Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A33 |
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A34 |
Coñecer estratexias didácticas para desenvolver representacións numéricas e nocións espaciais, xeométricas e de desenvolvemento lóxico. |
A35 |
Comprender as matemáticas como coñecemento sociocultural. |
A36 |
Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación. |
A39 |
Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable. |
A40 |
Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados. |
A41 |
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B9 |
Autonomía na aprendizaxe. |
B10 |
Capacidade de análise e síntese. |
B11 |
Capacidade de busca e manexo de información. |
B25 |
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar as principais características que definen o xogo
|
A33 A35 A36
|
B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11
|
C3 C4 C6 C8
|
Revisar críticamente as teorías clásicas do xogo e a súa relación coa aprendizaxe
|
A33 A35 A36
|
B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8
|
Analizar e valorar as transmisións que se producen nos xogos
|
A35
|
B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11
|
C1 C4 C8
|
Clasificar xogos desde distintas categorizaciones
|
A35
|
B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C6
|
Analizar xogos tradicionais e o seu potencial educativo
|
A35
|
B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11
|
C3 C4 C6 C7
|
Deseñar propostas de xogos adaptadas ás etapas de desenvolvemento cognitivo e emocional do alumnado
|
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C3
|
Desenvolver propostas didácticas de xogos desde unha perspectiva curricular, dando especial importancia aos obxectivos relacionados coas matemáticas
|
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C1 C3 C6 C8
|
Planificar propostas nas que se integren as intelixencias múltiples e en articular a intelixencia emocional, na aprendizaxe das matemáticas
|
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8
|
Aplicar un enfoque STEAM ás propostas de xogos
|
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
C1 C3 C4 C6
|
Potenciar a utilización de recursos TIC
|
A33 A34 A35 A36 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25
|
|
Utilizar o traballo colaborativo como estratexia de aprendizaxe e de optimización de resultados
|
A33 A34 A35 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11
|
C4 C6 C7
|
Potenciar a capacidade de valoración e crítica construtiva a través das avaliacións colaborativas e entre pares |
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11
|
C4 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Conceto de xogo |
O xogo como valor cultural universal
Características do xogo
Teorías clásicas sobre o xogo
Relación entre o xogo e a aprendizaxe
Relación entre o xogo e o desenvolvemento infantil
Distintas clasificacións dos xogos
Transmisións nos xogos
O xogo e o desenvolvemento das intelixencias múltiples |
Aplicación didáctica do xogo ás matemáticas
|
Deseño de xogos
Deseño de propostas didácticas
Elaboración de recursos para a realización de xogos
Propostas transversais e STEAM
Pensamento computacional
Deseño de dinámicas que integran as matemáticas e as intelixencias múltiples |
Recursos
|
Elaboración de portafolios dixitais
Comunicación multimedia
Revisión do currículo de Educación Infantil
Criterios para a selección de fontes fiables
Recursos e propostas TIC e TAC
|
Estratexias de avaliación
|
Deseño colaborativo de rúbricas
Avaliación entre pares
Avaliación a través do portafolio |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A41 B1 B25 C6 C7 C8 |
1 |
0 |
1 |
Análise de fontes documentais |
A33 A34 A35 A36 A41 B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 |
2 |
8 |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
5 |
35 |
40 |
Lecturas |
A33 A34 A35 A36 B1 B3 B4 B5 B9 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C8 |
2 |
8 |
10 |
Portafolios do alumno |
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
4 |
16 |
20 |
Proba mixta |
A39 B1 B2 B3 B4 B9 B10 C1 C6 C7 C8 |
2 |
2 |
4 |
Presentación oral |
A41 B1 B2 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A33 A34 A35 A36 B11 |
13 |
7.5 |
20.5 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Activdades de introdución e motivación, baseadas en xogos colaborativos e apoiadas en recursos dixitais. |
Análise de fontes documentais |
Revisión guiada de distintas fontes e recursos para a análise e recensión colaborativa de teorías sobre o xogo. |
Aprendizaxe colaborativa |
Realización colaborativa de traballos tutelados: investigación, lectura guiada, deseño de xogos, proposta didáctica, elaboración de recursos como soporte de xogos, elaboración de dinámicas matemáticas/emocións e elaboración de presentacións multimedia dos resultados. |
Lecturas |
Lectura guíada e colaborativa do texto Intelixencia emocional, de Daniel Goleman. |
Portafolios do alumno |
Elaboración en equipos dun portafolio dixital no que se organizarán os procesos e resultados de aprendizaxe, así como as distintas avaliacións (heteroevaluación e avaliación entre pares) e reflexións sobre a materia. |
Proba mixta |
Proba escrita teórico-práctica na que se dará especial importancia á aplicación e á reflexión sobre os contidos da materia. |
Presentación oral |
Presentacións en equipo dos distintos traballos tutelados, co apoio de recursos multimedia. Para a presentación dos recursos creados elaborarase un vídeo que documente o proceso. |
Sesión maxistral |
Exposición dos distintos temas na que se presentará a información necesaria así como a orientación para a comprensión dos temas tratados e o posterior desenvolvemento das actividades planificadas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Portafolios do alumno |
Proba mixta |
Aprendizaxe colaborativa |
Lecturas |
Sesión maxistral |
Actividades iniciais |
Análise de fontes documentais |
Presentación oral |
|
Descrición |
A atención personalizada consistirá no acompañamento a cada alumno/a en o seu proceso de aprendizaxe, a través da interacción na aula, o correo electrónico e mediante reunións individuais ou en pequeno grupo no horario de tutorías. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Portafolios do alumno |
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
Documento dixital elaborado en equipos, no que se reflectirán os procesos, resultados, recursos utilizados, reflexións e avaliacións das distintas actividades. |
15 |
Proba mixta |
A39 B1 B2 B3 B4 B9 B10 C1 C6 C7 C8 |
Proba escrita sobre os contidos da materia, na que se dará especial importancia á aplicación e á reflexión. Esta proba poderá ser de realización voluntaria, se os resultados no resto de apartados son moi satisfactorios. Nese caso, a porcentaxe de cualificación repartirase entre o portafolio (5%) e o traballo colaborativo (10%). |
15 |
Aprendizaxe colaborativa |
A33 A34 A35 A36 A39 A40 A41 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
Realización en equipo de las siguientes actividades tuteladas: investigación, lectura guiada, diseño de juegos, propuesta didáctica, elaboración de recursos como soporte de juegos, y elaboración de dinámicas matemáticas/emociones |
30 |
Lecturas |
A33 A34 A35 A36 B1 B3 B4 B5 B9 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C8 |
Lectura guiada e colaborativa do texto Intelixencia emocional de Daniel Goleman. |
10 |
Análise de fontes documentais |
A33 A34 A35 A36 A41 B1 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 |
Procura, selección e organización guiada de información procedente de distintas fontes e recursos para a análise colaborativo de teorías sobre o xogo. |
15 |
Presentación oral |
A41 B1 B2 B4 B5 B9 B10 B11 B25 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
Presentacións en equipo con apoio de recursos multimedia sobre os traballos tutelados realizados. Para a presentación do recurso creado elaborarase un vídeo |
15 |
|
Observacións avaliación |
Os alumnos/as que non acaden ol 80% na asistencia a clase ou el 50% na proba obxectiva avaliaranse nunha proba final escrita. Na segunda oportunidade os alumnos/as avaliaranse únicamente pola cualificación do exame final. o alumnado terá dereito a avaliarse en calquera das linguas vehiculares nas que se imparte a materia. En cumprimento da norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na Universidade da Coruña” (Art. 6.b) e as “Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario (Art. 7º.3), as medidas específicas para a atención ao alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia son as seguintes: este alumnado poderá acollerse á realización dunha proba obxectiva escrita como único procedemento de avaliación e cualificación ou terá a posibilidade de participar nas actividades de aula, asistindo parcialmente ás sesións (mínimo un 30% de participación) e formando parte dun dos grupos de traballo existentes. Neste caso, a proba obxectiva suporá o 70% da cualificación e os resultados do traballo de aula representará o 30%. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. KAIROS |
.- HUIZINGA, J. : Homo Ludens. Alianza Ed. Madrid. 1972
.- CHATEAU, J. : Psicología de los juegos infantiles. Kapelusz.Buenos Aires. 1973.
.- ELKONIN,D.B.: Psicología del juego. Pablo del Rio. Madrid. 1980
.- BANDET e SARAZANAS: El niño y sus juguetes. Narcea.Madrid.72 .- - ( ... específica en cada tema. )
.- UNICEF : Juegos de todo el mundo. Edilán. 1978
.- BELL e CORNELIUS: Juegos con tablero y fichas. Labor. 1990
.- PERELMAN, Ya.I.: Problemas y experimentos recreativos. Mir, 1983.
.- RODRIGUEZ VIDAL, R.: Diversiones Matemáticas. Reverte, 1985. AGOSTINI, F.:
.- Juegos de lógica y matemáticas. Pirámide, 1990.
.- BELL, R y CORNELIUS, M.: Juegos con tablero y fiches. Labor, 1990.
.- BOLT, B.: Actividades Matemáticas. Labor, 1988
.- BOLT, B,: Divertimentos matemáticos. Labor, 1988.
.- BOLT, B.: Aún más actividades Matemáticas. Labor, 1989.
.- CARLAVILLA, J.L. y FERNANDEZ; M.: Construcción y Aplicaciones Didácticas de los cuadrados Mágicos I. Proyecto Sur 2000.
.- CARLAVILLA, J.L. Si hay una X ¡¡¡hay matemáticas!!! Proyecto Sur, 2005.
.- DEULOFEO, J.: Una recreación matemática: historias, juegos y problemas. Planeta, 2001.
.- DORAN, JODY L. y HERNÁNDEZ, E.: Las Matemáticas en la vida cotidiana. Addison-Wesley, 1999.
.- FERRERO, L.: El juego y la matemática. la Muralla, 1991.
http://www.freeworldgroup.com/games4/gameindex/3dlogicgame.html
http://curiosidadesyjuegos.blogspot.com/
http://acertijosymascosas.com
http://www.freeworldgroup.com/games6/gameindex/lilly-hop.htm
http://acertijosymascosas.com/juegos/bloxorz/
http://www.gamegecko.com/puzzlequest.php
http://bezumie.com/ram/index.php
http://www.biometricgames.com/re/
http://www.minijuegos.com/juegos/jugar.php?id=444
http://juegosdeescape.es/?page_id=178
http://acertijosymascosas.com/juegos/puzzle-de-ingreso-en-el-ejercito/
http://www.troyis.com/troyis.php
http://www.freeworldgroup.com/games6/gameindex/math-mountain.htm |
Bibliografía complementaria
|
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. KAIROS |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase
enviar os traballos telematicamente e, de non ser posible, non
utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel
reciclado e evitar imprimir borradores.
Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese
ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos
valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|