Identifying Data 2023/24
Subject (*) Arqueoloxía e numismática Code 710G01076
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optional 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
E-mail
Lecturers
,
E-mail
Web http://http://hum236.cdf.udc.es/vat
General description Preténdese iniciar ao alumnado de Humanidades nos métodos e técnicas da investigación arqueolóxica, así como nas características da numismática coma fonte histórica. Farase fincapé na importancia da difusión e didáctica do patrimonio arqueolóxico.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A3 Knowledge of the space and of the territory.
A4 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
B11 Ability to manage the relevant information.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to.
C8 Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
A2
A3
A4
B11
C6
C8

Contents
Topic Sub-topic
1. El concepto de arqueología.
2. Métodos y técnicas 1: prospección y excavación.
3. Métodos y técnicas 2: registro y catalogación.
4. Datación
5. Arqueología subacuática
6. Arqueología de gestión
7. Etnoarqueología
8. Difusión y musealización del patrimonio arqueológico.
9. Numismática: concepto, método y fuentes
10. Sistemas de catalogación en numismática



Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Objective test B11 C6 2 50 52
Supervised projects A4 C8 0 20 20
Directed discussion C6 11 0 11
Guest lecture / keynote speech A2 A3 20 0 20
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Examen escrito sobre la materia.
Supervised projects Elaboración de trabajo sobre temática arqueológica.
Directed discussion Preferentemente en las clases interactivas, el profesor planteará y dirigirá el correspondiente debate sobre la materia del programa que se esté abordando en ese momento.
Guest lecture / keynote speech Explicación teórica sobre los contenidos de la materia.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Orientación sobre el tema, la bibliografía y los recursos a utilizar en el trabajo.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Supervised projects A4 C8 Elaboración de trabajo sobre temática arqueológica. 30
Objective test B11 C6 Examen escrito. 50
Directed discussion C6 Participación del alumno en las cuestiones planteadas por el profesor en clase y grado de asistencia a las clases. 20
 
Assessment comments

















Aquellos alumnos que
tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente
concedida, que hablen con el profesor a comienzos del curso para
establecer los sistemas de evaluación correspondientes.




Sources of information
Basic (). .

Beltrán, A. La moneda. Una introducción al estudio de la numismática, Madrid 1983.

Beltrán, A. Introducción a la numismática universal, Madrid 1987.

Bianchi Bandinelli, R. Introducción a la arqueología, Madrid 1982.

Burke, H. et al. Manual de campo del arqueólogo, Barcelona 2007.

Carandini, A. Historias en la tierra: manual de excavación arqueológica, Barcelona 1997.

Fatás,G., G.M.Borrás, Diccionario de términos de arte y arqueología, Madrid 1988.

Fernández Martínez, V. Teoría y método de la arqueología, Madrid 2000.

García Sanjuán, L. Introducción al reconocimiento y análisis arqueológico del territorio, Barcelona 2005.

García Sánchez, J. Breve historia de la arqueología, Madrid 2014.

Hernández, F. Los museos arqueológicos y su museografía, Gijón, 2010.

Hernández, F.X., M.C. Rojo (coord.), Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos, Gijón 2012.

Herrero, C. Introducción a la numismática antigua (Grecia y Roma), Madrid 1994.

Hodder, I. Interpretación en arqueología. Corrientes actuales, Barcelona 1988.

Hole, F., R.F.Heizer, Introducción a la arqueología prehistórica, 1977.

Renfrew, C, P.Bahn, Arqueología. Teorías, métodos y práctica, Madrid 1993

Renfrew, C., P. Bahn (eds.) Arqueología. Conceptos clave. Madrid 2008.

Roskams, S. Teoría y práctica de la excavación, Barcelona 2003.

Santacana, J., C. Masriera, La arqueología reconstructiva y el factor didáctico, Gijón, 2012.

Wheeler, M. Arqueología de campo, México 1978.

 

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Más que cursar determinadas materias que siempre ayudan (las históricas, pero no sólo), resulta especialmente importante en esta materia asistir a las clases, sobre todo por la gran importancia de los materiales audiovisuales que se muestran y que no siempre son inteligibles a través de los apuntes de un compañero. Ni tampoco son fácilmente reconstruibles a partir de la bibliografía disponible.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.