Identifying Data 2023/24
Subject (*) Family Orientation in Contexts Socioeducational Code 652546016
Study programme
Máster Universitario en Estudos Avanzados sobre a Linguaxe, a Comunicación e as súas Patoloxías
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Pérez Crego, María Cristina
E-mail
cristina.pcrego@udc.es
Lecturers
Pérez Crego, María Cristina
E-mail
cristina.pcrego@udc.es
Web
General description En este curso pretendemos que o estudante do mestrado se familiarice ca orientación familiar; que coñeza a súa conceptalización, principios, funcións, así como o valor da escola e e familia como axentes clave no apoio á diversidade do alumnado. Así mesmo, os /as discentes coñecerán as características da metodoloxía científica co fin de comprender a investigación en educación e no eido familiar.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Los estudiantes podrán llevar a cabo la evaluación de trastornos específicos del lenguaje oral, tales como las disartrias,alteraciones del lenguaje en el envejecimiento y trastornos degenerativos, las alteraciones del lenguaje en enfermedades mentales,trastornos del espectro autista, etc
B7 Los estudiantes conocerán las características diferenciales de la intervención en el lenguaje y la comunicación en los ámbitosfamiliar, escolar, clínico y asistencial.
C3 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Discutir críticamente las publicaciones científicas. Diseñar un informe científico que implique definir un problema de investigación, las hipótesis y variables asociadas, así como definir el diseño, la muestra y su modo de selección, las herramientas de recogida de datos y su consecuente análisis y discusión. Integrar los conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios AR1
BR6
CR2

Contents
Topic Sub-topic
1-Conceptualización, fundamentos e principios da orientación familiar. 1.1 O concepto de familia.
1.2 A orientación familiar.
1.3 Fundamentos da orientación familiar.
1.4 Principios da orientación familiar.
1.5 O proceso de investigación.
2-Función e perfil do/a orientadora familiar no contexto da avaliación. 2.1 Funciones do/a orientador/a familiar.
2.2 Rol e perfil do orientador/a familiar.
2.3 Investigación na orientación familiar.
3-Valoración psicoeducativa no ámbito da comunicación e a linguaxe. 3.1Tipos de modelos en orientación familiar.
3.2 A entrevista.
3.3 Técnicas aplicadas á orientación familiar.
4-A atención á diversidade do alumnado con dificultades de comunicación e as relacións familia-escola. 4.1 A atención á diversidade. Conceptualización e exemplos.
4.2 A familia como axente clave de desenvolvemento e apoio.
4.3 A escola como axente clave de desenvolvemento e apoio

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A1 B7 C3 15 5 20
Student portfolio A1 B7 C3 15 5 20
Collaborative learning A1 B7 C3 11 0 11
Oral presentation A1 B7 C3 3 5 8
Guest lecture / keynote speech A1 B7 C3 16 0 16
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, biografías, artígos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos.
Student portfolio Elaborarase un portafolio sobre as actividades realizadas no aula. Cada una das partes do traballo a realizar será abordada teoricamente nas sesións expositivas previamente a fin de que o traballo sirva para reforzar os contidos teóricos, e sexan un apoio para a elaboración do traballo práctico por parte do/da estudante.

Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Collaborative learning Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Oral presentation Exposición verbal a través da que o alumnado e o docente interatúan dun modo ordenado onde, nun primeiro momento, o grupo expón o seu traballo e, en segundo lugar, a docente poderá propoñer cuestións, solicitar aclaracións de certos aspectos de forma dinámica.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte da docente na que se traballarán os contidos que conforman o marco teórico, complementada co uso de presentacións e medios audiovisuais, así como da introdución de cuestións dirixidas ao alumnado en forma de actividades de aula, coa fin de que a aprendizaxe teña un carácter máis dinámico e permita a participación do alumnado.
A estrutura das sesións maxistrais rexerase pola orde establecida nos contidos de aprendizaxe, introducindo teoricamente cada un dos temas e subtemas; ofrecerase ao alumnado bibliografía e documentación adicional para afondar no tema; e o traballo teórico complementarase en cada sesión coas actividades que se levarán a cabo correspondentes ás fases do proceso de investigación.

Personalized attention
Methodologies
Student portfolio
Description
Para desenvolver as actividades que se encomendan na materia, os/as estudantes contarán co apoio do docente. Para isto, se realizarán titorías tanto presenciais como virtuais e poderán formularse as dúbidas.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Student portfolio A1 B7 C3 A lo largo de las sesiones se irán desarrollando de forma teórica y práctica diferentes actividades sobre los contenidos de la materia. El alumnado deberá desenvolver esos contenidos de forma escrita. Será entregado en la fecha indicada por la docente el primer día de clase. 100
 
Assessment comments





Primeira
oportunidade:


 (a) Alumnado asistente: o
que cumpra co requisito de asistencia dun 80% das sesións. Será avaliado
seguindo os criterios propostos para a "Avaliación" da materia,
sendo necesario que realice e supere as distintas actividades do portafolio.


 (c) Alumnado non asistente:
aquel que non cumpre una asistencia mínima do 80%. Será avaliado unicamente a
través dunha proba mixta, esta proba conterá dúas partes, unha delas (50%)
referida a preguntas sobre os contidos prácticos da materia e a outra (50%)
na que se avalíen os contidos teóricos con preguntas obxectivas. Debe acadar
o 50% da calificación en cada unha das metodoloxías de avaliación para
superar a materia.


 Os traballos serán entregados fundamentalmente en formato
dixital, e nos casos que a entrega sexa en papel este deberá ser reciclado,
evitándose o uso de plásticos. Ademais recoméndase a utilización dunha
linguaxe non sexista e non discriminatoria.


Ante a detección de conductas indebidas realizadas
polo alumnado no eido académico, no Regulamento
disciplinar do estudantado da UDC se establece a:


Cualificación
de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da
materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con
“suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso
académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira
oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a
súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Segunda
oportunidade:


O alumando fará unha única proba na data do exame oficial. Para superar
a materia necesitará obter polo menos 5 puntos sobre os 10 posiblse.



Sources of information
Basic

Ciscar Cuñat, E. (2009). Orientación familiar de la capacidad a la funcionalidad. Tirant lo Balnch

Bofarull, Ignasi de. (2013). Fortalezas y competencias de la familia: bases para la orientación y mediación familiar. Universitat Internacional de Catalunya

Loizaga, F. (2016).Evaluación del apego-attachment y los vínculos familiares : instrumentos para el diagnóstico familiar en la infancia y la adolescencia.CCS

López, Larrosa. S. (2009). La relación familia-escuela: guía práctica para profesionales. CCS

Martínez González, M. de C. (2009). Orientación familiar: contextos, evaluación e intervención. Sanz y Torres

Phil Wood, J. S. (2017). Investigar en educación: conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea

Smull, E., Wachtel., J., Wachtel, T. y Bethlehem, PA. (2013).El poder de la familia : involucrando a las familias y colaborando con ellas. International Institute for Restorative Practices

Álvarez González, M. y Bisquerra Alzina. R. (2012). Orientación educativa: modelos, áreas, estrategias y recursos. Wolters Kluwer

Boris Cyrulnik y Marie Anaut (Coords.). (2018). Resiliencia y adaptación: la familia y la escuela como tutores de resiliencia. Gedisa.

Bazán Ramírez,A., Castellanos Simons,D. y Limón Fernández, A. (Coord.) (2015). Familia-escuela-comunidad. II, Investigación en psicología y educación. Universidad Autónoma del Estado de Morelos

López Larrosa, S. y Escudero Carranza, E. (2013). Familia, evaluación e intervención. CCS

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.