Identifying Data 2023/24
Subject (*) Termalismo e Balneoterapia Code 653862308s
Study programme
Máster Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (semipresencial)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Meijide Failde, Rosa
E-mail
rosa.meijide.failde@udc.es
Lecturers
Meijide Failde, Rosa
E-mail
rosa.meijide.failde@udc.es
Web
General description Nesta materia se estudiarán as aplicacións da auga desde o punto de vista preventivo e terapéutico poñendo especial énfase no seu uso nos balnearios

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Adquirir la capacidad para elegir y aplicar las metodologías de investigación más adecuadas a la investigación planteada
A2 Desarrollar la capacidad para el diseño experimental y el completo desarrollo de proyectos de investigación en el ámbito sanitario, desde la formulación de la hipótesis de investigación hasta la comunicación de los resultados
A3 Adquirir un sentido ético de la investigación sanitaria
A4 Obtener un sustrato teórico suficiente para comprender el entorno clínico de aplicación de las técnicas de investigación
A5 Adquirir el conocimiento de la realidad investigadora en un ámbito concreto de las ciencias de la salud
B1 Ser capaz de aplicar el método científico en la planificación y el desarrollo de la investigación sanitaria
B2 Tener fluidez y propiedad en la comunicación científica oral y escrita
B3 Adquirir el compromiso por la calidad del desarrollo de la actividad investigadora
B4 Desarrollar la capacidad de análisis y de síntesis
B5 Obtener la habilidad para manejar distintas fuentes de información
B6 Ser capaz de trabajar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar
B7 Desarrollar la capacidad de establecer una relación de empatía con los sujetos implicados en el desarrollo de la actividad investigadora
B10 CB8 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B11 CB9 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B12 CB10 Que los estudiantes posean las habillidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
C1 Expresarme correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
C6 Adquirir habilidades para la vida y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables
C7 Desarrollar la capacidad de trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas que contribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación , la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1. Comprender a importancia da medicina termal e da terapia acuática na promoción de estilos de vida saudables e no abordaxe preventivo, terapéutico e rehabilitador das doenzas crónicas e do desenrolo, poñendo especial énfasis no seu uso nos balnearios. 2. Iniciarse na investigación en termalismo e balneoterapia. AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR7
BR10
BR11
BR12
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
CR6
CR7
CR8

Contents
Topic Sub-topic
CONTIDOS TEÓRICOS
1. Medicina Termal
1.1. Conceptos, evolución histórica, e significación do termalismo e os tratamientos balnearios na actualidade.
1.2. Características dos diferentes centros de terapia termal. Principais compoñentes da terapia termal.
1.3. Principais características das aguas mineromedicinais e minerais naturais e o seu valor terapéutico e nutricional.
1.4. Técnicas hidrotermales y complementarias de la terapia termal.
1.5. Efectos fisiolóxicos da balneoterapia. Indicacions terapéuticas e precaucións da terapia termal.
1.6. Papel da Medicina termal na prevención, a promoción da saude e a calidade de vida.
1.7. Funcións dos diferentes profesionais dos centros termais.
CONTIDOS TEÓRICOS
2. A auga como entorno terapéutico
2.1. Valor terapéutico da auga. Características do entorno acuático e as actividades na auga: factores físicos, psíquicos, sensorio-afectivos, sociais e ocupacionais.
2.2. O entorno acuático na idade infantil. A auga como elemento facilitador do desenrolo. Utilización do medio acuático na atención temperá.
2.3. Usos da auga e a actividade acuática na idade adulta e vellez. Usos na prevención r rehabilitación en diversas condicións de saúde e indicacións terapéuticas.
2.4. Entorno acuático e equipo multiprofesional.
CONTIDOS PRÁCTICOS 1. Actividade práctica (saida de campo) levada a cabo en balnearios.
2. Actividade práctica (saida de campo) levada a cabo nun centro de terapia acuática.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A4 6 0 6
Oral presentation A2 B2 B4 B11 C1 C2 C3 1 3 4
Supervised projects A1 A3 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 0 22 22
Field trip A4 A5 C4 C6 C7 C8 5 2 7
Mixed objective/subjective test A4 A5 B12 C4 2 10 12
Document analysis A5 B1 B2 B4 B5 C1 C3 C5 3 20 23
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe
Oral presentation Exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica
Supervised projects A aprendizaxe dos contidos implicará a búsqueda de información en distintas fontes e a elaboración e defensa de un traballo. O profesor asesorará de forma individual as distintas etapas de esta actividade
Field trip Na medida do posible realizarase unha visita a un centro termal e a un centro de terapia acuática a determinar entre o profesorado e o alumnado preferiblemente en horario de clase
Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.

Personalized attention
Methodologies
Document analysis
Supervised projects
Oral presentation
Guest lecture / keynote speech
Field trip
Description
Nas clases presenciais e nas saídas de campo o profesor atenderá de maneira particular ás necesidades do alumnado.

Nos traballos tutelados o profesor fará un seguimiento persoalizado do proceso de aprendizaxe de manera individualizada.
Durante o período docente se utilizarán diariamente para a comunicación entre o profesorado e alumnado o correo electrónico e o campus virtual, programando si é preciso titorías virtuais.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A4 A5 B12 C4 Proba con preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación 30
Document analysis A5 B1 B2 B4 B5 C1 C3 C5 Se deberá dar resposta a varias cuestións prantexadas polo profesorado acerca do termalismo e balneoterapia Para iso, deberá facerse unha análise dos documentos bibliográficos aportados polo profesorado (artígos, capítulos de libros, presentacións) relevantes para a temática, ademáis da búsqueda bibliográfica 30
Supervised projects A1 A3 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 Se evaluará a capacidade do alumnado para empregar as fontes bibliográficas, as TIC, así como o seu grao de comprensión da materia e a aplicación de metodoloxía de investigación mediante a realización dun traballo que será seleccionado conxuntamente co profesorado 35
Oral presentation A2 B2 B4 B11 C1 C2 C3 Se valorarán tódolos aspectos dunha presentación oral que serán previamente fixados polo profesorado 5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Martínez Morillo y col (1998). Manual de Medicina física. Ed Harcourt-Brace
V.A. (2009). Técnicas hidrotermales y estética del bienestar. Madrid: Editorial Paraninfo
V.A. (2006). Técnicas y tecnologías en Hidrología Medica e Hidroterapia. Instituto Salud Carlos III
Javier Güeita Rodríguez, María Alonso Fraile (2019). Terapia acuática: Abordajes desde la fisioterapia y Terapia ocupacional. Madrid: Elsevier
Tribuna Termal (). Tribuna termal. TP Consultores
Maraver y colab. (2019). Vademecum III de Aguas mineromedicinales de España. Ed. Complutense

Serán aportadas direcciones web e recursos bibliográficos durante o trascurso do curso.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
  1. En cada tema se aportará bibliografía específica.
  2. O profesor responsable se reserva a posibilidade de realizar algún cambio na evaluación e outros aspectos que serán notificados aos estudiantes con suficiente antelación.
  3. Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "V Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2023-2025)" os traballos documentais que se realicen nesta materia:
  • a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. 
  • b.- De realizarse en papel: 
  • - Non se empregarán plásticos. 
  • - Realizaranse impresións a dobre cara. 
  • - Empregarase papel reciclado. 
  • - Evitarase a realización de borradores.

4. Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)". "Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade". "Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas". 

5. "A realización fraudulenta das probas ou actividades de evaluación implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.