Identifying Data 2023/24
Subject (*) Pharmacological Therapy [to extinguish] Code 750G02024
Study programme
Grao en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Lecturers
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Web http://https://campusvirtual.udc.gal/my/
General description A terapia farmacolóxica é o coidado clínico relacionado co uso de medicamentos, sós ou en combinación con outros tipos de terapia. Nesta materia centrarémonos no uso de fármacos no campo da podoloxía.
A Terapia Farmacolóxica é unha materia que se imparte no primeiro cuadrimestre do cuarto curso do Grao de Podoloxía e os princiapales contidos son:
Farmacoloxía especifica de uso podológico: indicacións, contraindicaciones, efectos indeseados, interaccións, precaucións, principios activos e especialidades de: Fármacos antinfecciosos: antibióticos, antivíricos, antifúngicos e antiprotozoarios; Opiáceos; Analxésicos e antiinflamatorios; Anestésicos locais; Corticoides; Antidiabéticos; Anticoagulantes e antiagregantes plaquetarios. Tratamentos tópicos.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A19 Coñecer e identificar os procesos patolóxicos do pé e sistémicos con repercusión podolóxica, pé de risco e os parámetros clínicos patolóxicos das afeccións estruturais e funcionais do aparato locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica. Identificar as lesións dermatolóxicas e o seu tratamento. Coñecer e aplicar a Farmacoloxía especifica de uso podolóxico.
A32 Coñecer e aplicar a Farmacoloxía especifica de uso podolóxico. Coñecer e utilizar a farmacoloxía pre e post quirúrxica, os tipos de anestesia en podoloxía e técnicas de aplicación.
A50 Prescribir, administrar e aplicar tratamentos farmacolóxicos, ortopodolóxicos, físicos e quirúrxicos.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B12 Capacidade de xestión da información.
B14 Implicación na calidade e busca da excelencia.
B18 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e aplicar a Farmacoloxía específica de uso podológico. A19
A32
A50
B1
B3
B5
B7
B12
B14
B18
B19
C1
C3
C4
C7

Contents
Topic Sub-topic
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS QUE ACTÚAN SOBRE O SISTEMA NERVIOSO CENTRAL E PERIFÉRICO: ANALXÉSICOS (OPIACEOS E AINEs), ANTIINFLAMATORIOS (CORTICOIDES E AINEs) E ANESTÉSICOS LOCAIS. 1. Introdución á farmacoloxía do sistema nervioso central e periférico.
2. Anestésicos locais.
3. Analxésicos opioides.
4. Mediadores celulares implicados na dor e a inflamación: Histamina (antihistamínicos) e eicosanoides.
5. Fármacos analxésicos e antiinflamatorios non esteroideos (AINEs).
6. Antirreumáticos.
7. Corticoides e antiinflamatorios esteroideos.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS ANTIINFECCIOSOS: ANTIBIÓTICOS, ANTIVÍRICOS, ANTIFÚNGICOS E ANTIPROTOZOARIOS. 8. Antibióticos de uso tópico.
9. Antifúngicos de uso tópico.
10. Antivíricos de uso tópico.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS QUE ACTÚAN SOBRE O METABOLISMO (ESPECIAL ATENCIÓN AOS ANTIDIABÉTICOS). 11. Fármacos hipouricemiantes y antigotosos.
12. Tratamiento da diabetes: insulinas.
13. Tratamiento da diabetes: hipoglucemiantes orales.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DA FARMACOLOXÍA SANGUÍNEA (ANTICOAGULANTES E ANTIAGREGANTES PLAQUETARIOS). 14. Farmacoloxía da coagulación e a hemostasia.
15. Fármacos antiagregantes plaquetarios.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DA FARMACOLOXÍA TÓPICA. 16. Farmacoloxía dermatológica.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Multiple-choice questions A19 A32 A50 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 C4 C7 2 146 148
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Multiple-choice questions 50 preguntas con 5 respostas das cales só unha é correcta. As preguntas incorrectas restarán 1/3 do seu valor.

Personalized attention
Methodologies
Description
During the master sessions it will be possible to raise the doubts that arise. Later and via e-mail, questions can also be raised about the topics presented in class. In each topic there will be a forum / chat on moodle to express doubts.
During the workshops, personalized attention will be provided to resolve any doubts and problems that may arise for the student.
The student has the support of the teacher for the choice of the topic of the supervised work. In addition, the teacher will help the student in any doubts that may arise during the performance of the supervised work and the preparation of the oral presentation. The teacher will collaborate with the student in the realization of the oral presentation of the supervised work carried out.
Personalized attention, in the form of tutories, will be developed by appointment with the students, being this subject to the availability of the schedules of both students (this aspect priority) and the teacher. Therefore, personalized attention may be given in person, if required and/or pertinent, at the location indicated and the student attention schedules that are included in the UDC platform for the indication of "My tutories", or virtually, being attended by e-mail or through other telematic means that the virtual platform allows, such as messages from the virtual campus, or other means such as telephone or videoconferencing, if appropriate.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Multiple-choice questions A19 A32 A50 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 C4 C7 O alumno deberá realizar unha proba de 50 preguntas tipo test con resposta múltiple, unha correcta de entre 5 posibles. É necesario obter un 5 na proba de resposta múltiple para que se poda sumar o porcentaxe de obradoiro e solución de problemas. É dicir, é necesario ter 25 preguntas correctas de 50 unha vez aplicados os criterios de penalización (cada pregunta incorrecta desconta 1/3 do seu valor). No caso de que se elimine algunha pregunta, o aprobado corresponde ao 50% das respostas correctas do total. 100
 
Assessment comments

The rating system will be expressed by numerical rating in accordance with the provisions of art. 5 of Royal Decree 1125/2003 of 5 September (BOE 18 September), which establishes the European system of credits and the system of qualifications in university degrees of an official nature and valid throughout the national territory

Qualifications system:

0-4.9 = Failed

 5-6.9 = Approved 

7-8.9 = Notable 

 9-10 = Outstanding 

 9-10 Honors Registration (Graceful) 

Graceful Honor Enrollment will be awarded to the student with the highest overall score as long as it is greater than 9.5. In the event that the number of enrollments that can be awarded is less than the number of students with the highest overall score, honors enrollment will be awarded to those students. with the highest grade on the exam. If the number of honors enrollments that can be awarded continues to be lower, the grade for the oral presentation of the supervised work, the written supervised work and, finally, the grade for the workshops will be taken into account.

Students with part-time registration (they must send an e-mail to the teacher indicating their situation at the beginning of the course): the evaluation of the workshops will be done by delivering the exercises presented in each workshop on the moodle platform. In these cases, the oral presentation two supervised works will be agreed with the student without having to be or day that corresponds to him. The evaluation of the multiple choice test will be performed following the directions in this guide.

Students with second enrollment and later (they must send an e-mail to the teacher indicating their situation at the beginning of the course): they can present academic waiver and the evaluation of the workshops, supervised work and oral presentation will be maintained from the previous enrollment. It will be possible to raise the note again realizing the exercises exposed in the workshops, tutored work and oral presentation in that matrícula. The evaluation of the multiple choice test will be performed following the directions in this guide.

It will be considered not presented: that student who delivers less than 50% of the exercises exposed in the workshop, does not realize the work tutelada neither the oral presentation and does not attend the final examination.


Sources of information
Basic

1. Rang HP, Dale MM, Ritter JM, Flower RJ. Farmacología. 7ª ed. Madrid:Elsevier, 2012.
2. Flórez J. Farmacología Humana. 5ª ed. Barcelona: Masson, 2008.
3. Lorenzo-Velázquez B, Lorenzo Fernández P. Farmacología básica y clínica. 18ªed. Madrid: Médica Panamericana, 2013.

4. Goodman & Gilman. Las Bases Farmacológias De La Terapéutia- 13º Edición. McGraw Hill.

Complementary

1.Gómez Ortiz, Santiago y Gómez Facundo, Santiago. Guía farmacológica de utilización en podología. Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos.Barcelona: Nexus Médica Editores S.L. 2015.

2. Luis F. Villa Alcázar. Medimecum: Guía de terapia Farmacológica 2020. Ed Springer Healthcare Ibérica 25ª ed.

3.Marta E. LosaIglesias, Ricardo Becerro de Bengoa Vallejo, Cándida María Losa Iglesias. Principios de farmacología clínica y terapéutica en podología ante la infección. Madrid: C.E.R.S.A., 2005.

4. J. Ignacio de Ahumada Vázquez, M.ª Luisa Santana Falcón, José S. Serrano Molina.Ignacio de. Farmacología práctica para las diplomaturas en ciencias de la salud: (enfermería, fisioterapia, podología) : con autoevaluación. Madrid : Díaz deSantos, 2002.

5. Espinás Boquet J, Vilaseca Canals J. (coordinadores). Guía Terapéutica en Atención Primaria (Basada en la selección razonada de medicamentos). 7ª ed. Barcelona: Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2018.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Pharmacology [extinct]/750G02009
Practicum 1 [to extinguish]/750G02033
Practicum 2 [to extinguish]/750G02034

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Pharmacology [extinct]/750G02009

Other comments

It is highly recommended that the student passes the Pharmacology course of the second year of the degree.

When submitting the work, students are recommended to present it in pdf in the virtual campus.

Students should be clear that the application of the UDC regulations on the situations of failure will be reviewed by the faculty.

ADAPTATION OF PRESENTIALITY TO THE EPIDEMIOLOGICAL SITUATION: All face-to-face activities will be carried out with pre-assigned seats, with a mask, ventilation, not allowing the consumption of food and beverages and ensuring that the prevention and hygiene measures of the center established and published in: https//udc.es/es/fep/coronavirus/ will be followed.

 

In the event that the master class group exceeds the indications of the classroom capacity, rotating hybrid teaching groups will be established, where students who do not fit in the classroom will follow the teaching telematically that week and in person the next. Being another group the one that realizes it of telematic form, according to planning established by the teacher of the matter.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.