Identifying Data 2023/24
Subject (*) Diabetic Foot [to extinguish] Code 750G02031
Study programme
Grao en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Gil Manso, Pedro
E-mail
pedro.gil.manso@udc.es
Lecturers
Gil Manso, Pedro
E-mail
pedro.gil.manso@udc.es
Web http://http://campusvirtual.udc.gal/
General description Esta materia versa sobre o estudo, diagnóstico e tratamento do pé diabético. Diagnóstico e tratamento os procesos vasculares e neurolóxicos periféricos que afectan ao pé.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A25 Coñecer e aplicar as técnicas de exploración, diagnóstico e tratamento das feridas, úlceras e procesos infecciosos que afectan ó pé. Estudo, diagnóstico e tratamento do pé diabético Mecanismos de reparación e cicatrización.
A28 Coñecer, diagnosticar e tratar os procesos vasculares e neurolóxicos periféricos que afectan ó pé e susceptibles de tratamento quiropodolóxico.
A44 Deseñar planes de intervención específicos para o tratamento do pé de risco: diabético, neurolóxico e vascular.
B11 Coñecementos de informática relativos ó seu ámbito de estudo.
B12 Capacidade de xestión da información.
B18 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e realizar o estudo, diagnóstico e tratamento do pé diabético A25
A44
B12
B18
B19
C4
Coñecer, diagnosticar e tratar os procesos vasculares e neurolóxicos periféricos que afectan ao pé e susceptibles de tratamento quiropodolóxico. A28
B12
B19
C4
O alumno identifica e diagnostica o nivel de risco dun pé patolóxico, adquire habilidade no manexo das técnicas de estudo e valoración do pé. É capaz de desenvolver o conxunto de tratamentos podolóxicos de acordo ao nivel de risco presente no pé e en correlación co equipo multidisciplinar. A25
A44
B11
B18
C3
C5

Contents
Topic Sub-topic
Bloque I: Conceptos Xerais da Diabetes Mellitus - Definición da Diabetes Mellitus
- Prevalencia da Diabetes Mellitus
- Tipos de Diabetes Mellitus
- Diagnóstico do DM
- Control da Diabetes Mellitus
- Historia da Diabetes Mellitus
- Control da Diabetes Mellitus
- Tratamento da Diabetes Mellitus
- Complicacións agudas da Diabetes Mellitus
- Complicacións crónicas da Diabetes Mellitus
Bloque II: Fisiopatoloxía do Pe Diabético - Fisiopatoloxía da diabetes mellitus
- Definición de pé diabético e pé de risco
- Epidemioloxía e Importancia do pé diabético
- Elementos patoxénicos do pé diabético
- Dermatomatías e transtornos cutáneos asociados á diabetes mellitus
Bloque III: Diagnóstico e tratamento dos procesos vasculares e neurolóxicos periféricos que afectan ao pé - Clasificacións do pé de risco
- Clasificacións do pé diabético
- Exploración e anamnesis xeral no pé diabetico
- Exploración vascular do pé diabético. Pé Vascular
- Exploración neurolóxica do pé diabético. Neuropatía diabética.
- O Pé neuroisquémico.
- Pe de Charcot
Bloque IV: Tratamento do Pe Diabético TRATAMENTO LOCAL DAS ÚLCERAS DE PÉ DIABÉTICO
- Limpeza e desinfección de lesiónelas
- Eliminación do tecido non viable. Desbridamiento: cortante, encimático, autolítico, mecánico (aquajet), osmótico, larval
- Control da infección e inflamación en pé diabético
- Control do exudado as feridas crónicas: grupos de apósitos, indicacións, uso e incompatibilidades
- Estimulación dos bordos epiteliales: Acedos grasos hiperoxigenados e produtos barreira
- Outras terapias: oxigenoterapia, ozonoterapia, terapia de presión negativa, plasma rico en plaquetas, medicamentos de terapia avanzada (terapia génica, terapia celular somática e enxeñaría tisular)

- Detección de ostomilitis: diagnóstico por imaxe, probas de laboratorio e diagnóstico clínico

-Descarga de lesións de pé diabético
· Descargas provisionais: feltros
· Descargas temporais: Plastic Cast e Total Contact Cast
·Descargas definivas: ortesis plantares e dixitais

- Criterios de derivación de úlceras en pé diabético

- Tratamento quirurgico en pé diabético
Bloque V: Equipa multidisciplinar en pe de risco Diagnostico del nivel de riesgo de un pie patológico.
Técnicas de estudio y valoración del pie.
Desarrollo del conjunto de tratamientos podológicos de acuerdo al nivel de riesgo
Correlación con el equipo multidisciplinar.
Bloque VI: Pevención do Pe Diabético - Prevención de ulceras en pé diabético
- Coidados no pé diabético
- Calzado no pé diabético

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Mixed objective/subjective test A25 A28 A44 B11 B12 B18 B19 C3 C4 C5 4 145 149
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Mixed objective/subjective test Proba teórica e práctica que se desenvolverá o día marcado no calendario académico para exame de forma presencial empregando o Campus Virtual de la materia e nos laboratorios da Facultade.
Devandito exame realizarase sobre a totalidade dos contidos teóricos e prácticos da materia publicados no Campus Virtual (plataforma Moodle) da materia.
Este exame constará de 30 preguntas tipo test e 5 preguntas de desenvolvemento.

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Description
A atención personalizada se desarrollará de forma programada en los horarios de tutorías del profesor y las horas de seminarios de la materia a través de la plataforma TEAMs.
La atención personalizada está destinada a resolver cualquier tema relacionado con las diferentes metodologías y/o contenidos de la materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A25 A28 A44 B11 B12 B18 B19 C3 C4 C5 Este exame realizarase sobre a totalidade dos contidos da materia e todos os contidos desenvoltos tanto nas sesións maxistrais, coma nos seminarios, talleres e nas prácticas de laboratorio e que serán publicados no Campus Virtual (plataforma Moodle) da materia.
O exame teórico realizarase presencialmente e empregando o Campus Virtual da materia. Constará dun exame final tipo test de 30 preguntas test e 5 preguntas de desenvolvemento. Para superar a proba teórica con cualificación de aprobado será necesario superar o 50% das preguntas do exame tipo test, 3 das preguntas de desenvolvemento.

INSTRUCIÓNS DO EXAME TEST:
-Cada pregunta test respondidas de forma incorrecta descontará o valor de 1/2 (-50%) dunha pregunta correcta. En cada pregunta test só hai unha resposta totalmente correcta.
- Unha vez aberto o cuestionario as preguntas tipo irán aparecendo unha a unha (preguntas e respostas que son diferentes e en orde aleatoria para cada estudante), gardando tras cada paso á pregunta seguinte a resposta marcada (onde sempre hai unha engadida de Non sabe/Non contesta), polo que en caso dalgún fallo puntual de conexión ou do sistema poderase volver conectar e volver á última pregunta non contestada.

INSTRUCIÓNS DO EXAME DE DESENVOLVEMENTO:
- As respostas ás preguntas de desenvolvemento poden contestarse en calquera dos idiomas oficiais da Comunidade Autónoma de Galicia.
- A resposta á pregunta exposta, cubrirase nos espazos dispoñibles para a resposta no Campus Virtual da materia.

NORMAS XERAIS DO EXAME:
- Depositar carteiras, maletíns, bolsos, abrigos, apuntamentos, botellas e dispositivos electrónicos (incluíndo teléfonos móbiles e reloxos de calquera tipo) nos percheros e mesas do fondo da clase.
- Non portar pantalóns curtos nin saias e levar pelo recolleito, cos pavillóns auditivos visibles.
- Durante o exame na mesa só deberán de estar o exame, a tarxeta identificativa do estudante (DNI ou tarxeta UDC) e un máximo de 2 bolígrafos azuis non borrables.
- A conexión realizarase a traves da rede wifi propia da UDC EDUROAM (previamente configurada), sendo necesario ter instalado o aplicativo Safe Exam Browser no equipo.
- Durante o exame no computador só estará aberta a xanela co navegador (recoméndase Google Chrome) coa única pestana de acceso ao Campus Virtual no cuestionario do exame e o Administrador de Tarefas do Sistema, mostrando todos os programas activos.
- A copia, o acceso con instrumentos electrónicos ou dispositivos móbiles (incluíndo teléfonos móbiles, auriculares e reloxos de calquera tipo) así como a gravación ou captura de pantalla será causa suficiente de expulsión da proba o que implicará a cualificación de suspenso (nota numérica de 0) na convocatoria da materia (en ambas as oportunidades).
- Non escribir baixo ningún concepto na mesa nin mobiliario da aula.
- Ao finalizar o exame (antes de apagar a equipa e pechar o navegador e a sesión), cada estudante avisará ao docente responsable da proba de que finalizou o exame e mostrará a sua equipa coa evidencia de ter entregado o exame, os últimos documentos creados na equipa e o contido do portapapeles.
100
 
Assessment comments

Para superar a materia en todalas oportunidades e modalidades é necesario ademais de alcanzar 5 sobre 10 no total da materia, superar a cualificación do exame tipo test con máis de 5 sobre 10 (15 preguntas netas correctas),  superar a cualificación do exame de desenvolvemento como con máis de 5/10 (máis da metade da puntuación máxima) e superar o exame práctico de elaboración de sistemas de prótese e descarga e  evaluación e cribado do pie diabético. 

A cualificación de non presentado: outorgarase a aqueles alumnos que non se presenten á proba mixta.

As condicións para a obtención dunha matricula de honra son que o alumno obteña mais dun 95% da cualificación da materia e sexa a mellor cualificación da clase na oportunidade avaliada.

 A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Sources of information
Basic International Working Group on the Diabetic Foot (2015). International consensus on the diabetic foot & Practical guidelines on the management and the prevention of the diabetic foot. Amsterdam : International Working Group on the Diabetic Foot
F. Javier Aragón Sánchez, J. Luis Lázaro Martínez (2004). Atlas de manejo práctico del pie diabético . Madrid: F. Javier Aragón Sánchez, J. Luis Lázaro Martínez
Sociedad Gallega de Heridas (2018). Biblioteca y documentos de consenso. https://sghweb.es/biblioteca/
Camp Faulí, Ángel (2002). Cuidados en el pie diabético. Barcelona: Smith & Nephew
Marinel.lo Roura J, Verdú Soriano J (Coord.). C.O.N.U.E.I. (2018). Documento de consenso de la Conferencia Nacional sobre las úlceras de la extremidad inferior (C.O.N.U.E.I.). 2ª ed. Madrid: Ergon
Asociación Española de Enfermería Vascular y Heridas (2017). Guía de práctica clínica: Consenso sobre úlceras vasculares y pie diabético. Madrid: AEEVH, 2017
Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos (2011). GUÍA DE PROTOCOLOS DE PIE DIABÉTICO. Madrid: CGCOP
International Working Group on the Diabetic Foot (2015). International consensus on the diabetic foot & Practical guidelines on the management and the prevention of the diabetic foot. Amsterdam : International Working Group on the Diabetic Foot
Viadé Julià, Jordi (2006). Pie diabético : guía práctica para la prevención, evaluación y tratamiento. Madrid : Médica Panamericana
Viadé J.; Royo J. (2013). Pie Diabético: Guía práctica para la práctica clínica.. Madrid: Panamericana
American Diabetes Association (ADA) (2018). The Standards of Medical Care in Diabetes.. Diabetes Care 2018 Jan; 41 (Supplement 1): S156-S159.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
General Pathology [extinct]/750G02008
Podiatric Orthopedics 1 [extinct]/750G02017
Podiatric Orthopedics 2 [extinct]/750G02018
Podiatric Orthopedics 3 [to extinguish]/750G02019
Chiropody 1 [extinct]/750G02027
Chiropody 2 [extinct]/750G02028

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Practicum 2 [to extinguish]/750G02034

Subjects that continue the syllabus
Practicum 3 [to extinguish]/750G02035

Other comments
OBXECTIVOS DE DESENVOLVIMENTO SOSTIBLE: Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":
  • A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de se realizar en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

MATERIAL DOCENTE. Tanto o material empregado na aula, como o dispoñible no campus Virtual e TEAMS da materia está protexido pola Lei de Propiedade Intelectual (Real Decreto Lexislativo 1/1996, do 12 de abril, polo que se aproba o texto refundido da Lei de Propiedade Intelectual), e ponse ao dispor dos estudantes matriculados na materia, exclusivamente para o seu uso persoal.

 Calquera extracción destes materiais para poñelos ao dispor de terceiros por calquera outro medio (fotocopiadoras, correo electrónico, páxinas web etc.)/ etc.), é un acto ilícito que conlevará as medidas legais e disciplinarias pertinentes, considerándose unha falta grave ou moi grave de acordo co Regulamento Disciplinar do Estudantado da Universidade da Coruña e unha infracción grave ou moi grave da Lei de Propiedade Intelectual.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.