Identifying Data 2023/24
Subject (*) Methodogical for the Galician and Spanish education of the languages and the literatures in Secondar Code 652608822
Study programme
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Letras
Coordinador
Peñasco González, Sandra
E-mail
sandra.pgonzalez@udc.es
Lecturers
Maceiras Lafuente, Andrea
Peñasco González, Sandra
E-mail
andrea.maceiras@udc.es
sandra.pgonzalez@udc.es
Web
General description Materia que ten por obxectivo mostrar ao alumnado as diversas focaxes metodolóxicas existentes para o ensino de linguas e literaturas e reflexionar sobre a súa idoneidade no marco da didáctica das linguas e literaturas galega e castelá na Educación Secundaria.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Elaborar propostas baseadas na adquisición de coñecementos, destrezas e aptitudes intelectuais e emocionais.
A17 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A19 Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A20 Transformar os currículos en programas de actividades e de traballo.
A21 Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A22 Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A23 Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A24 Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo.
A25 Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To value the importance of innovation and research as strategies for improving the quality of education in the field of Language. AJ19
AJ23
AJ25
CC5
CC6
CC8
Developing the key aspects of the teachers' initial formation in Spanish Literature AJ21
AJ22
CC1
CC4
CC7
To critically analyse the curriculum for kindergarten and primary education for Spanish Language and Literature, the teaching practices, and the usual didactic materials. AJ17
AJ20
AJ24
CC3
To formulate proposals on research and innovation in the field of education. AJ3
CC7
Coñecer metodoloxías innovadoras para as didácticas das linguas e literaturas, valorar os seus beneficios e as dificultades que conlevan AJ17
AJ19
AJ21
AJ23
AJ24
AJ25
CC3
CC6
Achegarse ás fontes de información máis novas cunha visión pedagóxica para deseñar propostas didácticas que as inclúan AJ3
AJ19
AJ20
AJ21
AJ23
AJ25
CC3
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. Metodoloxías didácticas nas aulas de Lingua 1.1. Métodos para o desenvolvemento da Competencia Comunicativa Lingüística oral e escrita
1.2. Experiencias innovadoras
2. Metodoloxías didácticas nas aulas de Literatura 2.1. Métodos para o desenvolvemento da Competencia Literaria e Lectora
2.2. Experiencias innovadoras
3. Outras competencias chave e métodos didácticos no ensino da Lingua e Literatura 3.1. Competencias chave e ODS
3.2. A Competencia Dixital na aula de Lingua e Literatura

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A3 A21 A19 C4 C5 C6 C7 C8 12 20 32
Workbook A17 A21 A24 A25 A19 0 10 10
Supervised projects A20 1 12 13
Long answer / essay questions A19 C1 1 13 14
Workshop A21 A22 A23 A25 A19 C1 C3 14 14 28
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A modo de introducións ou visións sintéticas dirixidas a todo o grupo, ofreceranse algunhas sesións en que o profesor se valerá do método expositivo.
Workbook Proporcionaráselle ao alumnado materiais de lectura que servirán de base tanto para traballar nos obradoiros como para fomentar a súa participación nas sesións maxistrais.
Supervised projects Realización dun traballo tutelado, relacionado con calquera aspecto dos tratados no programa docente. Este será fundamental no momento de o alumnado superar con éxito a materia, na medida en que dá índice da súa madurez científica.
Long answer / essay questions Con esta proba preténdese determinar tanto os coñecementos adquiridos polo alumnado durante o curso como a súa competencia en expresión escrita, a súa capacidade de relación e a súa madurez crítica.
Workshop Coa finalidade de aprofundar no estudo de distintas cuestións relacionadas co ámbito da materia, combinaranse diversas metodoloxías e probas (exercicios de resumo, solución de problemas, prácticas guiadas, discusións, etc.), nalgúns casos facendo previamente as lecturas que o profesor/a estableza.


Personalized attention
Methodologies
Workbook
Workshop
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Long answer / essay questions
Description
Calquera dúbida de carácter individual ou grupal será atendida no horario de titoría, tanto se ten que ver coas actividades no obradoiro como co traballo titelado, as lecturas ou a de ensaio.

O alumnado de matrícula parcial e/ou con dispensa académica realizará os traballos e tarefas de forma individual, con entregas nas datas marcadas polo docente, e terá atención personalizada no horario de titorías, para aclarar
dúbidas sobre os traballos e tamén sobre o marco teórico e práctico da materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workbook A17 A21 A24 A25 A19 Valoración da comprensión da(s) obra(s) lida(s) e das capacidades de análise, razoamento, relación e organización das súas posibilidades na didáctica da lingua 10
Workshop A21 A22 A23 A25 A19 C1 C3 Valorarase a participación do/ a estudante nas diferentes actividades levadas a cabo na aula, tanto escritas como orais. É necesaria a asistencia ás aulas 10
Guest lecture / keynote speech A3 A21 A19 C4 C5 C6 C7 C8 Atención, colaboración e participación nas aulas maxistrais 10
Supervised projects A20 Realización dun traballo tutelado (que poderá ser individual ou grupal) 60
Long answer / essay questions A19 C1 A través dunha actividade teórica ou práctica, o alumnado deberá mostrar o seu grao de asimilación das nocións e dos recursos que se lle presentaron, así como do seu aproveitamento didáctico 10
 
Assessment comments
Para aprobar a materia será necesario superar todas as partes que a integran, polo que, en cada unha delas, haberá que obter como mínimo o 50% da puntuación máxima. Na segunda oportunidade, o alumnado só repetirá as partes que suspendese na primeira, e manterá a nota das que superase.

O sistema de avaliación (en ambas as oportunidades) será o mesmo tamén para aquel alumnado con dispensa académica.



Recoméndase que os envíos dos traballos se fagan por vía telemática. Se non fose posible a entrega telemática da versión definitiva, habería que imprimir o documento a dobre cara (e en papel reciclado) e absterse de utilizar plástico na encadernación. Canto aos borradores, o mellor é non imprimilos.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso (nota númerica 0) na convocatoria en que se cometa.   

Débese facer un uso sostible dos recursos, con vistas á prevención de impactos negativos sobre o medio natural.



Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

Sources of information
Basic

Bordons, G. y Díaz-Plaja, A. (Coords.) (2005). Enseñarliteratura en Secundaria. Barcelona: Graó.

Coto, B. D. (2006). La escritura creativa en las aulas (2.ªed.). Barcelona: Graó.

Guijarro Ruiz, P.e Caro Valverde, M.ª T. (Coords.) (2015). Didáctica de la lengua y educación literaria. Madrid: Pirámide.

Mata Anaya, J., Núñez Delgado, M.ª P. e Rienda Polo, J. (Coords.)(2015). Didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Pirámide.

Mata Anaya, J. (2008). 10 ideas clave: animación a lalectura. Barcelona: Graó.

Pardo de Neyra, X. (2017): Didáctica da lingua e da literatura galegas, Silleda: Edicións Fervenza

_____ (2021): O abecedario no país das alvarizas, Coruña: Medulia Editorial

_____ (2018): Terra e memoria: a Terra de Miranda no proxecto territorial galego. Estudo e contextualización dun paradigma literario, Lugo: Concellos d'A Pontenova, Trabada e Riotorto, Deputación de Lugo et alii

_____ (2020): A transformación feminina da realidade, Vigo: Universidade de Vigo.

Peñasco González, S. (2021). Una experiencia didáctica alrededor del audiolibro en Lengua Castellana y Literatura (4º de ESO). Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, Vol. 23, Nº 2, 155-183.

_____ (2021). Reinventando la emblemática. Una experiencia didáctica interdicisciplinar con adultos: #emblemasXXI. Observar, Nº. 15, 104-127.

Peñasco González, S. y Conde Noguerol, E. (2022). El papel de las humanidades digitales en la enseñanza media de lengua castellana y literatura. Un análisis crítico. Transformación digital docente. La gestión sostenible de las organizaciones educativas / coord. por María Dolores Díaz Noguera, Carlos Hervás-Gómez, Pedro Román Graván, María de los Ángeles Domínguez González, 58-73.

Ruiz Bikandi, U. (Coord.) (2011a). Didáctica de la lengua castellana y la literatura.Barcelona: Graó.

Ruiz Bikandi, U. (Coord.) (2011b). Lengua castellana y literatura.Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.