesos de avaliación de programas, servizos e estratexias e recursos de intervención educativa en distintos contextos. |
A11 |
E11: Analizar materiais curriculares e as súas relacións e implicacións en modelos e proxectos curriculares para as actuais sociedades do coñecemento e informacionais. |
A14 |
E14: Xustificar a organización dos centros escolares por proxectos. |
A37 |
E37: Coñecer as políticas, os modelos e as prácticas igualitarias de calidad e innovación educativa, para poder implementalas e promovelas nas institucións educativas. |
B1 |
CB6: Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, en moitas ocasións nun contexto de investigación. |
B2 |
CB7: Que o estudantado saiba aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
CB8: Que o estudiantado sexa capaz de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B4 |
CB9: Que o estudantado saiba comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B5 |
CB10: Que o estudantado posúa as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo. |
B7 |
G2: Facilitar a mediación, xestión e resolución de conflitos, fomentando a non violencia, a prevención da conflictividade e a convivencia. |
B8 |
G3: Liderar e fomentar o traballo en equipo. |
B9 |
G4: Xestionar o cambio e a innovación. |
B12 |
G7: Motivar a equipos de profesionais da educación. |
B13 |
G8: Comunicar obxectivos e estratexias educativas. |
B14 |
G9: Dirixir estratexicamente: planificar, implementar e avaliar plans e proxectos dos centros educativos. |
B15 |
G10: Promover a formación do profesorado e a creación de redes de aprendizaxe colaborativo intra e interinstitucionais. |
B16 |
G11: Integrar coñecementos e perspectivas para exercer a función directiva de maneira informada, xusta, crítica, comprometida, democrática, distribuída e solidaria. |
C1 |
T1: Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas línguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
T2: Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma extranxeiro. |
C3 |
T3: Empregar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercizo da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
T4: Desenvolverse para o exercizo dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humáns e a perspectiva de xénero. |
C5 |
T5: Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
T6: Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables. |
C7 |
T7: Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social. |
C8 |
T8: Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C9 |
T9: Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer plazos e cumplilos. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Adquirir unha visión de conxunto do desenvolvemento da dirección de institucións educativas desde a diversidade de perspectivas que a configuran, tanto en ámbitos estatais como internacionais. |
AM1 AM14 AM37
|
BM12 BM13 BM14 BM16
|
CM5 CM6
|
Concebir a dirección de centros educativos como un proceso continuado de negociación e construcción de significados, orientacións, decisións, estratexias e accións determiñadas. |
AM1 AM2 AM6 AM14 AM37
|
BM1 BM7 BM8 BM9 BM12 BM13 BM14 BM15 BM16
|
CM7 CM8
|
Interpretar a función directiva, o liderazgo e a organización de institucións educativas desde perspectivas epistemolóxicas, reglamentarias, profesionais e axiolóxicas. |
AM1 AM2 AM6 AM7 AM11 AM14 AM37
|
BM1 BM5 BM7 BM8 BM9 BM12 BM13 BM14 BM16
|
CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Desenvolver unha disposición reflexiva, negociadora, colaboradora, investigadora, igualitaria ey pro-activa en relación ao complexo papel e cometido do liderazgo e da dirección de institucións educativas. |
AM1 AM2 AM6 AM7 AM11 AM14 AM37
|
BM1 BM2 BM3 BM4 BM5 BM7 BM9 BM12 BM13 BM14 BM15 BM16
|
CM1 CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8 CM9
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Conceptualización do liderazgo na dirección de organizacións educativas |
Significado
Características
Perspectivas |
Estilos de liderazgo e cultura da organización |
Liderazgo colexiado e cultura da confianza
Liderazgo sostible e cultura do cambio
Liderazgo comprometido e xustiza social
Liderazgo participativo e comunidades de aprendizaxe |
O papel da dirección na organización e planificación colaborativa das organizacións educativas |
Funcións, dimensións e órganos
Procesos de coordinación, comunicación, colaboración, convivencia e participación democrática
Procesos de seguimento, avaliación, asesoramento, dinamización, innovación e mellora.
Ética e igualdade de xénero
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Aprendizaxe colaborativa |
A2 B2 B3 B7 B8 B12 C2 C6 |
10 |
9 |
19 |
Estudo de casos |
A1 A11 A14 A37 B13 B16 C1 C7 |
6 |
0 |
6 |
Traballos tutelados |
A6 B4 B5 B9 B14 B15 C3 C4 C5 C8 C9 |
0 |
20 |
20 |
Análise de fontes documentais |
A7 B1 |
0 |
25 |
25 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Aprendizaxe colaborativa |
Traballo en pequeno grupo para contrastar puntos de vista sobre a información extraída dos documentos e realización do resume analítico. Se fomentará os grupos mixtos |
Estudo de casos |
Análise de casos presentados en clase pola profesora ou profesionais da educación. |
Traballos tutelados |
Traballo en grupo que implica a realización de traballo de campo en escenarios educativos (estudo de caso), ou a análise do discurso, ou a análise de documentos mais unha argumentación que relacione as evidencias descubertas con fundamentos teóricos para xustificar o estilo de liderazgo posto de manifesto. |
Análise de fontes documentais |
Presentación dos documentos por parte da profesora e lectura e análisis do seu contido por parte do/a estudante. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Sesións de seguimento durante as clases e de titorías ao longo do traballo tutelado que consite nun traballo en grupo que implica a realización de traballo de campo en escenarios educativos (estudo de caso), ou a análise do discurso, ou a análise de documentos mais unha rgumentación que relacione as evidencias descubertas cos fundamentos teóricos para xustificar o estilo de liderazgo posto de manifesto. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A1 A11 A14 A37 B13 B16 C1 C7 |
Os requisitos sobre os que se avaliarán os estudos de caso serán:
- o grao de profundidade e análise dos contidos
- a innovación educativa presenatda
- presentación e claridade na exposición |
20 |
Traballos tutelados |
A6 B4 B5 B9 B14 B15 C3 C4 C5 C8 C9 |
Os critérios/requisitos mínimos a partir dos cales se avaliarán os traballos tutelados serán:
-O grao de profundidade coa que se traballe o contido.
-A utilización dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
-A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
-A presentación e a claridade da exposición. |
80 |
|
Observacións avaliación |
NOTA: A UDC regula a matrícula de estudantes a tempo parcial, criterios que
tamén serán tidos en conta polo profesorado, polo que será
necesario que o alumnado con este tipo de réxime de dedicación, o informe ao profesorado e concerten a maneira na que se desenvolverá o seu proceso de ensino-aprendizace. SITUACIÓNS: A)
Alumnado con dedicación completa: Asistencia/participación nas actividades de clase mínima do 80%. B)
Tanto os/as estudantes a tempo completo como aqueles/as con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica deberá poñerse en contacto coa docente para establecer o traballo a realizar segundo a súa situación profesional e académica
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Vázquez Recio, Rosa (2013). La dirección de centros: gestión, política, ética y política. Madrid: Morata
Alcande, Ana Isabel et al. (2006). Transformando la escuela: comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó
Bolívar, Antonio (2010). El liderazgo educativo y su
papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y
limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9 (2), págs. 9-33
VV. AA. (2010). Monográfico Liderazgo educativo. Organización y gestión educativa
Ball, St. J. (1989). La micropolítica de la escuela: hacia una teoría de la organización. Barcelona: Paidós/Mec
Anderson, Gary L. (2009). Advocacy Leadership. Toward a post-reform agenda in educativon. London: Routledge
Bolívar, Antonio (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe
Hargreaves, Andy y Fink, Dean (2008). El liderazgo sostenible. Madrid: Morata
Hargreaves, Andy (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata
Hargreaves, Andy y Fullan, Michael (2014). Capital profesional. Madrid: Morata
Woods, Peter (2005). Democratic Leadership in educativon. Londen: Sage
Cantó, Natàlia; Castiñeira, Ángel y Font, Anna (2009).
Las fuentes del liderazgo social. Barcelona: Editorial Mediterráneo S.
L.
O’connell, Brian F. Hesselbein i M. Goldsmith (eds.), El
líder del futuro/2. (2007). “Características distintivas de los líderes
exitosos de organizaciones de voluntariado. Pasado, presente y
futuro”,. Barcelona: Ed. Deusto.
Anderson, Gary L. (2014). Educational Leadership,
Politics, and Advocacy, M.A..
http://steinhardt.nyu.edu/alt/edleadership/politics/ |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|