Identifying Data 2023/24
Subject (*) Specific Anatomy of the Lower Limb Code 750G02104
Study programme
Grao en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Facio Villanueva, Angel
E-mail
angel.facio@udc.es
Lecturers
Facio Villanueva, Angel
E-mail
angel.facio@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
General description A materia versará sobre a descripción e coñocemento da anatomía especifica do membro inferior incluíndo a osteoloxía, artroloxía, mioloxía, vascularización e inervación. Asemesmo se abordará a anatomía topográfica, de gran importancia para a semioloxía clínica así como a postura humana e elementos básicos para a marcha. Ademais da aplicación de técnicas de imaxe no estudo do pe.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A65 CE1 -Coñecer o desenvolvemento embriolóxico do corpo humano, os eixos e planos corporais e a anatomía de órganos, aparellos e sistemas do corpo humano e a esplacnoloxía vascular e nerviosa
A66 CE2 -Coñecer a anatomía específica do membro inferior
B23 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B25 CB3 -- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B29 CG02 - Coñecer a estrutura e función do corpo humano en especial da extremidade inferior, semioloxía, mecanismos, causas e manifestacións xerais da enfermidade e métodos de diagnóstico dos procesos patolóxicos médicos e cirúrxicos, interrelacionando a patoloxía xeral coa patoloxía do pé.
C9 CT01 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C11 CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C14 CT06 - Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C15 CT07 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sustentable ambiental, económico, político e social
C17 CT09 - Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e identificar os relieves óseos palpables, os elementos musculares, estruturas articulares, inervación e vascularización do membro inferior. A65
A66
B23
B25
B29
C9
C11
C14
C15
C17
Coñecer e identificar cada un dos elementos óseos, articulares, ligamentosos, musculares, vasculares e nerviosos do membro inferior. A66
Coñecer as bases da cinesioloxía para comprender o funcionamento conxunto dos elementos que forman o membro inferior. A66
Capacidade para recoñecer e diferenciar as distintas estruturais do membro inferior por medio dos métodos diagnósticos máis habituais na práctica clínica. A65
A66
Sentar as bases anatómicas para interpretar os diferentes métodos de diagnóstico por imaxe máis usuais na práctica clínica podolóxica e a semioloxía básica do membro inferior. A65
A66
B29
C11

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1.- Introducción ó estudo anatómico do membro inferior Conceptos xerais
Modelos anatómicos
Técnicas de estudio
Tema 2: Osteoloxía do membro inferior 2.1.- Pé (tarso, metatarso, dedos)
2.2.- Perna
2.3.- Muslo
2.4.- Pelve
Tema 3: Artroloxía/sindesmoloxía do membro inferior 3.1.- Articulacións do pé
3.2.- Articulación do nocello
3.3.- Articulación do xeonllo
3.4.- Articulación da coxa
3.5.- Articulacións da cintura pélvica
Tema 4: Mioloxía do membro inferior 4.1.- Pé (tarso, metatarso, dedos)
4.2.- Perna
4.3.- Muslo
4.4.- Pelve
Tema 5: Postura humana e a súa relación co pé Bipedestación
Marcha
Tema 6: Análise morfolóxico do pé: bóveda plantar Variacións anatómicas
Tema 7: Anatomía topográfica do pé e do membro inferior Exploración
Semioloxía clínica
Tema 8: Anatomía funcional do pé e do membro inferior Exploración
Semioloxía clínica
Tema 9: Técnicas de imaxe no estudio anatómico do pé e do membro inferior
Ecografía
Radioloxía simple
Doppler vascular
Tomografía axial computada (TAC)
Resonancia magnética nuclear (RMN)
Tomografía de emisión de positróns (PET)

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A65 A66 9 18 27
Objective test A65 A66 2 45 47
Guest lecture / keynote speech A65 A66 B23 B25 B29 C9 C11 C14 C15 C17 45 30 75
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Elaboración dun traballo ca participación activa e o apoio do profesor
Objective test Examen test con resposta múltiple
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción de algunas preguntas dirixidas ós estudantes, ca finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Guest lecture / keynote speech
Description
As distintas metodoloxías requiren un seguimento e apoio continuado a través das titorias e as sesión de seguimento da elaboración dos traballos de xeito presencial.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A65 A66 Elaboración do caderno de prácticas 15
Guest lecture / keynote speech A65 A66 B23 B25 B29 C9 C11 C14 C15 C17 Avaliarase a participación activa en clase 5
Objective test A65 A66 Examen test de resposta múltiple 80
 
Assessment comments

Para superar a materia é necesario realizar as actividades prácticas e superar a avaliación final das mesmas con alomenos unha puntuación de 5 sobre 10, ademáis de obtener unha media de 6 (sobre 10) na calificación da proba de resposta múltiple e 5 sobre 10 no total da asignatura.

Convocatorias de segunda oportunidade e posteriores matrículas: Para aqueles alumnos/as que teñan cursado a materia e realizado as prácticas obrigatorias de forma completa ca calificación de apto, deben ter en conta que poden voltar a cursar toda a materia novamente e presentarse só ao examen teórico final, tendo en conta que a calificación do exame teórico fará media cas calificacións das prácticas, talleres, traballos tutelados e clases maxistrais do curso académico no que teñan cursado as mesmas.

Para os alumnos con matrícula parcial ou dispensa académica: poderán obter a calificación da asignatura ca modalidad ordinaria na que a proba de resposta múltiple supón o 40% da calificación e o outro 60% corresponde á elaboración do cuadernillo de prácticas e os traballos tutelados, e seguimento das sesión maxistrais. Nesta modalidade será obrigatorio superar a proba de resposta múltiple e realizar os cadernillos de prácticas para superar la asignatura.

Convocatorias da oportunidade adiantada de avaliación: Para aquelles alumnos/as que teñan solicitado a oportunidade adiantada de avaliación, cumpran cos requisitos e se lles conceda podrán presentarse ó exame teórico final cuia calificación suporá o 100% da calificación da materia.

Non presentado: Se calificará como non presentado ós/ás alumnos/as que non concurran á realización do exame e/ou non entreguen os cadernillos de prácticas nos prazos definidos.

Matrícula de honra: Poderá obterse a calificación de matrícula de honra habendo obtido a calificación de sobresainte e a máxima calificación na avaliación e seguimento continuo realizado durante o curso académico.

En canto a penalización por plaxio se avaliará neses casos cunha cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificada con suspenso (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade coma na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario. 


Sources of information
Basic

1.AAVV. Terminología anatómica. Panamericana, 1ª ed, 2001. 

2. Abrahams PH, Hutchings RT, Marks SC. Gran atlas McMinn de Anatomía Humana. Oceano, 2ª ed, 2009. 
3. Agur FR, Dalley F. Grant. Atlas de anatomía. Panamericana, 11ª ed, 2007. 
4. Bouchet A, Cuilleret J. Anatomía descriptiva, topográfica y funcional. Panamericana, 1º ed, 1997. 
5. Canby CA. Anatomía basada en la resolución de problemas. Elsevier - Masson, 1ª ed, 2007. 
6. Chung KW. Colección temas clave: Anatomía. 6ª ed. 2008. 
7.Crim J, Manaster , Rosemberg Z Imagenología anatómica. Rodilla, tobillo, pie. AMOLCA, 2ª ed, 2018. 
8. Dauber W. Feneis. Nomenclatura anatómica ilustrada, Elsevier Masson, 5ª ed, 2006. 
9. Delgado L. Prácticas de anatomía humana. Panamericana, 1ª ed, 2010. 
10. Detton AJ. Grant. Manual de disección. Wolters Kluwer. 16ª ed, 2017. 
11. Dufour M. Anatomía del aparato locomotor. Tomo 1: Miembro inferior. Masson, 1ª ed, 2003. 
12. Drake RL, Vogl A. Gray. Anatomía para estudiantes. Elsevier, 2º ed, 2010. 
13. Dykes M, Watson W. Lo esencial en anatomía. Elsevier Mosby, 3ª ed, 2011. 
14. Escuredo B, Sánchez JM, Borras SX, Serrat J. Estructura y función del cuerpo humano. McGraw-Hill Interamericana, 1995. 
15. Fraga H. Anatomía básica. Galinova, 1ª ed, 2003. 
16. García-Porrero J. Anatomía humana. McGraw-Hill – Interamericana, 1ª ed, 2005. 
17. Grine FE. Manual de laboratorio de anatomía humana. 3ª ed, 2008. 
18. Gosling JA, Harris PF, Hunpherson JR. Anatomía Humana. Mosby/Doyma, 2ª ed, 1994. 
19. Guzmán S, Eizondo RE. Anatomía humana en casos clínicos. Panamericana, 2ª ed, 2012. 
20. Hansen JT. Atlas de disección. Sobotta. Elsevier, 2ª ed, 2017. 
21. Hansen JT. Netter. Flashcards de anatomía. Elsevier. 4ª ed, 2017 
22. Jacob S. Atlas de anatomía humana. Elsevier Science, 1ª ed, 2003. 
23. Jiménez-Díaz F. Maxi atlas, vol 14:pie y tobillo. Marban, 1ª ed, 2017.
24. Kamina P. Anatomía general. Panamericana, 1997. 
25. Kelikian A, Sarrafian S. Sarrafian´s Anatomy of the foot and ankle. Descriptive, topographic, functional. Woters Kluwer, 4ª ed. 2022. 
26. Kapit W, Elson LM. Anatomía. Ariel, 1ª ed, 2014. 
27. Latarjet M, Ruiz Liard A. Anatomía Humana. Panamericana, 4ª, 2004. 
28. Lippert H. Anatomía. Marban, 1ª ed, 1999. 
29. Llusá M, Merí, Ruano D. Manual y atlas fotográfico de anatomía del aparato locomotor. Panamericana, 1ª ed, 2004. 
30. Lütjen-Drecoll E, Rohen JW. Anatomía. Panamericana, 1ª ed, 2012. 
31. Möller TB, Reil E, Stark P. Atlas de anatomía radiológica. Marban, 3º ed, 2011. 
32. Moore KL, Agur FR. Fundamentos de anatomía con orientación clínica. Panamericana, 6ª ed, 2008. 
33. Moore KL, Dalley F, Agur AM. Anatomía con orientación clínica. Wolters Kluwer, 6ª edición, 2008. 
34. Netter FH. Atlas de anatomía humana. Elsevier Masson, 6ª ed, 2015. 
35. Nielsen M, Miller S. Atlas de anatomía humana. Panamericana, 1ª ed, 2012. 
36. Olinger AB. Atlas de anatomía humana. Lippincott 1ª ed, 2016. 
37. Pansky B, Gest T. Anatomía concisa e ilustrada de Lippincott, volumen 1: espalda, miembro superior e inferior. AMOLCA 1ª ed, 2017. 
38. Platzer W. Atlas de anatomía con correlación clínica. Tomo 1. Aparato locomotor. Editorial médica Panamericana, 9ª ed, 2008. 
39. Paulsen F, Waschke J. Sobotta. Atlas de disección. Elsevier. 2ª ed. 2017. 
40. Pró E. Anatomía clínica. Editorial médica Panamericana, 1ª ed, 2011. 
41. Putz R, Pabst R. Atlas de Anatomía Humana Sobotta (I y II). Panamericana, 22ª ed, 2006. 
42. Rouviere H y Delmas A. Anatomía humana. Masson, 11ª ed, 2005. 
43. Sadler, TW. Langman Embriología médica. Wolters Kluwer, 11ª ed, 2009. 
44. Schunke M, Schulltze E, Schumacher U, Voll M, Wesker K. Texto y atlas de anatomía. Tomo I. Anatomía general y aparato locomotor. Panamericana, 1ª ed, 2005. 
45. Smith-Agreda JM. Escolar. Reconstrucciones humanas por planos de disección. Editorial Panamericana, 5ª ed, 2009. 
46. Spratt JD, Salkowski LR, Loukas M, Turmezei T, Weir J, Abrahams PH. Atlas de anatomía humana por técnicas de imagen. Elsevier, 5ª ed, 2017. 
47. Suárez Quintanilla JA, Iturrieta Zuazo I, Rodríguez Pérez AI, García Esteo FJ. Anatomía humana para estudiantes de ciencias de la salud. Elsevier. 1ª ed., 2017. 
48. Tank PW. LWW Atlas de anatomía. Wolters Kluwer. 1ª ed, 2009. 
49. Thibodeau GA, Patton KT. Anatomía y fisiología. Elsevier Mosby, 6ª ed, 2007. 
50. Thibodeau GA, Patton KT. Estructura y función del cuerpo humano. Elsevier Mosby, 13ª ed, 2011. 
51. Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria. Tomo 2: Miembro inferior, Elsevier Masson, 2ª ed, 2006. 
52. Thompson JC,. Atlas práctico de anatomía ortopédica. Elsevier, 2ª ed, 2011. 
53. Tortora GJ, Derrikson BH. Principios de anatomía y fisiología. Editorial Panamericana, 13ª ed, 2013. 
54. Ullmann HF. Atlas de anatomía. Ed Ullmann, 1ª ed, 2103. 
55. Vilensky JA, Hoffman LA. Rohen. Atlas de anatomía humana. Wolters Kluwer, 8ª ed, 2015. 
56. Waschke J, Drenckhahn D. Compendio de anatomía. Editorial Panamericana, 1ª ed, 2009.
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia: a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. b.- De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores.

Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria se incorpora a perspectiva de xénero nesta materia (empregarase linguaxe non sexista, bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnas/os,..)

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respeto e igualdade.

Deberase detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para correxilas.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.