Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A13 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A15 |
Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables. |
A32 |
Valorar a relación persoal con cada estudante e a súa familia como factor de calidade da educación. |
A33 |
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A36 |
Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación. |
A38 |
Coñecer os momentos máis sobresaíntes da historia das ciencias e as técnicas e a súa trascendencia. |
A39 |
Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable. |
A40 |
Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados. |
A41 |
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B10 |
Capacidade de análise e síntese. |
B11 |
Capacidade de busca e manexo de información. |
B12 |
Capacidade de organización e planificación. |
B13 |
Capacidade para actuar de maneira sustentable na defensa do medio ambiente. |
B16 |
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
B17 |
Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos. |
B18 |
Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas. |
B25 |
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A33
|
B1 B2 B3
|
|
Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación. |
A36
|
|
|
Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados. |
A38
|
|
|
Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados. |
A40
|
|
|
Capacidade para actuar de maneira sustentable na defensa do medio ambiente. |
|
B13
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
B6
|
C4
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
A39 A41
|
B5 B10 B11 B12
|
C6
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
B25
|
C1 C3 C8
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
A32
|
B16 B17 B18
|
|
Elaborar propostas didácticas que teñan en conta os principios do desenvolvemento sustentable |
A13
|
B13
|
C4
|
Valorar a importancia de concienciarse e adquirir os coñecementos necesarios para actuar sustentablemente e saudablemente |
A13 A15
|
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
- Educación ambiental e desenvolvemento sustentable |
. Perspectiva histórica da educación ambiental (EA). A súa repercusión nas aulas
. Principios, metodoloxía e finalidades de la educación ambiental
. Marco de referencia da EA: o medio como sistema, a complexidade ambiental, a globalización e o desenvolvemento sostible
. A educación ambiental para un desenvolvemento sostible
|
O medio. A súa dinámica, as súas interaccións e a súa problemática |
. Compoñentes do medio natural e social e as súas interrelacións
. O medio natural e a súa dinámica. Aspectos básicos do seu estudo: ciclos, sistemas...
. Problemáticas socioambientais: efecto invernadoiro, incendios forestais, residuos, contaminación das augas, contaminación acústica, relación demografía/pobreza, conflitos bélicos etc. Causas, consecuencias e solucións alternativas
. A pegada ecolóxica
. Ciencia, tecnoloxía e sustentabilidade
|
A educación ambiental e o currículo |
. A ambientalización do currículum. A sustentabilidade nos centros educativos
. Os obxectivos e contidos da educación ambiental e o desenvolvemento curricular
. A educación ambiental: proposta como eixe organizador de contidos
. A Axenda 21 escolar e local: instrumento para a sustentabilidade
|
Actividades e materiais de educación ambiental para un desenvolvemento sustentable. Propostas de intervención educativa e avaliación. |
Actividades de ensino-aprendizaxe para a resolución de problemas concretos do medio. Metodoloxía investigativa
. Estratexias e recursos na educación ambiental
. Actuacións específicas: saídas, actividades prácticas (análise augas, plásticos, contaminación acústica, ...), ecoauditorías...
. Formulacións didácticas e propostas de actuación sostibles.
. Avaliación de programas e proxectos de temática socioambiental. Os indicadores de sustentabilidade |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Laboratory practice |
A13 A36 A38 B2 B5 B12 |
2 |
2 |
4 |
Introductory activities |
A33 B1 B11 C1 |
2 |
0 |
2 |
Guest lecture / keynote speech |
A15 A40 B10 C8 |
11 |
11 |
22 |
Supervised projects |
A39 B3 B16 B17 |
2 |
16 |
18 |
Workbook |
A32 B1 B10 B11 B12 C4 |
0 |
8 |
8 |
Events academic / information |
A13 A41 B1 |
4.5 |
0 |
4.5 |
Field trip |
A36 B6 B16 B18 |
3 |
0 |
3 |
Mixed objective/subjective test |
A39 B2 B10 B13 C1 |
2 |
25 |
27 |
Problem solving |
B2 B17 B25 C3 C6 |
4 |
12 |
16 |
Oral presentation |
A41 B3 B11 B12 |
2 |
4 |
6 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Laboratory practice |
Si se considera necesario se farán determinadas prácticas en función da dispoñibilidade do laboratorio e de materiais adecuados. |
Introductory activities |
Preténdese obter información acerca dos coñecementos do alumnado, así como presentar os obxectivos que se van a tratar: Cuestionario KPSI |
Guest lecture / keynote speech |
Esposición oral con apoyo de material audiovisual y plantexando cuestions para que participe o alumnado e facilitar a aprendizaxe |
Supervised projects |
Metodoloxía que pretende a aprendizaxe autónomo dos estudantes a nivel individual e grupal de modo que o grupo actúe como "comunidade que construe o seu propio coñecemento": material estimular para facer unha ecoauditoría da Facultade |
Workbook |
Lecturas orligatorias e voluntarias de libros e textos de temática socioambiental |
Events academic / information |
Asistencia a seminarios, xornadas...que se realicen na Facultade ou noutras instituciones para completar a formación |
Field trip |
Según o desenvolvemento do curso se poderán levar a cabo as actividades programadas pola Oficina de Medio Ambiente da UDC e a posibilidade de facelas externas ao entorno universitario relacionadas coa problemática socioambiental: visitas a plantas de tratamiento de residuos, parques eólicos... |
Mixed objective/subjective test |
Probas con preguntas abertas de semidesarrollo |
Problem solving |
Resolución de problemáticas socioambientales para que se elabore un plan de actuación a partir dos coñecementos traballados |
Oral presentation |
Exposición oral dos traballos realizados individualmente ou por grupo, plantexando preguntas, aclaracions...sobre a tarefa levada a cabo. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Problem solving |
|
Description |
O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, que non asista ao 80% das clases, e o de dispensa académica de exención de asistencia, non poderá realizar este tipo de traballos por ser necesario a asistencia obligatoria as clases e a realización das actividades prácticas que se levarán a cabo no horario de clase e presencialmente, pero terá atención personalizada, no horario de titorías, presencial ou por Teams, previa solicitude, para aclarar dúbidas acerca do marco teórico e práctico da materia correspondente a súa avaliación e que estarán a súa disposición no campus virtual.
Para o alumnado que asista ao 80% das clases presencialmente se aclararán as dúbidas en titorías ou por Teams, previa solicitude, para completar a documentación, e para a solución de problemas que permitan elaborar adecuadamente o plan de actuación ambiental. Asi mesmo se completaran as pautas para a exposición dos traballos realizados.
As titorías, previa solicitude, poderán ser presenciais ou por Teams tanto individualmente como en grupo. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A39 B3 B16 B17 |
A metodoloxía de estas actividades consistirá nun traballo por grupos, que se desenvolverá do seguinte xeito:
-Procura e consulta de fontes de información (bibliográfica, internet, secretaría, reprografía etc.)
-Elaborar, expor e debater un informe que inclúa as conclusións que se derivan da análise da situación ambiental analizada. |
20 |
Events academic / information |
A13 A41 B1 |
Resumen e reflexión da temática traballada nos eventos que se leven a cabo na materia.
|
10 |
Mixed objective/subjective test |
A39 B2 B10 B13 C1 |
Preguntas sobre o marco teórico e práctico da asignatura, mínimo 2 puntos. |
40 |
Problem solving |
B2 B17 B25 C3 C6 |
Plan de actuación ambiental:
-Procura e consulta de fontes de información (bibliográfica, internet, secretaría, reprografía etc.)
-Completar e organizar os datos nunha ficha que se entregará para tal fin;
-Elaborar, expor e debater un informe que inclúa as conclusións que se derivan da análise da situación ambiental analizada e establecer propostas de actuación sustentables. |
20 |
Oral presentation |
A41 B3 B11 B12 |
Claridade na exposición, linguaxe correcto, dominio da materia, medios utilizados... |
10 |
|
Assessment comments |
A primeira oportunidade basearase na descrición e cualificación exposta, é decir para aprobar ter un mínimo mínimo 2 puntos para a proba e 3 puntos para a suma dos traballos, a solución de problemas a presentación e as actividades.
Para a segunda oportunidade se non se alcanzan as cualificacións indicadas, se repitirán na súa totalidade. Si se aproba so unha das partes (proba ou traballos, a solución de problemas, presentación e actividades) se repitirá a parte suspensa, conservándose a cualificación daoutra.
O alumnado que non asista a maís do 80% das clases presenciais, tanto para a primeira como a segunda oportunidade, deberá realizar una proba mixta, sobre 10 puntos (5 aprobado), do marco teórico e práctico da materia baseada na documentación aportada o longo do curso e que estará dispoñible no campus virtual. O Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial (que non asista ao 80% das clases preenciais) e dispensa académica de exención de asistencia (que deberán comunicalo a primeira semana de clase), tanto para a primeira como para a segunda oportunidade, deberá realizar una proba mixta, sobre 10 puntos (5 aprobado), do marco teórico e práctico da materia baseada na documentación aportada o longo do curso e que estará dispoñible no campus virtual.
A
realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez
comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria
en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica
0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da
falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto,
procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade,
se fose necesario.
|
Sources of information |
Basic
|
|
|
Complementary
|
|
AZNAR, P. Y ULL, A. (2013). La responsabilidad por un mundo
sostenible. Propuestas educativas a padres y profesores. Bilbao: Editorial
Descleé. García Mira, R. y Vega Marcote, P. (2009).
Sostenibilidad, valores y cultura ambiental. En R. García Mira y P. Vega
Marcote (Directores), Sostenibilidad, valores y cultura ambiental (pp.17-27).
Madrid: Ediciones Pirámide Klein, N. (2015). Esto lo cambia todo. El capitalismo
contra el clima. Barcelona: Paidós. Marques Souza, T. J. y Cuéllar Padilla, M. (2021). Los
huertos escolares y su potencial como
innovación educativa. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 163-180. Mogensen, F., Mayer, M., Breiting, S. e Varga, A. (2009).
Educación para el desarrollo sostenible. Tendencias, divergencias y criterios
de calidad. Barcelona: Editorial Graó. Murga Menoyo, Mª A. (2013). Desarrollo Sostenible.
Problemáticas, agentes y estrategias. Madrid: McGrawHill. Muro González, A. y Pérez-Martín, J. M. (2021) La
concienciación ambiental en el
aula de infantil mediante el cine y los cuentos. Revista de Educación Ambiental
y Sostenibilidad 3(1), 1302.
Novo, M. (2009). La Educación Ambiental: Una genuina
para el desarrollo sostenible Revista de Educación, Special issue, 219–237. Ramírez-Segado, A., Rodríguez-Serrano, M. y Benarroch,
A. (2021) El agua en la literatura educativa de las dos últimas décadas. Una
revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las
Ciencias,18(1), 1107. Stevenson R.B., Brody, M.,Dillon, J. and Wals, A.E.J.
International Handbook of Research on Environmental Education, New York, 2013,
Routledge. Torres-Porras, J.; Alcántara, J.; Arrebola, J.C.;
Rubio, S.J.; Mora, M. (2017) Trabajando el acercamiento a la naturaleza de los
niños y niñas en el Grado de Educación Infantil. Crucial en la sociedad actual.
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 14 (1), 258-270. Ull, M. A., Albert Piñero, A., Martínez Agut, M. P. y
Aznar Minguet, P. (2014). Preconcepciones y actitudes del profesorado de
Magisterio ante la incorporación en su docencia de competencias para la
sostenibilidad, Revista Enseñanza de las Ciencias, 32 (2),91- 112. Varela-Losada, M., Vega-Marcote, P., Pérez-Rodríguez,
U., & Álvarez-Lires, M. (2016). Going to action? A literature review on
educational proposals in formal Environmental Education. Environmental
Education Research, 22(3), 390-421. Vega Marcote, P. y Álvarez, P. (2011). La Agenda 21 y
la Huella Ecológica como instrumentos para lograr una Universidad Sostenible.
Enseñanza de las Ciencias, 29 (2), 207-220. Vega,P . y Álvarez, P. (2012). Training of teachers
inspain towards sustainability. Implementation andanalysis of
"ecometodología". European Journal of TeacherEducation 35(4). pp. 494-510.
Vilches, A. y Gil, D. 2013. Construyamos un futuro
sostenible. Madrid: Cambridge. Wackernagel, M. et al. (1999). “Nacional Natural
Capital Accounting with the Ecological Footprint Concept”. Ecological
Economics, 29. (páxs. 375-390). VVAA, Cuadernos de pedagogía. Monográfico sobre
educación ambiental para la sostenibilidad, Madrid, 2011, Revista de educación, Monográfico sobre educar para el
desarrollo sostenible. Revista Foro de Educación. Vol. 13, Núm. 19
(2015). Desarrollo sostenible y curriculum. Promoviendo la sostenibilización de
la educación Revista Iberoamericana de
Educación Vol. 73 ( Enero-Abril / Janeiro-Abril 2017) www.frenaelcambioclimatico.org www.mma.es www.mycarbonfootprint.eu NOTA: Esta bibliografía será completada ao longo do
curso con materiais audiovisuais e informáticos, textos específicos,
monografías e artigos para os distintos temas. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
1. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia
realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de
imprimilos.E de non ser posible, no útilizar
plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e
evitar
imprimir borradores.
2. Débese facer un uso sustentable dos recursos e evitar impactos
negativos sobre o medio natural.
3. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados
cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e
profesionais.
4. Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a
docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero
nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de
autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de
alumnos e alumnas…).
5. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes
sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores
de respecto e igualdade.
6. No caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero
proporanse accións e medidas para corrixilas.
7. Facilitarase a plena integración do alumnado que, por razóns físicas,
sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un
acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
"-Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) -Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. -Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas." |
|