Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A4 |
Coñecer o uso e a indicación de produtos sanitarios vinculados aos coidados de enfermaría. |
A5 |
Coñecer os diferentes grupos de fármacos, os principios da súa autorización, uso e indicación, e os mecanismos de acción dos mesmos. |
A6 |
Utilización dos medicamentos, avaliando os beneficios esperados e os riscos asociados e/ou efectos derivados da súa administración e consumo. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B9 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B13 |
Toma de decisións. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B20 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B21 |
Implicación na calidade e busca/procura da excelencia. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C9 |
CB1.- Que os estudantes demostraran posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parta da base da educación secundaria xeral, e sólese atopar a un nivel que, si ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda dun campo de estudo. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Describir os aspectos básicos sobre a regulación e rexistro dos medicamentos en España |
A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
|
Explicar os principios da farmacocinética e farmacodinamia dos medicamentos e súa aplicación no proceso de utilización, especialmente no relativo a eficacia e seguridade |
A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
|
Identificar e coñocer as diferentes formas farmacéuticas dos medicamentos e a súa aplicación para a prevención, tratamento e curación das enfermidades |
A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
|
Explicar os usos clínicos, acciones e efectos adversos mais frecuentes, así como a forma correcta de administración dos medicamentos |
A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
PRICIPIOS XERAIS DA FARMACOLOXÍA CLÍNICA E DA UTILIZACIÓN E ADMINISTRACIÓN DE MEDICAMENTOS
GRUPOS TERAPEUTICOS DE MEDICAMENTOS
|
•Tema 1.1 .- Farmacoloxía: concepto e obxectivo. Fármaco. Medicamento. Outros conceptos .
•Tema 1.2 .- A forma de dosificación o forma galénica: Concepto. Características esenciales das formas de dosificación da administración oral
•Tema 1.3 .- Características esenciais das formas de dosificación da administración parenteral.
•Tema 1.4 .- Outras formas de dosificación: rectal, tópicas, oftálmicas
•Tema 1.5 .- Condiciones de conservación dos medicamentos. Concepto de caducidade .
•Tema 2.1.- Regulación e rexistro dos medicamentos en España . Ensayo Clinico , Medicamento xenérico , medicamento horfo, medicamento biosimilar.
•Tema 3.1.- Prescripción de medicamentos: unidades de dosificación. Interpretación. Cálculos mais frecuentes.
•Tema 4.1 .- Administración dos medicamentos. Clasificación das vías de administración. Características principias.
•Tema 4.2 .- Farmacocinética: Absorción e distribución dos medicamentos no organismo. Factores influyentes.
•Tema 4.3 .- Farmacocinética: Metabolización e excreción dos medicamentos. Principais vías de excreción. Vida media biolóxica.
•Tema 4.4.- Efectos terapéuticos. Efectos secundarios. Toxicidad dos medicamentos. Farmacovixilancia. Resposta a medicamentos. Idiosincrasia, taquifilaxia. Tolerancia.
•Tema 4.5 – Interacciones Farmacolóxicas: tipos . Exemplos prácticos
•Tema 5.1.- Antibióticos. Concepto. Clasificación.
•Tema 5.2.-Antibióticos betalactámicos: penicilinas, céfalosporinas, carbapenémicos.
•Tema 5.3.-Aminoglucósidos. Glicopéptidos, Macrólidos. Quinolonas. Novos antibióticos
•Tema 5.4.-Antifúnxicos e Antivirais .
•Tema 6.1.-Terapéutica do cáncer. Bases farmacolóxicas. Clasificación dos antineoplásicos. Novos antineoplasicos.
•Tema 6.2.- Principais medicamentos para o tratamento do cancer e terapia de soporte: antieméticos, factores estimulantes de colonias. Mucosite .
•Tema 7.1.- Medicamentos que actúan en la regulación de la histamina: antialérxicos.
•Tema 7.2.- Medicamentos antiinflamatorios no esteroídicos (AINEs ): clasificación, accións, usos clínicos e efectos adversos.
Tema 7.3 - Corticoides
•Tema 8.1 .-Medicamentos analxésicos. Clasificación. Analxésicos menores e opioides.
•Tema 8.2.-Ansioliticos e hipnóticos: benzodiacepinas
•Tema 8.3.-Neurolepticos. Antidepresivos. Medicamentos utilizados nas crises convulsivas. Antiparkinsonianos
•Tema 9.1 .-Farmacoloxía adrenérxica: clasificación, acción e usos clínicos
•Tema 9.2.- Medicamentos beta-bloqueantes e medicamentos colinérxicos: clasificación, acción e usos clínicos.
•Tema 10.1 .-Medicamentos cardiovasculares: Inotrópicos, Hipolipemiantes e vasodilatadores coronarios .
•Tema 10.2 .-Hipotensores: Medicamentos sobre o sistema renina-angiotensina e diuréticos .
•Tema 10.3.- Medicamentos que actúan sobre a coagulación. Anticoagulantes. Antiagregantes plaquetarios.
•Tema 10.4.- Medicamentos que actúan sobre o aparato dixestivo: antiácidos, antiulcerosos, laxantes.
•Tema 10.5.-Medicamentos que actúan sobre o aparato respiratorio: mucolíticos. Antitusíxenos, broncodilatadores.
Tema 11.1.- Insulina e outros medicamentos
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Supervised projects |
A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B16 |
10 |
20 |
30 |
Oral presentation |
B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B20 B21 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 |
2 |
10 |
12 |
Guest lecture / keynote speech |
A4 A5 A6 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B13 B20 C4 C7 |
17 |
17 |
34 |
Mixed objective/subjective test |
A4 A5 A6 B2 B3 B8 B9 B12 B13 C6 |
4 |
28 |
32 |
Case study |
A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21 |
10 |
15 |
25 |
Problem solving |
A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21 C1 C3 C4 |
3 |
9 |
12 |
|
Personalized attention |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Supervised projects |
Actividade na que os estudantes de forma autonoma profundizan ou relacionan coñecementos expostos polo profesor |
Oral presentation |
Actividade na que os estudantes expoñen verbalmente o contido/resultados dos traballos tutelados. Podense tamben utilizar medios informaticos para as presentacions. |
Guest lecture / keynote speech |
Actividade na que o profesor expón de maneira oral e con medios audivisuais contidos teóricos do programa e a orientación bibliográfica dos mesmos. |
Mixed objective/subjective test |
Proba escrita con pregunta curta e tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos |
Case study |
Estudio de casos (habitualmente en grupo) utilizando as modalidades que se especifican: - Resolución de problemas |
Problem solving |
Análise e resolución de problemas prácticos sobre a materia teórica impartida, habitualmente se requiere un cálculo matemático para a búsqueda do resultado. Esta actividad realizarase en grupos. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Oral presentation |
Mixed objective/subjective test |
Case study |
Problem solving |
|
Description |
En xeral consiste na atención personalizada desenvolvida polo profesor, individual ou en pequeno grupo, que ten como finalidade atender ás necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia, proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe. Esta actividade pode desenvolverse de forma presencial (directamente na aula e nos momentos que o profesor ten asignados a titorías de despacho) ou de forma non presencial (a través do correo electrónico ou do campus virtual).
No caso dos traballos tutelados e na presentación oral, a atención personalizada ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos e a forma de facer e preparar a presentación oral.
No estudo de casos, o estudante poderá solicitar a profesora a orientación de como encamiñar a resolución do caso e a bibliografía mais axeitada para o mesmo.
A solución de problemas pode requerir tamén atención personalizada en caso de dúbidas sobre a metodoloxía a emplear polo alumno para resolver o problema.
No caso da proba mixta, ten como obxectivo atender ás consultas do alumno relacionadas co estudo dos temas.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B16 |
A avaliación dos traballos farase tendo en conta os seguintes apartados: descripción e síntese da información dos contidos ou temas relativos aos traballos. Os contidos axutaranse a temática do traballo. Utilización do léxico específico. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. |
10 |
Mixed objective/subjective test |
A4 A5 A6 B2 B3 B8 B9 B12 B13 C6 |
A proba constará de preguntas curtas e de tipo test, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, estudo de casos e trballos tutelados. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10 puntos. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. |
80 |
Problem solving |
A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B6 B8 B9 B12 B13 B16 B20 B21 C1 C3 C4 |
Consistirá na resolución acertada de problemas sobre a materia impartida sobre cálculos para la dosificación de medicamentos. Este apartado solo será puntuado no caso de superar a proba mixta. |
10 |
|
Assessment comments |
Poderanse realizar dous avaliaciones parciais coa mesma metodoloxía descrita (traballos tutelados, proba mixta e solución de problemas). De realizarse, concertarase a data segundo o desenvolvimiento do programa . Contemplarase flexibilidade nas datas de entrega do traballo tutelado para o alumnado con matrícula parcial . Avaluación 2º oportinidade e oportinidade adiantada realizarase mediante a realización da proba mixta 80% e solución de problemas 20% A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.
|
Sources of information |
Basic
|
(). . |
Bibliografía básica - ADAMS M, HOLLAND N. Farmacología para enfermería. Un enfoque fisiopatológico . 2009. Madrid. Pearson. Prentice Hall.
- CASTELLS S, HERNÁNDEZ-PÉREZ M. Farmacología en Enfermería . 2007. Madrid. 2ª edición. Elsevier.
- MOSQUERA JM. Farmacología Clínica para enfermería . 4ª edición. 2005 Madrid. McGraw-Hill Interamericana.
Bibliografía complementaria o FLÓREZ J. FarmacologíaHumana . Elsevier-Masson o KATZUNG BG. Farmacologíabásica y clínica . McGraw-Hill o RANG HP,DALE MM. Farmacología .. Elsevier · ZABALEGUI A,MANGUES I, MOLINA JV, TUNEU L. Administración de medicamentos y cálculo dedosis . Barcelona: Elsevier Doyma; · FARMACOLOGÍA BÁSICA y CLÍNICA . Velázquez (Lorenzo - Moreno - Leza -Lizasoain - Moro - Portolés) |
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Anatomy/661G01001 | Biology/661G01002 | Information and Communication Systems in Health Science/661G01004 | Physiology/661G01105 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Health Risk Situations and Radiology/661G01013 | Clinical Nursing I/661G01034 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Clinical Nursing III/661G01017 | Community Nursing II/661G01019 | Clinical Nursing II/661G01035 |
|
|